Voor dit werk is die motor qua prijs/prestatie wel oké, maar die regelaar is veel te licht, die gaat zichzelf al snel uitschakelen qua beveiliging, als dat tenminste al (goed) gebeurt.
De motor trekt nl. zo'n 18 A bij hoogste rendement (staat wat krom in de Conrad catalogus -> max. stroombelasting ?! Dat is heel wat anders...), terwijl die regelaar 17,5 A aan kan gedurende 5 min... Op lang continu vol gas varen kun je dus wel vergeten, deze regelaar zal al zeer snel erg heet worden!
Deel die 145 W v/d motor maar 's door 7 cel x 1,1 V vaarspanning waar je in de praktijk zo'n beetje op zit, dus 145 W / 7,7 V en dan zit je al op bijna 19 A! In het begin van het varen zit je zelfs nog hoger! Het hoogste rendement van deze motor haal je door de optimale balans van boot, schroef, gewicht. e.d. en die zit blijkbaar dus zo rond de 18 A. Met 6 cel zul je er wel onder zitten, maar of dat een optie is?
Neem liever een regelaar die zo rond de 40 A continu aan kan, dus bijna 2x zoveel als de motor in dit geval trekt. Dan zit je altijd goed, hou je de regelaar heel en zal deze zelden in de beveiliging schieten, tenzij je een takje of plastic zakje in de schroef krijgt. Vuistregel is ook om een regelaar te nemen die minstens 1/3 of, beter, zeker de helft meer aan kan dan dat de motor in de praktijk aan stroom vraagt.
Voor slechts 10 euro meer heb je bijv. de Navy 40M van Conrad, die zal het stukken beter doen, een Navy Control 535 doet het zeker goed.
Is wel weer wat duurder, maar dan heb je in ieder geval een goede regelaar en ben je op de lange duur goedkoper uit als die VR Modelcraft vliegregelaar er al snel de brui aan geeft. Bespaar niet op een regelaar bij dit werk, dat is bezuinigen op de verkeerde plek!
Waarom Conrad dit trouwens een vliegregelaar noemt terwijl deze ook nog 's voor- en achteruit kan is me een raadsel. Het is meer een regelaar voor simpel, eenvoudig gebruik voor auto's en boten, niet voor speedboten (tenzij het mini speedbootjes zijn met een 400 motor of zo, dan kan het goed).
Die motor heeft trouwens geen 8,4 V of 7 cel nodig hoor, die draait ook wel op 7,2 V :wink: . Alleen heb je dan een iets minder snelle boot, en trek je ook wat minder stroom. Je kan ook eerst op 6 cel de boot uitproberen en daarna op 7 cel, maar zorg dan wel voor een goede regelaar anders gaat het misschien op 6 cel nog goed maar op 7 cel ineens fout! Met 1 cel meer kun je al beduidend meer 'praktijk'stroom trekken.
De motor trekt nl. zo'n 18 A bij hoogste rendement (staat wat krom in de Conrad catalogus -> max. stroombelasting ?! Dat is heel wat anders...), terwijl die regelaar 17,5 A aan kan gedurende 5 min... Op lang continu vol gas varen kun je dus wel vergeten, deze regelaar zal al zeer snel erg heet worden!
Deel die 145 W v/d motor maar 's door 7 cel x 1,1 V vaarspanning waar je in de praktijk zo'n beetje op zit, dus 145 W / 7,7 V en dan zit je al op bijna 19 A! In het begin van het varen zit je zelfs nog hoger! Het hoogste rendement van deze motor haal je door de optimale balans van boot, schroef, gewicht. e.d. en die zit blijkbaar dus zo rond de 18 A. Met 6 cel zul je er wel onder zitten, maar of dat een optie is?
Neem liever een regelaar die zo rond de 40 A continu aan kan, dus bijna 2x zoveel als de motor in dit geval trekt. Dan zit je altijd goed, hou je de regelaar heel en zal deze zelden in de beveiliging schieten, tenzij je een takje of plastic zakje in de schroef krijgt. Vuistregel is ook om een regelaar te nemen die minstens 1/3 of, beter, zeker de helft meer aan kan dan dat de motor in de praktijk aan stroom vraagt.
Voor slechts 10 euro meer heb je bijv. de Navy 40M van Conrad, die zal het stukken beter doen, een Navy Control 535 doet het zeker goed.
Is wel weer wat duurder, maar dan heb je in ieder geval een goede regelaar en ben je op de lange duur goedkoper uit als die VR Modelcraft vliegregelaar er al snel de brui aan geeft. Bespaar niet op een regelaar bij dit werk, dat is bezuinigen op de verkeerde plek!
Waarom Conrad dit trouwens een vliegregelaar noemt terwijl deze ook nog 's voor- en achteruit kan is me een raadsel. Het is meer een regelaar voor simpel, eenvoudig gebruik voor auto's en boten, niet voor speedboten (tenzij het mini speedbootjes zijn met een 400 motor of zo, dan kan het goed).
Die motor heeft trouwens geen 8,4 V of 7 cel nodig hoor, die draait ook wel op 7,2 V :wink: . Alleen heb je dan een iets minder snelle boot, en trek je ook wat minder stroom. Je kan ook eerst op 6 cel de boot uitproberen en daarna op 7 cel, maar zorg dan wel voor een goede regelaar anders gaat het misschien op 6 cel nog goed maar op 7 cel ineens fout! Met 1 cel meer kun je al beduidend meer 'praktijk'stroom trekken.