Jamara Gee bee 980mm span

ok, weer een stapje verder...

ik heb een de cowl wat verstevigd.
Aan de binnenkant zitten 3 houtjes, waarmee de cowl op zijn plek gelijmt wordt
IMG_8206.jpg


Alleen, bij een mock up viel me dit op:
IMG_8205.jpg


De nerf staat verkeerd.
Dus ik heb dit nog versterkt met een extra houtje met de nerf in de goede richting.


Verder heb ik de aansluiting van de buitenkant van de romp op de vleugel gemaakt.
wat een rampenwerk qua meten, vijlen en schuren, maar het zit er nu netjes op
IMG_8220.jpg


Ook het deksel van de romp heb ik nu vastgezet.
Aangezien het ding niet lekker vastpakt (te breed) en geen houvast geeft, vallen magneten in mijn ogen af als montage optie.
Dus heb ik nu dit gedaan:
IMG_8216.jpg


IMG_8186.jpg


IMG_8187.jpg


IMG_8189.jpg



Ook heb ik nu de elevator en roer voorzien van hevels.
IMG_8218.jpg


IMG_8219.jpg


Hier zit ik alleen nog met een dilemma...
origineel zijn er houten hevels bijgeleverd. deze heb ik hier nu gebruikt.
Maar zou dit voor de toekomst een beetje heel blijven?

Dit was niet het enigste dilemma..
ik blijf een beetje angstig voor het stabilo.

Zoals het zonder belasting is:
IMG_8190.jpg


IMG_8194.jpg


Met gepast geweld (maar te weinig in mijn idee)
IMG_8193.jpg


IMG_8195.jpg


Moet ik hier nu iets aan gaan doen?
met folie wordt het ook al stijver, maar ik heb geen flauw idee of het stijf genoeg wordt

Wat zijn de opties?
gewoon stomweg aan beide zijden een 1,5 mm balsa plank erop?
 
de vleugel heeft ook enige aandacht gekregen.

Even de gaten aan de bovenkant van het middenstuk gemaakt
anders is het zo lastig om de schroeven aan te draaien :mrgreen:
IMG_8176.jpg


Daarna heb ik wat moed en zin bij elkaar geraapt, en ben aan de schoentjes begonnen...
IMG_8183.jpg


Na wat gerommel met een schaaf en schuurpapier:
IMG_8184.jpg


IMG_8185.jpg


Zo kun je goed zien wat het in de originele vorm was, en wat het wordt ;-)
Origineel is het ding symmetrisch.
Maar origineel hoor je het wiel vast te zetten door alleen een asje door het hout te steken.
volgens mij is dat 1 minder zachte landing, en het balsa scheurt uit.
Vandaar mijn oplossing van de gebogen 3 mm verenstaal poot.
Hierdoor wordt het lastig deze dingen symmetrisch te houden, dus ik heb ze asymmetrisch gemaakt.
en 1 origineel stuk heb ik nagemaakt uit dikker balsa, waardoor ik net dat kleine beetje extra ruimte kreeg om alles kwijt te raken.


Voor ik alles in vorm geschuurd/geschaafd heb, had ik aan de binnenkant al ruimte gemaakt voor het landingsgestel
IMG_8177.jpg


Stapeling van delen
IMG_8182.jpg


Na het schuren:
IMG_8199.jpg


IMG_8196.jpg


IMG_8198.jpg


Aangezien ik het hele ding vol heb verlijmt, en alleen de delen met de ruimte een paar stippen ca heb gegeven, kwamen deze makkelijk uit elkaar
IMG_8200.jpg



Daarna heb ik dit in de vleugel bijgeplakt:
IMG_8201.jpg


De veerpoot zelf hout de hele schoen niet recht, vandaar dit tweede ophangpunt.
Door mijn aanpassingen, moest de tweede ophanging ook aangepast worden.
Al lijkt dit heel erg op wat origineel moet


IMG_8202.jpg


IMG_8203.jpg


Dus, nu kan de gee bee zijn schoentjes aan ;-)
 
Mock up met alles erop
Nog wel met de knijpers erop om het tweede ophangpunt in de vleugel vast te zetten

IMG_8208.jpg


IMG_8210.jpg


IMG_8212.jpg


IMG_8213.jpg


IMG_8214.jpg


Ik dacht, als je een beetje naar het motorschot kijkt, de ingebouwde motordomp en zijstelling wel meevielen...
domp zit er idd niet in, maar zijstelling dan weer wel ;-)
IMG_8215.jpg



ook eens een voorzichtige poging tot balanceren gedaan
was hoopvol, maar eerst even het eind afwachten :mrgreen:
 
Ziet er goed uit.
Zou nog wel naar je landingsgestel bevestiging kijken.
Ik weet niet of zo is als het lijkt dat je het landingsgestel in een balsablokje vast zet?
Dat zal wel niet.
Zou er voor de stevigheid desnoods nog een extra rib naast lijmen.
 
