J-Class Endeavour romp bouwverslag (en interesse peiling)

Dazzler. Ik probeer je een privebericht te sturen maar je inbox is vol.
Via je website lukt het ook niet.
 
Hoi Dennis,
Ik volg dit draadje al enige tijd in afwachting wat de kosten van een romp moeten zijn. Je laatste opmerkingen doen mij vermoeden dat er geen romp gaat komen. Je overwegingen zijn terecht en volgens jouw eigen inschatting is er weinig belangstelling voor een romp en lopen daardoor de kosten flink op.
Daar zitten we niet op te wachten, het moet natuurlijk wel hobby blijven.

Aangezien er toch wel belangstelling voor de J-klasse is, zou het dan geen optie voor je zijn om de spanten (eventueel aangepast om er direct een eigen romp van te bouwen) laser gesneden aan te bieden?
Eventueel in een paar verschillende maten.

Op deze manier heb jij geen hoge kosten en help je de modelbouwer en/of modelzeiler op een leuke manier aan een goede basis voor zijn of haar (zijn er eigenlijk dames binnen onze hobby) eigen J-klasse.

Het is maar een idee!

Een klant heb je voor een 2 meter versie en bijpassende bootstoel heb je al.
:D
 
Ik begrijp de motivatie ook wel om geen plug te maken.
Het is een volledige uitdaging om dit soort modellen te bouwen. De rompbouw is daarbij niet het meeste werk.
Zoals eerder gelezen is een romp bestellen zo gedaan, maar de motivatie om er iets uitzonderlijks van te maken moet ook aanwezig zijn.

Wat mij wel opviel, is dat ze in de US modellen bouwen zonder detail, waarbij de maat ook al snel over de 200cm lengte loopt. Dus puur gebouwd voor het zeilen en niet voor de modelbouw in detail.

[media=youtube]VmOYBDZINJ0[/media]

Als je zoiets kunt opzetten in dit kikkerlandje, is een plug wel handig. De totale bouwtijd is immers veel korter en dankzij het vele varen zal schade vaker voorkomen.

Ik heb nu al een tijdje plannen om een J-klasse te bouwen. Nu ik deze filmpjes gezien heb, vraag ik me af wat ik zelf wil. Zeilen, pronken of beide?

Één ding is zeker. Dit soort schepen moeten uitzonderlijk leuk zijn om mee te spelen op het water. Als er dan ook een wat grotere aantal liefhebbers zou zijn, heb je er zomaar een hoop plezier bij tijdens een meeting.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Dennis. Is er al vooruitgang?
Ik ben deze week begonnen.

full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Danny! Dat ziet er goed uit! Ga je zelf een bouwverslag bijhouden? Lijkt me leuk op de hoogte te blijven van je vorderingen!
 
Maar we zien er toch wel eens een fotootje van ? Plaatjes zeggen soms meer dan praatjes.
En het gebeurt toch maar zelden dat er iemand een boot van een lijnenplan op stapel zet...
Overigens, maak je de kiel afneembaar en hoeveel lood denk je voor deze joekel nodig te hebben?
Succes,
Ard
 
Maar we zien er toch wel eens een fotootje van ? Plaatjes zeggen soms meer dan praatjes.
En het gebeurt toch maar zelden dat er iemand een boot van een lijnenplan op stapel zet...
Overigens, maak je de kiel afneembaar en hoeveel lood denk je voor deze joekel nodig te hebben?
Succes,
Ard

De kiel wordt niet afneembaar en er zal zo'n 17kg lood ingaan. Net zoals de boot van Dennis.

ik maak wel een apart verslag.
 
Dat was niet echt de bedoeling. Er is immers al een bouwverslag van dit schip.

Laat je daardoor niet weerhouden, als je het leuk vindt moet je het gewoon doen.
Het zou stil worden op het forum als al die smit boten- /happy hunters- en maersk- bouwers geen verslagen meer zouden plaatsen "omdat er al zoveel zijn beschreven".
 
Van een zeilschip met zulke fraaie lijnen heb je niet snel teveel bouwverslagen. Dus wat mij betreft is een extra bouwverslag zeker welkom.
 
Hey Danny,

Prima start heb je daar genomen! Ziet er goed uit!

Ik zou zeggen, start even je eigen bouwverslag voor je plaatjes, zo is het voor iedereen duidelijk welke mijn boot is en welke de jouwe ;) (en krijgen de mensen straks niet het idee dat ik ineens weer enorme vorderingen maak)

Over vorderingen gesproken: Gisteren heb ik voor de eerste keer sinds december 2012 (!!) weer even aan de Endeavour gewerkt. Nu ja gewerkt.... beetje terug "instuderen" waar ik gebleven was, en wat de volgende stappen gaan zijn.
Het vrouwtje moet binnen enkele weekjes terug bevallen, dus ik verwacht niet ineens enorme vooruitgang, maar we hebben wel een beetje een regeling afgesproken waarbij ik 1 à 2 avondjes per week wat kan knutselen.

Dus ik hoop vanaf nu toch terug lichte vooruitgang te gaan maken.... Tevens heb ik besloten om bij mijn eerste gedacht te blijven, en straks een deelbare mal van dit model te maken. Uiteindelijk is dit model van meet af aan gestart als "moederplug" en niet als houten, vaarbaar model, dus om hier nu toch een varend model van de maken zou te zware gevolgen hebben.

