Jaren 70 ontwerp van simpel racebootje de "Wiesel"

Wat voor snelheidsrichtlijnen kan ik nemen bij dit type motor?
Hallo Erwin,

22000 toeren onbelast op 7,2V is 3055 Kv
Deze motoren werden gebruikt op 8,4V, x 3055 = 25662 toeren onbelast, x 0,8 voor de verliezen, is 20000 toeren onder last, dan vaar je dik 40 km/h, afhankelijk van de gekozen prop.

Groeten, Jan.
 
Hallo Erwin,

Hoe bedoel je dat?
Krap in fysieke zin, of krap qua vermogen?

Je hebt een PB, trouwens.

Groeten, Jan.
 
Krap qua ruimte. Het zou moeten passen natuurlijk aangezien er een 600 motor in hoort.
Wat voor prop wordt er bij deze motor eigenlijk aangeraden (600 speed)?

Groet,
Erwin
 
Laatst bewerkt:
Mooi,

Gave kap ook, doet 'm goed, zo'n recht-toe-recht-aan kap ziet er toch minder uit!
Dit is erg leuk!


Bedankt voor de complimenten ! Ja het kapje is een immitatie van de (originele) graupner mini speed.

MS_small.jpg


Vacuum getrokken van ABS. Wat je al niet kan doen met een stofzuiger en een keuken-oven :cool: ....

Kleuren komen iets beter uit nu na de afwerking met blanke lak denk ik.
Na een paar dagen uitharden geef ik 'm nog een "polish job". Komt goed.

Eerst maar 's alle 'rotzooi' erin schroeven.

429.jpg
 
Krap qua ruimte. Het zou moeten passen natuurlijk aangezien er een 600 motor in hoort.
Wat voor prop wordt er bij deze motor eigenlijk aangeraden (600 speed)?

Groet,
Erwin


Graupner Best.-Nr. 451.2 35mm


Hier heb ik ze vandaan

Daarmee zit je wel in de buurt.


Edit: MMmm, Erwin, in hindsight; (heb terug zitten bladeren in het forum) wat voor accu / hoeveel cellen gebruik je ?
En ik heb even gespiekt in je foto-album, -misschien heb je dit al veranderd- maar je schroefas heeft een enorme hoek naar beneden. Als de tip van de schroef zo'n 2 mm van de bodem vrijloopt krijg je een berg meer snelheid.
 
Laatst bewerkt:
Viper1, Wat foto's betreft. Ik zal even wat nieuwe plaatjes schieten en posten. De enorme ashoek is al aangepast. Ik had hierbij de bouwbeschrijving iets te trouw aangenomen. Maar door de geweldige oplettendheid op dit forum werd ik er al op gewezen dat dit veeeeeelste stijl was.

Nu vaar ik momenteel nog op 6 cel NiHm. Dit word nu 7. Ik heb zojuist een 7 cel pack besteld en een extra cel voor mijn 6 cells pack. Hoe gaat dat met laden van zo'n modified pack. Ik neem aan dat de nieuwe cel niet geheel geladen is. Terwijl de 6 bestaande cellen dat bijvoorbeeld wel zijn. Mijn vraag is dus even kort samengevat; hoe laad je de eerste keer dit modified pack op?

groet,
Erwin
imag0411hd.th.jpg
 
Laatst bewerkt:
De reden van deze keuze is dat mijn regelaar niet overweg kan met lipo en ik nog geen lipo laadsysteem heb. In de toekomst kan dit nog komen. De hobby is nog vers haha.
 
Viper1, Wat foto's betreft. Ik zal even wat nieuwe plaatjes schieten en posten. De enorme ashoek is al aangepast. Ik had hierbij de bouwbeschrijving iets te trouw aangenomen. Maar door de geweldige oplettendheid op dit forum werd ik er al op gewezen dat dit veeeeeelste stijl was.

Nu vaar ik momenteel nog op 6 cel NiHm. Dit word nu 7. Ik heb zojuist een 7 cel pack besteld en een extra cel voor mijn 6 cells pack. Hoe gaat dat met laden van zo'n modified pack. Ik neem aan dat de nieuwe cel niet geheel geladen is. Terwijl de 6 bestaande cellen dat bijvoorbeeld wel zijn. Mijn vraag is dus even kort samengevat; hoe laad je de eerste keer dit modified pack op?

groet,
Erwin
imag0411hd.th.jpg

Met 6 of 7 cellen en de motor die je nu hebt zou je makkelijk een 35mm prop moeten kunnen trekken.
Als je huidige combinatie te heet word is er iets fout.
Waterkoeling ? >> uitlaat op een zichtbare plek en check met 1/3 gas erop of je water ziet.
Uitlijning?, Zwaar lopende schroefas? na elke vaarsessie de as eruit, schoonmaken en invetten (De ervaren 'bootjongens' gebruiken lithium vet)
Heb je de motor laten inlopen voordat ie "in de boot ging" ? (pun intended)
Ja, elektromotoren [met borstels] moeten inlopen...

