Jetco thermic 72

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door micheldeman, 1 jun 2012.

  1. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Het lag niet in mijn bedoeling er glasvezel op aan te brengen, enkel een coatinglaag van polyester, maar dat is nog maar een idee. Ik merkte dat als je er secondenlijm op aanbrengt, dit al voor een versteviging zorgt omdat deze lijm namelijk in het hout trekt en vervolgens opdroogt. Dit had ik al aan de binnenzijde van de romp aangebracht. Misschien dat ik hetzelfde aan de buitenzijde doe en er vervolgens spanlak op aanbeng.

    Wel vraagt dit model eigenlijk om een mooie belijning van verschillende kleuren voor bijvoorbeeld de vleugel, maar ook de romp (neus).

    Hier zijn een aantal voorbeelden:
    http://static.rcgroups.net/forums/attachments/1/4/7/9/2/a3076726-134-IMG_0209.jpg
    http://static.rcgroups.net/forums/attachments/9/8/8/4/3/a2153511-91-J1.JPG
     
  2. Btje

    Btje

    Lid geworden:
    6 mei 2004
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Weert
    Wat je ook kunt doen als je secondelijm aanbrengt is met een speld een hoop gaatjes prikken in het Balsa dan dringt de secondelijm verder door en word het geheel steviger .
     
  3. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Ik heb inmiddels het onderste staartstuk aangepast zodat de stuurstang voor de achtervleugel er doorheen geleid kan worden. Achterin houd ik een uitsparing over waarin het hoorntje van de achtervleugel in zal vallen. Als alles lukt dan zie je uiteindelijk van de bediening voor de achtervleugel helemaal niets.

    De achtervleugel heb ik inmiddels ook bijna voormekaar. Ik heb gekozen voor 2 losse flappen in plaats van 1 lange die door een klein fiber stangetje met elkaar verbonden zijn. Op dit stangetje komt uiteindelijk het hoorntje dat dan in de uitsparing van het achterste staartstuk valt.

    Foto's zullen e.e.a. wel verduidelijken.

    [​IMG]
    Rietje waardoor de stuurstang voor de achtervleugel geleid wordt.

    [​IMG]
    En weer afgedekt

    [​IMG]
    De achterribben afgetekend voor RC conversie.

    [​IMG]
    Halverwege het bouwproces.

    [​IMG]
    Achtervleugel bijnna af. Zie het zwarte fiber stangetje tussen de 2 helften. Hierop komt het hoorntje dat in de uitsparing van het achterste deel van de romp/staartstuk zal vallen. Je zult hierdoor uiteindelijk (bijna) niets van de besturing zien.

    [​IMG]
    Hier ook hetzelfde probleem met de voorzijde van de vleugel als bij de hoofdvleugel. Een extra latje aan de onderzijde van de voorligger zorgt voor uiteindelijk een goed vleugelprofiel. Ik weet dat een dergelijke constructie (een vierkant liggertje, 45 graden gekanteld op de ribben) vaker gebruikt wordt. Levert dit dan niet vaker dit probleem op, of wordt er een overmaat liggertje gebruikt?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Nog een update, ik was inmiddels ook al aan de staart begonnen.
    Ik heb het origineel iets gewijzigd door er een open ovale vorm in aan te brengen, puur cosmetisch.
    Gekopieerd van dit model:
    http://static.rcgroups.net/forums/attachments/9/8/8/4/3/a2153512-253-J2.JPG

    [​IMG]
    De open ovale vorm.

    [​IMG]

    Ik heb de ruimte tussen de ovale vormen opgevuld met dunne latjes (los van de horizontale latjes). Puur voor sterkte, the ruimte onder de ovale vormen is hol. Ik heb de ronde vormen verkregen door de latjes te buigen en enigszins te breken en daarna te verlijmen met secondenlijm. Daarna geschuurd tot de ronde vorm met een vijltje. Je ziet niks van de breukjes die er eigenlijk inzitten. Wederom, secondenlijm is ideel omdat het in het hout dringt en voor versteviging zorgt.

    Nu het geheel nog schuren en afwerken, hoorntje voor het roer aanbrengen, etc.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Vakwerk! Wel heb ik een opmerking over het volgende:

    Bedenk dat secondenlijm die in het balsa getrokken is het harder en daardoor op een bepaalde manier 'sterker' maakt, maar dat het zeer de vraag is of het daardoor langer heel blijft. Het tegendeel zou wel eens waar kunnen zijn, want door de secondenlijm wordt het balsa harder maar ook brosser en breekt en splintert het daardoor makkelijker. Zonder de secondenlijm zal het wat flexibeler zijn en klappen (klapjes) tot op zekere hoogte op kunnen vangen. Omdat de zwever geen onderstel heeft en hij dus steeds op de romp zal landen is het wel van belang welke keuze je maakt. De traditionele keuze is de romp bekleden met tissue. Daardoor neemt de schadebestendigheid al flink toe. Het papier neemt de flexibiliteit veel minder weg dan lijm en de laag verdeelt de krachten beter over het oppervlak van de romp, en maakt de balsabekleding wat beter bestand tegen scheuren. Moderne middelen als glasmat of carbonvlies kunnen dat nog veel beter, en zijn ook (als de glasmat dun genoeg is) ook met spanlak aan te brengen. Het is natuurlijk bepaald niet vintage (alhoewel, glasmat is al een halve eeuw bekend), dus ik zou stemmen voor bekleden met papier.
     
  6. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Hallo Fox35,

    ik denk dat je gelijk hebt wat betreft de "versterking" door de secondenlijm. Secondenlijm wordt hard en is broos. Door het bespannen met papier wordt de constructie van de met latjes beklede romp niet meer zichtbaar en dat zou ergens zonde zijn. Ik heb overigens enkel de binnenzijde van de romp met secondenlijm "geimpregneerd". De buitenzijde ga ik zowieso nog met spanlak behandelen. Ik wacht af hoe daarna de sterkte van de romp aanvoelt. Een dikke laag polyesterhars of misschien wel botenlak is dan nog altijd mogelijk en geeft dan nog een laatste versterking.

    groet,

    Michel
     
  7. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    prachtig

    Magnifiek werk.
    Dit moet resulteren in een authentiek vliegtuig.

    Verder veel succes met je Jetco.

    Aurectar
     
  8. fireforx309

    fireforx309 Guest

    heel erg knap toestel, maar ik begrijp niet waarom dit draadje bij vrije vlucht staat , als je hem RC maakt... dan lijkt het mij logischer als ie in het RC gedeelte staat , bij zweefvliegtuigen
     
  9. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Ja ach, het is van origine een vrijevluchtzwever, meer nu enkel uitgerust met rc. Vliegeigenschappen blijven die van vrijevlucht.
     
  10. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Weer een kleine update. Ik heb de vleugels inmiddels onafscheidelijk van elkaar gemaakt, dit omdat het uiteindelijk gemakkelijker was, maar ook sterker en betrouwbaarder dan wanneer ik een constructie had moeten aanbrengen waardoor de vleugels in 2 delen konden blijven.
    Ik heb in het midden een cenrale rib aangebracht. Deze dient als onderdeel van de constructie voor de canopy (cockpit). Ik ga deze evenals de romp opbouwen uit latjes ipv de massieve constructie zoals op het ontwerp voorgesteld.

    Ik ben inmiddels ook met het dichtmaken van de bovenzijde van de romp waarop de voorvleugeld dient te komen begonnen.

    [​IMG]
    Wat een beauty

    [​IMG]
    Middenstuk van de vleugels met de centrale rib.

    [​IMG]
    Onderzijde van de vleugel

    [​IMG]
    Deel van de romp waarop de hoofdvleugel moet komen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Ook nog de staart wat verfraaid door de horizontale ribbetjes wat uit de schuren en er vlakke plankjes balsa erop te lijmen. Dit geeft meer draagvlak voor de bespanning en oogt mooier.

    [​IMG]


    Ik ben door mijn maximale aantal te plaatsen foto's heen, hoe krijg ik dit opgelost?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. maaskie

    maaskie

    Lid geworden:
    23 jun 2006
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nijmegen
    Er zijn denk ik meerdere oplossingen:
    - gebruik bijv imageshack of een andere tool om de foto's gehost te krijgen.
    - wordt vriend van het forum, dan mag je 750 foto's uploaden naar je fotoalbum.
    - oude(re) foto's verwijderen? (Da's wel jammer)

    Greetz,
    Jurgen
     
  13. vliegtuigje

    vliegtuigje

    Lid geworden:
    28 mrt 2012
    Berichten:
    165
    Locatie:
    Staphorst, vlakbij meppel en zwolle
    mooi mooi! ga zo door
     
  14. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Ik heb weer niet stilgezeten en het vliegtuig is inmiddels bijna gereed. Dus tijd voor wat updates.
    Ik heb de twee vleugelhelften aan elkaar gelijmd. Ik heb ze niet los van elkaar gehouden om 3 redenen. 1) het is eenvoudiger dan een constructie te bedenken om ze van elkaar gescheiden te houden. 2) het is in zijn geheel sterker zo. 3) er zit nog een soort van cockpit bovenop de vleugel, hoe moet dat dan opgelost worden?
    Ik heb tussen de 2 vleugelhepften in een soort van rib gelijmd dat als raamwerk voor de bovenop de vleugel aan te brengen cockpit moet dienen. De bedoeling is om dit evenals de romp met latjes te bekleden en niet uit 1 masief stukje balsa te vervaardigen.

