INSPIRA bouwproject gestart!

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Piet G, 8 jan 2012.

  1. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    586
    Locatie:
    Goirle
    ISPIRA bouwprojekt gestart, deel 4

    27-2-2012 - Vervolg bouwverslag “INSPIRA”
    We zijn verder gegaan met de 3 buitenste ribben van de binnenvleugel.
    Dit zijn de ribben nr. 15, 16 en 17. (multiplex 3 mm)
    Deze ribben met de figuurzaag uitgezaagd en op maat geschuurd. Nu nog bepalen welke gaten waar in moeten.
    In de ribben 16 en 17, komen aan de buitenzijden, de stalen pennen van 4 mm om het draaien van de buiten vleugels te voorkomen. In het binnendeel moeten dus messing buisjes komen van 4 x 5 mm.
    Hierin moeten dus gaten van 5 mm geboord worden.
    De gaten in rib 15, 16 en 17 voor de stalen pen van rond 6 mm komt in de hoofdligger positie.
    Deze gaten worden 7 mm. ( t.b.v. messing buis 6 x 7 mm)
    Waar deze komen bepalen we later omdat deze onder een hoek komen te staan. ( V. stelling )
    In rib 17 gaan we een goud contact stekker monteren. Hiervoor een rechthoekig gat gemaakt. We hebben ook besloten dat we de vleugelhelften gaan monteren met het Multiplex klik systeem.
    Al deze bewerkingen aan rib 17 hebben we uitgevoerd, samen met de spiegelrib 17 van de buitenvleugel. Hierdoor weten we zeker dat alles goed op elkaar past.
    Zie onderstaande foto’s
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Alle ribben, messing buizen, stalen pennen e.d. zijn nu op maat en klaar voor montage.
    Nu zijn de hoofdliggers aan de beurt!
    Recent hebben we koolstof strippen gekocht van 0,8 mm dik, om tussen de hoofdliggers van 10 x 2 te lijmen. Eerst zijn de houten liggers van 1 meter lengte, langer gemaakt naar ca. 1,1 meter. Uiteraard laten verspringen zodat de verbinding van de onderste en bovenste layer niet op dezelfde plaats komen! Het koolstof hebben we op lengte van 1 én 2 meter gekocht!
    Nu kon het lijmen gaan beginnen! Voor het lijmen hebben we gekozen voor Araldite 2011.
    Op de 10x2 houten ligger is de koolstof strip gelijmd en daarop weer een 10x2 houten ligger zodat we de gewenste ligger van 10x5 krijgen.
    Zo nu een kopje koffie, een mét melk een zwart!!
    Zie onderstaande foto’s.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 28 jan 2012
  2. loeki

    loeki

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    Groesbeek
    Ziet er goed uit! (die koffie;))
     
  3. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Tip

    Mooi project hoor!

    Een opmerking: ik heb de Multiplex Multilocks ook gebruikt voor mijn Countryman. Werkt perfect, als ze vastzitten.

    Het kost best wel wat kracht om ze in elkaar te krijgen. Daar had ik de mazzel dat ik met een relatief lange alu-buis door de romp de vleugels aan de romp bevestig. Je kunt dan de vleugels grotendeels al op de buis laten glijden en tegen de romp te laten 'botsen' zodat de Multilocks mooi sluiten. Dat zal bij de Inspira ook wel gaan werken straks.

    Loshalen is ook met moeite te doen. Het rode ontkoppelblokje wat mee geleverd word is best wel smal en je moet met behoorlijk wat kracht dat blokje tussen vleugel en romp wurmen. Gevolg is dat op die plek er vrij snel al een beschadiging optrad, c.q. de romp en vleugel wat gebutst zijn. Had ik dit vooraf geweten dan had ik dat harder gemaakt met bv wat glas en epoxy. Die kans hebben jullie nu nog wel, vandaar mijn opmerking.

    Wat ik ook nog wil maken is een kopie van dat rode blokje maar dan 3-4 zo breed, wordt de kracht over een groter oppervlak verdeeld en heb je minder kans op beschadiging. Misschien ook een idee waar jullie wat aan hebben.

    Ok, nu ga ik aan de koffie, suc7 met de bouw want dat is meer dan suc6!

    edit: multilocks zijn ook mooi te gebruiken voor een onzichtbare cockpitkap sluiting, beetje bijvijlen zodat ze niet meer zo strak werken...

    Groet,

    Jacob Bos
     
  4. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Yep, mooie kist, mooi project. Ik val in herhaling, maar het is gewoon zo.

