INSPIRA bouwproject gestart!

560JJPG.jpg
Ik vind het een mooi uitgevoerde constructie. Toch vraag ik me af waarom je de vleugels niet met een elastiek of veer tegen de romp aantrekt? Nu vlieg je standaard al met 50 (?) gram ballast.

Nog een aanvullende tip (ervaring!!!): omwikkel de uiteinden van deze bussen in de romp met glas- of kevlar draad. Dik! Minstens 3-4 mm dik. Anders scheuren die messing bussen na verloop van tijd aan de boven- en/of onderkant uit.
Geen carbon, dat breekt bij die scherpe hoeken ....

Dirk.
 
Ik vind het een mooi uitgevoerde constructie. Toch vraag ik me af waarom je de vleugels niet met een elastiek of veer tegen de romp aantrekt? Nu vlieg je standaard al met 50 (?) gram ballast.

Dirk.

Dirk,
Een bouwproject waar je zoveel mogelijk "techniek" in probeert te verwerken, ga je de vleugels ons inziens, niet vast zetten met een elastiekje of veertje.
We hebben het alu c-frame en de "zware veer" toch even gewogen en zie het resultaat op bijgaande foto.
P1080301.jpg


Zo zie je, dat je met fotoshoppen soms toch je gelijk kunt halen! ( grapje )
 
Laatst bewerkt:
Bouwverslag Inspira deel 27

10-2-2013 Vervolg bouwverslag “INSPIRA”
De “romp ribben” hebben we precies op maat geschuurd tegen de wortelrib van de vleugels.
Daarna op de zijwanden van de romp, exact de gaten overgenomen van de paspennen van de vleugel en deze met 4 mm geboord.
566JJPG.jpg

Ook de gaten van de platte buis en kabeldoorvoer afgetekend en uitgesneden en tevens waar nodig een stukje van de vuren lat onderbroken en weggenomen.
Zie onderstaande foto’s.

567JJPG.jpg

568JJPG.jpg

569JJPG.jpg


Omdat de messing platte buizen op de zijwanden van de romp rusten gaan we de romp op die plaatsen versterken met epoxy gelijmde multiplex van 7 mm dikte.
Hierin moeten natuurlijk ook weer de passende gaten worden gemaakt zodat de vleugelbevestiging en de servo kabels erdoor kunnen.
Waar de centreer pennen door de romp gaan hebben we ook enkele versterkingen aangebracht.
Op de laatste foto hebben we de ribben op 4 mm paspennen geschoven om te zien of alles goed pasten.
Zie onderstaande foto’s.
573JJPG.jpg

571JJPG.jpg

574JJPG.jpg

570JJPG.jpg


Als laatste hebben we aan de het voorste stukje van de romp, 2 cm balsa van 8 mm dikte tussen de latten gelijmd. Dit om straks bij het schuren van de neus er zeker van te zijn dat we niet door de beplanking schuren!
Zie onderstaande foto.
572JJPG.jpg


De volgende stap gaat worden het definitief aan elkaar lijmen van al de rompdelen!

We zijn ook al een beetje bezig geweest met de afwerking en welke kleuren we gaan gebruiken. Ook daar zijn we uit! ( let op hoe het “zwart” gaat worden )
Zie onderstaande foto’s.
575JJPG.jpg

576JJPG.jpg


Spannend!!
 
Laatst bewerkt:
Hiervoor hebben we een C-frame constructie bedacht. Om ervoor te zorgen dat het C-frame niet telkens onder in de kist ligt hebben we het “klem-nietje” op de achterzijde van het messing gesoldeerd. Als we nu de vleugelbout losdraaien blijft het C-frame aan deze niet hangen.
Zie onderstaande foto’s.
559JJPG.jpg

Mijn Graupner Discus 4m heeft een vergelijkbare klemming, zal zeker goed werken.
Maar ik kan me niet indenken dat in jouw geval e.e.a. zwaar overbemeten is.
Met 25 x 25 x 10 mm zal het waarschijnlijk nog steeds voldoende sterk en stijf zijn en ga je van 29.2 naar 12.4 gram.

Rick
 
Bouwverslag Inspira deel 28

26-2-2013 Vervolg bouwverslag “INSPIRA”
Nu kunnen we eindelijk beginnen met het in elkaar lijmen van de romp.
Hiervoor hebben we eerst de 2 stuurkabels vastgelijmd, zodat die tijdens de romp lijmen, op hun plaats blijven. Daarna hebben we de rompspanten op de juiste positie gelijmd en met een tape vast gezet en tenslotte de romp van houtlijm voorzien, tegen elkaar gelijmd en met tape vastgezet. Nu alles goed laten drogen en daarna het dubbele motorschot erin gelijmd.
Zie onderstaande foto’s.
577JJPG.jpg

578JJPG.jpg

579JJPG.jpg

580JJPG.jpg


Het motorschot hebben we behalve 9 graden naar beneden, óók 2 graden naar rechts gegeven. Zie onderstaande foto.
581JJPG.jpg


