Jaren 70 ontwerp van simpel racebootje de "Wiesel"

Voor wat betreft het zwaartepunt van een eco: het principe is dat de aandrijfkracht door het ruimtelijke massapunt gaat. Indien dit niet het geval is, is er een koppel aanwezig en gaat de boot bij meer vermogen steeds meer de neus optillen of vaster op het water drukken.
Nu is de as in een eco boot altijd ingebouwd onder een hoek met de romp onderkant. Hoe meer vermogen, hoe vlakker om de boot niet al te veel uit het water te tillen.
Dus als de hoek aangepast wordt met het vermogen verschuift ook het zwaartepunt.
Maar dit is ook geen strikt gegeven want het koppel waarover eerder sprake kunnen we soms ook gebruiken in ons voordeel. Bij heel kleverig water is het soms interessant om het zwaartepunt iets naar achter te leggen zodat de boot iets losser loopt en wat harder gaat en vooral minder stroom verbruikt.
Bij ruw water is het dan weer interessant om de neus wat naar beneden te drukken om voldoende kontakt met het water te houden en niet te veel te vliegen.
In praktijk past de wiesel heden ten dage in de eco start klasse, speed 600 met 2S en een 29 carbon prop. Deze boten varen tot 30-31 ronden in 6min op de naviga 3hoek.
De meesten hebben een ashoek van 12 tot 14 graden.
Ivo

Duidelijk! Thx!
 
Okeeeee mannen,
Zojuist een normale run gedaan. Boot viel spontaan stil, dacht als eerste aan een lege accu maar het bleek een doorgebrande regelaar te zijn. Ondanks de enorme waterkoeling (werd niet eens warm) heeft hij toch de geest gegeven. Erg jammer maar brand is erger.


gr,
Erwin
 
Laatst bewerkt:
Ojé, dat is jammer...

Welke regelaar heb je opgestookt?

De 600HS BB werd door ons gevaren met een Jeti JES350, een vliegregelaar, voorzien van waterkoeling.
Alleen bij 'enorm omklooien'; veel starten en weer stil laten vallen, veel half gas varen, werd de regelaar handwarm, bij 'normale' runs van 6-7 minuten vol gas bleef de boel gewoon lauw.

Groeten, Jan.
 
Ik heb hem toch maar even opengehaald, en wat bleek, een soldering op de print doorgefikt . Na het opnieuw solderen doet ie het weer als van ouds.

Het is een T-50b Van conrad. Ook een vliegregelaar die 50 A zou moeten kunnen verdragen.

groet,
Erwin
 
Mooi!

Misschien een idee om de bewuste printsporen dik te vertinnen, of er koperdraad overheen te solderen, om ze 'stroomvaster' te maken?

Groeten, Jan.
 
Misschien volgend weekend een filmpke, eerst nog wat dingetjes uitdokteren en ben beetje druk door de week.



Eric bedankt voor de interesse, Die kist heeft behoorlijk wat competitie gevlogen en shows maar staat al jaren ingepakt en geconserveerd, (tijdelijk ?) met pensioen zogezegd. Er zit jaren werk in dus had weinig zin om hem "af te vliegen"
Mede omdat ik er mee behaald heb wat erin zat.... ben er zuinig op zogezegd.

Heb geen video vliegend maar voor je verzoek ben ik op het moment een slide-show DVD video aan het uploaden (fotos), link volgt wanneer compleet.

@ Ivo;

:yes:ZEEEERRrrr informatief en duidelijk uitgelegd ! Dank je wel, daar hebben we wat aan.

Enkele vragen:

"Dus als de hoek aangepast wordt met het vermogen verschuift ook het zwaartepunt."
Is het zwaartepunt niet een vast punt/gegeven ? Ik neem aan dat je bedoeld dat met meer vermogen het zwaartepunt aangepast moet worden omdat de moment arm (of koppel) ten opzichte van het z.p. veranderd correct?

