Jaren 70 ontwerp van simpel racebootje de "Wiesel"

nee het is zeker weten geen 400 een 400 is veel kleiner dan deze.

400
speed400.JPG

verschil tussen speed400 en speed...,

speed400enspeed.jpg

edit:

oohhja wat ik kan zien is as dikte 400 2mm asdikte andere 3mm.

sorry mijn fout die grote is een 500 serie welke precies durf ik niet te zeggen dan moet je ankers en windingen tellen wat lastig zal worden bij die moter omdat die niet open zal kunnen

afmetingen 400 doorsnee: 28mm
afmetingen 500 doorsnee: 36mm

Asdikte van een 500/600 motor is normaal 3,17 á 3,2 mm.

Uit de foto is niet te zien of het een 500 of 600 type is, maar een 36 mm schroef is voor beide types al zeker te groot, neem liever een 29 of 31 mm (K serie van Graupner) of een 30 of 32,5 mm schroef (P serie Graupner).

Een geschikte motor in de 500 serie (met dicht huis) daar zijn er niet veel van, dan zou ik voor de speed 500 race E 7,2 V (Gr. 7306) kiezen wil het nog een beetje snel varen.
Kun je nog nog 600 type kwijt, dan een speed 600 7,2 V, de 8,4 V versie of de speed 600 Race 7,2 V type. Ligt ook aan je aantal cellen waar je op gaat varen; 6, 7 of 8 cel. Persoonlijk zou ik voor de laatstgenoemde motor gaan als er nog een 600 type motor in past, is één van de beste 600 motoren met dicht huis en 3 polig anker die verkrijgbaar is.

Een 540 type motor kan natuurlijk ook, met een 19-21 turns zit je over het algemeen meestal wel goed bij dit soort rompjes en deze (auto)motoren zijn er in eenvoudige uitvoeringen t/m gekogellagerde types met wet magnets nr. weet ik veel, koelkop V2 of hoe het ook mag heten, enz. Maar voor dit werk zou ik dan een gewoon simpele uitvoering nemen, is goed genoeg. Schroefkeuze blijft ook hier rond de 30 mm met een spoed van 1,2 - 1,4 (K of P serie). Neem geen schroeven uit de S of X serie van Graupner, dat kost je gegarandeerd de motor! :idea:

Heb je nog genoeg motoren liggen, gewoon wat gaan experimenteren wat het beste vaart. :wink:

Groeten BJ

Ja ik dacht inderdaad om de motortjes te proberen die ik nog had liggen want om nou weer nieuw te kopen.

Moet toch al heel wat aanschaffen zo bij elkaar

schroefje 3 euro
schroefas 7 euro
kruiskoppeling 13 euro
dan een roer
stangetjes 5 euro
regelaar 50
servo 10
epoxy 15
etc etc.

Al de onderdelen die in de beschrijving staan moeten dan zeker ook aangepast worden op een speed 500?? want dat geld nu voor een 540?

weet iemand een bestelnr. van een asje/koker en koppeling?

p.s een 540 mabuchi is dus kleiner als een speed 500 graupner ?

De motorgrootte van een Mabuchi 540 of speed 500 (dicht motorhuis) is gewoon hetzelfde, vroeger had je namelijk Mabuchi 540, 550 en 750 types, en daar is de huidige motorlijn van bijv. Graupner of Robbe van afgeleid, ze hebben er alleen een andere benaming aan gegeven.
Bij Graupner heet het Speed 500, bij Robbe Power 500 (de naam Viper zie je vaak uit de zaken Hopf/Gundert/H&M), maar in feite zijn het allemaal dezelfde type motoren.
De Mabuchi 540 is nu dus 'omgedoopt' tot een 500 type,'en de Mabuchi 550 tot een 600 type en de 750 tot een 700 type motor.

Een 540 type motor wordt nu meestal gezien als een (modified) automotor met de koolborstels aan de buitenkant. Maar doordat je de naam Mabuchi erbij zet weten de meeste oude rotten in deze hobby nog wel dat dit een gesloten 500 type motor is/moet zijn. :wink:
En dan maakt Graupner het weer wat lastig door hun 540 Modified motoren (automotoren, dus koolborstels aan buitenkant) weer als een 500 type aan te duiden zoals bijv. de speed 500 sp race, speed 500 torque en speed 500 BB VS. Maar goed, met een catalogus erbij kom je ook wel een heel eind.

