Maar beginnende heli vliegers adviseer ik altijd eerst je orientaties onder de knie krijgen
Dat moet je dus niet doen, tenzij je een "min of meer vast percentage" van de beginners mateloos wilt frustreren.
Het is gewoon domweg niet iedereen gegeven, of je nu beginner bent of niet, net zo goed als dat de een goed in talen is en een ander goed in wiskunde, de een goed in balsporten is, de ander goed in wielrennen enzovoorts enzovoorts…
Ik vlieg nu 36 jaar heli, heb ruw geschat in de afgelopen 15 jaar dik over de 2000 vlieguren gemaakt, en ben absoluut geen beginner meer. En toch is het mij, ondanks meerdere verschillende methodes (waaronder simulator, drone, gestabiliseerde indoor heli's, en ook "tien fouten hoog in het echie"), nooit gelukt om het écht onder de knie te krijgen, en vooruitgang zit er ook niet meer in.
Met een MCPXje in de huiskamer gaat het enigszins, en met moeite, 10, 15 seconden, en dan is de koek op.
Anderen vliegen binnen een jaar nose in en doen daarna de hele dag niet anders.
Ik vlieg daarentegen moeiteloos achter elkaar 5 of 10 accu's leeg met een ongestabiliseerde multiblade 450 in windkracht 5, en dat kan ook niet iedereen.
Nose in hoveren is training voor gevordenen
Precies! Laat iemand éérst zijn volledige zelfvertrouwen krijgen. Begin daarna pas aan nose in, of wat voor fratsen dan ook.
En als het lukt is dat prachtig, maar als het niet lukt, dan komt er gewoon een punt waar je er mee moet stoppen.
En DAT is de kern van mijn betoog: Praat geen mensen aan "dat het moet, of noodzakelijk is" want dat is het niet en je vergalt er voor de ongelukkigen die het nu eenmaal niet in de vingers gaan krijgen, wel tussen neus en lippen door een hobby mee.
Presenteer het naar je leerlingen als een optie, niet als een "veiligheidsvergrotend iets" want dat is het domweg niet.