Je moet ook niet zomaar iedereen met een draaibank laten werken

3229_HUIB%20ALLES%202217.jpg

mogelijk alleen bij de hobby spullen? en ene kant is het veilig andere kant ook ronduit irritant.... gevolg de meeste halen hem er toch wel af.

het is niet alleen het aantal watt. het is ook vaak het opstarten van een motor. Als je daarin de motor stallt komt die niet op gang en haalt die ook zijn vermogen niet. ...
Een elektromotor heeft zijn grootste koppel bij nul/blokkeren/laag toeren. (Elektronische aansturing laat ik buiten beschouwing).

Laatst bewerkt:
zekeringen

Beste allemaal,
Nog de beste wensen voor iedereen voor 2011!
Over veiligheid: iedereen die de zekering van een of ander apparaat ongedaan maakt loopt een groot risico. Het maakt niet niet uit of dat de klauwplaatsleutelveer is of de zekering in een electrisch apparaat of de mechanische beveiliging van een handbediend apparaat of de breekpen in de langs- of dwarsvoeding van de draaibank of de automatische rem van de aanhanger of het overdrukventiel van de stoommachine . Mensen bedenken altijd een reden om zonder die "beschermengelen" te werken totdat "het noodlot", met onomkeerbare gevolgen, toe slaat. We hebben het met oudejaarsvuurwerk weer kunnen constateren helaas.
Joules , kilowatten, coulombs, newtonmeters, kilopascals, meters pers seconde quadraat, calorieen en andere grootheden laten zich niet door onze wil sturen.
Is een heel relaas, maar de intentie is duidelijk naar ik hoop. Hoevelen van ons zijn pas na de eerste kilometers met hun "nieuwe auto" te hebben gereden begonnen met het lezen van het instructieboek? Ik denk bijna iedereen....
Ik hoop dat iedereen zonder ongelukken de komende hobby-jaren doorkomt...
M.vr.grt., Max

lezen van het instructieboek?

Dat doe je toch pas als het niet werkt zoals je verwachtte?
Over het algemeen zijn dat soort boeken geschreven door diegene die het product kunnen dromen.
Als je dat als leek doorleest helpt dat ook niet zonder dat je gaat zitten denken van "wat zullen ze daarmee bedoelen, laat ik dit maar eens proberen?"

Een elektromotor heeft zijn grootste koppel bij nul/blokkeren/laag toeren. (Elektronische aansturing laat ik buiten beschouwing).

klopt, echter stop ik een motor die nog moet starten makkelijker dan een motor die al draait. Een motor heeft ook kracht nodig om op gang te komen.

een motor die op gang is heeft vaak nog het vervelende massa traagheid verschijnsel ook. er is geen een motor die op vollast meteen op volle toeren draait.

maar desondanks ook dan is het niet verstandig om te denken dat je sterker bent dan een draaibank motor ;)

Vergelijkbare verhalen zijn er met aftak-assen van tractoren. Vroeger wilde daar nog wel eens geen bescherming aan zitten. Met als resultaat vergelijkbare ongevallen. En zo'n trekker draait ook gewoon door....

Vroegah was trouwens ook niet alles beter en wijsheid komt niet altijd met de jaren (de beste man mag zijn zaagblad wel eens slijpen 8-O)

Laatst bewerkt door een moderator:
Nu we toch in het hout zitten:

Wat nou veiligheidschermen en tweehand-bediening?

Die mannen hebben maar 1 ding nodig. Werkt bij alles.

Wie weet wat ze nodig hebben? ;)

en ?
heb je er van geleerd?
kijk je nu of de sleutel eruit is voor je start (nog niets van geleerd),
of laat je die sleutel in je hand zitten als je die hand nodig hebt voor andere dingen? (wel wat van geleerd)
Daarmee voorkom je dat je de sleutel "vergeet".
Na openen of sluiten van de klauw meteen sleutel eruit !

ja dat doe ik geen 2de keer meerXD

tegenwoordig zit er vaak een veer op de sleutel zodat je hem er niet in kan laten zitten

Yep, en dat middel is erger dan de kwaal. Ik heb zo vaak mensen een klauwplaat aan zien spannen (effe flink kracht zetten, je kent dat wel) waarbij door die veer halverwege de handeling de sleutel eruit wipte, met als gevolg
-mensen die achterover vielen en met hun hoofd tegen het (stalen) dek of een andere werkbank klapten
-De sleutel uitschoot met als gevolg tanden door de lip of erger, afgebroken tanden
-andere meer of minder ernstige verwondingen zoals met je onderarm/pols langs het scherpe te bewerken stuk schaven (risico van slagaderlijke bloeding)
Allemaal heel vervelende kwetsuren als je op zee zit en de dichtstbijzijnde haven een week verderop is. Voor mij reden die veer onmiddelijk te verwijderen, want liever géén beveiliging, dan een beveiliging die zelf gevaar oplevert. Helemaal niet een beveiliging tegen iets wat relatief maar weinig voorkomt, maar wat (in mijn ervaring) zéér regelmatig bovenstaande ongelukken veroorzaakt.
Wel zodanig verwijderen uiteraard, dat die veer er bij een inspectie onmiddelijk weer op kan zitten. Want oei, als meneer de inspecteur (met nul praktijkervaring) dat ziet.....

Uiteraard is het een kwestie van discipline. Maar een klauwplaatsleutel is een TWEEHANDIG gereedschap. Als je hem met twee handen beetpakt, en met twee handen vast blijft houden tot je er mee klaar bent, is er niks aan de hand (je hebt dan geen handen vrij om de machine in te schakelen).

En hoe moeilijk is dat nou.... een mens vergeet toch ook niet zijn reet af te vegen na het sch....????

Groet, Bert

Back