J. V Hattum

54E4CC5B-D321-4628-87C0-215EEE4A80A2.jpeg 80D83FDC-BC96-4EA7-8FE6-C8CE4EA3F833.jpeg Vandaag deze bouwbeschrijving op een markt gevonden

Op Outerzone https://outerzone.co.uk/ staat een aardige verzameling, zoek op Hattum.
Op meer plekken op internet staan overigens verzamelingen oude tekeningen waar hij bij staat.
Verder: de KNVvL zou (vind ik ) benaderbaar moeten zijn , die heeft veel van deze tekeningen toentertijd uitgegeven.
Een aantal maatschetsen vind je in Zaic Yearbooks, als die je interesseren kan ik je wel pointers naar specifieke Yearbooks geven.
(Zaic Yearbooks zijn, als je geïnteresseerd bent in de historie van de modelvliegerij eigenlijk onmisbaar)
Ik denk dat als je een specifieke tekening zoekt je een goede kans maakt met een oproep op het forum.

En nog een fantastische verzameling:
http://jwroest.nl/museum/museum_index.html

Laatst bewerkt:
Naar ik begreep is met de verhuizing van Den Haag naar Woerden de tekeningenserie ook verloren gegaan.
Als in 'verspreid geraakt'.
Bijna al het LB spul vind je nog bij @stunthenk
Maar waar de VV en spaarzame RC tekeningen heen zijn gegaan weet ik niet.

Natuurlijk! :thumbsup: Daar twijfel ik ook geen moment aan.
't Is gewoon jammer dat niet al het spul wat eens in Den Haag lag, nog boven water is gekomen.
Had ik het toen maar geweten dat men het archief niet met het te verwachten respect heeft behandeld.
Blijft prima dat er toch het nodige bewaard blijkt te zijn.

't Is gewoon jammer dat niet al het spul wat eens in Den Haag lag, nog boven water is gekomen.
Dat is wel het minste wat je daar van kunt zeggen: diepbedroevend.:(
Bij deze wel mijn complimenten voor J W Roest die ik verder niet ken, voor zijn inspanningen en site.
Het lijkt er een beetje op dat er, hoewel in kleine kring, momenteel toch weer wat belangstelling en waardering komt voor ''de oude meuk''.
Zouden er toch mensen achter komen dat uiteindelijk al dat RTF en ''perfecte'' en makkelijke koopspul uiteindelijk dodelijk saai is?

Momenteel ben ik de tekening van de Oberon aan het opknappen en die zal daarna aan de bovenstaande site toegevoegd worden. Mocht iemand nog een tekening van J. van Hattum hebben die er nog niet bij staat, dan zou ik die graag toevoegen.

Oberon artikel.jpg

Wie is er niet "besmet" geraakt door de inspirerende en van uitstekende uitleg gegeven modelvliegtuigbouw publicaties van Juste van Hattum ?
Ook ik ben door zijn boeken meer dan geïnteresseerd geraakt in de vele facetten die de modelvliegtuigbouw kent.
Met name de theoretische uitleg, ondersteund met grafieken, tabellen en voorbeelden, hebben voor velen de basis gelegd voor niet alleen de hobby, maar ook voor de latere studie en beroep !
In mijn vroegere rol in het beroepsonderwijs kan ik niet anders concluderen dan dat Juste's boeken een hoge educatieve waarde hebben, en m.n. in mijn tekenlessen destijds vaak als voorbeeld hebben gestaan.
En ja, wat heet dan baas boven baas ? Bij mij thuis was via mijn vader (destijds secretaris van een modelbouwclub, en publicist al vóór de oorlog in "de Modelbouwer") en beide broers modelbouw dé vrijetijdsbesteding...............
Niet vreemd dat in mijn boekenkast de vele publicaties zijn te vinden, inclusief de volledige bouwhandleiding voor de "Vink" (VH86, 1940), destijds verkrijgbaar via de Nederlandse Radio Omroep.
In 2007 is nog de "Havik" (VH87a, 1940) gebouwd, voorzien van een borstelloze motor.
Nu ben ik inmiddels ruim 60 jaar in de ban van het zweefvliegen, klein én groot, en verveelt het nog geen moment.
Rekenen, tekenen, bouwen, restaureren, ik kom nog steeds tijd te kort.
U bent gewaarschuwd !

Bekijk bijlage 268690 Bekijk bijlage 268691 Bekijk bijlage 268692 Bekijk bijlage 268694

Hallo, allen.

Ik ben al langer lid van modelbouwforum, maar heb een tijdje niets gedaan.
Op een rommelmarkt heb ik de tekeningen van de Sperwer II van van Hattum gevonden en ben deze aan het (proberen te) bouwen.
Ik zie alleen nergens in de beschrijving terugkomen hoe je de vleugel aan de romp bevestigd.
Gaat dit gewoon met een elastiek misschien?
EADC896D-A03E-44D2-A30D-5DF744C200C3.jpeg
9E571494-6F93-4A61-B4A4-757085E40C27.jpeg

Als deze tekeningen nog niet op die website staan wil ik ze graag toevoegen
https://webappsandmore.nl/tekeningen/
Maar dat werkt op een of andere manier niet?

Ze staan op alfabetische volgorde, bovenaan kan je de selectie verkleinen, bijvoorbeeld rubber model jaren 30. Wat werkt er niet?
De Sperwer en de Sperwer 2 hebben we al op de website staan, het moet er uit zien als op dit plaatje. Wat wel leuk is om de text
van het boekje erbij te doen, zou je die kunnen kopieren/fotograferen?

sperwer.jpg

Back