J-3 Clipped Wing Cub 50%

met de edge alleen zal de sprinter wel al vol steken zeker? ;-)

't is ne grote sprinter zenne!
De bedoeling is wel dat ze er allebei ingaan, zal normaal ook wel lukken, stabilo's afnemen zal wel nodig zijn dan.

De motor staat erop, de kap is uitgefreesd en past. Charlie zal de foto's er nog wel opzetten.

Groeten, Bart.

Ik denk niet die toegelaten wordt. Er is nu al kritiek op dat er niet genoeg 3D gevlogen wordt op de foto's:rolleyes: en dat de piloten zat staan te vliegen. Als er dan nog eens een Cub met ingebouwde jupiler-flessenaftrekker op de foto's gaat staan, is het hek helemaal van de dam!
Ik hoop dat de initiatiefnemers door de onzin van onwetende niet gedemotiveerd zijn om zo'n evenement nog eens te organiseren! Je zou voor minder...

Twas een big scale acro fly in... Wie zegt dat daar 3D "moest" gevlogen worden... Maarja de mensen die die dingen posten weten het beter dan de organisatoren e... :-) De cub is meer dan scale en nog acro ook, dus hij mag zeker niet ontbreken ;-)

Misschien een idee voor een super 'wie vangt de bierbak' drop ;-)

Enkele foto's van de motor installatie. De dummy engines moeten er nog wel op. Ook lijkt de as van de motor niet echt centraal te zitten, iets wat me niet echt opgevallen was gisteren :confused:

DSCF3521small.JPG

DSCF3526small.JPG

DSCF3528small.JPG

DSCF3531small.JPG

hij zit inderdaad wat hoog...... ik denk alleen dat weinig mensen dat op valt, iedereen staat verbaasd van het formaat :)

Die laatste foto lijkt net een echte.......

De montage gaten in de motordome waren vanuit de fabriek gemarkeerd voor een 3W 157-170. Dus ik ga ervan uit dat de motor juist staat. Maarrrr, in de motordome zit de right-thrust al ingebouwd, maar de down-thrust nog niet! Kwestie van aan de bovenkant nog wat rondellen bij te plaatsen, dan zal hij wel mooi in het midden komen te zitten.

Groeten, Bart.

is zo'n ding wel legaal in belgie en nederland?

Tuurlijk, alleen als hij boven de 25kg uitkomt (wat hoogstwaarschijnlijk gaat zijn) is het een categorie 3-toestel. Dit houdt in dat het toestel moet worden onderworpen aan een technische controle en dat het voorgevlogen dient te worden.
We hebben hier op de club al een Fieseler Storch (40kg-4m80) en een Janus (28kg-8m) gehad. Dus met keuringen hebben we al ervaring.

Dus alleen een eerste keuring en dan mag je er vrij mee vliegen? Dus niet elke keer aanvragen voor elke meeting?

Snel gezegd: éénmalige technische keuring, piloot vliegt zijn programma voor. Daarna mogen enkel de figuren uit het voorgevlogen programma gevlogen worden. Ook pilotenwissels zijn niet toegestaan. Meerdere piloten= meerdere keuringen. Uiteraard ook herkeuring bij ingrijpende aanpassingen aan het toestel of na beschadiging.

Groeten, Bart.

Dus alleen een eerste keuring en dan mag je er vrij mee vliegen? Dus niet elke keer aanvragen voor elke meeting?

Zoals Rufter al aangeeft klopt, maar dan mag je nog niet op elk modelvliegveld vliegen en je moet een logboek bijhouden met al je vluchten en bijzonderheden. Clubgenoot heeft vorig jaar zijn Blohm en Voss P215 in Duitsland laten keuren en moet ook al die info bijhouden.

Dat is mij ook niet bekend, dat is wat ik heb opgevangen bij ons op de club, schijnbaar mag hij toch niet overal vliegen. Misschien is er hier iemand die meer weet met betrekking tot die regels.

Ik kan mij zo indenken dat de locale regels (hinderwet bv) vliegen met zo'n toestel verhinderen.. plus dat je er wel de ruimte voor moet hebben natuurlijk.

Schitterend ding.. is dit ook het toestel waar zo'n hempel-filmpje van is?

En wat betreft die meeting.. lees de 'kritiek' nog eens goed ;)

Volgens de nederlandse luchtvaart wet mag je niet "gewoon" vliegen met een modelvliegtuig boven de 25kg.

De wet geeft namenlijk duidelijk aan dat je het maximum gewicht van een modelvliegtuig 25kg mag zijn.

Daarboven zou je dus moeten voldoen aan de luchtvaartregels en dus een BVL moeten hebben.
Nu geloof ik dat je het model dus moet laten keuren, voorvliegen en daarna voor elke vliegdag toestemming vragen aan het IVW.

Maar misschien zijn er hier groot schaalvliegers die daar meer van weten???

@Berto, er is zojuist zo een 5 tal keer gepost dat ze het toestel laten keuren... dus ik denk wel dat ze het weten ;-)

waarom je niet op elk veld mag vliegen is omdat het veld zelf ook bij het bestuur van luchtvaart een vergunning moet hebben om categorie 3 toestellen te laten vliegen.

Klopt Jens, maar nergens kwam naar voren dat ze elke vliegdag moeten aanvragen, althans hier in de NL is dat wel verplicht (nog steeds althans dacht ik).

Back