Nu kunnen we de vleugelbevestiging definitief gaan bevestigen!
We hebben de messing buizen en stalen vleugelpennen precies op lengte gemaakt en daarna de vleugels met de messing buizen in / aan de romp gestoken en uitgericht. Dit uitrichten hebben we gedaan op een “verlengde bouwbrits “
De ribben die aan de romp moeten komen hebben we met een stukje tape aan de vleugels vastgezet zodat deze later perfect op elkaar aansluiten.
Zie onderstaande foto’s.
595JJPG.jpg

596JJPG.jpg

594JJPG.jpg

584JJPG.jpg


Toen alles was uitgericht hebben we de messing buizen op een paar plaatsen vast geprikt met maagzout en 10 sec. lijm.
Achter bij de tip hebben we een spie, precies opmaat ertussen gelijmd en vooraan bij de neuslijst een druppel 10 sec. lijm.
Alles zit nu goed op zijn plaats vast en na het verwijderen van de stukjes tape konden de vleugels er heel voorzichtig worden afgehaald!
De vleugel aansluiting op de romp is nu een feit!
Zie onderstaande foto’s.
585JJPG.jpg

589JJPG.jpg

591JJPG.jpg


Nu moet de ruimte tussen de romp en rib nog worden opgevuld.
Hiervoor moeten we de gaten van de aansluitingen eerst afstoppen. Voor de opvulling hebben we gekozen voor een dikke 2 componenten lijm. Deze hebben we tussen de romp en rib gespoten en daarna glad afgestreken met een spatel.
Zie onderstaande foto’s.
597JJPG.jpg

598JJPG.jpg

599JJPG.jpg

602JJPG.jpg


Nu laten we alles goed uitharden en gaan later verder met het in lijmen van de ronde messing buisjes voor de paspennen van de vleugel. Volgende keer meer hierover.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het er weer fantastisch mooi uitzien. Hij wordt echt mooi.

Toch heb ik ook één kritiekpuntje (wat je gelukkig heel eenvoudig kunt herstellen): die twee stuurkabels voor stabilo en richtingsroer zijn van kunststof. Daar ga je last van krijgen. Kunststof heeft (vergeleken met metaal) een zeer grote uitzettingscoëfficiënt. Misschien wel 10x groter.

Wat gaat er gebeuren: je hebt je kist op de grond liggen. Uiteraard is het mooi weer, de kist (en dus de stuurkabel) wordt warm, zet uit en je hoogte trim is verlopen. Je start, heh wat vliegt ie slecht getrimd! Even bijstellen. Na een paar minuten vliegt hij weer slecht getrimd, maar nu de andere kant op (de kabel is afgekoeld en weer gekrompen).

Ik heb dit zelf meegemaakt. Zeer irritant. Toen ik de kunststof binnenstuurkabel had vervangen door 1,5 mm staal was het over.

Just my 2 cents ...

Dirk.
 
Tekening

Mooi model hoor! Ik vind hetl euk om dit soort bouwverslagen te kijken. Heb je ook een DXF van dit toestel?
Stef,
Bedankt voor je complement!
We hebben wel een complete tekening set over. schaal 1:1 inclusief de ribben ( op een apart vel)
We hebben er € 33,= voor betaald (kopie-shop) en je mag hem voor dit geld overnemen.

groet,
Piet G
 
Vanaf de zijlijn lees ik lekker mee, mooi project wat met jullie vakmanschap absoluut tot een goed einde gebracht gaat worden. Daarom ben ik het zo eens met de melding van Dirk, van die Sullivan kabels ga je echt spijt van krijgen. Ik heb in mijn Countryman voor het hoogteroer ook plastic kabel gebruikt omdat deze wel relatief eenvoudig in een bocht zijn te leggen. Had ik achteraf nooit moeten doen. Je blijft trimmen..

Lees ook nog even de opmerking van Justus na in dit draadje..

Groet,

Jacob Bos

Toch heb ik ook één kritiekpuntje (wat je gelukkig heel eenvoudig kunt herstellen): die twee stuurkabels voor stabilo en richtingsroer zijn van kunststof. Daar ga je last van krijgen. Kunststof heeft (vergeleken met metaal) een zeer grote uitzettingscoëfficiënt. Misschien wel 10x groter.

Wat gaat er gebeuren: je hebt je kist op de grond liggen. Uiteraard is het mooi weer, de kist (en dus de stuurkabel) wordt warm, zet uit en je hoogte trim is verlopen. Je start, heh wat vliegt ie slecht getrimd! Even bijstellen. Na een paar minuten vliegt hij weer slecht getrimd, maar nu de andere kant op (de kabel is afgekoeld en weer gekrompen).

Ik heb dit zelf meegemaakt. Zeer irritant. Toen ik de kunststof binnenstuurkabel had vervangen door 1,5 mm staal was het over.

