Bouwverslag Inspira deel 28
26-2-2013 Vervolg bouwverslag “INSPIRA”
Nu kunnen we eindelijk beginnen met het in elkaar lijmen van de romp.
Hiervoor hebben we eerst de 2 stuurkabels vastgelijmd, zodat die tijdens de romp lijmen, op hun plaats blijven. Daarna hebben we de rompspanten op de juiste positie gelijmd en met een tape vast gezet en tenslotte de romp van houtlijm voorzien, tegen elkaar gelijmd en met tape vastgezet. Nu alles goed laten drogen en daarna het dubbele motorschot erin gelijmd.
Zie onderstaande foto’s.
Het motorschot hebben we behalve 9 graden naar beneden, óók 2 graden naar rechts gegeven. Zie onderstaande foto.
Nu kunnen we de vleugelbevestiging definitief gaan bevestigen!
We hebben de messing buizen en stalen vleugelpennen precies op lengte gemaakt en daarna de vleugels met de messing buizen in / aan de romp gestoken en uitgericht. Dit uitrichten hebben we gedaan op een “verlengde bouwbrits “
De ribben die aan de romp moeten komen hebben we met een stukje tape aan de vleugels vastgezet zodat deze later perfect op elkaar aansluiten.
Zie onderstaande foto’s.
Toen alles was uitgericht hebben we de messing buizen op een paar plaatsen vast geprikt met maagzout en 10 sec. lijm.
Achter bij de tip hebben we een spie, precies opmaat ertussen gelijmd en vooraan bij de neuslijst een druppel 10 sec. lijm.
Alles zit nu goed op zijn plaats vast en na het verwijderen van de stukjes tape konden de vleugels er heel voorzichtig worden afgehaald!
De vleugel aansluiting op de romp is nu een feit!
Zie onderstaande foto’s.
Nu moet de ruimte tussen de romp en rib nog worden opgevuld.
Hiervoor moeten we de gaten van de aansluitingen eerst afstoppen. Voor de opvulling hebben we gekozen voor een dikke 2 componenten lijm. Deze hebben we tussen de romp en rib gespoten en daarna glad afgestreken met een spatel.
Zie onderstaande foto’s.
Nu laten we alles goed uitharden en gaan later verder met het in lijmen van de ronde messing buisjes voor de paspennen van de vleugel. Volgende keer meer hierover.