    De bovenzijde van de romp waarop de vleugel komt te rusten heb ik dmv balsa plankjes dichtgelijmd om een beter draagvlak voor de vleugel te creeren. Als laatste daar bovenop nog een 2-tal 1mm balsaplankjes gelijmd voor de afwerking.

    [​IMG]
    Mooie vleugelvorm.

    [​IMG]
    De rib tussen de vleugels gelijmd.

    [​IMG]
    De onderzijde van de 2 vleugelhelften.

    [​IMG]
    Het dichtlijmen van de bovenzijde van de romp. Dit wordt later nog bedekt met 1mm balsa ter afwerking.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    De bovenzijde van de romp is gereed en afgewerkt met 1mm balsa en de staart is verlijmd op de romp. Ik moet nog wat bedenken op de achtervleugel op de staart te bevestigen, dit zullen 2 latjes aan de weerszijden van de staart worden zodat ik de achtervleugel met elastiekjes kan bevestigen.
    Dan de RC apparatuur erin emet de stuurstangetjes door de holle staartboom heengeleid. De vleugels ga ik denk ik gewoon met spanpapier bekleden, geeft de beste versterking aan de vleugelconstructie dan welk ander spul dan ook, enkel wel gevoelig voor puntige voorwerpen zoals gedroogde grassprietjes ed.
    [​IMG]
    De bovenzijde afgewerkt met 1mm balsa.

    [​IMG]
    Zo'n beetje half gemonteerd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Hier kun je zien hoe de bovenzijde van de vleugelhelften is afgewerkt. Latjes, latjes en nog eens latjes. Daar werkt secondenlijm het beste bij.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Neuskegel moet ook nog afgewerkt worden, met.... juist ja, latjes.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    De Rc apparatuur is erin gebouwd, ook de neuskegel is bekleed met latjes.
    Ook heb ik steuntjes voor de achtervleugel aangebracht.
    Ik dien de onderste hoofdliggers van de vleugel nog wat te schuren aangezien ze onder de ribben uitsteken, ze waren dus iets te groot, te hoog tov de uitsparingen in de ribben, foutje van het bouwpakket.
    Het geheel weegt nu 340 gram, inlcusief neusbalast en rc apparatuur.
    Dit zal ng wel een 30 gram meer worden na het bespannen van de vleugels. Het zal overigens wel volgend seizoen worden om ermee te vliegen helaas.

    [​IMG]
    Dus hangt hij nu voorlopig maar even aan het plafond.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Ik zat te bedenken de hoofdvleugels en de achtervleugel rood/wit/blauw in de lengte te bespannen. Van de voorlijst tot aan de voorste hoofdligger rood, tussen de 2 hoofdliggers in wit, en van de 2e hoofdligger tot aan de achterlijst blauw. Hetzelfde voor de achtervleugel en het richtingsroer wit te laten. De romp en al het houtwerk gaat gewoon in de blanke spanlak.

    Wat denken jullie?

    Zal ik dan enkel de bovenzijde RWB maken en de onderzijde van de vleugels wit, of juist omgekeerd (lijkt me minder mooi)? Zal ik dan eerst de vleugels geheel wit bespannen en daarna een laag spanpapier Rood en Blauw aanbrengen? De hoofdliggers liggen enkel vlak met de ribben aan de onderzijde van de vleugels, niet aan de bovenzijde, dus ik heb geen houvast om het papier aan de bovenzijde van de vleugels in delen aan te brengen.
     
  18. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    [​IMG]
    Dan wordt het zoiets
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Hij is klaar:banana::banana:

    Het ontwerp van de bekleding is iets anders geworden zoals jullie zien.
    Enkel de neus moet nog verlijmd en gelakt worden. Dit heb ik als laatste bewaard zodat ik er nog gewicht bij kan plaatsen, heb namelijk de visloodjes er al met lijm in aangebracht. Het finetunen kan dan later loodje voor loodje via de ruimte waar de RC apparatuur is aangebracht.

    groeten,

    Michel

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. jmellipse

    jmellipse

    Lid geworden:
    14 jan 2008
    Berichten:
    264
    Prachtig !!
     

Deel Deze Pagina