    Nog wel 1 kritiekpuntje: stekker en contra-stekker beiden vastlijmen in de rib is vragen om een servo die het niet meer doet. Ik zou een van beiden floating houden. Los, niet vastplakken.

    Mocht er ooit bij de start iets raars gebeuren, dan doen je rolroer-servo's het tenminste nog. Die vleugel hoeft maar 3-4 mm uit elkaar te gaan en je hebt geen contact meer.
    Het is mij overkomen met mijn Raçek3 / Möwe. De versnelling van de lierstart trok 1 vleugelstekker los. Dat hij zonder schade is geland is meer geluk dan wijsheid geweest.

    Tismaardatuhetweet ...
    Dirk.
     
  5. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    586
    Locatie:
    Goirle
    ISPIRA bouwprojekt gestart, deel 5

    2-2-2012 - Vervolg bouwverslag “INSPIRA”
    Nadat de liggers zijn uitgehard hebben we ze lichtjes opgeschuurd en “gevoeld” hoe sterk ze waren!
    Ons gevoel is goed! Dit mag geen problemen gaan geven.
    De werktekening gaat nu voor de 1e keer op de bouwplank en gaan we starten met de opbouw van de onderbeplanking voor de binnenvleugels. We hebben gekozen voor 2 mm balsa planken van 100 cm lengte. Op de werktekening zijn de delen hiervoor op maat gemaakt en aan elkaar gelijmd. Bij de hoeken hebben we de vorm iets aangepast! Waarom? Vinden we gewoon mooier! ( ronde i.p.v. scherpe hoeken.)
    Zie onderstaande foto’s.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Nu de onderbeplanking klaar is kan de hoofdligger op de juiste plaats worden vastgelijmd.
    Uitrichten hebben we gedaan me de buitenste ribben en een middenrib.
    Eerst hebben we de 5 triplex ribber opgelijmd en daarna de balsa ribben.
    Omdat het een hol profiel is hebben we de balsa beplanking met diverse spietjes en latjes ondersteund zodat deze goed aansluit op de ribben.
    Zie onderstaande foto’s.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    De laatste 3 triplex ribben lijmen we nog niet in. Dit doen we pas als ook de buiten vleugeldelen zover klaar zijn. We kunnen dan de vleugelpennen hiervan, perfect uitrichten en de ribben goed laten aansluiten!
    We laten nu alle goed drogen en gaan de volgende keer verder met de platte vleugel pen in te lijmen en de hoofdligger hier om heen af te werken.
     
  6. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Dirk, gaat dat ook op voor een romp/vleugel? In mijn Sagitta en ASW heb ik beide (Multplex) stekkers gelijmt in de romp en vleugels.
     
  7. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    586
    Locatie:
    Goirle
    Stekkers

    Zelf vlieg ik al jaren met mijn Electro Climaxx. Dit model heeft een middenvleugel met behoorlijke tips. De rolroerservo zit in deze tip met ingelijmde stekker.
    Ik heb hiermee nog nooit een problemen gehad.
    Mijn Solution Project Zwo heeft ( origineel ! ) ook stekkers in de wortelvleugel / romp.
    Ook dit geeft geen problemen.
    Dus ....

    Piet
     
  8. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Doughie blijft lekker vliegen met de stekkers en genieten van dit bouwverslag.....
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik ben er ook niet enthousiast over Piet. Bij elke minder elegante landing kunnen er krachten op de pennen komen, minder klemcontact. Ik zou ook telkens één connector vrij laten bewegen. Andere optie: zorgen dat de pennen ruim in het kunststof van de connector zitten.
     
  10. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Bij kisten met een vleugel uit één stuk is een vaste stekkerverbinding ook niet echt een probleem. Die gaat pas los als er veel meer los gaat ...
    Bij kisten met een kool-/glas-/metelaen staaf/buis als vleugelverbinder is het ook niet zo'n probleem, maar vleugels met een vlakstaal als vleugelverbinder wel.
    Die buigen nl. makkelijk voor-/achterwaarts, en dat gaat de stekker los.

    Maar van mij moet je niet hoor. Het is jouw werk wat een (kleine) extra kans op een crash maakt. Ik zou het anders doen, maar dat had je vast al geschoten ... ;-)

    Dirk.
     
