INSPIRA bouwproject gestart!

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Piet G, 8 jan 2012.

  1. JdeRooij

    JdeRooij

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    745
    Locatie:
    Aarau Rohr, Zwitserland
    Inderdaad een heel mooi project.
    Hoedje af (of op als je uit het zuiden komt ;))
    Ik hoop zelf ook nog eens wat te kunnen bouwen uit een paar stukjes hout en een leuke tekening.
    In ieder geval iets makkelijks om mee te beginnen.

    Groetjes,

    Jordy
     
  2. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Er is iets wat ik niet begrijp aan je werkwijze.
    Namelijk de wijze waarop je de achter lijst opspant.
    Had het niet beter geweest je vleugel ondersteboven op te spannen zoals op tekening hieronder.
    Kwestie van het profiel beter te evenaren.
    Want ik vrees naar hetgeen ik op jou foto's zie problemen met je achterlijsten.
    Meer in het bijzonder de ronding onderaan.
    Ik versta ook niet waarom het nodig is een glasmat (epoxy) te integreren in je achterlijst.
    Harde balsa van de beste kwaliteit volstaat ruimschoots om een vlijmrechte en beenharde achterlijst te maken.
    Vat dit niet op als kritiek maar eerder als een kanttekening want ik vind voor het overige je project reuze.

    Mvg,
    Aurectar





    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Het is een 4-kleppenvleugel, de achterlijsten worden dus geheel losgesneden van de rest van de vleugel. Om torsie te voorkomen (de aansturing zit immers op één hoorntje ergens in de klep) is het wel raadzaam de achterlijst extra te verstevigen.
     
  4. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    4 kleppen

    Arjan,

    De tekening komt ook van een 4 kleppen vleugel.
    Volets de courbure en ailerons.

    Ik heb deze vleugel 7 jaar geleden gebouwd en de kleppen hebben nog geen krimp gegeven.

    Mvg,
    Aurectar
     
  5. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    okay, maar dan blijft het antwoord hetzelfde :) Voor extra torsiestijfheid - of dat nodig is hangt natuurlijk af van het inzetbereik. Bij hogere snelheden zoals bijvoorbeeld lierstarts zal het zeker geen kwaad kunnen.
     
  6. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Arjan,

    Deze bewering kan ik nog volgen maar mijn bezorgdheid gaat vooral naar de profiel-benadering.
    Wanneer je zoals op de foto de indekking van je achterlijsten op de werktafel drukt kan je onmogelijk de ronding onderaan bekomen die dit profiel kenmerkt.
    Nu, hopelijk heb ik het verkeerd voor.

    Mvg,
    Aurectar
     
  7. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    ja, daar hebt u gelijk in denk ik. Maar als ik Piet zo bezig zie lijkt het er op dat hij wel weet wat hij doet.
     
  8. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Mannuh,

    Effe goed naar de foto's kijkuh! ;-)

    [​IMG]

    en

    [​IMG]

    Op beide foto's is duidelijk een vuren latje te zien dat vlak voor de achterlijst als steun-in-de-holte van het profiel wordt gebruikt. Gezien de nauwkeurige werkwijze die ik tot nu toe hier heb gezien, zou het me niets verbazen als de dikte goed is afgestemd op die holling, zodat de eindlijst keurig net op het werkblad rust bij het aandrukken van de bovenbeplanking zonder de holling eruit te drukken.

    Dirk
     
  9. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Maar "kijkuh" is erg moeilijk :yes: (had dit dus ook niet gezien)
     
  10. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Hans wie ?



    ooooooohhhh
    Hans anders ,daar moest ik langs :D

    Scherp hoor Dirk .
     
  11. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    586
    Locatie:
    Goirle
    Dirk

    Dirk, onze complimenten voor je scherpe kijk op dingen! Het vuren latje heeft precies het doel wat jij omschrijft. Zie op onderstaande foto het resultaat.
    Zeer binnenkort gaan we weer verder met de bouwbeschrijving.

    Groetjes.

    [​IMG]
     
  12. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    Mooi hoor! Welk profiel heeft dit model?
     
  13. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Volgens mij profiel zuig-uit-mijn-duim. ;-)
    Ik heb de CAD-tekening van dat ding (nu niet meer vrij te downloaden, althans ik zie hem niet meer) en als ik op die DWG naar dat profiel kijk ... ach laat maar. :(

    Maar de kist ziet er schitterend uit, en zal zeker aardig vliegen.

    Dirk.
     
