Als ik de foto goed bekijk lijkt de echte boot een verstelbare schroef te hebben die men in de zgn vaanstand kan zetten bij het zeilen.
Met een vast schroefje, zoals in het model, heb je wat meer weerstand.
Het is maar wat je wilt, een schaalmodel of een boot waarmee je in eventuele wedstrijden wilt scoren.
En kom je in het alg terecht (zoals ik met mijn Jubilee in het voorjaar) dan wordt het of zwemmen of toch met je dinghy erop af...
Groetjes ,
Ard
Inderdaad Ard.... maar een verstelbare schroef is mij (net als Danny) te hoog gegrepen... Het kleine beetje snelheid dat hiermee verloren gaat, is mij minder een probleem. Er is toch geen wedstrijdklasse voor dit soort schepen, dus zoveel rol speelt het niet. En een schroef is altijd demonteerbaar nietwaar, moest het toch echt ooit zover komen
Ik had toch begrepen dat je een plug zou maken van de boot.
Nu krijg ik het idee dat je deze romp toch gaat gebruiken om mee verder te bouwen?
Het is (en wordt) nog steeds een plug. Maar ik wil straks een zo "compleet" mogelijke mal, zodat ik niet in de echte romp weer alles moet gaan openslijpen om het roer passend te krijgen, een schroef in te bouwen.... nu is het een plug en kan ik zoveel zagen, vijlen, plamuren, schuren als ik wil tot ik tevreden ben. Het maakt de mal iets moeilijker, maar hey da's een uitdaging
Zie ik nu dat de achterkant van je kiel, daar waar het roer aansluit, een stuk dikker is dan bij mij. Ik heb het daar 11mm dik.
Is dat alleen voor de ruimte van de schroefasoverbrenging?
Klopt inderdaad Danny. Zoals ik enkele berichten eerder al aangaf, heb ik de kiel inderdaad breder gemaakt dan op de originele plannen. Reden is de extra "breedte" binnenin de kiel die ik straks ga nodig hebben om een overbrenging voor de schroefas te kunnen plaatsen. Misschien net iets minder schaal, maar visueel ziet alles er (in mijn mening) naar goed uit, en soms moet je praktische zaken laten doorwegen op pure schaal....
De maat van de schroef klopt.
Ik heb de tekening van de Rainbow en de maten.
55mm klopt en het is een vierblad met verstelbare spoed, zodat ze hem in faan stand kunnen zetten.
Bedankt Jan, exact de informatie die ik nodig heb. Dan zit ik er met 55mm knal op en moet ik niet nog wat gaan aanpassen...
Dan nog enkele foto's van de laatste vooruitgang:
Zowel boven als onder messing buisjes ingewerkt voor de roerkoning.
Misschien minder zichtbaar, maar let op de kiel achter de schroef, deze is smaller geworden tov enkele foto's terug. (zie middenste foto van bericht #144)
In het roer een alu bus gemonteerd met centergaten, zodat ik het roer exact kan moonteren zoals het echt moet zitten. Zo kan ik romp en roer mooi op elkaar laten aansluiten.
Het roer gemonteerd.
Zicht langs achter, met het roer respectievelijk helemaal naar stuurboord, center stand, en bakboord
P.S. Als ik straks de mal ga maken, plaats ik in de messing buisjes waar de roerkoning loopt, korte stukjes zilverstaal, die 1 à 2 mm uit de buisjes steken. Zo ontstaan er in de mal (en vooral, de romp die hieruit komt later) 2 kleine korte "bultjes" die de exacte plaats weergeven waar er een gaatje geboord moet worden om het roer te bevestigen.