Qua aanpassing voor onderdelen hoef je eigenlijk niet te doen, want ook bijv. de motorgaatjes zitten bij een 500, 600 en 540 automotor op dezelfde plek, het lager voor in de motor is ook hetzelfde (neem de maat van een 500/600 motor, dan past een 540 automotor er later evt. ook in want deze motorlagers zijn bij de as niet zo groot/breed als bij een 500 type).
Laat de motor gewoon steunen in de motorspant en lijm geen extra stukje hout onder de motorhuis eronder of zo'n 'halve maan' waar het motorhuis in ligt), dat is alleen maar lastig/onnodig en een waterkoeling om de motor heen is dan al meteen z.g.a. uitgesloten met zo'n stukje hout onder het de motorhuis.

Onderdelen zoals as en koppeling kun je bij Graupner weghalen, zoals een 3,2 + 4 mm koppeling (nr. 354), en de 4 mm dikke binnenas met 6 mm buitenas (ivm de koppeling!). Maar deze assen zijn in verschillende lengtes verkrijgbaar, dus dat is wat lastig om zo uit de hand een type te noemen. Een as met Graupnernr. 321 of 410 lijkt er aardig op, die hebben een buitenas (koker) van 14,5 cm lengte. Maar nogmaals, of dit een goede lengte van de as is weet ik zo niet, ik heb nu momenteel geen Wiesel of Mini Speed van Graupner hier liggen :( . Dan zou ik wat meer tekeningen e.d. van de Wiesel moeten zien.
Vaarders met een Mini Speed of met een beschrijving/tekening van de robuuste Mini Speed kunnen je hier meer info over geven, die moeten er nog wel zijn. De Mini Speed is nl. afgeleid van de Wiesel :o ! Maar aan de tekening zou je goed moet kunnen uithalen welke lengte je nodig hebt. Bouw de motor wel zo in zodat je deze er later nog wel uit kunt halen, dat was bij de Eco Speed van Graupner een veel gemaakte fout!

Je kunt ook een soort comlete unit nemen met een 4 mm as (type/lengte dat je nodig hebt), maar dan met een koppelingshuis (Gr. 2328) en koppeling (Gr. 3346) eraan, maar dan moet je een as nemen met zo'n flexstukje eraan, zodat je een dus 4 mm as hebt met 3.2 mm flexstukje en een starre/vaste koppeling (nr. 3346 met 3,2 mm gaten aan beide kanten) moet gebruiken. Is wel wat duurder, maar vereenvoudigt het inbouwen van as, koppeling en motor enorm.

Groeten BJ

Ik was zelf echt in de verondersteling dat een 540 kleiner was, want in de beschrijving word een 540jumbo voorgeschreven.
En mijn 500 zal er echt maar net inpassen zag ik.

Hartstikke bedankt voor alle uitleg en gegeven nr's.
Nu kan ik even rustig opzoeken wat ik allemaal nog moet halen.

Heb zo even de beschrijving van de Wiesel gedownload, daar staat dus op de 1 na laatste bladzijde een stuklijst met daarop de schroefas Graupner nr. 410 ! Die zou ik dus ook maar aanhouden qua lengte (zat ik dus toch goed met die 14,5 cm buitenaslengte!).
De kruiskoppeling die wordt genoemd is een oud type nr, dat wordt dus de nr. 354 van Graupner.

En die motor, Jumbo 540, oude glorie!
Leuk om zo'n stukje weer 's te lezen, en als je geen voetballiefhebber bent zou je er haast nog weer aan beginnen...

hallo,

ik vraag me nou af wat eigenlijk het verchil is tussen een auto motor en bijv. een speed 500 :P
ik ben nog niet zo'n pro dus zal wel een domme vraag zijn :roll:

o en nog wat anders ik heb op 18 mei een Conrad modelbouw catalogus besteld maar nog steets niet binnen, is dat normaal?

tanua zei:
hallo,

ik vraag me nou af wat eigenlijk het verchil is tussen een auto motor en bijv. een speed 500 :P
ik ben nog niet zo'n pro dus zal wel een domme vraag zijn :roll:

Wat ik dus begrijp:

* qua afmetingen niks, alleen dat de borstels aan de buitenzijde zitten
* en aantal wikkelingen en ankers (hangt gewoon af van merk/type)
* timing te wijzigen of niet.
* toerental
* stroomopname

dat soort dingen...

