Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
19-2-2012 -
Om de achterlijst sterk én strak te maken gaan we deze bewerken met epoxy, glasvezel en koolstof strengen.
Eerst hebben we het bovendeel van de achterlijst op lengte en breedte gemaakt en afgeschuurd naar bijna nul. Daarna het onderste deel ingesmeerd met epoxy en hierop een glasmat getamponneerd. Op deze glasmat, 3 strengen koolstof gelegd en daarover heen nog een glasmat.
Zie onderstaande foto’s.
![]()
![]()
Dit alles goed benat met epoxy en afgesloten met het bovendeel van de achterlijst. Het bovendeel hebben we met naalden vast geprikt op de tussenblokjes van 10 mm en de achterzijde hebben we met klemmen vastgezet op een rechte, 5 mm dikke liniaal.
Zo weten we zeker dat we een rechte en strakke achterlijst krijgen.
Alles tussen de niet te lijmen delen in hebben we voorzien van een folie, dit om vastlijmen van deze diverse delen aan liniaal e.d. te voorkomen.
Zie onderstaande foto’s.
![]()
Op de laatste foto zien jullie hoever de 2 delen van een vleugel nu klaar zijn.
Aangezien Jos en Ik uit het zuiden komen nemen we even een time-out !
Tot binnenkort!!
Het is een 4-kleppenvleugel, de achterlijsten worden dus geheel losgesneden van de rest van de vleugel. Om torsie te voorkomen (de aansturing zit immers op één hoorntje ergens in de klep) is het wel raadzaam de achterlijst extra te verstevigen.E
Ik versta ook niet waarom het nodig is een glasmat (epoxy) te integreren in je achterlijst.
Het is een 4-kleppenvleugel, de achterlijsten worden dus geheel losgesneden van de rest van de vleugel. Om torsie te voorkomen (de aansturing zit immers op één hoorntje ergens in de klep) is het wel raadzaam de achterlijst extra te verstevigen.
okay, maar dan blijft het antwoord hetzelfdeVoor extra torsiestijfheid - of dat nodig is hangt natuurlijk af van het inzetbereik. Bij hogere snelheden zoals bijvoorbeeld lierstarts zal het zeker geen kwaad kunnen.
Volgens mij profiel zuig-uit-mijn-duim. ;-)Mooi hoor! Welk profiel heeft dit model?
Volgens mij profiel zuig-uit-mijn-duim. ;-)
Ik heb de CAD-tekening van dat ding (nu niet meer vrij te downloaden, althans ik zie hem niet meer) en als ik op die DWG naar dat profiel kijk ... ach laat maar.![]()
Piet, hoe loopt de nerf van de webbing tussen de ribben?
Piet heeft multiplex plaatjes gebruikt voor de webbing.
Johannes