INSPIRA bouwproject gestart!

Bouwverslag Inspira deel 19

4-11-2012 - Vervolg bouwverslag “INSPIRA”
Toen we de servo montageplaat klaar hadden konden we het messing lagerbusje onder de juiste hoek in de achterlijst vast lijmen. Het montageplaatje is dan nog niet in de vleugel gelijmd en wordt alleen gebruikt om de positie van het messing busje te bepalen. Ook hebben we een aparte sevorhouder gemaakt van 2 latjes triplex en een bodenplaatje van 1 mm triplex. Hierin op de juiste positie 2 gaatjes om de M2 boutjes in te maken. Eerst hebben we alles klemvrij vastgehouden en de servohouder op de montageplaat gelijmd met 10 seconde lijm. Daarna alles er weer uit en de 2 gaatjes door de onderplaat geboord en voorzien van de M2 boutjes.
Nu alle weer klemvrij gepositioneerd en eerst met 10 sec. lijm vast geprikt en daarna met 2 componenten lijm alles goed verlijmd.
Het was een hele klus maar alles zet nu wel 100% uitgelijnd in de vleugels.
Zie onderstaande foto’s.
409JJPG.jpg

426JJPG.jpg

427JJPG.jpg

428JJPG.jpg

408JJPG.jpg


Nu kunnen we starten met het afwerken van de 2 sets vleugels. De bovenzijde van alle 8 delen zijn al voor een deel of helemaal ingedekt.
We hopen met ca. 2weken te beginnen met het bouwen van de romp.
Zie onderstaande foto’s,
419JJPG.jpg

421JJPG.jpg
 
Standaard Bouwverslag Inspira deel 20

30-11-2012 - Vervolg bouwverslag “INSPIRA”

Nu de vleugels zo goed als klaar zijn hebben we de servo’s nog één keer getest voordat we de vleugels definitief hebben indekt.
De bekabeling geven we netjes een nummer zodat we altijd weet welke servokabel in welk kanaal moet.
Zie onderstaande foto’s.
432JJPG.jpg

433JJPG-1.jpg

434JJPG-1.jpg

435JJPG-1.jpg



Nu alles getest is én werkt, hebben we alle delen ingedekt en geschuurd!
De remkleppen hebben we met het indekken óók ingedekt maar natuurlijk wel de maten vastgelegd waar de remkleppen precies zitten.
Na het schuren deze maten op de vleugel uitgezet en de beplanking eruit gesneden.
Op de remkleppen hebben we met dikkere balsa ( 4 mm ) een nieuwe indekking gelijmd die aan alle zijden voldoende ruimte heeft om de kleppen goed te latten functioneren.
Na het uitharden de 4 mm hoge balsa, precies in profiel geschuurd van de vleugel.
Zie onderstaande foto’s.
438JJPG-1.jpg

439JJPG-1.jpg

442JJPG-1.jpg

443JJPG-1.jpg

444JJPG-1.jpg

445JJPG.jpg


En er was ook nog iemand die benieuw was naar het gewicht van onze vleugels.
Nu de vleugels klaar zijn kunnen we dat pas vrijgeven!
Zie onderstaande foto!
448JJPG.jpg


Één vleugelset ( Re + Li ) weegt dus ca. 2450 gram zónder folie!
Bij de start van dit project hadden we het idee dat dit model ca. 6 á 7 kg mocht gaan wegen, incl. electro.
Volgens ons moeten we dat zeker kunnen halen.
De volgende foto’s zijn van onze 2 sets vleugels, klaar om te worden gefolied.
 
Laatst bewerkt:
mooi!

Mooi! Heel mooi!

Tevens een indrukwekkend model!

Iedereen kent de uitdrukking "Pietje precies", maar dat slaat zeker op jou!

Ga zo door en ik ben benieuwd naar het resultaat!

:proost:
 
Indrukwekkend project hoor! Mooie lijnen heeft de vleugel.
Hebben jullie ervaring met deze die aileron servo's ?

Succes!
 
Indrukwekkend project hoor! Mooie lijnen heeft de vleugel.
Hebben jullie ervaring met deze die aileron servo's ?

Hallo Jacco,
Ja , wij hebben al ervaring met deze servo's.
We hebben 4 van deze servo's in diverse Climaxx modellen zitten en vliegen hier al diverse seizoenen intensief mee zónder problemen.
Ons inzien geen slechte servo !
Als extra, hierbij de foto van mijn Climaxx.
groet,
Piet G
P1050197.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dank je Piet,
De prijs voor deze servo is alleszins redelijk. Zo te zien ben je niet vies van een vleugel met ribbetjes;)
 
Bouwverslag Inspira deel 21

9-12-2012 - Vervolg bouwverslag “INSPIRA”
De vleugels zijn nu echt, op folieën na, klaar!
Het is heeeel veel werk geweest maar we zijn er heeeel blij mee!
Voorlopig gaan ze in de noppen folie en gaan we starten met de romp.
Zie onderstaande foto’s
456JJPG-1.jpg

455JJPG-1.jpg


De romp.
Hiervoor hebben eerst 2, 8 mm balsa planken in de lengte aan elkaar gelijmd en toen nog een stuk hier boven op om de volledige romp vlakken recht en links eruit te kunnen zagen.
Zie onderstaande foto’s.
451JJPG.jpg

452JJPG.jpg

454JJPG.jpg


De motor hebben we een domping gegeven van 9 graden en 2 graden naar rechts.
Volgende keer gaan we de schotten er tussen lijmen.Het eerste schot hebben we aangepast op de spinnerdop die we bepaald hebben op 60 mm, Dit i.v.m. de ruimte voor de motor. Ziet er trouwens best goed uit op zo'n grote romp., lengte bijna 2 meter!


