De motorgrootte van een Mabuchi 540 of speed 500 (dicht motorhuis) is gewoon hetzelfde, vroeger had je namelijk Mabuchi 540, 550 en 750 types, en daar is de huidige motorlijn van bijv. Graupner of Robbe van afgeleid, ze hebben er alleen een andere benaming aan gegeven.
Bij Graupner heet het Speed 500, bij Robbe Power 500 (de naam Viper zie je vaak uit de zaken Hopf/Gundert/H&M), maar in feite zijn het allemaal dezelfde type motoren.
De Mabuchi 540 is nu dus 'omgedoopt' tot een 500 type,'en de Mabuchi 550 tot een 600 type en de 750 tot een 700 type motor.
Een 540 type motor wordt nu meestal gezien als een (modified) automotor met de koolborstels aan de buitenkant. Maar doordat je de naam Mabuchi erbij zet weten de meeste oude rotten in deze hobby nog wel dat dit een gesloten 500 type motor is/moet zijn. :wink:
En dan maakt Graupner het weer wat lastig door hun 540 Modified motoren (automotoren, dus koolborstels aan buitenkant) weer als een 500 type aan te duiden zoals bijv. de speed 500 sp race, speed 500 torque en speed 500 BB VS. Maar goed, met een catalogus erbij kom je ook wel een heel eind.
Qua aanpassing voor onderdelen hoef je eigenlijk niet te doen, want ook bijv. de motorgaatjes zitten bij een 500, 600 en 540 automotor op dezelfde plek, het lager voor in de motor is ook hetzelfde (neem de maat van een 500/600 motor, dan past een 540 automotor er later evt. ook in want deze motorlagers zijn bij de as niet zo groot/breed als bij een 500 type).
Laat de motor gewoon steunen in de motorspant en lijm geen extra stukje hout onder de motorhuis eronder of zo'n 'halve maan' waar het motorhuis in ligt), dat is alleen maar lastig/onnodig en een waterkoeling om de motor heen is dan al meteen z.g.a. uitgesloten met zo'n stukje hout onder het de motorhuis.
Onderdelen zoals as en koppeling kun je bij Graupner weghalen, zoals een 3,2 + 4 mm koppeling (nr. 354), en de 4 mm dikke binnenas met 6 mm buitenas (ivm de koppeling!). Maar deze assen zijn in verschillende lengtes verkrijgbaar, dus dat is wat lastig om zo uit de hand een type te noemen. Een as met Graupnernr. 321 of 410 lijkt er aardig op, die hebben een buitenas (koker) van 14,5 cm lengte. Maar nogmaals, of dit een goede lengte van de as is weet ik zo niet, ik heb nu momenteel geen Wiesel of Mini Speed van Graupner hier liggen

. Dan zou ik wat meer tekeningen e.d. van de Wiesel moeten zien.
Vaarders met een Mini Speed of met een beschrijving/tekening van de robuuste Mini Speed kunnen je hier meer info over geven, die moeten er nog wel zijn. De Mini Speed is nl. afgeleid van de Wiesel

! Maar aan de tekening zou je goed moet kunnen uithalen welke lengte je nodig hebt. Bouw de motor wel zo in zodat je deze er later nog wel uit kunt halen, dat was bij de Eco Speed van Graupner een veel gemaakte fout!
Je kunt ook een soort comlete unit nemen met een 4 mm as (type/lengte dat je nodig hebt), maar dan met een koppelingshuis (Gr. 2328) en koppeling (Gr. 3346) eraan, maar dan moet je een as nemen met zo'n flexstukje eraan, zodat je een dus 4 mm as hebt met 3.2 mm flexstukje en een starre/vaste koppeling (nr. 3346 met 3,2 mm gaten aan beide kanten) moet gebruiken. Is wel wat duurder, maar vereenvoudigt het inbouwen van as, koppeling en motor enorm.
Groeten BJ