Jaren 70 ontwerp van simpel racebootje de "Wiesel"

Discussie in 'Speedboten' gestart door BertAtHome, 23 apr 2005.

  1. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Hey

    Ik heb het motorschot van een stukje aluminium profiel gemaakt!
    Geen beweging in te krijgen!

    Groeten
     
  2. DBG

    DBG Guest

    Hallo,

    Ik heb heel het motorspant al gemaakt van balsahout (2x2mm), dus het is een beetje lastig om deze nu nog van aluminium te maken. Daarom wilde ik hem verstevigen met koper, dit had ik nog over van de waterkoeling.

    Groeten,
    Daniël
     
  3. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Hey

    Mijn eerste motorschot had ik gemaakt van 2mm multiplex, dit begon lichtjes krom te trekken door het warm/nat/warm/nat worden, kwam zelfs zover dat ie herrie begon te maken omdat de uitlijning met de as niet meer klopte...

    Nu zit er een stuk alu in als motorschot, en dat blijft netjes, zelfs met de brushless die er nu inzit!
     
  4. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Daniël,

    Netjes!
    Klein kritiekpuntje; als je de buisjes aan de binnen én buitenkant goed ontbraamt, heb je minder verwervelingen in het water en minder slijtage aan je slangen.

    Groeten, Jan.
     
  5. DBG

    DBG Guest

    Hallo,

    Als je epoxy gebruikt, kan het hout toch niet kromtrekken door nat te worden?

    Ik moet inderdaad nog even de openingen van de buisjes goed opschuren aan de binnen- en buitenkant, dit ga ik nog doen.

    Groeten,
    Daniël
     
  6. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Vandaag was het dan zover, de kruiskoppeling heeft het begeven!

    Was lekker aan het varen...BAM...en geen besturing meer...

    Daarna nog ff lekker in het zonnetje gezeten terwijl ik aan het wachten was tot de wiesel naar de kant gedreven was :D

    Toen ik hem uit t water pakte zag ik al dat het er slecht aan toe was...

    De kruiskoppeling is aan de askant helemaal uit elkaar geklapt! Vervolgens is de as naar achter geschoten en die heeft mn roer gebeten...
    Gevolg; blad van prop af en roer zo krom dat aan de binnenkant de servo met zn bevestiging van de romp is losgetrokken!

    [​IMG]

    Het ergste van alles is nog dat daarmee ook de romp is aangetast!
    Er zijn stukken uit de polyester laag gesprongen en er zitten wat diepe scheuren in waar wat water door naar binnen is gekomen.

    [​IMG]

    Hoe zou ik dit het beste kunnen repareren? Ik heb al zitten denken om er wat polyester op te gieten en hopen dat het dan de scheuren intrekt en gelijk de gaten aan het oppervlak opvult, maar daar ben ik niet zeker van of het daar dun genoeg voor is.
    Iemand een beter idee hiervoor?

    Groeten
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Mark,

    Ik roep het al jaren: een kruiskoppeling heeft niks te zoeken in een speedboot.
    In plaats daarvan neem je een starre koppeling en lijn je de boel 100% goed uit, gebeurt je zoiets nooit weer...

    Wat betreft de schade aan de romp; de laag hars is véél te dik (dat barst als glas) en ik zie geen resten van glasweefsel, of had je dat niet gebruikt?

    Om het blijvend te repareren zou ik de bodem tot op het hout kaal halen en er een dun glasweefseltje opzetten met epoxy of polyester, héél schraal werken, zodat je de structuur van het weefsel nog ziet na het uitharden en dan licht schuren (niet door het glas heen) en nog één of meerdere dunne laagjes hars aanbrengen tot de weefselstructuur verdwenen is.

    Ik weet het, veel werk, maar dan heb je er ook geen omkijken meer naar.

    Groeten, Jan.
     
  8. viper1

    viper1

    Lid geworden:
    28 apr 2012
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Melbourne, Australia
    Markjuhh,

    Hoe vaak trek je de schroefas? hmmm ...ik bedoel dus eruit halen, schoonmaken en invetten?