BJ zei:
Heb zo even de beschrijving van de Wiesel gedownload, daar staat dus op de 1 na laatste bladzijde een stuklijst met daarop de schroefas Graupner nr. 410 ! Die zou ik dus ook maar aanhouden qua lengte (zat ik dus toch goed met die 14,5 cm buitenaslengte!).
De kruiskoppeling die wordt genoemd is een oud type nr, dat wordt dus de nr. 354 van Graupner.

En die motor, Jumbo 540, oude glorie!
Leuk om zo'n stukje weer 's te lezen, en als je geen voetballiefhebber bent zou je er haast nog weer aan beginnen...

Precies ben ook geen voetballiefhebber :-)
dus ga nog ff verder met lijmen :D

Heb je ook de voorgeschreven schroef gezien?

Bij zo'n automotor (540 type) kun je de koolborstels verwisselen, en zijn er veel meer motoren verkrijgbaar in allerlei ankerwindingen. Dat is eigenlijk het grootste verschil. Ook kun je koelpijpjes van messing over de koolborstelhouders solderen en heb je wat betere koeling.
Bij een gewone 500 of 600 motor doe je dit aan de aansluitlippen, maar heeft lang niet zo'n goed effect als bij een typische automotor. Meestal is een standaard 500 type motor ook niet zo krachtig als een 540 automotor. Er zijn wel motoren van Tamiya die als een 540 Sport Tuned versie te koop zijn (dus nog altijd met dichte motorhuis), maar de prijzen die ze daarvoor durven te vragen is echt schandalig, er zal hooguit een iets minder gewikkeld ankertje in zitten waardoor het wat meer toeren maakt. Dan ben je met een simpele 540 automotor stukken beter af, in elk opzicht in vergelijking met een opgevoerde Tamiya 540 sport tuned motor.

Heb je een modified 540 automotor, dan kun je de motor helemaal loshalen waardoor je deze ook zo af en toe kunt schoonmaken, en evt. kun je de motor nog wat scherper afstellen zodat je wat meer toeren maakt maar dus ook wat meer stroom trekt. Uiteindelijk kun je ook nog andere ankers erin zetten die een andere wikkeling hebben. De mogelijkheden zijn dus meer, maar daar is de prijs ook naar.

Voor funvaren is een modified type niet echt een optie voor deze Wiesel (kan natuurlijk wel), bij wedstrijdvaren (eco klasse) komen deze modifiedmotoren meer in aanmerking maar dan vaar je zeker weer niet met dit soort oud type rompjes (zul je de Wiesel dan ook flink moeten verstevigen met laagjes mat aangezien het rompje van balsahout is gemaakt), want de Wiesel is natuurlijk qua speedbootvorm na 30 jaar ook al wel achterhaalt. Maar het is zeker te doen.

Maar de meesten bouwen en varen de Wiesel naar ik aanneem toch voor de fun, en om zo wat meer ervaring op te doen met bouwen en varen. Het is en blijft een leuk tijdverdrijf!

Groeten BJ

De voorgeschreven schroef is een 35 mm met spoed 0,85... My god!
Voor die tijd en die motor voldoende (wat wil je ook met 7 cel 1200 mah's... :D ) maar met de huidige motoren, accu's en schroeven kun je beter maar een 29K of 31K schroef proberen. Maar als je zo'n 35 mm schroef toevallig hebt en die ook nog 's onder de Wiesel kan, probeer het gewoon 's. Maar voordeel is wel dat je waarschijnlijk wel wat langer kunt varen! :P

BJ zei:
De voorgeschreven schroef is een 35 mm met spoed 0,85... My god!
Voor die tijd en die motor voldoende (wat wil je ook met 7 cel 1200 mah's... :D ) maar met de huidige motoren, accu's en schroeven kun je beter maar een 29K of 31K schroef proberen. Maar als je zo'n 35 mm schroef toevallig hebt en die ook nog 's onder de Wiesel kan, probeer het gewoon 's. Maar voordeel is wel dat je waarschijnlijk wel wat langer kunt varen! :P

Dat is eigenlijk ook mijn streven, een zolang mogelijke vaartijd.
Mijn bedoeling was wel om het met 6 cellen te doen.

