is er het hele jaar thermiek :?:

Een eenvoudige manier om de glijhoek van een modelzwever te bepalen:
Plaats een Lolo of een Zlog in je model, vlieg s'morgens zo vroeg mogelijk, dit om thermiekinvloeden te voorkomen, met een optimale trimming afstand tussen twee rakken die op hondervijftig meter afstand zijn geplaatst (afstandtaak van F3B) en geef bij ieder in en uitvliegen van het rak een "marker" met de Lolo of Zlog. Na het uitlezen van de data (hoogtemeting) op de computer kan je precies uitlezen wat de daalsnelheid over 150 meter afstand van het model is. Neem over het aantal malen afstand het gemiddelde en je hebt de meest nauwkeurige gegevens.

knikvleugeltje zei:
Hallo,
wat is een flightdeck ?
En hoe werkt dat?
Taco

Een flightdeck, zoals bij het zeilvliegen en parapente wordt gebruikt, is een combi-vlieginstrument.
In basis variometer/hoogtemeter/snelheidsmeter in één kastje; uit het met elkaar verrekenen van deze data zijn nog zaken als glijhoek en gemiddeld stijgen etc. af te leiden. Een beetje flightdeck heeft bovendien een geheugen zodat beste stijgwaarde en grootste hoogte per vlucht af te lezen is.
Sinds een paar jaar zijn er flightdecks waar ook GPS in zit; dat betekent dat je niet alleen luchtsnelheid kan aflezen, maar ook grondsnelheid en windsnelheid. Mijn instrument (Bräuniger IQ Compeo) wijst me zonodig de weg terug naar de laatste thermiekbel, en geeft me de windrichting aan (handig bij de landing als er geen windzak is) en geeft informatie over de meest gunstige vliegsnelheid volgens McCready (geoptimeerde vliegsnelheid rekening houdend met de wind). Verder wijst hij me de richting naar een volgend (wedstrijd)keerpunt, en geeft een audiosignaal als ik in de cylinder van dat keerpunt ben. Hij kan me ook vertellen wanneer ik hoog genoeg zit om zonder verder thermieken naar het eindpunt van de wedstrijdtaak te vliegen.
Bart

Totally off topic maar het kan wel denk ik ;-)

En wat "kost" dat leuke dingetje als ik zo curieus mag zijn

... behoorlijk geavanceerd toestelletje. Is dit nog wel praktisch te bedienen als je daarboven in de lucht hangt (wordt je niet te hard afgeleid als je al die toeters en bellen moet laten rinkelen ???)

Nog veel plezier daarboven in de lucht ... moet ik ooit ook nog eens proberen.

Greetz Tim

ik heb eigenslijk al een gps systeem, welke ik gebruik voor navigatie tijdens het zweefvliegen. deze heeft ook een logger funktie. ik hoef dat ding dus alleen maar in mijn model te krijgen en klaar is Halmar... en weer iets toegevoegt aan de toch al talrijke projekten. hij weegt tussen de 250 en 300 gram.

Groeten Halmar

2F@st4U.:[BE zei:
:.]En wat "kost" dat leuke dingetje als ik zo curieus mag zijn
Tussen de 800 en de 1400 euri. En ze zijn nog even niet tweedehands te vinden... daarvoor is het allemaal nog te nieuw!
:.]... behoorlijk geavanceerd toestelletje. Is dit nog wel praktisch te bedienen als je daarboven in de lucht hangt (wordt je niet te hard afgeleid als je al die toeters en bellen moet laten rinkelen ???)
Ja, dat valt erg mee. Veel functies zijn geautomatiseerd. Zo heb je op de mijne bijvoorbeeld, naast de gewone vario indicatie (audio en grafisch) een digitale vario indicatie die automatisch omschakeld van gemiddelde waarde (in thermiek) naar Total Energy (buiten thermiek, dus op oversteek). Ook kan ik de display kiezen tussen vier verschillende layouts, die met één toets te wisselen zijn, zodat je verschillende data in beeld kan krijgen voor thermieken, steken, of final glide.
Hier zie je er een paar, resp. Brauniger Competino, Brauniger Compeo (de mijne) en Aircotec XC trainer.
competino_produktfoto.jpg
compeo_produktfoto.jpg
XC-trainer-10.jpg

Het apparaat dat Berrie toont is ook uitstekend, ik wist helemaal niet dat dat ook al bestond voor modelbouw (anders was ik hier niet over begonnen...)
Aan de andere kant, voor het weergeven van je tracklog kan je iedere (goedkope) GPS gebruiken mits 3D (dus waarin ook hoogte wordt opgeslagen).

Bart

heb je voor hoogte meting Dgps(grondbaken ontvangst) nodig of werkt het zonder ook nauwkeurig genoeg op de nieuwe gps'sen?

Voor een positie met hoogte heb je minimaal vier satelieten nodig. De huidige GPS-ontvangers ontvangen met gemak 6+ satelieten, zeker als je wat hoger zit en geen last hebt van afscherming door bos, gebouwen etc. Dit zou een redelijke betrouwbare hoogte-indicatie moeten opleveren. Genoeg om na het uitlezen van je GPS een mooie 3D track op je computer te toveren. DGPS maakt de positie (en hoogte) bepaling nauwkeuriger, maar is zeker niet noodzakelijk. Dit wordt pas belangrijk als een nauwkeurigheid van centimeters benodigd is ipv meters.