Het zou helpen als je verteld wat voor lader je hebt.
Normaal gesproken is het niet verstandig om cellen van verschillende leeftijd, merk, of capaciteit samen te voegen. maar goed.
Zonder kennis van je lader, zou ik adviseren, eerst je 6-cell leegvaren. (als het kan voltages van de cellen meten en vergelijken met de nieuwe cell)

Dan nieuwe pakket maken en de eerste keer laden met 1/10C voor 14Hr
Bijvoorbeeld je accu is 2.5A of 2500 mAh, laadstroom is dan 250mAh voor 14 uur.
Hier zijn boeken vol over te lezen, maar ik probeer het simpel te houden.

TIP:
Mocht je ooit overwegen om een nieuwe lader aan te schaffen, ga niet voorbij aan de Icharger(s), ik heb een 106B+ en die heeft b.v. een 'forming' programma voor nieuwe pakketten, een inloop programma voor elec. motoren, shuimsnijden, laad alle batterij soorten enz. enz. De beste lader die je ooit zal aanschaffen (En ik heb er paar gehad na meer dan 30 jaar in de hobby) en nee, ik heb geen connecties met de fabrikant.
 
Dit is de lader die ik gebruik:
VOLTCRAFT 100 - 240 V / 50 - 60 Hz lader MW6168V voor NiCd, NiMH accupacks in de Conrad online shop

De accu die ik gebruik is een 3000mAh. Ik kan de lader instellen op 500mA dus laat ik dat maar doen bij het laden van het gemodificeerde pakket. Ik ga ervoor zorgen dat eerst mijn 6 cells pack leeg is alvorens het bijplaatsen van een cel. Ook heb ik een standaard 7 cells mee besteld.

De motor waar ik momenteel mee vaar"de'' is een Thunder tiger 17 T. Dat is een automotor. Er is zoals terug te lezen bekend geworden dat deze motor heel anders in een boot functioneert en hierdoor waarschijnlijk te warm werd met de 29 mm hydroprop.
Deze motor wordt overigens vervangen door een betere motor.

De (uitlaat)waterkoeling zit in de achterkant van de boot verlijmd. Deze is als het goed is te zien op de plaatjes die in mijn album staan. ik probeer al een poosje nieuwe foto's bij te plaatsen maar het wil niet lukken. (geen idee waar het aan ligt)
Verder merk ik na het varen dat er water in de slangen zit en deze ook warm zijn. Dit lijkt mij een teken dat er wel degelijk water door het systeem stroomt.

Wat motoras betreft. Ik heb nog maar een drietal runs gedaan en heb hierna de motoras en koker gereinigd en opnieuw ingevet. Deze draait naar behoren.

Bedankt voor de tip van de lader. Ik denk dat wanneer ik deze hobby leuk blijf vinden, en dat zit er dik in, dat ik mezelf een betere lader aanschaf.
 
Ik had de 2000 mA versie van deze lader, en die bleek regelmatig veel te vroeg af te slaan met laden. Geen idee of deze versie dat ook doet, maar een extra reden om een betere lader te halen.
 
Dit is de lader die ik gebruik:
VOLTCRAFT 100 - 240 V / 50 - 60 Hz lader MW6168V voor NiCd, NiMH accupacks in de Conrad online shop

De accu die ik gebruik is een 3000mAh. Ik kan de lader instellen op 500mA dus laat ik dat maar doen bij het laden van het gemodificeerde pakket. Ik ga ervoor zorgen dat eerst mijn 6 cells pack leeg is alvorens het bijplaatsen van een cel. Ook heb ik een standaard 7 cells mee besteld.


Voor een leeg pakket zou ik ongeveer 7,5 uur doen op 500 mAh.
Negeer de automatische afslag, gewoon opnieuw starten als dat kan.
Wel de batterij temp in de gaten houden.

De motor waar ik momenteel mee vaar"de'' is een Thunder tiger 17 T. Dat is een automotor. Er is zoals terug te lezen bekend geworden dat deze motor heel anders in een boot functioneert en hierdoor waarschijnlijk te warm werd met de 29 mm hydroprop.
Deze motor wordt overigens vervangen door een betere motor.

Wat motor betreft; vergeet de hele "hype", alleen de wikkeling is belangrijk. Die bepalen de relatie tussen koppel,toeren en verbruik.
Die motor weet niet of ie in een boot, auto, of vliegtuig zit.
17 Turns betekent (grof gezegd) hoge toeren, laag koppel.
Competitie is een ander verhaal , vele factoren. Maar hier gaat het om de FUN nietwaar?

