Jet aandrijving voor de Robbe San Diego

Hallo, mijn eerste post in de speedboten sectie;)
Hoewel ik nog met wat anders bezig ben, wordt er toch al weer info verzameld voor een volgend project, zoals in het onderwerp al genoemd is.
Nu weet ik natuurlijk wel dat deze boot géén speedboot is, en dat wil ik het ook niet laten worden; wèl een betere aandrijving er op, en gezien het oorspronkelijke ontwerp, lijkt het me niet haalbaar om daar zonder diepe ingrepen een conventionele aandrijving en roeren op te zetten, vandaar die jets.
Ik heb me hier, en op andere fora al wat ingelezen over deze materie, en stel de volgende opzet voor, dus graag commentaar krietiek enz.
Omdat een jet 20-25.000 toeren moet draaien, en ik een paar goede 5Ah 5S accus heb liggen, denk ik aan een BL buitenloper motor van rond de 1100KV, zoiets als deze

Turnigy D3548/4 1100KV Brushless Outrunner Motor (EU Warehouse)

gecombineerd met deze regelaar

HobbyKing 90A Boat ESC 4A SBEC (EU Warehouse)

Nu is die regelaar wel wat over de top, en heb ik in feite geen boot regelaar nodig, omdat er geen 'achteruit' nodig is, maar er zit dan wel koeling op deze regelaar.
Of toch voor een [goedkopere] vliegtuig regelaar gaan.
zoiets dus
http://www.hobbyking.com/hobbyking/...ing_Red_Brick_50A_ESC_Opto_EU_warehouse_.html

Dan een principe kwestie: Heeft het zin om naar 1 jet te gaan?
Als de voortstuwing voldoende is, dan is het enige [?] voordeel van 2 stuks, dat je daarmee korte kunt draaien, door op 1 jet de keerklep te bedienen.

Ondanks dat de jets altijd hetzelfde toerental moeten draaien, heb je toch altijd 2 regelaars nodig bij BL motoren?

Dan de soort jet: de enige die ik als onderdeel kan vinden zijn de Kehrer jets.
En daarbij zijn er 2 uitvoeringen: de eenvoudige Riva Calzoni
KMB JET28 nach Riva Calzoni | Antriebe | KMB JET28 | Kehrer Modellbau- Jet-Antriebe, Modellboote und Zubehör
en de duurdere KaMeWa, die meer gecompliceerd is
KMB JET28 nach KaMeWa | Antriebe | KMB JET28 | Kehrer Modellbau- Jet-Antriebe, Modellboote und Zubehör

Zijn er ervaringen met beide? waarom zou je de duurdere en mechanisch meer gecompliceerde KaMeWa willen gebruiken?

Goed, dit zijn zo een paar van de vragen die bij me opkomen; graag advies betreffende de aandrijving met als uitgangspunten:
  • door gebruik te maken van BL motoren een gunstiger verbruik.
  • vervanging van de aan slijtage en defecten onderhevige Robbe set-up
  • Mogelijk een iets hogere snelheid, maar met een beter vaarbeeld.

Cor

Nog een opmerking: in de tech. spec. van de 28 mm Kehrer staat het volgende:

Betriebsdrehzahl max. 20.000 U/min
Standschubwert 200 - 400 W / 13.000 - 16.000 rpm / 2,5 - 4 kp

Nu nam ik aan dat met de schub bedoeld wordt: de stuwdruk, bij stilstand (in dit geval)
In sommige gevallen ook op dit forum, wordt er echter uitgegaan van de geschiktheid van deze aandrijving bij een bepaald eigen massa van de boot; dat kan zo zijn, maar dan heb je het natuurlijk OOK over de verwachtte vaareigenschappen.
Vraag is dus: is 2,5 tot 4 kg stuwdruk voldoende om de SanDiego netjes te laten varen, en niet te racen; en dan natuurlijk met 1 of 2 jets???

Cor

Hallo Cor,

Ik zou bij een romp van 120 cm sowieso voor twee jets gaan.

Op de Kehrer site staat een link naar bouwfoto's van een San Diego:
ROBBE - SAN DIEGO mit 2 x 28-mm-KEHRER-Jet | Bauberichte | Fragen und Antworten | Kehrer Modellbau- Jet-Antriebe, Modellboote und Zubehör

Als aandrijving twee forse 800 motoren op 16V, da's iets van 800W en 17000 toeren onder last.

Eerlijk gezegd vind ik de motor waarnaar je linkt wat onderbemeten, het 'werkende deel' is maar 30 mm en de diameter 36mm.
Ik ben bang, dat deze motor behoorlijk hard moet werken en dan heb je een watergekoeld motorspant/tussendeel nodig om de warmte af te voeren.

Een Ø42 mm buitenloper heeft meer koppel en zal minder hoge stromen trekken.
Helaas gaat bij toenemende diameter het KV omlaag en zul je óf met minder toeren moeten werken, óf het voltage verhogen.
Deze motor heeft koppel zat en op 5S heb je rond de 13000 toeren onder last:
http://www.ebay.com/itm/E2VQ-New-Ae...Control_Parts_Accessories&hash=item20d90ee2f7
Eventueel met regelaar (die ik dan wel van waterkoeling zou voorzien):
http://www.ebay.com/itm/NEW-AEOLIAN...Control_Parts_Accessories&hash=item35c94fe646

Op 6S zit je op 16000 toeren onder last, maar gezien het feit, dat je niet wilt racen, zal 5S ook voldoende zijn.

Zo hard als in dit filmpje hoeft het niet te gaan, toch?
58uc0qrj47c[/media] Modellbau Yacht mit brushless Jetantrieben - YouTube

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Duidelijk dus: 2 jets
Dat die motor die ik suggereerde het niet zou trekken had ik dus niet verwacht; helaas werkt de link naar de Duitse Ebay niet (meer) dus ik weet niet wat U voor ogen had. Als ik het terug reken is dat een motor met ca 830KV?
Bij HK is er wèl 1 sneller lopende groter type nl 1220 KV, die staat hier
Turnigy 600 Series 1220KV Brushless Outrunner Helicopter Motor (EU Warehouse)

hoewel op dit moment niet in NL voorradig, maar dat is nog lang geen punt, het gaat nu om de gewenste uitvoering/type.
Deze motor kan op 6 cellen LiPo draaien en heeft de volgende waarden
RPM: 1220kv
Max Current: 95A
Max Power: 2100W
Op 5 cellen dus ca 19700 RPM., dat is tegen het maximum van de jet!

Het maken van een koelspant is geen probleem, dat was ik toch al wel van plan.

Overigens bedankt voor de links naar de Kehrer site en het bouwbericht, hoewel ik die al wel bestudeerd had ;)

Maar even terug naar Uw veel gemaakte opmerking, dat als je met een BL motor minder dan 80% in deellast vaart, de regelaar dat helemaal niet leuk gaat vinden en heet wordt.
Omdat ik er niet mee wil racen, is het dan nog wel verstandig om BL motoren te gaan gebruiken, ondanks het feit, dat deze veel efficiënter zijn?
Kehrer houdt het zelf bij borstel motoren, maar 2x de 800 set up met regelaars gaat dan al gauw naar de 240€.......

Dus terug naar het punt van deellast varen: Als ik een simpele vliegtuigregelaar
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__18012__HobbyKing_Red_Brick_100A_ESC_Opto_.html
of deze
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__19439__Birdie_100A_Brushless_Boat_ESC_NO_BEC_.html en de hierboven genoemde motoren gebruik, beide met koeling, is er dan ook 'rustig'mee te varen?

Bedankt voor alle adviezen en info! :D
Cor

PS: de snelheden in het filmpje [dat ik nog niet kende] gaan in de 4e en 6e minuut wel heel hoog....

Die 80%-regel gaat vooral op voor binnenlopers en in speedboten. In slepers worden veelvuldig buitenlopers gebruikt die zelfs na een paar uur aanklooien nog niet eens handwarm zijn; als je motoren en regelaars voldoende overhead hebben is er weinig aan de hand.
Gewoon niet al te krap motoriseren dus.

Hallo Cor,

Ik heb de links aangepast, ze zouden nu wel moet werken.

Het warm worden in deellast heeft hoofdzakelijk betrekking op speedboten (met binnenlopers) hier is het veel in deellast rondhobbelen dodelijk voor regelaar en, in mindere mate voor de motor (vooral een tweepool warmt ongelooflijk snel op in deellast).
(Diede was een fractie sneller...)

In mijn MAS zit de 4250 800KV motor uit de link, aangestuurd door een 100A regelaar, beide watergekoeld.
Ik vaar hiermee 80% van de vaartijd (een rondje Sneek duurt al gauw een uurtje) in deellast, wandelpas, met af en toe een sprintje.
De motor en regelaar worden amper handwarm.
Dit vele deellast varen gaat goed bij de gratie van het feit, dat de aandrijving overgedimensioneerd is, ik kom zelfs bij vol gas runs niet aan de maximaal toegestane stroom.(zie de video op pagina 3 van mijn bouwverslag)

Bovenstaande is ook de reden, dat ik de 'kleine' buitenlopers de permanente belasting van de jets niet toevertrouw, misschien ben ik te voorzichtig, maar daar kom je maar op één manier achter, proberen.

Groeten, Jan.

Kijk, nu wordt het me duidelijker, bedankt daarvoor Diede en Jan!
Ik dacht goed geluisterd te hebben en de 80% regel goed onthouden; alleen, blijkt nu dat dit ook weer afhankelijk is van de toepassing.
Het loont dus om dat allemaal wel even na te checken :)

Eerlijk gezegd heb ik me daar wel een beetje over verbaasd, omdat een kennis van me met de sleper vaart met 2 buitenlopers, dit schip wordt gebruikt zoals het hoort: rustig en precies manoeuvrerend, en die motoren worden net lauw, zonder koeling.

De motor/regelaar combi die Jan er nu bij gezet heeft lijkt een mooie aanbieding, qua vermogen, toerental en prijs! Dat gaan we dus goed onthouden en opslaan; hebt U ervaring met deze firma, Jan? Maw: komt Uw motor ook daar vandaan?

Nu ga ik eerst eens Uw bouwverslag opzoeken van de MAS, want dat ken ik (dacht ik) nog niet.
Meer leesvoer dus
Heren beide bedankt, waardevolle adviezen, en ze zijn nog identiek ook ;)
Cor

Hallo Cor,

Mijn motoren komen bij een andere shop vandaan (want daar kostten ze €23,10 inclusief verzenden, maar zonder regelaar, momenteel daar blijkbaar niet op voorraad), maar ook met de verkopers uit de links heb ik goede ervaringen, voor zover een vlotte levering onder goede ervaringen valt...

Mijn bouwverslag: motoscafo-anti-sommergibile
Bij het bekijken van de video het volume (heel) hoog zetten, want dat is aan de zachte kant...

Groeten, Jan.

Dank Jan!
Ik had inmiddels dat verslag al wel gevonden, maar niet zonder uitvoerig zoeken, dat kwam door de volledige Italiaanse topic naam, en het feit, dat je overal M.A.S. hebt geschreven en niet MAS :confused:
Maar goed, ik ben er nu mee bezig, en zal me wel weer melden.

Overigens, in dit onderwerp staan heel wat referenties naar deellast varen, zomaar 1 link hier geplakt
[post40]

Groet,
Cor

Ik heb een san Diego omgebouwd naar 2 x 28mm kehrerjets.
Gebruikt heb ik 2 4074 watergekoelde binnenlopers 1400kv, vaart geweldig op 4s.
Zorg wel dat je de besturing/bowdenkabels van de jets zowel links/rechts als achteruit in wat langere buisjes bouwt anders word het een punt waar water binnekomt.

Petertje,
Welk type Kehrer heb je gebruikt, de Riva Calzoni of de KaMeWa?
En heb je de beide achteruit kleppen afzonderlijk bedienbaar? zo ja, hoe is dat gedaan? Op de zender, bedoel ik.
En ik ben natuurlijk gek op foto's van dit geheel, met name de binnenkant :D
die van de buitenkant heb ik al bekeken in je album....
Groet
Cor

Pompebled, juist die motoren , die heb ik in meerder schepen, lekker ruim bemeten allemaal :)
Het vaart wel aardig, ik zal zondag een filmpje maken van de san diego

Helicor, ik zal wel eens wat foto's maken van de binnenkant, ik heb trouwens kamewa keerkleppen, niet afzonderlijkbediend helaas, ik wilemdat wel doen maar toen ik bijna klaar wilde ik gewoon varen! En nu geen zin meer om het aan te passen.......

Ik snap je haast Peter!

maar dat is toch maar 1 servo'tje erbij, alleen ik zit een beetje met de juiste/handige bediening.
Het moet allemaal anders dan gebruikelijk op schepen, of trucks, daar haal je de gas hendel naar achteren, en de motor draait de andere kant op, en je boot of truck gaat ook de andere kant op.
Hier wordt de achteruit bediend met een schakelfunctie, en als je er dan nog eens 2 hebt om beter te manoeuvreren, van kom je een hand te kort, omdat [bij mijn zender dan] die verschillende schakelaars op 'lastige' plaatsen zitten, niet echt logisch om te kunnen manoeuvreren.
Vandaar mijn vraag hierover.

Misschien heeft een andere lezer met afzonderlijk bedienbare achteruit kleppen hier ideeën over?