Dit hebben we 4 x gemaakt voor 2 modellen en op één paneel de tekening van de romp, met Prit, erop gelijmd.
Toen de 4 delen met stukjes hout en houtschroeven, tegen elkaar geschroefd.
Alles met de lintzaag, precies haaks dus, tot bijna op de lijn uitgezaagd.
Zie onderstaande foto’s.
458JJPG.jpg

459JJPG.jpg

462JJPG.jpg

457JJPG-1.jpg

De 4 zijden zijn nu uitgezaagd en moeten nog precies op maat worden geschuurd.
Zie onderstaande foto’s.
464JJPG-1.jpg

466JJPG-1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat ziet er mooi uit mannen.

Ik ben benieuwd of jullie nog eigen iedeën in de romp gaan verwerken, maar dat komt vanzelf denk ik.

succes met balsa schuren schaven etc.

Terence
 
Bouwverslag Inspira deel 22

16-12-2012 Vervolg bouwverslag “INSPIRA”
We hebben ook meteen op de zijvlakken de motordomp op 9 graden gezaagd en alles netjes tegen de lijn aan geschuurd.
Zie onderstaande foto.
476JJPG.jpg


Toen hebben we de rompspanten gemaakt uit 3 mm multiplex.
In de hoeken van de romp gaan we een soort grenen vierkante lat maken van 9 x 9 mm.
We hebben hier voor gekozen omdat dit sterker is als balsa 8 mm én het uit een lengte, zonder deelnaad, gemaakt kan worden.
Omdat we van alles 2 stuks moeten maken, hebben we ze aan elkaar geschroefd.
Met de gatenzaag hebben we de ronden uitsparingen uit de spanten gezaagd.
Zie onderstaande foto’s.
468JJPG.jpg

472JJPG.jpg

475JJPG.jpg

480JJPG.jpg

482JJPG.jpg


Toen alles droog in elkaar gezet om te zien of het allemaal een beetje past.
Zie onderstaande foto’s.
478JJPG.jpg

479JJPG.jpg


Toen zagen we dat de 9 mm latten aan de achterzijde te breed waren.
Deze moeten over een bepaalde lengte tot 2 mm worden aan gespitst. Als ze dan samenkomen hebben de op die positie de juiste breedte maat. Dus ook deze latten afgetekend en op maat geschuurd. Toen alles weer droog in elkaar gepast en het ziet er al een beetje uit als een romp!
Zie onderstaande foto’s.
484JJPG2.jpg

486JJPG2.jpg


Aan de binnenzijde hebben we de dikte van 8 mm balsa afgetekend. De boven en onderzijden vallen n.l. aan de binnenzijde van de romp.
Toen zagen we dat de bochten nogal scherp waren om de in een keer te buigen en te lijmen. We hebben de bovenste latten daarom goed nat gemaakt en in de juiste vorm op een plank genageld. ( met stalen naalden )
Deze laten we goed drogen en hopen ze dan wel in een keer op de balsa te lijmen zijn,
Volgende keer laten we het jullie weten.
Zie onderstaande foto’s.
487JJPG2.jpg

489JJPG.jpg
 
Omdat je met een (motor)zweveromhoog wil als je gas geeft. Met een gewoon toestel wil je bij meer gas, hogere snelheid, op dezelfde hoogte blijven. Daarom verwachtte ik geen domp. Ik twijfel niet aan Piet's kennis en ervaring (Piet weet hoeveel ervaring ik met vliegtuigen/zwevers heb ;)).
 
Wat je zegt klopt wel Ron maar zwevers hebben door hun aerodynamiek de neiging extreem te gaan stijgen als je geen motordomp inbouwt. Zoveel dat het bijna niet met down te compenseren is.
 
zowiezo heeft een zwever op vlak van vleugel/stabilo een redelijke instelhoek... ga je sneller vliegen, dan gaat zowiezo de neus al omhoog ;)
dat je het een paar graden MINDER domping geeft, begrijp ik dan nog.
maar helemaal geen domping is niet te vliegen...
dan zit je elke seconde van de stijgvlucht te knuppelen...
ook de graden zijwaarts heb je nodig.
 
De hoeveelheid benodigde zijwaartsstelling hangt af van de hoeveelheid V-stelling van de vleugels.

Als een motor/prop rechtsom draait, wil het vliegtuig linksom gaan draaien (actie=reactie). Zijwaartsstelling wordt gedaan om dat linksom draaien te compenseren. De truuk is dat als het vliegtuig V-stelling heeft, je door het vliegtuig naar links te trekken, je de invalshoek aan de linker vleugel vergroot en aan de rechter vleugel verkleint, waardoor een tegen rol ontstaat.
Hoe sterker de V-stelling, hoe groter het tegen-rol effect. Dus ook: hoe kleiner de V-stelling, hoe meer zijwaartsstelling je dus nodig hebt. Echter: bij 0 graden V-stelling, zou je oneindig veel zijwaartsstelling nodig hebben, en dan nog is er geen effect ... :confused:

Dirk.
 
Back
Top