INSPIRA bouwproject gestart!

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Piet G, 8 jan 2012.

  1. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    587
    Locatie:
    Goirle
    ISPIRA bouwprojekt gestart, deel 11

    1-4-2012 - Vervolg bouwverslag “INSPIRA”
    De messing buis 4x5 mm hebben we gelijmd met gel 2 componenten lijm. Deze lijm vloeit niet weg en is net voor het aanharden mooi met een natte vinger glad te strijken.
    De stalen pen van 4 mm hebben we een kleine behuizing geplaatst en daarna vol gegoten met 2 componenten lijm.
    De messing buis 6x7 en stalen pen rond, gaan we in harsen.
    Hiervoor hebben we de hoofdligger aan een zijde alvast met 3 mm triplex dicht gemaakt.
    Zie onderstaande foto’s.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    De ander zijde gaan we vol storten met glasvezel en epoxy!
    In elk vleugeldeel zitten 150 stukjes glasvezel van ongeveer 6 cm lengte.
    Na deze ruimtes te hebben opgevuld hebben we deze afgesloten met 3 mm dikke multiplex.
    Zie onderstaande foto’s.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    De binnenvleugel is nu zover klaar dat de bekabeling er in kan.
    Zie onderstaande foto’s.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Zo, nu weer eens kijken hoe e.e.a. er samen weer uit ziet!
    Zie onderstaande foto.
    [​IMG]
     
  2. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    Die smalle vleugel stekkers, waar heb je die vandaan? Zoek ook een smalle stekker :).
     
  3. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
  4. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    587
    Locatie:
    Goirle
    ISPIRA bouwprojekt gestart, deel 12

    8-4-2012 - Vervolg bouwverslag “INSPIRA”

    De vleugel is nu al zeer stijf en de vleugel moet nog worden ingedekt!!
    Nu gaan we het bovendeel van de achterlijst (van het buitendeel) indekken.
    Eerst ook hier de achterlijsten naar bijna nul schuren en benatten met epoxy.
    Hierop , hetzelfde als bij de binnenvleugel, de glasmat en koolstof en als afdekking de balsa 2 mm indekking.
    Alles voorzien van beschermfolie en goed vast gezet met spelden en klemmen kan dit gaan uitharden.
    Zie onderstaande foto’s
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Uiteraard ook hier weer een onderligging t.b.v. het holle profiel van de achterlijst!
    Zie onderstaande foto.
    [​IMG]

    De gemaakte vleugeldelen dekken we nog niet verder in. Reden, als we de rechter delen gaan bouwen kunnen we als het moet nog eens “in”de gebouwde vleugeldelen kijken!
    Na het uitharden gaan we veder met de Multiplex klikkers compleet te monteren.
    We gaan hier toch 2 klikkers per vleugel gebruiken. Reden, met een klikker wijkt de vleugel toch noch iets uit elkaar en dat willen we hierdoor voorkomen.
     
  5. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
  6. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    587
    Locatie:
    Goirle
    Thanks!
     
  7. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    587
    Locatie:
    Goirle
    Motor voor Inspira

    A.s. vrijdag gaan we naar de modelbouwbeurs in Dortmund.
    Hebben jullie nog tips voor een motor keuze voor onze Inspira.
    Spanwijdte 4,5 meter, gewicht ca. 6 kg !

    Piet
     
  8. JHvdK

    JHvdK

    Lid geworden:
    15 okt 2006
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    Haarlem
  9. Jan Jaap

    Jan Jaap

    Lid geworden:
    16 jul 2009
    Berichten:
    667
    Locatie:
    IJsselmuiden
    Of misschien deze. Zelfde specificaties als een AXI 4130/20
    maar een stuk goedkoper
    Prop er voor van 18x12 en gaan! Alleen of die in Dortmund staan???:confused:

    Pulso X4130/20

    Mooi project Piet. Ik lees stilzwijgend mee.
     
  10. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Axi / Pulso 4130/20 gaat net met 5 cellen en een 18x12" prop.
    Rendement onder de 70%!! Niet echt efficiënt.
    Die poly-Tec kan ik niet goed beoordelen.

    Maar die prop is te steil 18x9" (zoals op de site van Poly-Tec gesuggereerd wordt) lijkt me veel beter.

    Motor goed koelen!

    Een Poly-Tec 600-21 met 6.1:1 vertraging op 4S lipo, met een 18,5x12" klapprop lijkt me een veel betere optie! En een stuk lichter ook. Maar de motor is wel 100 euros duurder.

    Dirk.
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  12. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    587
    Locatie:
    Goirle
    Motor Inspira


    Hoi JH,

    bedankt voor je tip, de data ziet er goed uit!
    We gaan zeker kijken of hun op de beurs staan.

    Piet G.
     
  13. Jan Jaap

    Jan Jaap

    Lid geworden:
    16 jul 2009
    Berichten:
    667
    Locatie:
    IJsselmuiden
    Wie heeft het over 5S?
    Als je de site had bekeken, dan staat er
    Sailplane 6000gr. op 6S en een 18x12 prop en zit je op een efficiency van 78,9%
     
  14. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ik kan het niet meer reproduceren op eFlight. Dus ik zal wel ergens iets verkeerd ingevoerd hebben.

    Overigens Aero-Naut en Freudenthaler hebben geen 18x12" klapprop. Wel 18,5x12".

    Maar met 18x12" op 6S AXI 4230/20 kom ik op 71,5%.
    op 5S op 73,9%.
    Motorhuis temperatuur zou oplopen naar 80 gr!

