jet brevet

hans litjens zei:
@ sandor

ik weet dat het niet nodig is maar ik hoorde steeds vaker van mensen dat ze het hadden en ik was wel benieuwd hoe dat precies zat. En ik zou er ook wel graag een hebben. Het is nu ook nog niet nodig maar als ik alvast een beetje informatie had zou ik het bij de club neer kunnen leggen zodat ze niet meer alles hoeven op te zoeken zodra het nodig is en aangezien ze er zelf niets voor doen dacht ik ik ga eens een beetje rondneuzen.

en over die verzekering als we naar days of thunder gaan in rhotenburg vragen ze ook om iets van de verzekering weet jij hoe dat precies zit want bij apollo snappen we dat ook niet hellemaal?

p.s. hoe zit het nu met de vergunning bij jullie club en met het jetvliegen?

de vergunning is zeer veel werk ,we zijn er bijna mee klaar.
als het allemaal goed gaat heet heel nederland hier iets aan , ook jullie
en er komt ook de wet flora en fauna bij kijken.
de enige vorm van flora en fauna eerlijk gezecht zie ik liever in een toilet dan op een veld. 8)
en als de vogeltjes willen paren dan doen ze dat ook als jullie voorbij vliegen...

laat je lid maken van DMFV info@dmfv.de / www.dmfv.aero
en je neemt tevens de zusatzversicherung form 4
dit is de hoogste klasse en die word bijna overal gevraagd op grote en niet zo grote evenementen (jets)
de dekking is bijna 3 x zo hoog als bij gewone WA verzekeringen.
en is speciaal voor modelvliegers uitgedacht.
kosten dacht ik 75 euro per jaar
wereldwijde dekking..
form 4 is voor de meest uitgebreide vorm en is geldig tot 50kg abflug gewicht en wereld dekking..

sandor

harstikke bedankt
ik ga der wat mee doen ik zal het de rest ook laten zien.

zijn jullie ook nog bezig met projecten of is het op moment rustig bij jullie?

Hoi Hans

Wat Sander zegt heb ik ook gedaan je bent dan verzekert
wereldwijd voor 4 miljoen kost zijn 66,62 euro.

gr Mark
(Venlo-Viper) :D

Hans,
Destijds heb ik als lid van de CIV van de KNVvL veel energie gestoken in het opstellen van de brevetten.
Vroeger was ik ook geen voorstander van brevetten, ik vond het maar onzin.
Maar als je realiseert dat EEN slechte vlieger het plezier van een hele club in gevaar kan brengen (ik vlieg bij een club die slechts 2-300m van de bebouwde kom ligt....), dan heb je als club in ieder geval een stok achter de deur, dit soort leden van je veld te weren, ofwel beter op te leiden. (nee op dit veld vliegen we geen jets, te dicht bij de woningen.....)

Klopt, een brevet is een momentopname, net als alle andere examens. Niet meer, niet minder.
Ook een model van mij kan de bebouwde kom induiken, ondanks alle aandacht die ik er aan geef, geen keuring of brevet dat dit risico helemaal kan wegnemen. Maar als club(bestuur) heb je dan wel alles gepoogd om het zo veilig mogelijk te houden. Dat zou anders aardig snel tegen je gebruikt kunnen worden als er grote ellende ontstaan is door een zwaar ongeluk. Een goede advocaat van de tegenpartij zal anders gehakt maken van het bestuur.
Maar puur wettelijk is het nog steeds niet nodig, en behalve (sinds kort) ook Belgie kennen ze in Europa nergens modelvliegbrevetten. Goed, de bevolkingsdichtheid is hier ook het hoogst...

Het jetbrevet heb ik ook expres simpel gehouden, want dat je kunt vliegen heb je al gedemonstreerd met het behalen vam je A-brevet. Ik wilde persE geen manouvres (wat sommigen toen wEl wilden...) die de veiligheid van je model in gevaar zouden brengen (er lagen voorstellen zoals rugwindlandingen, of motor afzetten in de lucht).
Als je een goede examniator hebt (die dus ook verstand van jetvliegen heeft), dan let hij niet alleen op je vliegen, maar bvb ook hoe je de voorbereidingen doet, wat voor spul je gebruikt. Ofwel beoordeelt het hele plaatje.
Ik vlieg in Deelen en met name de jets worden voor de eerste vlucht door vakkundige lui gecontroleerd. Omdat ik daar ook de trainingsvluchten mocht vliegen voor mijn brevet, wisten ze natuurlijk al lang hoe ik met de spullen omging en was het feitelijke brevetvliegen zo gepiept.

