Hallo, mijn eerste post in de speedboten sectie
Hoewel ik nog met wat anders bezig ben, wordt er toch al weer info verzameld voor een volgend project, zoals in het onderwerp al genoemd is.
Nu weet ik natuurlijk wel dat deze boot géén speedboot is, en dat wil ik het ook niet laten worden; wèl een betere aandrijving er op, en gezien het oorspronkelijke ontwerp, lijkt het me niet haalbaar om daar zonder diepe ingrepen een conventionele aandrijving en roeren op te zetten, vandaar die jets.
Ik heb me hier, en op andere fora al wat ingelezen over deze materie, en stel de volgende opzet voor, dus graag commentaar krietiek enz.
Omdat een jet 20-25.000 toeren moet draaien, en ik een paar goede 5Ah 5S accus heb liggen, denk ik aan een BL buitenloper motor van rond de 1100KV, zoiets als deze
Turnigy D3548/4 1100KV Brushless Outrunner Motor (EU Warehouse)
gecombineerd met deze regelaar
HobbyKing 90A Boat ESC 4A SBEC (EU Warehouse)
Nu is die regelaar wel wat over de top, en heb ik in feite geen boot regelaar nodig, omdat er geen 'achteruit' nodig is, maar er zit dan wel koeling op deze regelaar.
Of toch voor een [goedkopere] vliegtuig regelaar gaan.
zoiets dus
http://www.hobbyking.com/hobbyking/...ing_Red_Brick_50A_ESC_Opto_EU_warehouse_.html
Dan een principe kwestie: Heeft het zin om naar 1 jet te gaan?
Als de voortstuwing voldoende is, dan is het enige [?] voordeel van 2 stuks, dat je daarmee korte kunt draaien, door op 1 jet de keerklep te bedienen.
Ondanks dat de jets altijd hetzelfde toerental moeten draaien, heb je toch altijd 2 regelaars nodig bij BL motoren?
Dan de soort jet: de enige die ik als onderdeel kan vinden zijn de Kehrer jets.
En daarbij zijn er 2 uitvoeringen: de eenvoudige Riva Calzoni
KMB JET28 nach Riva Calzoni | Antriebe | KMB JET28 | Kehrer Modellbau- Jet-Antriebe, Modellboote und Zubehör
en de duurdere KaMeWa, die meer gecompliceerd is
KMB JET28 nach KaMeWa | Antriebe | KMB JET28 | Kehrer Modellbau- Jet-Antriebe, Modellboote und Zubehör
Zijn er ervaringen met beide? waarom zou je de duurdere en mechanisch meer gecompliceerde KaMeWa willen gebruiken?
Goed, dit zijn zo een paar van de vragen die bij me opkomen; graag advies betreffende de aandrijving met als uitgangspunten:
Cor

Hoewel ik nog met wat anders bezig ben, wordt er toch al weer info verzameld voor een volgend project, zoals in het onderwerp al genoemd is.
Nu weet ik natuurlijk wel dat deze boot géén speedboot is, en dat wil ik het ook niet laten worden; wèl een betere aandrijving er op, en gezien het oorspronkelijke ontwerp, lijkt het me niet haalbaar om daar zonder diepe ingrepen een conventionele aandrijving en roeren op te zetten, vandaar die jets.
Ik heb me hier, en op andere fora al wat ingelezen over deze materie, en stel de volgende opzet voor, dus graag commentaar krietiek enz.
Omdat een jet 20-25.000 toeren moet draaien, en ik een paar goede 5Ah 5S accus heb liggen, denk ik aan een BL buitenloper motor van rond de 1100KV, zoiets als deze
Turnigy D3548/4 1100KV Brushless Outrunner Motor (EU Warehouse)
gecombineerd met deze regelaar
HobbyKing 90A Boat ESC 4A SBEC (EU Warehouse)
Nu is die regelaar wel wat over de top, en heb ik in feite geen boot regelaar nodig, omdat er geen 'achteruit' nodig is, maar er zit dan wel koeling op deze regelaar.
Of toch voor een [goedkopere] vliegtuig regelaar gaan.
zoiets dus
http://www.hobbyking.com/hobbyking/...ing_Red_Brick_50A_ESC_Opto_EU_warehouse_.html
Dan een principe kwestie: Heeft het zin om naar 1 jet te gaan?
Als de voortstuwing voldoende is, dan is het enige [?] voordeel van 2 stuks, dat je daarmee korte kunt draaien, door op 1 jet de keerklep te bedienen.
Ondanks dat de jets altijd hetzelfde toerental moeten draaien, heb je toch altijd 2 regelaars nodig bij BL motoren?
Dan de soort jet: de enige die ik als onderdeel kan vinden zijn de Kehrer jets.
En daarbij zijn er 2 uitvoeringen: de eenvoudige Riva Calzoni
KMB JET28 nach Riva Calzoni | Antriebe | KMB JET28 | Kehrer Modellbau- Jet-Antriebe, Modellboote und Zubehör
en de duurdere KaMeWa, die meer gecompliceerd is
KMB JET28 nach KaMeWa | Antriebe | KMB JET28 | Kehrer Modellbau- Jet-Antriebe, Modellboote und Zubehör
Zijn er ervaringen met beide? waarom zou je de duurdere en mechanisch meer gecompliceerde KaMeWa willen gebruiken?
Goed, dit zijn zo een paar van de vragen die bij me opkomen; graag advies betreffende de aandrijving met als uitgangspunten:
- door gebruik te maken van BL motoren een gunstiger verbruik.
- vervanging van de aan slijtage en defecten onderhevige Robbe set-up
- Mogelijk een iets hogere snelheid, maar met een beter vaarbeeld.
Cor