DGPS is nergns meer voor nodig.
Vroeger werd het signaal van de GPS-satelliten soms versleuteld. Je kon het dan alleen ontsleutelen met behulp van DGPS, en een grondstation-signaal. Maar inmiddels is GPS in gebruik voor van alles en nog wat, en ik denk niet dat de amerikanen zullen overwegen om het signaal nog eens geheim te willen houden...
Wel heb je minstens drie satellieten (liefst meer) nodig voor een signaal waar ook hoogte uit te berekenen is. Maar de meeste GPSsen hebben daar geen probleem mee.
Bart

Dus mijn acer pda (meestal 6 satellieten) kan met aangepaste software (iemand een ID ???) al voldoende diensten bewijzen.

Benodigdheden: software waar ik mijn route mee kan loggen en uit te lezen in 3D. (Tomtom gaat het net niet redden.)

Alvast bedankt jonges gaan we ff uitchecken/zoeken.

Greetz

Tim

Vooralsnog onbeantwoord gebleven is de vraag

heeft er iemand enig idee van de daalsnelhied en glijhoek van modelvliegtuigen

Volgens mij in de orde 60 - 30 cm/sec, voor hele goede modellen misschien nog een ietsje lager. Waarmaken kun je dat echter bijna niet, behoudens in dead air en met vlak vliegwerk. De beste daalsnelheid levert vrijwel altijd een betrekkelijk slechte glijhoek.

Glijhoeken weet ik zo niet, maar is ook wel zo her en der gepubliceerd. Ik schat dat de beste zwevers een glijgetal hebben in de orde van de 20 (misschien iemand hier die dat ergens gedocumenteerd heeft?).
De spreiding in glijgetallen is echter dramatisch (denk aan de GL die bijna niet naar beneden wil, maar pas op de plaats lijkt te maken en de beste F3B kisten die blijven lopen)

:.]Dus mijn acer pda (meestal 6 satellieten) kan met aangepaste software (iemand een ID ???) al voldoende diensten bewijzen.

Benodigdheden: software waar ik mijn route mee kan loggen en uit te lezen in 3D. (Tomtom gaat het net niet redden.)

Alvast bedankt jonges gaan we even uitchecken/zoeken.

Greetz

Tim
dat is in princiepe voldoende ja, met see you kun je IGC files lezen, welke je kunt loggen met see you mobile.
see you
het is wel sofware die is bedoeld voor 1:1 vliegen maar ik denk dat je er wel wat mee kunt in een model.

Groeten Halmar

Inderdaad lijkt me de Z-log een mooi apparaatje, maar eens op zoek.

Een flightdeck in m'n zwever lijkt me nog lang geen optie. Wie verkoopt hier in Nederland de Z-log? want ik kan alleen de leverancier in de USA vinden.

Gr.
Taco.

Klopt Taco, naar mijn weten in Nederland niet leverbaar, maar je kunt rechtstreeks bij de leverancier bestellen. Mijn Z-log was binnen 10 dagen in huis.

Ik weet niet wat een Z-log is, maar op Marktplaats kan je allerlei GPSsen kopen vanaf plm. 100 Euro. Als je even oplet of-ie wel 3D heeft dan kan je zo'n ding best in een model proppen.
Bart

Ik heb eens gezocht:

Nieuwste generatie Bluetooth GPS muis met 32 kanalen.
Dus geen sirf of nemerix maar RFMD technologie
Door de RFMD chipset is zelfs ontvangst binnen mogelijk.

Enkele bijzondere kenmerken ten opzichte van nemerix en sirf2 en sirf3:

Slechts 1,5cm dik

Formaat creditcard

Hot start in 1 seconde

Tot enkele meters nauwkeurig

Zelfs binnen ontvangst

Schakelt automatisch uit bij geen bluetooth signaal

Ook ontvangst in jaszak en achter warmtewerende voorruit

32 channels

1100 mAh accu

GESCHIKT VOOR WERKELIJK ALLE PDA,S, MDA`S EN SMARTPHONES MET EEN BLUETOOTH UITGANG

Standby tijd 1 week

Alles volgens advertentie op marktplaats, maar dit betekend wel dat ik mijn laptop moet meenemen naar het vliegveld, en dat er een speciale ontvanger op de laptop moet.

Is dit werkelijk een alternatief?
Zijn de data van zo 'n Bluetooth GPS ontvanger in een grafiek te zetten?

Ik heb geen idee, ben niet zo op de hoogte van deze technieken.

probleem is dat hij uitschakeld als hij geen bleutooth-contact heeft.

Taco.

maar... hoe groot is het bereik van zo'n bluetooth GPS muis? Heb je nog contact als je model 100 of 200 meter boven je vliegt?

Ja, dat is het nu net, ik probeer er achter te komen of er dataloggers zijn, of gps-apparaatjes die kunnen ontvangen en opslaan.
Na de vlucht moet (kan) dan uitgelezen worden. Dus zonder contact met bleutooth.

Als je bijv. de picolario neemt, die is alweer te ingewikkeld.
Met de huidige stand van zaken moet het mogelijk zijn data op te slaan, zonder een losse gps-muis, of anderszins.

Ik dacht zoiets: klein kastje in het vliegtuig, aan zetten. En vliegen maar.
Terug op het vliegveld, laptop aanzetten en uitlezen. Klaar!

Gr.
Taco.

Back