  11. dutchspider9

    dutchspider9

    Lid geworden:
    2 jun 2008
    Berichten:
    984
    Locatie:
    hengelo
    Ziet er gaaf uit, goed bezig!
    Ik ben zelf heel benieuwd hoe het gaat worden en vooral gaat vliegen, als het goed vliegt redelijk wat kan hebben lijkt het mijzelf wel een hele gave kist om deze zomervakantie te gaan bouwen!
    Veel bouwplezier en succes gewenst!
     
  12. Rob M

    Rob M

    Lid geworden:
    27 dec 2007
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Berkel-Enschot
    Mooi project !

    Beste Piet en Jos,

    Even een berichtje van jullie bouw- en vliegmaat en trouwe volger Rob. Ik heb de mazzel dat ik dit project ook 'live' kan volgen en telkens als ik in de bouwruimte kom, loopt het water me in de mond. Prachtige kist die pas echt tot zijn recht komt als hij PERFECT is gebouwd. Dat is jullie wel toevertrouwd. Succes verder en ik loop graag af en toe eens binnen om al het moois te bewonderen.
     
  13. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    onderste boven

    Is het niet handiger van een dergelijke vleugel onderste boven te bouwen?

    Aurectar
     
  14. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    586
    Locatie:
    Goirle
    ISPIRA bouwprojekt gestart, deel 6

    5-2-2012 - Vervolg bouwverslag “INSPIRA”
    Nu starten we met een belangrijke klus, de montage van de platte vleugelpen!
    Deze eerst op lengte afgekort zodat er ca 11 cm uit de vleugel steekt.
    De pen in de ribben geschoven en met de blokhaak aan alle kanten haaks uit gericht.
    Toen met enkele druppeltjes 10 seconden lijm de pen gefixeerd.
    Daarna begonnen met de blokjes hout op maat te maken die de ruimte opvult tot een massieve ligger!
    Zie onderstaande foto’s.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Het lijmen kan beginnen. Ook hier gekozen voor de Araldite 2011.
    Nadat de houten blokjes zijn in gelijmd deze goed aangeklemd zodat ze niet kunnen weg zakken.
    Zie onderstaande foto’s.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ook de remklep er in gelijmd. Deze met een 2 componenten Gel lijm gelijmd.
    Voordeel: Deze zakt niet uit. ( is tixotroop)
    De ronde paspennen aan de wortelrib verstevigd met een massief blokje hout.
    Tip: De gaten in de rib 4.1 mm boren en in het blokje 5 mm. Nu 2 componenten lijm in het blokje doen, de pen er draaiend in duwen ( uiteraard opgeruwd ) en het gaatje aan de achterkant dicht houden tot de lijm eruit geperst word. Zo zit hij echt volledig vast!
    Zie onderstaande foto’s.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    En nu wachten tot de lijmen zijn uitgehard en we verder kunnen met de inbouw en aansturing van de remklep servo.
     
  15. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    586
    Locatie:
    Goirle
    ISPIRA bouwprojekt gestart, deel 7

    12-2-2012 - Vervolg bouwverslag “INSPIRA”
    Alles is uitgehard en nu gaan we de servo monteren. Waar de servo moet komen hebben we een versteviging gemaakt door er een paatje triplex in te lijmen.
    Om de servo te monteren hebben we 2 houten blokjes gemaakt met een zaagsnede op de breedte van de servo montage hoekjes. Deze blokjes zijn op de juiste posities gelijmd zodat de servo er precies inpast. Het geheel sluiten we klemmend af met een triplex dekseltje met 2 kleine schroefjes. De gaatjes zijn wel voorgeboord anders scheuren de servo blokjes.
    Toen de aansturing. Hiervoor een staaldraad genomen van 1,2 mm dikte, met de Z-tang een Z erin gemaakt en aan de andere zijde een draadbusje gesoldeerd met M2 draad. Een moertje en kwiklink er op en e.e.a. kan worden aangesloten en afgesteld.
    Zie onderstaande foto’s.
    [​IMG]
    [​IMG]