Heb nog een paar dagen nodig voor ie klaar is, dan zal ik eens kijken wat mijn boot in temperatuur doet. Motor is vergelijkbaar.

Misschien heb ik de belasting onderschat.
Toen ('83) 35mm prop / 7.2 V / 35 (!) turns single motor
Nu : 35mm prop / 11.1 V / 18 double motor. Bring on the smoke ! :D

Hoop op iets beter weer (hartje winter hier)

Verslag volgt.
 
Het gaat zeker om de fun. Maar om de competitie er een beetje in te houden doe ik het graag op de juiste manier. Ik wil jullie graag wat plaatjes laten zien van hoe mijn wiesel er nu bijstaat maar het lukt mij maar niet deze op dit forum te krijgen.

Heel veel succes en vooral plezier met uw mooie wiesel. Ik was al zo trots dat mijn eerste zelfbouw er naar mijn mening goed uitziet maar als ik dit zo zie..... Poe wat een net ding.

Vriendelijke groet,
Erwin
 
hallo erwin
maak toch een account aan bij image shack en je kan tot 500 foto's gratis uploaden
account op 500 foto's een nieuwe account aan maken en je kan gaan voor de volgende 500

wel plezant te zien die oude bootjes die terug gebouwd worden
wel een beetje over powerd dan waar ze voor gemaakt zijn maar des al niet te min blijven het mooie herinneringen
heb ook een mini speed gehad tot dat het water op was en de kant begon

gr raf
 
" tot dat het water op was en de kant begon " :rolleyes: ha ha ha, I like it


Erwin,

"Ik was al zo trots dat mijn eerste zelfbouw er naar mijn mening goed uitziet maar als ik dit zo zie"

Bedankt voor het compliment maar;

Alles op z'n tijd, dat is het mooie van deze hobby, je kunt het op elk level doen, simpel & goedkoop, duur en gecompliceerd, vrye tijd, competition, ter land, zee en in de lucht, mogelijkheden zijn letterlijk onbeperkt.
Ervaring komt met de jaren, ik heb op international level rc geraced (1:12 auto's) tot schaal vliegen en titels behaald, maar niet van de eerste dag, daar groei je in. En weet je wat? dat eerste auto, bootje of vliegtuig vergeet je nooit en je hebt gelijk als je er trots op bent want JIJ hebt 't gebouwd. En dat geeft meer voldoening dan die gelikt uitziende clone uit China die iedereen kan aanschaffen.

Ok Ok , I'll get off my soapbox... :teacher:
 
Filmpje van vorige week voor ik aan de timing begon te klooien:


Nu de timing op 11.25 staan en hij lanceert weer :mrgreen:


Groeten
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De bovenkant

imag0415y.jpg


Met kap

imag0411w.jpg


onderkant plus waterkoeling
imag0441j.jpg


Kap met antenne
imag0438k.jpg


Ik ga in de toekomst nog een mooiere "sportievere'' kap maken. Maar eerst maar eens zien dat de snelheid mij naar het zin is.

Ps, dit is mijn eerste modelbouwproject.
 
Laatst bewerkt:
Ik zal nog even wat mooiere foto's maken. deze zijn niet helemaal mooi van kleur end.

Tsja, het is geen boot merk maargoed. Het lijkt wel mooi. Ik ben overigens nog zwarte stickers aan het maken met Photoshop. deze komen dan mooi op de punt.

Hier nog wat foto's. De motor, accu en ontvanger ontbreken nog op deze foto's.

20120619160959.jpg


20120619160908.jpg



Viper1, dat zegt u goed. Ik zie het als leerobject en als hobby tegelijk. En dat mag best wat geld kosten naar mijn mening. Maar het moet natuurlijk niet de spuitgaten uit lopen. Ik ben namelijk ook maar student haha. Wat betreft dit of een clone. Dit is vele malen mooier dan een clone die je zo kant en klaar koopt. Ten eerste is het bouwen al zeeeeeeeer leuk. Ik ben er vaak tot middernacht mee aan de gang geweest omdat ik gewoon niet kon stoppen. Tot ruzies met de vriendin aan toe haha. Maar ook het varen is enorm leuk. een hoopje kameraden hebben het virus ook al een beetje te pakken en willen ook graag aan de gang. Ookal denk ik dat hun liever voor de kant en klare versies zullen gaan. Het is dan natuurlijk wel een kick als je ze er uit vaart met je eigen gemaakte Wiesel.

Groet,
Erwin
 
Laatst bewerkt:
Back
Top