Jaren 70 ontwerp van simpel racebootje de "Wiesel"

hoi
kleine vraag heb nu de proppen besteld nr de 27 is niet meer leverbaar is dat goed om mee te starten.
GR2318.31 - 3,50eur
GR2318.29 - 3,10eur

is er ook een alternatief voor de schroef as van het merk robbe of andere buiten degene in de links de 410 is momenteel bij graupner uit stock dus word een tijdje wachten.

een hoeveel grams glasvezel weefsel moet erop en dan 1 laag of 2 lagen

zelf had ik gedacht aan 1 laag van 80grm² de onderzijde is nu bijna beplankt met 3mm balsa

mvg pedro
 
Bij de orginele Wiezel wordt geen glasvezel gebruikt, maar uit elkaar getrokken laagjes van papieren zakdoekjes.
 
Om meer te kunnen spelen met de plaatsing/hoek van motor en schroefas kan je spant 9 en 10 weglaten en zelf een motor steun fabriceren van een plaatje aluminium of een kant en klaar motorsteun erin zetten.

Dat klopt wel, maar om te testen zou je hem toch eerst moeten afwerken en dan kan je toch niet meer veranderen.
De motorsteunspant ging ik toch in alu maken voor de stevigheid, maar ik zal de voorgestelde hoek wel nemen. Aangezien er toch al 500 man mij voorgegaan is, zal dit wel lukken denk ik.
 
hoi
ben op zoek om een andere schroef daar de graupner niet leverbaar is momenteel
de 410 heeft een as van 225*m4
en een koker van 145*6mm
de robbe is groter maar dit is de dichts bijzijnde schroef ik vind van een ander merk in dezelfde prijs klasse

past deze ook van robbe
Stern Tube175+Shaft D4X223 Robbe 1442
Stern tube diameter: 6 mm : 175
Shaft lenght: 223 mm
Thread: M 4
Bearing: Plain be

mvg pedro
 
hoi
ben op zoek om een andere schroef daar de graupner niet leverbaar is momenteel
de 410 heeft een as van 225*m4
en een koker van 145*6mm
de robbe is groter maar dit is de dichts bijzijnde schroef ik vind van een ander merk in dezelfde prijs klasse

past deze ook van robbe
Stern Tube175+Shaft D4X223 Robbe 1442
Stern tube diameter: 6 mm : 175
Shaft lenght: 223 mm
Thread: M 4
Bearing: Plain be

mvg pedro

De schroefas van de graupner 410 is naar mijn weten te lang, deze kan je (wat ik ook had moeten doen)wel inkorten maar dan moet je je koppeling daarop aanpassen. Motorzijde 3,17mm <-> 4mm schroefas
Je zou deze van graupner kunnen nemen. De schroefas is dan 186 + 16* mm. Die 16 mm is een verloop van 3,2 dacht ik.

grtn. Ronald
 
motorzijde is meestal 3,17 (3,2)mm
de schroefas is 4mm of 3mm.
ik dacht dat mijn schroefas 4mm was maar toen ik hem binnen had,
bleek het uiteinde 3mm te zijn. die heb ik er toen maar even af gezaagd.
 
Volgens mij kan je deze gebruiken om je motor met je schroefas te koppelen.
Een koppeling voor 3,2(3,17) naar 4 mm zijn er wel, maar heb deze alleen nog niet gezien op ned./belgische online shops.
2brotherRc zal ze waarschijnlijk wel kunnen leveren. Maar dan moet je zelf naar informeren. Op hun site staat niet het gehele assortiment van onderdelen.
H&M heeft ze wel, maar dan zit je weer met die hoge verzendkosten.