Dus nu maar eerst een verder om alles te schuren en plamuren (en dat een keer of 20 tot alles perfect strak is) om daarna een deelbare mal te maken... ben mij al aan het verdiepen in studiemateriaal!!
 
Hey Danny,

Prima start heb je daar genomen! Ziet er goed uit!

Ik zou zeggen, start even je eigen bouwverslag voor je plaatjes, zo is het voor iedereen duidelijk welke mijn boot is en welke de jouwe ;) (en krijgen de mensen straks niet het idee dat ik ineens weer enorme vorderingen maak)

Over vorderingen gesproken: Gisteren heb ik voor de eerste keer sinds december 2012 (!!) weer even aan de Endeavour gewerkt. Nu ja gewerkt.... beetje terug "instuderen" waar ik gebleven was, en wat de volgende stappen gaan zijn.
Het vrouwtje moet binnen enkele weekjes terug bevallen, dus ik verwacht niet ineens enorme vooruitgang, maar we hebben wel een beetje een regeling afgesproken waarbij ik 1 à 2 avondjes per week wat kan knutselen.

Dus ik hoop vanaf nu toch terug lichte vooruitgang te gaan maken.... Tevens heb ik besloten om bij mijn eerste gedacht te blijven, en straks een deelbare mal van dit model te maken. Uiteindelijk is dit model van meet af aan gestart als "moederplug" en niet als houten, vaarbaar model, dus om hier nu toch een varend model van de maken zou te zware gevolgen hebben.

Dus nu maar eerst een verder om alles te schuren en plamuren (en dat een keer of 20 tot alles perfect strak is) om daarna een deelbare mal te maken... ben mij al aan het verdiepen in studiemateriaal!!

Hey Dennis.

Spannend een kleine, en dat gaat natuurlijk voor alles.
Ik zal apart wat opzetten.
Dat je een deelbare mal wilt maken is een goed idee. Zo zullen er meer j-klasseschepen uit voortkomen.
Waarom zouden er teveel zware gevolgen uit voortvloeien als je deze boot zeilend wilt maken?
 
Waarom zouden er teveel zware gevolgen uit voortvloeien als je deze boot zeilend wilt maken?

De spanten zijn niet uitgehold, dus ook niet die paar die zouden moeten blijven zitten voor de vormsterkte. Ook de spanten die er wel uit moeten, zijn gelijmd (normaal breng je daar een tape oid op aan, zodat de lijm hier niet rechtreeks op hecht)
Maw een hoop breekwerk aan de binnenkant van de romp, met risico op beschadiging en zwakke plekken.

Een romp op spanten, die als plug gaat dienen, wordt nu eenmaal anders gebouwd dan een romp op spanten die als definitieve romp dienst gaat doen....
 
En met een Dremel de kern uit de spanten halen, zodat het holle spanten worden, zou dat een optie zijn? Is geen breekwerk bij betrokkken.
 
Eerste update sinds 23/12/2012 !! (Da's dus 440 dagen geleden :( )

Ondertussen beslist dat ik - net zoals bij de Rainbow van Jankraak - ook een schroef ga voorzien (aangezien de echte Endeavour na z'n refitt in 1986 eveneens van een schroef werd voorzien)

Dit leverde echter wel een praktisch probleem op: zoals in 1 van mijn laatste updates anno 2012, is de kiel van m'n Eandeavour vrij smal, zeker in vergelijking met de Rainbow van Jan:
meetpunten.jpg


Code:
           Meetpunt A    Meetpunt B
Endeavour:    16 mm        35 mm
Rainbow:      20 mm        50 mm

16 mm aan de buitenkant dus, trek daar nog de huiddikte van de romp langs 2 kanten af (toch al snel 1,5 tot 2 mm minstens) en je weet dat je binnenin de kiel amper 12 mm overhoud. En da's dus echt wel te weinig om nog een aandrijving (poulie wiel + riem) te kunnen plaatsen voor de schroef.

Verder zou de plaats van de schroef (opening + aandrijving binnenin) ook een deel van de ruimte voor ballast innemen, waardoor balast mogelijk ook een probleem zou kunnen worden.

Vandaar dat ik ervoor gekozen heb om de kiel over de volledige lengte dikker te maken. Hiervoor heb ik langs elke zijde van de bestaande kiel 3 mm balsa hout gekleefd. Deze werd in de kromming tussen kiel en romp terug strak geplamuurd zodat een naadloze aanzetting met de romp behouden blijft.

Enkele foto's:
Onderste helft van de romp met glasvezel + epoxy; kiel met extra laag balsa voor dikte. Hier moet nog een laag glasvezel met epoxy omheen.
plug01.jpg


Overgang met de romp blijft netjes:
plug02.jpg


Opening voor de schroef aftekenen:
plug03.jpg


Voorzichting openmaken:
plug04.jpg


Voorlopige stand: (hoekjes moeten nog wat plamuur krijgen; geheel moet nog in epoxy + glasvezel)
plug05.jpg


Totaalzicht met roer:
plug06.jpg


Komende dagen gewoon verder met schuren, plamuren, strak maken.....
(best even wat epoxy bestellen, want ik zit zowat door m'n ganse voorraad producten heen)
 
Paar vragen :
Kan je eens een foto van de hele boot opzij laten zien (ik hoop dat je de ruimte hebt ...) ?
Waar en hoe breng je de kielballast aan ? Dat was toch 17 kg ?
groetjes,
Ard
 
Back
Top