    Inmiddels...
    Al die nostalgie van dat 80's graupner bootje herbouwen heeft inmiddels hiertoe geleid:



    Je kan wel zeggen dat ik te smaak te pakken heb gekregen ! :D
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Hey

    Kruiskoppeling heeft het toch nog lang volgehouden, maar die gaat er idd geen 2e in!

    Er zit idd geen glasweefsel in, werd niet op de tekeningen genoemd dus heb ik ook niet gebruikt!

    Als er geen andere oplossingen zijn ga ik maar een nieuwe bouwen, is minder werk dan die dikke laag wegschuren :D

    @ Viper: schroefas gaat er na iedere 10x varen ofzo uit, dit was de 2e keer varen na het laatste onderhoud.

    Groeten
     
  10. viper1

    viper1

    Lid geworden:
    28 apr 2012
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Melbourne, Australia
    Je hoeft niet alles weg te schuren, alleen daar waar de schade is, denk dat Jan dat ook bedoelde. Niet zoveel werk ook, grof schuurpapier, stukje glasmat, en dan wat bodyvuller/ polyester plamuur alles gelijk schuren met de "omgeving". Op het gewicht hoef je niet te letten, daar is het een beetje te laat voor :D
     
  11. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Er hoeft ook geen glasvezel gebruikt te worden, papierenzakdoekjes voldoen ook prima.
    Punnek de laagjes van de zakdoek van elkaar en leg deze op je boot in de polyester en verzadig ze.
    Eén of twee laagjes van deze doekjes volstaan en wegen minder dan glasmatjes.
    Let wel op dat je geen zakdoekjes gebruikt met olie en weet ik veel wat ze erin doen.
     
  12. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Dat gaat ook niet gebeuren, dan ben ik volgend jaar nog niet klaar :D

    Maar dat is ook niet de enige reden dat ik een nieuwe wil bouwen!
    De kap is nogal onhandig gebouwd en lekt, en er zitten nog hier en daar wat plekjes die ik nu beter kan bouwen omdat ik er ondertussen wat meer kennis van heb!

    Toch houd ik me nog aanbevolen voor andere manieren om de schade te repareren!

    Groeten
     
  13. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    Omdat het water hier in de vijver weer vloeibaar aan het worden is, heb ik mijn wieseltje weer afgestoft. nu wil ik er een echte schroef onder zetten maar ik weet niet psies welke ik moet hebben.


    er zit een 1800 kv himax buitenloper in en ik vaar op 3 cellen 2200.

    nu heb ik er een 3 blad HK schroef onder zitten met menemer en ik wil naar iets beters. Zelf denk ik aan een metalen 2 blad schroefje met iets meer spoed. maar ik heb geen idee welke ik moet bestellen.


    Ik heb er nu deze prop op zitten en ik denk dat er nog wat meer in de wiesel zit zonder dat hij gaat vliegen. Bij de test vaart werd er niks warm.
     
  14. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    inmiddels is mijn wieseltje klaar, en heeft gevaren! hele bootje vaarklaar weegt 810 gram.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    vond het wel leuk om wieseltje hier te laten zien ;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. viper1

    viper1

    Lid geworden:
    28 apr 2012
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Melbourne, Australia
    Samz11 .....STEALTH....... I Like it! :evilbat:

    Dacht dat dit draadje "dead" was maar ziet er naar uit dat we de draad gewoon oppakken in het volgende jaar,?! Cool!

    janhein;
    Over je schroef vraag:
    Gooi een berichtje in de richting van pompebled ? Die weet waar ie over praat (Al is ie er zelf niet zo van bewust ;))


    Ik ben inmiddels met m'n derde boot aan 't experimenteren.. zo je weet maar nooit waar het wieseltje naar toe leid:

    [​IMG]

    Hornet Formula-1 Tunnel Hull, The perfect Upgrades ?? - RC Groups

    [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Het heeft ff geduurd, maar er zijn weer tekenen van leven :D



    Ligt nu weer uit elkaar te wachten tot de laatste laag blanke lak droog is :D
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    nice! wanner komt de Maiden 2? ;)
     
  18. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Zodra de verf droog is :)
     
  19. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    :D we wachten af!
     
  20. viper1

    viper1

    Lid geworden:
    28 apr 2012
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Melbourne, Australia

    HMmm, 45 graden servo set-up...secret weapon.

    In de tussentijd als je je verveelt...;

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina