jeroen1987's heli beslommeringen

Bij align zit de pickup rechts van een best brede tank. dus als de heli een tijdje op zijn linkerzij hangt (tic toc, stall turn etc etc) hangt met een halve tank, gaat hij lucht aanzuigen.

Bij dat soort gevallen, tsja.... maar dan is die headertank een beetje een lapmiddel, en zou ik persoonlijk nog steeds die viltclunk in de header hangen, en NIET in de hoofdtank....
 
Om het een beetje in perspectief te zetten, mijn header is na een enthousiaste vlucht nog steeds gewoon vol.
een viltclunk heeft bij mij dan ook weinig meerwaarde.

Die header is gewoon mijn luchtvanger, net zoals men deze in de racerij eigenlijk gebruikt.
Na een stevige vlucht zit er wel wat meer lucht in dan voor de vlucht. maar niet extreem.
bovenzijde van de header komt niet vrij van brandstof.

Dus is het niet noemenswaardig, vind ik.
Nu vlieg ik ook geen zijwaartse tic tocs en zo. bij mij trekt hij met name lucht tijdens een langzame stall turn.
verder heb ik weinig "moves" op mijn repertoire die dit kunnen veroorzaken :D
Al wordt het inverted hooveren ondertussen vrij gemakkelijk..
Misschien dat een inverted rondvlucht na dit jaar tot de mogelijkheden behoord.. Juist vanwege het inverted verhaal wil ik het op orde hebben, maar tegelijk zie ik dat de header zijn werk zo goed doet, dat ik geen aanvullende dingen nodig heb.

Maar dat ben ik :D
 
Wie kan mij vertellen wat je het beste als pakking materiaal kan gebruiken tussen de uitlaat en motor?
Ik heb al wat gelezen over epoxy en vloeibare pakking.. wat zal je mij adviseren?
 
bij een is een dun metalen plaatje bij,
bij de andere niks,

dus ook niks verder gebruiken,
alleen moet je goede schroeven hebben en liefst een zelfborgend moer aan de andere kant,
upload_2016-5-19_11-38-18.jpeg

zo doe ik het tenminste.
 
De betere vloeibare pakking in de betere automaterialenzaak.
Heeeeeel dun aanbrengen, minuutje of tien wachten tot je de uitlaat monteert.
Motor even warmvliegen en dan de boutjes nadraaien.
 
er zijn veel opties.
- Niets. dus gewoon niets ertussen. moet je wel heel zeker weten dat beide kanten recht zijn..

- epoxy. gewoon dun aanbrengen. uitlaat vastzetten. de epoxy hecht meestal niet echt, maar sluit wel af. Nadeel is dat aan de binnenzijde een stuk epoxy af kan breken, en de motor ingezogen kan worden. Ja, dat kan aan de uitlaatkant ;-)

- secondelijm

- Pakkingpapier. ikzelf heb pakingmateriaal, wat er uit ziet als een soort vet, 0.5 a 1 mm dik karton. nooit de schuifmaat erop gehad..
kun je zelf snijden/knippen. indien goed gedaan, monteren, altijd goed.

- vloeibare pakking, zie bovenstaande.


kleine notitie voor het achterhoofd: bij alle opties moet je de bouten natrekken als de motor warm is. Soms vaker, maar als je de goede bouten hebt hoeft dit maar 1 keer.
opletten met vervangende bouten, normaal staal rekt alleen uit, en blijft rekken. tot de bout knapt, of de uitlaat los komt.
 
Mijn ervaring met papieren pakkingen is dat er vroeg of laat iets misgaat. Het vervelende is dan dat er soms een stuk pakking verdwijnt, daardoor de uitlaat los komt te hangen, en zowel het pakkingvlak als de schroefdraad-gaten schade oplopen.
Metaal op metal (als je weet hoe je met een vijl omgaat, kun je handmatig de motorstomp en de uitlaatflens perfect vlak maken) is een hele geode, en de zacht-aluminium pakkingen die HobbyKing verkoopt werken ook erg goed heb ik gemerkt.

Vloeibare pakking, of epoxy, er zijn mensen die er success mee hebben, maar zelf gebruik ik het nooit.

Welke optie je ook kiest, ALTIJD regelmatig natrekken, zeker in het begin. Metaal-op metal mischien 1 keer, zacht alu ook, maar papier moet je vaak meerdere keren naspannen.

Probeer voor de bouten altijd minimaal staalkwaliteit 12.9 te gebruiken. 8.8 blijft meestal niet lang goed.
 
dan heb ik tot nu toe geluk gehad ;-)
maar mijn pakkingmateriaal is eerder met karton achtig iets te vergelijken.. niet met papier
en ik trek eigenlijk altijd 1 keer na, daarna nooit. is ook nog nooit nodig geweest..

de pakking heeft het bij mij iig nog nooit opgegeven
 
Oh, het kan goed hoor, dat papier (of karton, hoe je het noemen wilt) functioneert, per slot van rekening stopten de meeste motorfabrikanten een dergelijk ding bij hun motoren af fabriek.

Maar ik heb er zo veel ellende mee gezien (hoofdzakelijk aangetaste pasvlakken en uitgelubberde draadgaten) dat ik het niet meer gebruik....
 
Die pakkinkjes voor de uitlaat, ik snijd ze zelf van klingerit. Kun je gratis halen bij de garage (overblijfselen uit pakkingsets) .

Het is een pokkewerkje maar zo`n pakking kun je hergebruiken.
 
Geen DFC meer voor mij. Tweede keer dat me een link knapt. 1 keer is toeval, maar een 2e keer is overstappen.

ee8927948e927080331c8991dcc2b56b.jpg
Ow nee hè!! Dat zou niet mogen gebeuren...ook niet met jouw vliegstijl, ze zijn immers ontworpen voor 3D flights..
Hopelijk is de schade aan de 700 enigsinds beperkt gebleven?[emoji53]

Balen Floris!! Nu zoeken naar een beter alternatief..

gr Jeroen
 
de align manier van dfc is technisch gewoon ruk.
als de rubbers in de kop een tikkie teveel beweging toelaten, komt er gigantisch veel kracht te staan op de linkjes.
dan breekt OF het linkje zelf, of dat kunststof pieletje..

hoe dan ook, het is erg problematisch aangezien dat linkje vrij noodzakelijk is..

mikado heeft het wel goed voor elkaar, daar is wat flex in het linkje ingebouwd.
misschien is dat in te passen in de align dfc kop?


veel schade trouwens bij het ontdekken van de breuk?
 
Mikado heeft dit systeem niet. Compass is daarmee begonnen en SAB is er ook vanaf gestapt. Je moet inderdaad keiharde demping hebben en regelmatig de linkjes vervangen.

Ik zoek vandaag nog voor een alternatief anders ben ik ff grounded
 
Back
Top