Just my 2 cents ...

Dirk.
 
@ Piet G,

Bedankt voor het aanbod, Ik heb inmiddels al de DWG bestanden ontvangen en deze omgezet naar DXF passend op balsa en triplex planken. Ik kan deze nu makkelijk gebruiken in mijn freesbank maken.
 
stuurkabels

Bedankt voor jullie tips betreffende de kabels, maar .........
Wij hebben hier geen Sullivan kabels gebruikt maar originele Robbe kabels.
Dit houdt in dat er een rode, kunststof buitenkabel is die jullie op de foto's zien.
Hierin zit een soort "teflon" buis met over de volle lengte een staaldraad erin. Deze set vormt de binnenkabel. Aan de staaldraad wordt de kwiklink gesoldeerd.
Maar wij vinden het fijn, dat er zo wordt meegedacht!
Zie onderstaande foto.
605JJPG.jpg
 
Hierin zit een soort "teflon" buis met over de volle lengte een staaldraad erin.
Sure? Ik ken ze ook met maar 20-25 cm staaldraad op de uiteinden ...
Maar goed, het vliegt wel, je merkt het snel genoeg.
Je zult er je kist niet mee verspelen. Tis alleen (erg) hinderlijk.
Maar ook makkelijk aan te passen.

Succes met deze verder zeer netjes gebouwde kist.

Dirk.
 
Bouwverslag Inspira deel 29

3-3-2013 Vervolg bouwverslag “INSPIRA”
Het was toch nog best een tijdrovend klusje, de messing buisjes in de juiste hoek, niet klemmend in te lijmen!
We hebben de gaatjes in de rib opgeboord naar 5 mm en het hier achter liggende 8 mm balsa en grenen lat, rondom uit geschuind, zodat er hier een kegel ontstaat.
In het 5 mm gaatje past de messing buis precies en erachter hebben we nu voldoende ruimte om de messing bus zichzelf de juiste positie in te laten nemen als de vleugels er worden opgeschoven.
In deze vrije positie hebben we de bussen erin gelijmd met 2 componenten gel epoxy.
Zie onderstaande foto’s.
607JJampPG.jpg

606JJampPG.jpg

608JJampPG.jpg


Alle 4 de vleugels zijn nu aan de romp bevestigd en er is weer een moeilijke klus geklaard!
Er moeten nog een paar kleine dingetjes “in” de romp gedaan worden en dan kan hij worden gesloten. Hierover volgende keer meer.
 
Laatst bewerkt:
Bouwverslag Inspira deel 30

10-3-2013 Vervolg bouwverslag “INSPIRA”
Omdat we de lat aan de binnenzijde van de romp hebben moeten onderbreken, vinden we het boven de messing buizen, met balsa 8 mm, té zwak!
Als oplossing hiervoor hebben we een strip van 3 mm dikke multiplex en 10 mm breedte, boven de messing buizen gemaakt. Deze hebben we gelijmd én voorzien van 2 schroefjes.
De ronding van de romp geeft n.l. nogal wat spanning op het stripje.
Zie onderstaande foto’s.
609JJampPG.jpg

610JJampPG.jpg


Toen zijn we begonnen met de servo houders.
Omdat deze aan de binnenzijde van de romp gelijmd gaan worden, dus tegen de balsa, hebben we de maat van de servo gebruikt als achterzijde / lijmzijde van de servo houder.
De gaatje voorgeboord zodat de houten blokjes niet zouden gaan scheuren.
Even gepast in de romp!
Zie onderstaande foto’s.
611JJampPG.jpg

612JJampPG.jpg

613JJampPG.jpg

614JJampPG.jpg

Alles wat in de romp moet komen is nu klaar!
De romp kan nu worden gesloten. We hebben besloten eerst de bovenzijde te sluiten en hebben hiervoor eerst een kartonnen mal gemaakt. Deze mal gepast en met spelden op de balsa 8 mm geprikt en met de lintzaag uitgezaagd.
Zie onderstaande foto’s.
615JJampPG.jpg

616JJampPG.jpg

618JJampPG.jpg


Al de uitgezaagde delen met de schuurblok op maat geschuurd en in de romp gelijmd.
Zie onderstaande foto’s.
619JJampPG.jpg

620JJampPG.jpg

622JJampPG.jpg


Nu nog de 2e romp zover afwerken en we kunnen de cockpit eruit van zagen!
 
Laatst bewerkt:
Tip Johannes.

611JJampPG.jpg

QUOTE]

Piet, heb je bij deze servo houder de blokjes via de achterkant plaatje nog extra vastgeschroefd?

Ziet er allemaal goed uit! :D

Johannes[/QUOTE]



Goed idee! We gaan er een schroefje aan de achterzijde bij doen!
Zie onderstaande foto's
Piet G

646JJampPG.jpg

647JJampPG.jpg
 
Laatst bewerkt:
Back
Top