Naar aanleiding van je goede uitleg, gaat er een lichtje op; Het verschijnsel waar ik in post #992 over sprak, kan het zijn dat de boeg onder volgas teveel in het water gedrukt word, Vervolgens licht "kantelt" op de "V" boeg, (naar rechts want dat is de tegen reactie van de schroef die naar voren gezien links draait) en vervolgens de linkse bocht inzet?
Remedie: zwaartepunt naar achteren verplaatsen. Uw gedachte?

Correctie met tegenroer had ook geen effect, of leeks het fenomeen te verergeren. Ik denk dat dat zou kunnen omdat (sorry, even een vergelijking met vliegtuig :rolleyes:) de boot op dit moment in een linkse bocht naar buiten helt (R) , en met rechts roer drukt dat op dat moment de neus nog meer naar beneden, of lift de achterkant op, hoe je ook bekijkt. (roer-as wijst nu niet meer loodrecht naar beneden en werkt gedeeltelijk als hoogteroer, oh sorry, trimvlak) Wat denk je?

Is de ECO klasse nog steeds 1KG, en is/was dat een maximum of een minimum gewicht?
Edit, ik bedoelde F1-1Kg , uit de bouwbeschrijving. En vond daar ook het antwoord, max 1KG. Neem aan dat de ECO klasse daarvoor in plaats is?

Nogmaals bedankt voor je uitleg.

Je conclusies zijn behoorlijk correct. Het fenomeen waar je over schrijft kan daardoor veroorzaakt worden maar ook bv. door een kleine holle of bolle oneffenheid in de bodem.
Een beetje holle onderkant achteraan veroorzaakt een hoogteroereffect. Als dat er zou zijn en dat is verschillend links t.o.v. rechts krijg je ook dergelijke effekten.
Eco heeft nog altijd een minimum gewicht van 1kg.
F1-1kg daarentegen een max. gewicht van 1kg maar wordt heden toch gevaren met vermogens tot 1000-1200W en meer.
Ivo
 
Dik vertinnen heb ik al gedaan. Misschien is het inderdaad wel verstandig om de sporen met koper wat te versterken. Ik zal dat nog even veranderen.

Groet,
Erwin
 
Je conclusies zijn behoorlijk correct. Het fenomeen waar je over schrijft kan daardoor veroorzaakt worden maar ook bv. door een kleine holle of bolle oneffenheid in de bodem.
Een beetje holle onderkant achteraan veroorzaakt een hoogteroereffect. Als dat er zou zijn en dat is verschillend links t.o.v. rechts krijg je ook dergelijke effekten.
Eco heeft nog altijd een minimum gewicht van 1kg.
F1-1kg daarentegen een max. gewicht van 1kg maar wordt heden toch gevaren met vermogens tot 1000-1200W en meer.
Ivo

icon14.gif
Bedankt Ivo!

Nog even ge-double checked, bodem is ok, heeft lichte holling (eigenlijk meer een vlak gedeelte waar het bol zou moeten staan) voorwaarts van spant 4. Is uit het water op top snelheid. I zal het z.p. iets naar achteren verplaatsen. Heb de motor herbouwd en provisorisch "brush cooling" aangebracht, zien hoe dat gaat. Zodra de schroeven binnen zijn gaat de brushless erin.

@ Erwin;

Zoals Jan al opmerkte, ESC's krijgen het over het algemeen zwaarder voor hun kiezen op 'een beetje gas' dan volgas. En dat betreft dan voornamelijk de FET's afhankelijk van het type. Maar dat lijkt niet het geval met de jouwe, aangenomen dat het doorgesmolten prinstspoor zich ergens anders bevindt.
Toch waard om er op te wijzen dacht ik, vaak word het tegendeel veronderstelt.
 
Ik ben me volkomen bewust dat het voor elektronica veel beter is om volgas te varen. Het gas is tijdens de run van gisteren dan ook nauwelijks dichtgeweest. Ik denk dat het doorgebrande spoor al een afwijking had. Maargoed. Hij is weer gerepareerd. Nu maar kijken hoelang hij het volhoudt.