Bij mijn weten kun je alleen een jetbrevet verkrijgen als je KNVvL lid bent, is net zo duur als de DMFV verzekering...en ik zie het nut niet in om een Duitse club te betalen, die verder geen donder kan betekenen voor modelvliegend Nederland. Maar ieder zijn eigen keuze natuurlijk.

Nee, helaas, bij Deelen mogen er geen jetvliegers meer bij en gastvliegen met jets is ook uitgesloten, is regeling van de militairen...sorry...

richard,
heel erg bedankt aan die in formatie heb ik veel denk ik. Want ik wil namelijk het bestuur van onze club laten inzien dat het jetbrevet wel voordeelen heeft. Zij zeggen dat het jetbrevet nog nergens nodig is en dat we dat moeten laten rusten maar ik heb al clubs gevonden waar het verplicht is

@Alle jetvliegers in Nederland.

Wie hebben er eigenlijk een jetbrevet, kunnen er nooit zoveel zijn :? behalve Richard dan.
Op Rozenburg vliegen we met een paar mensen jets en bij mijn weten heeft er niemand een jetbrevet, en volgens mij lopen er al helemaal geen jet brevet examinatoren rond.
Ik ben het met Richard eens om zoveel mogelijk wettelijk dicht te timmeren vóóóór als er inderdaad een 'Mosz#ovitsc#' aan te pas zou komen, maar dan moet dit wel praktisch uitvoerbaar zijn, dus de mensen die inderdaad een jet brevet willen halen ook kunnen laten afvliegen in deze tak van modelvliegerij.
Ehhh, plan de campagne :?: oftewel hoe ver is de KNVvL hierin :|

Groet Ger.

hans litjens zei:
richard,
heel erg bedankt aan die in formatie heb ik veel denk ik. Want ik wil namelijk het bestuur van onze club laten inzien dat het jetbrevet wel voordeelen heeft. Zij beweren dat het jetbrevet nergens op slaat dat dat onzin is en daar ben ik het absoluut niet mee eens

het lang uit liggen op landingsbanen is ook onzin.
het werd toch gedaan of niet hans? 8O
.

ieder geval ben ik blij met mijn Duitse verzekering.

@ sandor

hahah ja dat weet ik maar af en toe heb je jezelf niet in de hand haha daar heb ik tenminste af en toe last van :wink:
Maar van die verzekering ik denk dat het misschien ook wel handig is voor mij aangezien we naar veel shows gaan kun je beter het zekkere voor het onzekere nemen. Maar daar zal ik het is met bram over hebben.

Maar hebben jullie dit jaar nog meer evenementen op jullie terrein buiten het sleeptreffen?

groetjes hans

hans litjens zei:
@ sandor

hahah ja dat weet ik maar af en toe heb je jezelf niet in de hand haha daar heb ik tenminste af en toe last van :wink:
Maar van die verzekering ik denk dat het misschien ook wel handig is voor mij aangezien we naar veel shows gaan kun je beter het zekkere voor het onzekere nemen. Maar daar zal ik het is met bram over hebben.

Maar hebben jullie dit jaar nog meer evenementen op jullie terrein buiten het sleeptreffen?

groetjes hans

jullie vliegen toch ook meer in duitsland dan hier?
bij ons is vrij weinig te doen
ik geloof sittard heeft een jet-treffen dit jaar
helaas alleen op zaterdag , en op zondag gemixed met anderen.
dus ik vermoed dat de meeste jetjockey,s dan wegblijven.
voor de rest zit ik veel in engeland dit jaar , daar word heel veel gevlogen.

ja dat klopt wij vliegen best veel in duitsland. Wij hebben het er ook over gehad om naar engeland te gaan maar we hebben dit jaar al genoeg evenementen en dergelijke. Misschien volgend jaar. Dat heb ik ook gehoord ja dat daar heel veel te vliegen valt. Maar in sittard gaan we ook vliegen, ik weet nog niet of we er het hele weekend zijn of alleen zaterdags maar dat zien we wel.

Turbine vliegen doe ik van af 1999. Toen aan het begin van deze eeuw het Jet-brevet door de KNVvL werd geintroduceerd leek het mij logisch om dit te behalen om nog te mogen blijven vliegen op de clubs waar ik lid van ben. Alle clubs waar ik lid van ben, TRMC, MVN, MVA, HLC, stellen als eis dat je het juiste soort brevet hebt voor het model waar je mee vliegt. Niet alle clubs zijn aangesloten bij de KNVvL. De clubs die dat niet zijn volgen wel gewoon de KNVvL regelgeving. Het feit dat er enige vorm van regelgeving bestaat (Brevetten, modellen keuring.) heeft bij alle clubs een grote positieve invloed gehad op het toestaan van jet modellen op het veld.