Wat je in de laatste posts ziet, is het tweede bevestigingspunt.
De gee bee heeft 2 ophangpunten aan zijn schoenen zitten
De hoofdsteun voor het wiel, de enige die de echte landing moet verwerken, loopt door de voorste poot van de schoen.
Deze zit vast in een paar stukken vurenhout, deze zitten weer tussen 2 ribben in gelijmt

Een stuk terug staan de foto's hiervan

Het tweede bevestigingspunt, de achterste op de vleugel, doet naar mijn idee niet veel meer dan alleen de schoen recht houden
Vandaar dat ik dit ook niet zo zwaar heb uitgevoerd.

Misschien dat ik hier na de eerste landingen van terugkom, maar dat zien we dan wel:mrgreen:

Of er moeten mensen zijn die hier toch wel ernstige problemen in zien...
Ik zit ook weer niet verlegen om extra reparatiewerk als alles eenmaal bespannen is...
 
Je doet je best, dat begrijp ik wel.
Je doet hier en daar aanpassingen, maar normaal hoort dat niet bij een bouwdoos.
Heb al X bouwdozen in elkaar gelijmd gedurende de jaren dat ik aan vliegtuigjes werkte, hier en daar eens een driehoekje bij gelijmd, omdat ik dacht dat het zou bijdragen aan meer stevigheid aan het toestel.
Maar als ik jouw foto's bekijk, een reden waarom ik de Pitts in de kliko denk te gooien, elk model van Balsaworx kent zijn problemen.
En dat vind ik niet normaal, je kan al eens een slecht model op de markt brengen, maar als alle 5 modellen problemen hebben, moet je als fabrikant maar eens beginnen na denken.

Johan.

Moest er iemand graag de Pitts overnemen;

vraag-over-pitts-s2b-jamara
Verkrijgbaar aan 20€ met motor en ESC + de twee servo's voor hoogte en richting.
Folie voor de verdere afwerking word ook meegeleverd.
Hij ligt er nog bij zoals op de laatste foto's.
Liefst af te halen,, zodat je zelf kan oordelen of hij wel 20€ waard is.
Laat maar weten via PB.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De wil om een gee bee over te houden, is groter dan de irritatie aanpassingen te moeten doen

In dit geval.
Als het een toestel was met minder overredingskracht (in mijn geval al snel) was ik al gestopt bij de handleiding

Maar ik heb de ergste dingen al gehad.
Nu stoppen doe ik gewoon niet, hij gaat vliegen

Enigste grote vraag is alleen over dat stabilo...
Zijn er anderen waarbij een stabilo zo flexibel was voor het bespannen?
 
Ik denk dat als je oracover over het stabilo spant dat deze echt wel veel sterker zal worden. Als je het echt niet vertrouwd misschien een paar dwars ribben erin lijmen.

Mijn opmerking was inderdaad bedoeld dat je echt niet wilt dat je landingsgestel uit je vleugel breekt.
 
ik zal wel eens een testje doen met folie erop..
Kijken wat het doet

En idd, het landingsgestel moet gewoon blijven waar het is :mrgreen:
Ik heb er al een beetje aan getrokken en geduwd, volgens mij breekt nu de complete vleugel als die poot uit de vleugel komt..

en de vleugel zelf is dan weer best sterk als geheel
ook de stijfheid van het geheel is gewoon goed te noemen
De romp is, nu de stringers en indekking erop zit, ook gewoon sterk te noemen
Kielvlak is lomp sterk, het roer zelf is dan weer wat fragiel, maar niets wat in mijn ogen een probleem gaat geven. en in mijn ogen geeft iets al snel een probleem ;-)

Motorschot durf ik nu ook mn vingertjes voor in het vuur te steken
de zwakke punten heb ik nu iig aardig boven water.

Die houten hevels ga ik toch eens een vervanger voor zoeken, ben er niet gerust op.
Volgens mij heb ik nog ergens in een ver en vergeten hoekje nog wat kunststof dingen liggen, verkeerd besteld toendertijd voor de fourstar..
 
