Jaren 70 ontwerp van simpel racebootje de "Wiesel"

Discussie in 'Speedboten' gestart door BertAtHome, 23 apr 2005.

  1. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.970
    Locatie:
    Rottevalle
    dan moetde schoef dus een stukje naar achteren. ik ga er even uit dat onder de wiesel dan een max 30 mm propje moet passen.
     
  2. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    kan je hem niet zo maken dat de as onder verschillende geplaatst kan worden?
     
  3. Tijs

    Tijs

    Lid geworden:
    11 dec 2018
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Gelderland/omgeving nijmegen
    Hoi ik ben Tijs
    Ik ben vooral met auto's bezig maar verveel me en was opzoek naar iets wat ik zelf kan bouwen voor max 150 euro toen kwam ik de wiesel tegen en heb het plan opgevat om hem te gaan bouwen maar heb totaal geen verstand van electro en al helemaal niet van elektro boten zat te kijken naar een 1/18 hobbywing bruschles set maar is die goed voor de wiesel want dan moet er ook een lipo in heeft iemand goede suggesties hoor ik het graag ik zal de komende tijd vast hele domme vragen stellen maar het is mijn eerste boot dus heb geen flauw idee wat ik kan verwachten
     
  4. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.883
    Locatie:
    Velserbroek
    koop in ieder geval even een vers doosje punten, komma's en hoofdletters.... :D
    en lees dit draadje eens door, ik denk dat er genoeg info in zou moeten staan.
     
    Laatst bewerkt: 23 dec 2018
  5. speedy bob

    speedy bob

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    550
    Locatie:
    Jabbeke W-Vl België
    Je mag ook de letters en de spelling niet vergeten (punten met een n en komma's met een k) ;)
     
  6. Tijs

    Tijs

    Lid geworden:
    11 dec 2018
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Gelderland/omgeving nijmegen
    Heb het helemaal doorgelezen maar kan nergens een 1:1 bouwtekening vinden en iedereen heeft anderen mening over motor esc etc dus dacht vraag even wat nou gewoon leuk en makkelijk is maar ik zal nog een keer lezen om te kijken of ik niet blind ben geweest
    VGR: Tijs
     
  7. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.883
    Locatie:
    Velserbroek
  8. Tijs

    Tijs

    Lid geworden:
    11 dec 2018
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Gelderland/omgeving nijmegen
    Dankjewel
     
    BertAtHome vindt dit leuk.
  9. Tijs

    Tijs

    Lid geworden:
    11 dec 2018
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Gelderland/omgeving nijmegen
    Bedankt voor de tekening wvr maar die moet ik nog uitvergroten heeft iemand toevallig nog de uitvergrote tekeningen liggen scheelt een hoop werk
    Mijn vader (ben 12) hoorde dit plan en zij dat hij graag mee wou doen dit vond ik prima maar hij zij dan is het wel eerlijk als ik ook bijleg dus nu heb ik een €200 euro budget voor de boot moet ik dan nog een wiesel bouwen of kan ik beter een iets groter model kiezen?
    (Sorry voor de spelling en leestekens ben dyslectisch of hoe je dat ook spelt mijn excuus maar kan er wijnig aan doen)
    VGR: Tijs
     
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.096
    Locatie:
    Oostvoorne
    Tijs, Je kunt de tekeningen gewoon in A4 formaat uitprinten. Het geheel valt dan iets kleiner uit, maar dat heeft niet zo'n grote invloed. Je leert dan een boot(je) te bouwen en om ermee te varen. Intussen zoek je verder naar een motortje, servo en regelaar. Zender en ontvanger heb je al van je auto. Probeer op jouw leeftijd niet te hoog in te stappen en gelijk wedstrijden te willen varen. Succes ermee!
    Gr. Klaas.
     
  11. Tijs

    Tijs

    Lid geworden:
    11 dec 2018
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Gelderland/omgeving nijmegen
    Oké bedankt en klijner is ook minder materiaal dus ook goedkoper bedankt voor tip ga ik dat een keer doen
    VGR: Tijs
     
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.096
    Locatie:
    Oostvoorne
    Thijs, Op dat materiaal kun je weinig besparen. Hieronder nog wat onderdelen waarmee ik goed ervaringen heb en die niet zwaar zijn. De programmeerkaart raad ik aan om de regelaar te kunnen programmeren. Het motortje trekt max. 7 Amp., maar moet een Wiesel een acceptabele snelheid geven. Voor het motortje zijn ook wel goedkopere alternatieven. Dan komen er nog een schroefas, koppeling en schroef overheen. En een servo natuurlijk. Kijk eerst maar eens dat je de romp in elkaar krijgt. Daarna pas de duurdere delen kopen. Niet andersom, want dat resulteert algauw in een doos met ongebruikte spullen en een lege portemonnee. Gebruik een watervaste houtlijm. Gr. Klaas.
    https://hobbyking.com/en_us/hobbykingr-tm-programming-card-for-car-esc.html
    https://hobbyking.com/en_us/hobbykingr-tm-brushless-car-esc-10a-w-reverse.html
    https://hobbyking.com/en_us/turnigy-aerodrive-sk3-2822-1090kv-brushless-outrunner-motor.html
     
  13. walterdefossez

    walterdefossez

    Lid geworden:
    2 jan 2019
    Berichten:
    5
    Locatie:
    halle
     
    BertAtHome vindt dit leuk.
  14. walterdefossez

    walterdefossez

    Lid geworden:
    2 jan 2019
    Berichten:
    5
    Locatie:
    halle
    Hoi Janhein, heb je de versie van de Wiesel al op thinginverse geplaatst?
    Ik zou hem graag printen ...
     
    BertAtHome vindt dit leuk.
  15. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.970
    Locatie:
    Rottevalle
    nee nog niet , ik heb de files nog niet getest . maar wil ze wel delen. beetje geluk staan ze er vanavond op
     
    walterdefossez en BertAtHome vinden dit leuk.
  16. walterdefossez

    walterdefossez

    Lid geworden:
    2 jan 2019
    Berichten:
    5
    Locatie:
    halle
    Heel fijn dat je dit wil delen, laat je iets weten als ze er zijn? alvast een grote dankjewel!
     
  17. walterdefossez

    walterdefossez

    Lid geworden:
    2 jan 2019
    Berichten:
    5
    Locatie:
    halle
    ik ben ondertussen ook bezig met de romp in balsa, lukt goed, maar het dek en de onderkant vind ik niet op dit forum, toch niet op de juiste maat..., de spanten en zijkanten heb ik er gevonden... heb jij die dan "toevallig" ook niet op de juiste maat?

    mvg
    w@lter
     
    BertAtHome vindt dit leuk.
  18. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.970
    Locatie:
    Rottevalle
  19. walterdefossez

    walterdefossez

    Lid geworden:
    2 jan 2019
    Berichten:
    5
    Locatie:
    halle
  20. Sanderman

    Sanderman

    Lid geworden:
    18 feb 2019
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Delft
    Goededag! Wat denken jullie van deze motor voor een Wiesel? Is voor een mannetje van 5 dus hij hoeft geen 130km/h... voordeel is dat hij heel compact en licht is en geen waterkoeling nodig heeft. (Althans, dat zegt de Chinese leverancier...)
    Is de kv niet te hoog voor het benodigde koppel van een schroef?
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 17 mrt 2019

Deel Deze Pagina