Ik ken van de vele Jet meetings natuurlijk de meeste turbine piloten van Nederland wel. Het overgrote deel gaat verantwoord met z'n spullen om en zou zonder enige moeite een brevet kunnen halen. Bij een enkeling twijfel ik weleens of het model wel door de keuring zou komen. Een brevetvlucht, waar een modellenkeuring aan verbonden is, zou die twijfel weg kunnen nemen.

Een jet brevet halen hoeft geen ingewikkelde zaak te zijn. De vluchtbeoordeling is identiek aan de andere soorten brevetten en behoeft geen specifieke "jet beoordelaar" of zo. Voor de modellen keuring zijn er voorgekauwde formulieren van de KNVvL te downloaden die door iedereen met gezond verstand te gebruiken zijn. Op een middag 2 tankjes brandstof opofferen zijn de totale kosten.

Wat zegt zo'n brevet eigenlijk?
Dat je hebt aangetoond veilig met zo'n model op de grond en in de lucht hebt weten om te gaan en dat je model naar behoren in elkaar zit. Het is dus geen heiligverklaring of een bewijs dat je de status van superpiloot hebt bereikt.

@bert

haha nee ik hoef ook geen heilig verklaring of wat dan ook. Maar nu zijn ze bij ons bij de club bezig met het helibrebrevet want dat is er ook nog niet bij ons en ik dacht dan regelen ze ook maar meteen een jetbrevet.

Hey Bert, ik wist dat je van een paar clubs lid was, maar zoveel? Hahaha. Anyway, ik las hier ergens dat iemand met een jetbrevet een examen mag afnemen? Lijkt me niet waar. Voor de afgifte van een brevet door de KNVvL moet het examen worden afgenomen door twee examinatoren, door het bestuur aangewezen en bekend gesteld bij de KNVvL.

Hier bij de TRMC is het inderdaad verplicht, wanneer je solo wilt vliegen, je in het bezit dient te zijn van het daar voor geldende brevet, dit is ook vanwege de aansprakelijkheid van het bestuur in geval van schade etc. De vliegbasis Twenthe heeft dit ook als eis, samen met het feit dat we verplicht KNVvL lid zijn.

knvvl_brevet.jpg

En nee, een brevet is geen garantie dat iemand nooit meer een "brainfart" heeft, of een keer brokken maakt. Als iemand denkt dat hij/zij daardoor "gods gift to aviation" is, dan ga ik vast een schuilbunker opzoeken... Het is natuurlijk ook zo dat alle clubleden een verantwoording dragen als het om veiligheid gaat. Je maakt als bestuur dan hopelijk ook niet iemand zomaar instructeur of examinator omdat hij/zij een toffe peer is.

Happy flying!

Klopt, naast brevet houder moet je de aantekening examinator hebben. Ook het clubbestuur moet akkoord gaan. De tweede examinator hoeft alleen een motorbrevet te hebben met de aantekening examinator. Op lelystad hebben we dat allemaal geregeld. Het is mogelijk om op onze club het jet brevet examen te doen.
Jan

@ jan

ik heb het er met een paar man over gehad om bij jullie in lelystad het brevet te komen halen. Ze vonden het een goed idee en wouden wel een keer die kant opkomen. Als we een keer een datum ofzo hebben dat we kunnen komen laat ik het je wel weten. en wat is de site van jullie club ik ff kijken wat voor veld enzo het is?

groetjes hans

Een zij stapje wat betreft het brevet,

Ik voelde mij geruster om een HS de lucht in te sturen met een ervaren gebrevetteerd jet instructeur naast me. Ook omdat deze persoon een kritische blik werpt op je toestel - en deze ook dus keurt - en je daardoor beter voorbereid bent.

Het hebben van een brevet is daarom een stimulans om gedisciplineerder om te gaan met je jet. Maar zoals eerder gezegd, een moment opname, en dus behaalde resultaten in het verleden bieden geen garantie etc etc...

Nu maar wachten op een mooie zondag as.

Hoi Jochem.

Betekend dit dat je je 'jet'brevet wil gaan halen of had je het al?

Grtz Ger.

bigscale zei:
Hoi Ger,

Ik heb hem inmiddels,

Nu maar wachten op een mooie zondag as.

Grt

Alsnog gefeliciteerd :thumbsup:

(ook maar gaan trachten te halen dan :? )

Ehh zondag wordt het schitterend vliegweer 8)

Grtz Ger.

Back