    We hadden nog wat tijd over dus hebben we aan de onder zijde alvast de capstrips erop gelijmd. Dat de vleugels in 2 sets, gelijktijdig worden opgebouwd laten we ook even op onderstaande foto zien!
    Zie onderstaande foto’s.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Nu gaan we verder met de 3 laatste triplex ribben van de binnenvleugel.
    Hierin zit de messing buis die onder een bepaalde hoek in deze ribben gelijmd moet worden om de 10 cm V-stelling in het buiten deel te verkrijgen!
    Hiervoor hebben we schaal 1:1 de laatste 3 ribben van de binnenvleugel en de eerste 3 ribben van de buitenvleugel, onder de juiste hoek op een stuk karton getekend.
    Met een recht latje van 7 mm dikte ( de maat van het messing buisje) hebben we gekeken waar de gaatjes in de ribben moeten komen als we een rechte pen gaan gebruiken. Het zit er gelukkig net in.
    Deze maten op de ribben uitgezet en geboord op 7,5 mm ( binnenvleugel ) We hebben gekozen voor een iets groter gat om klemmen te voorkomen en toleranties op te vangen.
    Tijdens het uitrichten van deze bussen en pennen worden te grote gaten opgevuld met 2 componenten lijm.
    Even eerst alles droog gepast en het lijkt allemaal ok!
    Zie onderstaande foto’s.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Nu kunnen de laatste ribben van de binnenvleugel worden vast gelijmd!
     
  16. loeki

    loeki

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    Groesbeek
    Netjes hoor, en een mooi duidelijk verslag!!:thumbsup:

    Ga zo door, ik blijf het volgen!!:D

    grt, Louis
     
  17. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Erg mooi om te volgen dit!
     
  18. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Beste Piet,

    Op onderstaande foto zie ik dat je tussen de ribben en hoofdliggers multiplex webbing gebruikt.

    Ik had daar afgelopen zondag nog over gesproken, omdat ik van menig ben dat dit een extra bijdrage levert aan de stijfheid van de vleugel. De meeste doen dit met balsa, omdat dit lichter zou zijn en toch sterk. (sterk als het juist is aangebracht, zoals de meeste dit wel weten) persoonlijk zou een multiplex webbing ook mijn voorkeur genieten.

    http://i590.photobucket.com/albums/ss347/pgelde/Inspira/147JJPG.jpg
     
  19. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    586
    Locatie:
    Goirle
    ISPIRA bouwprojekt gestart, deel 8

    19-2-2012 - Vervolg bouwverslag “INSPIRA”
    De laatste 3 triplex ribben zijn op de onderbeplanking gelijmd en we kunnen nu beginnen met de voorbereidingen voor de bovenste hoofdligger erin te lijmen.
    We moeten eerst nog de 10x2 mm uit de 1e vijf triplex liggers doorzagen en op maat vijlen!
    Dit ging perfect zoals we gepland hadden!
    Zie onderstaande foto’s.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Nu de houten ribben nog voorzien van houtlijm en de ribben met de 14x2 stalen pen met 2 componenten lijm en de hoofdliggers kan erin!
    Deze gefixeerd door middel van metalen blokken en de lijm zo laten uitharden.
    Zie onderstaande foto’s.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Toen zijn we verder gegaan met de achterlijst.
    Tussen elke rib hebben we op de achterlijst een balsa blokje gelijmd van 10 mm breedte. Hierdoor krijgt de achterlijst toch wat meer body en is deze niet zo gemakkelijk samen te drukken! Daarna de achterlijst naar bijna nul terug geschuurd.
    Zie onderstaande foto’s.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Om de achterlijst sterk én strak te maken gaan we deze bewerken met epoxy, glasvezel en koolstof strengen.
    Eerst hebben we het bovendeel van de achterlijst op lengte en breedte gemaakt en afgeschuurd naar bijna nul. Daarna het onderste deel ingesmeerd met epoxy en hierop een glasmat getamponneerd. Op deze glasmat, 3 strengen koolstof gelegd en daarover heen nog een glasmat.
    Zie onderstaande foto’s.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Dit alles goed benat met epoxy en afgesloten met het bovendeel van de achterlijst. Het bovendeel hebben we met naalden vast geprikt op de tussenblokjes van 10 mm en de achterzijde hebben we met klemmen vastgezet op een rechte, 5 mm dikke liniaal.
    Zo weten we zeker dat we een rechte en strakke achterlijst krijgen.
    Alles tussen de niet te lijmen delen in hebben we voorzien van een folie, dit om vastlijmen van deze diverse delen aan liniaal e.d. te voorkomen.
    Zie onderstaande foto’s.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Op de laatste foto zien jullie hoever de 2 delen van een vleugel nu klaar zijn.
    Aangezien Jos en Ik uit het zuiden komen nemen we even een time-out !
    Tot binnenkort!!
     
  20. loeki

    loeki

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    Groesbeek
    Netjes weer hoor!

    Vakwerk!!
     

Deel Deze Pagina