Oh heb even een oude factuur van H&M bekeken en daar waren de shipping costs 8 euries + paypal fees, bij minimale bestelling van 23 euries.

grtn. Ronald
 
hoi kleine vraag heb gisteren om men stukjes geweest nu het roer is niet binnen nr 429 is aan as en geen roer set

kan het zijn dat het nr 430 is zou graag de exacte nr hebben welke goed is

mvg pedro
 
hoi kleine vraag heb gisteren om men stukjes geweest nu het roer is niet binnen nr 429 is aan as en geen roer set

kan het zijn dat het nr 430 is zou graag de exacte nr hebben welke goed is

mvg pedro

Zoek je naar een roer set?
Zo ja dan zou exacte nummer 430.35 moeten zijn
Heb hier nog een goedkoop schoner alternatief gevonden op Ebay

grtz. Ronald
 
hoi inderdaad een roer set en 429 is niet de juiste nr

430 kan wel kloppen

a de 410 as set is normaal niet meer verkrijg baar staat volgens men dealer niet meer in de cataloog van graupner.

dus de 430.35 is de goeie dan
intussen de set van engeland via ebay aan geschaft bedankt ronald voor de link

mvg pedro
 
Laatst bewerkt:
hoi
vandaag is de moter batterij en regelaar aan gekomen
heb het vlug eens ter presentatie in de wiezel gestopt en intussen ook gewogen

zit momenteel op 730gr moet nog de ontvanger de servo en roer monteren en uiteraarde de verf om gewicht te sparen ha ik onderaan gewoon in plaats van glas vezel servetten gebruiken zoals het originele ontwerp.

hopelijk blijven we dus onder de 1000gr
wiezel007medium.jpg

wiezel003medium.jpg

wiezel002medium.jpg

de setuip is dus als volgt
moter bruchless van hobby king 3900kv
regelaar van hobby king heli 80amp
roer is in metaal via ebay gekocht in engeland
servo word een hitec metal gear 2kg
lipo zippy 4000mhp 40c
as set is van graupner waar ik zelf een vet nippel heb op gemaakt door middel van teflon zo moet de as er niet telkens uit

mvg pedro
 
Laatst bewerkt:
moter bruchless van hobby king 3900kv
regelaar van hobby king heli 80amp
roer is in metaal via ebay gekocht in engeland
servo word een hitec metal gear 2kg
lipo zippy 4000mhp 40c
as set is van graupner waar ik zelf een vet nippel heb op gemaakt door middel van teflon zo moet de as er niet telkens uit

mvg pedro

zeke dat dit voldoende zal zijn? :)
hoe ziet die vet nippel er uit?
 
hoi
de vet nippel is een eigen fabricaat van een stukje teflon ik had liggen
het gat van de as was net groot genoeg en spand om hem erop te steken langs de zij zijde heb ik dan een gaatje geboord dwars door de as heen achteraf heb ik dan de teflon terug dicht gemaakt

bovenaan de teflon zit een gat daar kan ik een spuit in steken en vet in pompen om af te stoppen komt er een stukje buis die afgestopt is in.
intussen is vandaag het roer ook binnen gekomen en gemonteerd servo plaat is ook aan het drogen als dit klaar is nog een moter steun fabriceren en passen en dan de lak laag erop langs de binnen zijde en de servetten met epoxy langs de onderzijde en dan kan alles gebrusched worden.

dat de setup zwaar genoeg is ben ik me van bewust maar alles zit toch digitaal op de zender en is dus makkelijk met exponantieel te regelen.

mvg pedro

mvg pedro
 
Hee leuk topicje, toevallig heb ik ook nog een Wiesel liggen, ooit door mijn vader in de eighties gebouwd voor -kleine ikke- zijn zoon.

Ik weet nog dat het ding toen best een beetje zwaar was met die NiCads, ik had er een buitenboordmotortje op, maar met een leuke 540-achtige motor en Lipo's moet dat als de brandweer gaan!:thumbsup:

Marco.
 
hoi daarnet heb ik nog wat verder gedaan

de elektronica zit er allemaal terug in juist nog de regelaar verbinden met de moter

ontvanger zit erin lipo kom nu uit op 950gramm enkel ontbreekt nog 1 selicone darmpje voor de koeling en een batterij pak voor de zender daar de oude op is daarmee moet ik gaan schoppen.

a welk vet kan ik gaan gebruiken kan dat gewoon machine vet zijn ook voor de as van dat zwart of vaseline

mvg pedro
 
Back
Top