Groet,
Erwin
 
Dat heb ik nog niet gemeten. zou ook niet weten hou ik dat onder last zou moeten meten. Wel heb ik net een run gedaan met mijn oude thunder tiger 17 T erin (puur om te kijken wat deze zou doen op 7 cells). Nou, dat gaat behoorlijk sneller dan met de 600 bb sp. Natuurlijk wel gewoon weer de 600 erin gelegd zonet. De thunder werd behoorlijk warm haha.

groet, Erwin
 
hallo

das toch een voudig uit te rekenen
gewoon timen hoelang je met een pack dat net is opgeladen vaart
een meter aan boord nemen en dan gaan rond varen is niet te doen

gr raf
 
Je zit behoorlijk met de rendementen in de knoei. zo word een regelaar ook warm en stoot de motor ook warmte af. Natuurlijk is dit omgezette stroom in warmte maar alsnog lijkt mij dat geen nauwkeurige meetwijze.

groet,
Erwin
 
Hallo Erwin,

Om de gemiddelde stroom te weten te komen is de methode die Raf noemt prima bruikbaar.
De accucapaciteit in A vermenigvuldig je met 60 (minuten), die uitkomst deel je door de vaartijd in minuten.
Voorbeeld:
3A x 60 = 180, delen door de vaartijd van 6 minuten (ik noem maar wat), geeft een gemiddeld verbruik van 30A.

Groeten, Jan.
 
Hmm oke. Ik zal dat eens even bijhouden. Het is dan natuurlijk wel een ruwe schatting van de stroom die er loopt. het zal niet eerder dan zaterdag worden aangezien ik nog even druk met school aan de gang moet. HBO komt me jammer genoeg niet aanwaaien.

Groet,
Erwin
 
Heb een battery tray gemaakt zodat de battery boven de koppeling kan liggen:

3 Bevestigings punten....

full




De ABS tray....

full


full




Gemonteerd in de boot....

full




Met battery.....

full


Nog steeds gemakkelijk toegang tot de koppeling.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Brushless set-up was uhhh, hoe zal ik 't zeggen, 'operatie geslaagd, patient overleden?'
Veel te veel power, spectaculair maar niet te varen. Kan tot zo'n half gas gaan , en dan letterlijk "take-off" ! blies zichzelf compleet uit het water, vaak spinnend als een discus, vervolgens landend meestal achteruit, kont omhoog als een kunstschaatser, leuk om te zien maar...
Prop walk, blow over, alles tegelijkertijd.
Dit was op 3 cellen (3s 2200 nano's). heb zelfs een 2e pack er naast gelegd voor ballast maar weinig verschil.

Het enige 2s pack dat ik heb en geprobeerd is een zgn. rock&roll pack, geen power en ging langzamer dan de set-up met de 540 motor.
(Interne weestand te hoog, overleden)

Heeft iemand al geprobeerd een zgn. surface drive met flex as te maken op dit bootje?

Maar terzijde, het bootje varen (duh) heeft me voorlopig te pakken, deze is onderweg; HobbyKing R/C Hobby Store : Genesis Offshore Brushless RC Twin Hull (1045mm)

compleet met een +/-100km/h set-up.
 
Ik heb een wiesel met een surface drive. En dat gaat of veels te snel zo dat hij bij ongeveer half gas het luchtuim kiest , of ik krijg er niet veel meer snelheid uit dan een rondvaart boot.

Als ik er een kleine schroef op zet dan heb ik een flinke top snelheid maar kom ik bijna niet op gang , ik heb dan minimaal 50 tot 75 meter nodig om er een beetje vaart in te krijgen. Zet ik er een grotere schroef op dan gaat het iets beter maar ligt de boot met met het minste golfje onderste boven.

Nog grotere schroef en de accu zo vermogelijk naar voren, op gang komen gaat nog iets beter maar dan heb ik niet veel meer snelheid dan een rondvaart boot en alles wordt loei heet.

Hij blijft dan wel op het water maar snelheid zit er niet in.

Zijn er tips hoe ik nu verder moet.

ik hoef geen 100 te varen maar een klein beetje vaart moet er toch wel uit te halen zijn
 
Back
Top