    OK, beter dan ik eerst dacht, maar het houdt niet over.
    Overigens moet 18x12" bewust sneller gevlogen worden om dat rendement te halen. eFlight waarschuwt ook voor prop-stall als niet wordt gevlogen (static thrust). Ik zou een 18x9" overwegen.

    Maar ik denk dat er betere motorisaties te vinden zijn. Voor zo'n kist zou ik dat wel overwegen. Die vertraagde Poly-Tec die ik suggereerde doet het waarschijnlijk veel beter, en is lichter.

    Gr. Dirk.
     
  15. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    587
    Locatie:
    Goirle
    Motor voor Inspira

    Vrijdag zijn we naar Dortmund geweest en het viel tegen!
    Weinig fabrieken waren aanwezig, geen Hacker, geen Kontonik enz.
    Wél geïnformeerd op een stand naar een echt, mooie Hacker!
    Het gaat om type:Hacker A40-10S V2 8 Pole + 6,7:1.
    Men gaf aan dat deze motor op 5 Lipo's gevlogen kon worden met een prop 23x12 RFM.
    Heeft iemand ervaring met deze motor op 5 cellen met deze prop?

    groet,
    Piet
     
  16. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    geen ervaring mee.
    eFlight geeft aan dat deze combinatie wel erg dicht bij zijn limit zit (daar houd ik niet van, ik hou liever een betje reserve).

    Ga eens praten met Andi Reisenauer (telnr. op www.reisenauer.de).
    Hij heeft hele mooie setjes. Die RS-Strecker-motoren icm. een superchief zijn fantastisch.

    Dirk.
     
  17. Jan Jaap

    Jan Jaap

    Lid geworden:
    16 jul 2009
    Berichten:
    667
    Locatie:
    IJsselmuiden
    Dat is inderdaad het mooie van Reisenauaer. Jij geeft de specs van je vliegtuig: kg, vleugelprofiel, spanning accu, afmeting motor en hij maakt er een mooie set van die voldoet aan je verwachtingen. Hij berekent ook de optimale snelheid die het vleugelprofiel kan hebben en alles wat je er meer/minder in stopt is verlies.
    Mijn vliegmaat Frans en ik hebben beiden zo'n set besteld voor een Valenta kist: De Sharon 4,2m en de Macchiato 3m. Beide sets zijn top. De RS motoren zijn in onze gevallen een buitenloper met vertraging. In verhouding zijn het kleine motoren voor zo'n grote kist. De motor/vertraging wordt door hem gecontroleerd en proefgedraaid (testrapport) en bij de regelaar worden de instellingen genoemd die van toepassing zijn. Kortom een aanrader!!!

    Stuur geen mail, maar bel hem op. Hij reageert zeer traag op de mail (heeft ie volgens mij een hekel aan). Zijn Duits is Zuid Duits/Oostenrijks en soms moeilijk te verstaan. Mijn vliegmaat Frans belt altijd. hahaha
     
  18. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    587
    Locatie:
    Goirle
    ISPIRA bouwprojekt gestart, deel 13

    1-5-2012 - Vervolg bouwverslag “INSPIRA”
    Zoals de laatste keer gezegd hebben we 2 Multiplex klikkers per vleugel gemonteerd en dit ziet er een stuk beter uit.
    Tijdens het samendrukken van de 2 vleugelhelften hoor je een harde klik en de vleugels zitten nu echt vast aan elkaar. Het losmaken met de bijgeleverde spie gaat de 1e keer niet echt lekker, maar naar een paar keer los vast, werkt het nu echt perfect!
    Zie onderstaande foto’s.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Het lijmen van de klikkers hebben we met 2 componenten gel lijm gedaan.
    Deze lijm bestaat uit een transparante en blauwe component . Als je deze beide mengt wordt de lijm egaal crème kleurig. Je kunt hieraan zien of je de lijm goed gemengd hebt.
    Deze lijm loopt niet weg en verwerkt hierdoor prettig.
    Zie onderstaande foto’s
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Nadat de lijm goed is uitgehard de vleugeldelen dus zoals gezegd aan een geklikt.
    Nu begint het echt iets te worden.
    Zie onderstaande foto’s
    [​IMG]
    [​IMG]

    In de buitenvleugels komen de rolroeren.
    Hiervoor hebben we een schetsje gemaakt om te zien hoeveel schuine kant we nodig hebben om voldoende uitslag te krijgen. In de achterlijst hebben we 20 mm balsa opgesloten. Op deze plaats snijden we de rolroeren uit. Op het vleugeldeel is de belijning voor het rolroer al uitgezet. Deze snijden we pas uit als beide vleugeldelen zover klaar zijn.
    Zie onderstaande foto.
    [​IMG]

    We zijn nu gestart met binnenvleugel twee.
    We gaan deze uiteraard niet zo uitgebreid omschrijven als de vorige delen.
    We blijven jullie uiteraard wel op de hoogte houden van onze vorderingen.
    Wij blijven lijmen.
    Zie onderstaande foto.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 1 mei 2012
  19. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Een tip om de vleugels makkelijk los te maken: gebruik een (oude) propellor in plaats van de spie
     
  20. Sjef

    Sjef

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Waspik
    De bouw zal wel even stil liggen nu, van harte beterschap,een geweldig project.
    Ik volg het stil zwijgend met volle bewondering.
    Gr.Sjef
     

Deel Deze Pagina