Dus een middenweg nemen rond de 32?

Hallo, zou dit wat zijn voor de wiesel?

dit staat op 2brothersrc.nl

Code:
hy 211-il28-4004al
Product:
Borstelloze motor.
Merk:
Hype
Prijs:
€ 39,90

Specificaties
Afmetingen: 28 x 48 mm.
Spanning: 4 tot 14 volt.
Draai stroom: 2,07 amp.
Toeren per volt: 4004.
As diameter: 3,17 mm.
Omschrijving

Hype Alpha IL20/2611L, Borstelloze motor.
O.a. geschikt voor 1/10 auto's.
Of vliegtuigen van 1600 gram met vertraging 4,4:1.
(aanbevolen prop: 12 x 8)
Of vliegtuigen die direct worden aan gedreven.
(dan aanbevolen prop: 7 x 4)

Je ziet op het filmpje dat een 36 mm schroef gewoon teveel is, zo gauw de boot vol gas gaat varen begint deze onrustig te worden en wat te springen over het water, bij gas terug nemen vaart het wel stabiel. Ik weet niet of dit op 6 of 7 cel is en of de schroef misschien een 36 K schroef is, maar een 36 mm is hier duidelijk te groot, je trekt ook veel meer stroom weg en mocht het bootje omslaan door wat meer golfslag of wat roekeloos vaargedrag dan draait dit type romp dus niet meer om en kun je roeien, zwemmen, vissen, enz. Maar dat is bij dit weer is dat nog wel aan te bevelen, hoor! 8)

Maar als je met 6 cel wilt gaan varen met een 31K schroef of 32,5 P schroef (evt. 33 K schroef) kom je meer/beter en langer aan varen toe. Evt. een 35 mm met spoed 0.85 is dan ook nog mogelijk, vaar je ook wel relatief lang mee maar dus niet zo snel.

Specificaties
Afmetingen: 28 x 48 mm.
Spanning: 4 tot 14 volt.
Draai stroom: 2,07 amp.
Toeren per volt: 4004.
As diameter: 3,17 mm.
Omschrijving

Hype Alpha IL20/2611L, Borstelloze motor.
O.a. geschikt voor 1/10 auto's.
Of vliegtuigen van 1600 gram met vertraging 4,4:1.
(aanbevolen prop: 12 x
Of vliegtuigen die direct worden aan gedreven.
(dan aanbevolen prop: 7 x 4)

Deze bl motor kun je wel vergeten in de Wiesel, die draait veel te veel toeren en heeft teveel kracht om dit bootje nog in bedwang te kunnen houden. Afgezien van de borstelloze regelaar die er ook nog 's bijkomt, mocht je die nog niet hebben. Al met al zou je dan heel voorzichtig (half gas of zo) moeten gaan varen maar dat vind de bl regelaar écht niet leuk als deze bijna continu in deellast een borstelloze motor moet gaan aansturen. Zou het borstelloze geweld hier maar vergeten, hou het met dit soort eenvoudige, houten bootjes maar gewoon op de borstelmotoren. Zelfs een bl motor in 400 formaat zal nog wel 's teveel kunnen zijn voor de Wiesel. Maar ach, mocht je zo'n bl setje hebben liggen, probeer het 's zou ik zeggen. Maar van echt varen is dan geen sprake meer :cry:

Groeten BJ

Ik heb schijnbaar toch een speed 600 of 700, want de motor paste niet in de
motor standaard.

De scroeven die ik wou halen had quartel niet.

Ik heb nu een 30 mm

Code:
Best.-Nr  2314.30
Hocheleistungspropeller 2-flugelig, rechtslaufend, glasfaserverstarkt
30 mm, steigung 36, gewindeeinsatz M4
Samen met de 354 3.2 + 4 mm en de 225 mm as

Boot ligt nu te drogen, net gespoten.
Vanmiddag eerste testvaart ben benieuwd.

Back