  14. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Gelukkig zijn jullie weer boven water :proost:..... daar in het zuiden!
    Ik blijf wel benieuwd wel profiel hier nu gebruikt wordt :confused:

    Verder: Mooi werk!! :thumbsup:
     
  15. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    586
    Locatie:
    Goirle
    ISPIRA bouwprojekt gestart, deel 9

    12-3-2012 - Vervolg bouwverslag “INSPIRA”
    Nadat de epoxy is uitgehard hebben we de klemmen, folie e.d. verwijderd en daarna met een lange schuurlat de achterlijst ontdaan van de uitstekend stukken glasmat. De achterlijst ziet er nu strak uit!
    Om de constructie van de vleugelpen nog compleet te maken hebben we hiervoor de laatste multiplex plaatjes op maat gemaakt om de hoofdliggers op deze plaatsen aan elkaar te verbinden. Deze hebben we gelijmd met 2 componenten epoxy lijm. ( Araldite 2011)
    Zie onderstaande foto’s.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Nu gaan we verder met de voorlijst. Deze gaan we opbouwen uit 2 layers.
    Totaal meet de voorlijst 14 mm. De 1e layer maken we van 4 mm balsa. Omdat de lengte telkens 107 cm is moeten we ook hier weer verlengen! Hierna deze strip van 4 mm op de kop van de ribben en de voorbeplanking gelijmd met witte houtlijm. Door deze bouwwijze kun je altijd zien of de voorlijst goed verlijmd zit! Alles goed laten uitharden en daarna de voorlijst op de juiste maat en schuint afgeschaafd.
    Zie onderstaande foto’s.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Nu stoppen we met de binnenvleugel en gaan we starten met de buitenvleugel.
    Allereerst de tekening op de bouwbrits en toen de onderbeplanking op maat gemaakt.
    Hierbij hebben we weer wat aanpassingen gemaakt!
    We hebben de hoofdligger als vaste maat aangehouden en hierop de lijnen van de beplanking bepaald. Nu lopen alle lijnen van de beplanking gelijk met het binnendeel van de vleugel.
    Ziet er strak uit! We hebben ook gekozen om de wortel van dit vleugeldeel te beplanken.
    Hierin komen n.l. diverse pennen en dus vinden we dit beter.
    Ook de afrondingen zijn hetzelfde gekozen als in het middendeel.
    Op de onderbeplanking de hoofdligger gelijmd. (tussen de naalden, dit is makkelijk voor het positioneren van de hoofdligger)
    Zie onderstaande foto’s.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Nu alle balsa- en multiplex ribben gemaakt met de juiste gaten en uitsparingen en deze op de hoofdligger en onderbeplanking gelijmd m.u.v. rib 17. Deze lijmen we pas in als we het binnendeel er tegenaan kunnen leggen.
    Zie onderstaande foto’s.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Piet, hoe loopt de nerf van de webbing tussen de ribben?
     
  17. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    Het lijkt horizontaal te lopen!!?
     
  18. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.820
    Locatie:
    Hoorn NH
    Piet heeft multiplex plaatjes gebruikt voor de webbing.

    Johannes
     
  19. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    My lips are sealed... ;)
     
  20. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    586
    Locatie:
    Goirle
    ISPIRA bouwprojekt gestart, deel 10

    19-3-2012 - Vervolg bouwverslag “INSPIRA”
    We hebben alles goed laten drogen en met multiplex 3 mm de ruimtes tussen de ribben opgevuld m.u.v. de eerste 3 multiplex ribben. Hierin komen n.l. de stalen pennen en deze ruimtes willen met hars en glasvezel opvullen.
    In deze 3 ribben hebben we de gaten onder de juiste hoek ingeboord en iets ruimers gemaakt voor de juiste positionering. De stalen pen van rond 6 mm op maat geslepen en alle droog gepast.
    Zie onderstaande foto’s.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Nu alles zover klaar is wil je natuurlijk weten of alles een beetje bij elkaar past!
    Dus alles wat af is even droog klaar gelegd voor op de foto!
    Het voorlopige resultaat staat op onderstaande foto!
    [​IMG]

    Nu hebben we eerst ook hier, de hulp voorlijst van 4 mm dikte er op gelijmd.
    Zie onderstaande foto’s.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Nu de stalen pen en messing buis passen gaan we ze voorlopig op kleine puntjes vastzetten.
    Dit doen met maagzout en 10 seconden lijm. Als dit gedaan is proberen we voorzichtig de vleugeldelen van elkaar te schuiven. Als dit zonder veel kracht kan zitten de pennen op de juiste positie.
    Zie onderstaande foto’s.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Nu alle pennen goed zitten kunnen ze definitief worden vastgezet!
     

Deel Deze Pagina