Inspira F3J in hout - tekeningen vrij te downloaden

Voor de.........

liefhebber heb ik ook nog een envelop met de tekeningen.
Zelfde prijs...15 euro.
Laat maar even weten!

mvg
Kees

Inspira F3J

goedenmiddag luitjes,

wegens ´iets met zijn frees´ komt Winfried er helaas niet aan toe om de setjes te frezen.
Winfried heeft mij daarom doorverwezen naar een vriend/forumgenoot Willy Swart die (voor mij, maar vast ook voor anderen) een setje gaat frezen.

Ik zou zeggen: liefhebbers, meld je via dit forumdraadje. Dan gaat het vanzelf wel lopen

groet
Peter

Justus,

Ik ben vorige week gevraagd of ik de ribbenset voor de Inspira kon en wilde frezen op basis van de aangeleverde tekeningen. Dat wilde ik wel. De set bestaat uit alle ribben uit 3 mm balsa conform de tekening die te downloaden was en die later gangbaar is gemaakt door Winfried. Totaal 6 gefreesde 3 mm plankjes waarop als het goed is alle ribben zitten.

Ik kan overigens geen live link van de tekening meer vinden.

Ik frees het setje voor 30 euro incl materiaal (3 mm balsa, kwaliteit middel). Verzend + verpakkingskosten 10 euro.

m.vr.gr.

Willy

Inspira F3J

Naar ik begrepen heb - ik heb de tekening niet zo voorhanden - bestaat de romp uit 2 stukken balsa van zo uit hoofd zijnde 8 mm.
Deze moeten dan rond geschuurd worden.

Groet
Peter

Peter,

De romp is dan mar 16mm dik?!?
Ik zit namelijk een beetje te twijfelen, ik vind het een verschrikkelijk mooi toestel, maar het vergt wel veel bouwkunsten. en bij een 4.5meter kist wil je geen bouwfouten maken, zou zonde van het geld zijn, en bovendien erg gevaarlijk.
Ik heb ook een paar vragen over de bouw van het toestel:

- de vleugels, wat gebruik ik bijv. als ligger? maar vooral, wat gebruik je als ''verbinder'' (woord ervoor kwijt) het lijkt me dat een carbon buisje niet voldoet ofwel?
-en bovendien, ik zou er geen motor etc in willen, slepers genoeg op de club waar ik vlieg. maar dan moet het toestel er wel geschikt voor zijn, ofterwijl kan het gesleept worden?

Justus

Laatst bewerkt:
Volgens mij geeft de eerste post in dit draadje samen met de link naar de tekening op scherm antwoord op je vragen.

En met alle respect: door de vragen die je stelt klinkt het alsof je nog weinig ervaring hebt om een kist vanaf tekening te bouwen. Dit forum is dan een goede hulp maar vraag je zelf af of de Inspira op dit moment niet een bruggetje te ver is.

Jacob Bos

Jacob,

Ja dat klopt, heel veel bouwervaring van tekening heb ik inderdaad niet.
Ik heb een aantal dlg's van tekening gebouwd, vele dingen van depron en wat kitjes, maar dat is natuurlijk van andere orde dan een 4.5 meter zwever.
Dat was eigenlijk ook waarom ik nog twijfelde. Ik heb de tekening op de pc staan dus haast heeft het niet.

Justus

ohja, U heeft het over een tussenstap. wat is dan een geschikt toestel om te bouwen als ''voorbereiding'' op de inspira?

Laatst bewerkt:
De dwg tekening heb ik ook als gekregen. Wat ik wilde aangeven was dat het linkje naam de dxf's/dwg's niet meer werkte. Dus moeten we het nu doen met het elkaar toesturen van de tekening.

Ribbenset

Misschien is mijn opmerking overbodig maar graag wil ik op het volgende wijzen.
De ribbenset is veranderd ten opzichte van de Inspira tekening.
Wat mij opvalt is dat de uitsparing in de ribben voor de hoofdligger 11mm breed is. Geen standaard maat.
Het vleugelprofiel is nog geen 10% dik! :???:

Diegene die deze vleugel gaat bouwen zal vooraf keuzes moeten maken hoe de liggerconstructie gaat worden. Ik ben benieuwd wie dit toestel gaat bouwen en hoe. :cool::D

Johannes

Misschien is mijn opmerking overbodig maar graag wil ik op het volgende wijzen.
De ribbenset is veranderd ten opzichte van de Inspira tekening.
Wat mij opvalt is dat de uitsparing in de ribben voor de hoofdligger 11mm breed is. Geen standaard maat.

Je hebt gelijk 11x5 is geen handige maat. Als je het bovenaanzicht nameet is wel een ligger van 11 mm gebruikt, maar in de maatvoering van de ribben detaillering staat 10 mm.
Ik pas de ribbenset aan voor een 10x5 ligger.

Ribben frezen

Volgens de originele tekening zit de hoofdligger tussen de balsa indekking.
Dat is bewust gedaan!
Plaats je de hoofdligger onder de balsa indekking heeft dat grote gevolgen voor de sterkte van deze vleugel.
Mijn advies is eerst bedenken hoe de constructie moet worden, daarna pas het freesprogramma aanmaken.

inspirahoofdligger.jpg

Johannes

Ribbenset

De afgelopen dagen heb ik de tekeningen voor de ribbenset wat aangepast. Zo zijn alle ribben zodanig gedraaid dat ze nu met de nerf van het balsa meelopen. Verder is rib 1, de wortelrib, verdubbeld zodat deze 6 mm wordt. Peter had gevraagd de spanten ook te frezen. Deze zijn toegevoegd uit 3 mm 5 laags berkentriplex. De ribbenset bevat trouwens ook de ribben voor het pendel hoogteroer.

Toen ik met de spanten bezig was zag ik op de tekening dat aan de romp eigenlijk ook nog een rib zit. Het vreemde is dat de daar getekende openingen voor de huls van de vleugelbuis geen relatie lijken te hebben met de openingen daarvoor in de ribben.
Peter is van plan om twee hulzen van rond 14mm toe te passen en daarin 12mm massief koolstof vleugelpennen in te passen. Eigenlijk conform het ontwerp van de Inspira. De twee rompspanten zijn daarop aangepast zijn en in de ribbenset meegenomen.

Als je naar het ontwerp van de vleugel kijkt, zie je dat de vleugelpennen de krachten moeten overdragen via 6 3 mm ribben. Ik heb voor de ribben 2, 4 en 6 3mm triplex versterkingen toegevoegd om de krachten van de vleugelpennen wat beter te kunnen overbrengen naar de hoofdligger.

Hieronder staat een foto van de actuele ribben- en spantenset.

ribbenpakket%20inspira%20-%20001.jpg

Dus nu kan er gebouwd worden :-)

Back