Inderdaad deze constructie lijkt wel goed zo.
Was in de war met de vorige foto maar als ik het bijschrift lees is die inderdaad de originele constructie en dat had inderdaad niet gewerkt.
Wat doe je trouwens met die bevestiging van het romp klepje. Die pennen die zitten op 1 of andere manier vast?
 
als je in de foto's kijkt, zie je dat er een antenne geleidebuis (hoe heet zo'n ding officieel), dat roze ding, is verlijmt in een paar stukken hout

deze zitten aan de binnenkant van de romp, en onder de rompkap
alles is met elkaar uitgelijnt, dus als de kap erop zit, kan ik een ijzertje door de antenne geleidebuis steken
en aangezien alles is uitgelijnd, zet ik ook meteen de kap vast.

Ik moet alleen nog even een ijzertje maken om dit weer op zijn plek te houden, zodat het ook bij meskant vliegen niet zomaar uit de romp valt.
niet dat ie meskant kan vliegen, maar daar gaat het niet om :mrgreen:
het zit nu redelijk stroef, dus ben er niet zo bang van dat het eruit komt..
 
Ik zou bij het landingsgestel beslist nog een driehoeklijst tegen de hoofdligger lijmen zowel aan de boven en de onderkant,want de huidige constuctie zal bij het minste contact afbreken,temeer de GB ook al lastig is bij het landen.
Succes verder.
 
...niet dat ie meskant kan vliegen, maar daar gaat het niet om :mrgreen: ...

Wel hoor, die dikke romp maakt `t zelfs relatief eenvoudig! ;)
Kijk eens bij 2:10 minuten in dit filmpje van een 1:1 replica:
[Gee Bee R2 ipv Z]


Slimme manier van vergrendeling voor je kap. De roerhoorntjes zou ik inderdaad ook vervangen, alhoewel triplex prima kan, maar het ziet er hier erg dun uit. Zou ze in het hoogte- en richtingroer wel in een triplex plaatje lijmen/schroeven ipv tegen een balsa plaatje. De rib waar de "achterpoot" van `t landingsgestel tegen komt zou ik een triplex stuk tegen aanlijmen en daar de achterpoot tegenaan schroeven ipv de balsa bevestiging. Het landingsgestel veert niet en geeft alle klappen aan de ophanging door. Wordt een bijzonder kistje!

Veel plezier met de bouw verder,
Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het blijft een bijzonder ding :mrgreen:
Het origineel dan ;-)
de schaalmodellen moeten het nog waarmaken voor mij

Qua landingsgestel, ik zal s kijken of ik er een stuk vuren overheen kan zetten. Liever nu, dan na de eerste landing (als hij loskomt en door het folie eruit komt..)

Nu heb ik mijn landingsgestel wel enigszins verend bedacht..
Origineel is dit idd gewoon knalhard via het hout geregeld, en was er geen ijzer verbinding tussen de vleugel en het wiel.
de schoen zelf mocht alle krachten van het wiel opvangen, en naar de vleugel overbrengen. Uit de vleugel komen dan 2 stukjes ijzer van 5 cm lang, en daar moet de schoen maar op blijven hangen.
Daarom is de ombouw die ik gedaan heb, eigenlijk al een stuk ingrijpender voor de constructie dan je op het eerste gezicht zou denken
Nu ben ik van origine een heliman, wat inhoudt dat ik helemaal niet gewend ben dat er dingen veren in mijn vliegend spul. Dus best kans dat ik het een beetje te simpel/te moeilijk aan het bedenken ben ;-)
Ook 1 van de redenen dat ik hier mijn voortgang neerzet, kunnen jullie me bijsturen indien dit nodig wordt geacht ;-)

Ik heb in mijn archief alternatieven voor de houten hevels gevonden, dus daar ga ik ook even mee knutselen.

Mooi filmpje trouwens
Meeste filmpjes die je tegenkomt, kun je haast niet op zien dat er iets vliegt, of eindigen niet zo fraai ;-)

eens even kijken wanneer ik weer een beetje tijd heb om te rommelen..
In deze fase van de bouw kost bijna alles 5 keer zoveel tijd dan ik vooraf bedenk..
 
verspaget eindhoven

best is om ff te bellen, ze hebben niet alle bouwdozen op de site staan.
Ik heb er nl ook een ultimate 10-300 vandaan (dank aan -DINO- voor de tip), die was ook alleen in de "real life" winkel te vinden

Ze hebben hem op meer plekken.
kijk wel even goed door de andere fora (startpost) en dit draadje heen, om jezelf van de gebreken op de hoogte te brengen..
wantrouw alles, eerst passen en even belasten voor je definitief lijmt.

Maar als het dan eenmaal in elkaar staat, zou het best goed vliegen.
Als ik de andere fora doorkijk

Hou het wel bij de gee bee, de andere types uit dezelfde serie hebben meer en ernstigere gebreken..
 
Back
Top