Denk je/weet je dat die Kamewa kleppen beter, efficiënter of wat anders zijn dan de Riva?
Of gewoon gedacht, het is duurder en gecompliceerder, dus het moet wel beter zijn? :D

Leuk dat je wat foto's wilt maken, ik ben benieuwd
Groet
Cor

Hallo Cor,

Voor een jet heb je voldoende aan een 'forward only' regelaar, maar dat wist je al.
Als je zender 'slim' genoeg is, kun je die dusdanig programmeren, dat je vanuit de middenstand de knuppel vooruit doet om vooruit te kunnen varen, om achteruit te varen zet je de knuppel weer in de middenstand en haalt 'm naar je toe; de servo voor het bedienen van de klep op de jet gaat naar beneden en de regelaar laat de motor dezelfde kant uitdraaien als wanneer je vooruit zou varen.

Kan zoiets niet worden geprogrammeerd op jouw zender, dan is er een externe schakeling verkrijgbaar, die dat wel kan van ACtion:
http://www.action-electronics.co.uk/pdfs/P105.pdf

Groeten, Jan.

Ja, zo zou dat moeten kunnen, en dat zal ook wel mogelijk zijn op mijn Spectrum DX7.
Daarop heb ik ook mixers om beide motoren van mijn sleper verschillend aan te sturen op 1 knuppel, en op de plaats rond te draaien.
Als het zover is, kom ik hier vast wel op terug, want het is niet 1 servo die de kleppen dan aanstuurt, maar 2, op verschillende manieren, of beide tezamen, voor recht achteruit.
Cor

Hallo Cor,

De jets zitten vrij dicht bij elkaar, ik betwijfel of het onafhankelijk aansturen bij zo'n lange smalle romp wel het effect zal hebben dat je ervan verwacht.

De bouwer in het filmpje heeft vast niet voor niets een boegstraalroer ingebouwd...

Groeten, Jan.

Inflatie in Chia

Deze motor heeft koppel zat en op 5S heb je rond de 13000 toeren onder last:
E2VQ New Aeolian C4250 06 KV800 Outrunner Brushless Motor for RC Airplane Aircra | eBay
Eventueel met regelaar (die ik dan wel van waterkoeling zou voorzien):
New Aeolian C4250 06 KV800 Outrunner Brushless Motor 80A ESC for RC Airplane | eBay

Op 6S zit je op 16000 toeren onder last, maar gezien het feit, dat je niet wilt racen, zal 5S ook voldoende zijn.

Zo hard als in dit filmpje hoeft het niet te gaan, toch?
58uc0qrj47c[/media] Modellbau Yacht mit brushless Jetantrieben - YouTube

Groeten, Jan.
Hallo, nu ga ik vandaag die motor en regelaars bestellen, want het was toch het Chinese nieuwjaar afgelopen week, en zie dat de prijs een " ietsje" is gewijzigd; de losse motor was rond de 28$ en met regelaar tegen de 40$, als ik het goed heb onthouden.
Dat is nu 80 resp 97 $ dus dat gaat hem niet worden :mad:
Verder zoeken dan maar...:(
Cor

Edit:
Hier wel een ietsje sneller lopende [890KV]maar wèl 10 mm kortere motor voor een aangename prijs:
http://www.ebay.com/itm/R2VZ-New-Ae...Control_Parts_Accessories&hash=item5d4490ea87

of toch maar voor die 50 mm motor gaan, die is hier te koop voor $36 ?
http://www.ebay.com/itm/KV800-C4250...Control_Parts_Accessories&hash=item23228dbfe7

Overigens, wat houdt die /x achter het motor nummer in?
In dit tabelletje staat :wire winds, maar er zullen toch wel meer dan 6 windingen per pool zijn?.
Of is het juist het aantal polen in de stator?

Deze tabel staat in de laatste link hierboven.
Cor

06.jpg

Hallo Cor,

Als ik zo'n aanbieding tegenkom ( €23,10 inclusief verzendkosten), dan heb ik al vóór het Chinese Nieuwjaar begonnen is op 'kopen' geklikt, de motor is nét binnengekomen...

Blijkbaar is de viering daar duurder uitgevallen en hebben ze de prijzen aangepast, jammer; de Aeolean C4250-800KV motor met regelaar kost nu €72,00 inclusief verzendkosten.

De korte bouwvorm heeft de helft minder vermogen (560 i.p.v.1200W), dat zou ik niet aandurven.

De 4250 uit jouw link lijkt me ook wel bruikbaar, samen met deze regelaar:
Hobbywing 60A Brushless Motor Speed Controller ESC | eBay
Maar ook die moet je van waterkoeling voorzien!
Samen rond de €50,00.

Het aantal windingen per pool klopt, alleen ziet dat er op de foto (en in werkelijkheid) niet zo uit, omdat er geen enkele dikke draad wordt gebruikt, maar z.g.n.'multistrand wiring' waarbij de totale draaddoorsnede wordt gevormd door meerdere dunnere draden, dat wikkelt gemakkelijker (en zal waarschijnlijk goedkoper zijn).

Groeten, Jan.

Back