Viper1, Wat foto's betreft. Ik zal even wat nieuwe plaatjes schieten en posten. De enorme ashoek is al aangepast. Ik had hierbij de bouwbeschrijving iets te trouw aangenomen. Maar door de geweldige oplettendheid op dit forum werd ik er al op gewezen dat dit veeeeeelste stijl was.
Nu vaar ik momenteel nog op 6 cel NiHm. Dit word nu 7. Ik heb zojuist een 7 cel pack besteld en een extra cel voor mijn 6 cells pack. Hoe gaat dat met laden van zo'n modified pack. Ik neem aan dat de nieuwe cel niet geheel geladen is. Terwijl de 6 bestaande cellen dat bijvoorbeeld wel zijn. Mijn vraag is dus even kort samengevat; hoe laad je de eerste keer dit modified pack op?
groet,
Erwin
Met 6 of 7 cellen en de motor die je nu hebt zou je makkelijk een 35mm prop moeten kunnen trekken.
Als je huidige combinatie te heet word is er iets fout.
Waterkoeling ? >> uitlaat op een zichtbare plek en check met 1/3 gas erop of je water ziet.
Uitlijning?, Zwaar lopende schroefas? na elke vaarsessie de as eruit, schoonmaken en invetten (De ervaren 'bootjongens' gebruiken lithium vet)
Heb je de motor laten inlopen voordat ie "in de boot ging" ? (pun intended)
Ja, elektromotoren [met borstels] moeten inlopen...
Het zou helpen als je verteld wat voor lader je hebt.
Normaal gesproken is het niet verstandig om cellen van verschillende
leeftijd, merk, of capaciteit samen te voegen. maar goed.
Zonder kennis van je lader, zou ik adviseren, eerst je 6-cell leegvaren. (als het kan voltages van de cellen meten en vergelijken met de nieuwe cell)
Dan nieuwe pakket maken en de eerste keer laden met 1/10C voor 14Hr
Bijvoorbeeld je accu is 2.5A of 2500 mAh, laadstroom is dan 250mAh voor 14 uur.
Hier zijn boeken vol over te lezen, maar ik probeer het simpel te houden.
TIP:
Mocht je ooit overwegen om een nieuwe lader aan te schaffen, ga niet voorbij aan de Icharger(s), ik heb een 106B+ en die heeft b.v. een 'forming' programma voor nieuwe pakketten, een inloop programma voor elec. motoren, shuimsnijden, laad alle batterij soorten enz. enz. De beste lader die je ooit zal aanschaffen (En ik heb er paar gehad na meer dan 30 jaar in de hobby) en nee, ik heb geen connecties met de fabrikant.