Jeti zenders

Sofrware versie 1.02 voor de Jeti REX ontvangers is beschikbaar op de downloadpagina van de Jeti site.
Let op! Deze software niet gebruiken voor de EX ontvangers Is uitsluitend bedoeld (en geschikt) voor de REX ontvangers.
De software zorgt onder meer voor een snellere start van de ontvanger, beperkt servobewegingen tijdens de start van de ontvanger en de aansturing van FBL systemen is verbeterd.

Afgelopen weekend 9 vluchten gedaan met deze 1.02 firmware:
Deze firmware lost ook het UDI probleem op dat bestond met de REX ontvangers (werkte eerst alleen via PPM).
Met de REX6 heb ik nu Spartan Vortex EX-Bus integratie en daarnaast nog Kosmik Telemetrie via de Jlog 2.6. Perfect!
EX-Bus integratie werkt overigens op dezelfde manier met de Spirit FBL-unit (ben die nu aan het inbouwen).

Zit al een tijd naar Jeti te kijken en paar vraagjes en verbeteren waar nodig.

Jetibox (is niet noodzakelijk om uit te lezen?) of is zonder een hoop geklooi?
http://www.jetimodel.com/en/katalog/Accessories/JETIBOX/
Via de zender is alles ook uit te lezen, sensors te programmeren en aan pc te hangen?

Je hebt verder de oude telemetry sensors en de nieuwe.
Oud type kun je 1 stuks aansluiten op je ontvanger wil je er meer aansluiten dan EXPENDER ertussen.
Nieuw type sensor kun je op elkaar inpluggen.

De ds16 heeft dual redundancy dat is mooi maar maar wil je dat vol benutten dan wil je ook redundancy door 2 ontvangers.

Nu ben ik bezig met een kist waar ik graag redundancy zou willen met 2 ontvangers en dubbelle stroom verziening. Zag dat jeti een centralbox levert voor dubbele stroom voorziening maar hiervoor heb ik al een powerbox competition..

Wat heb je nodig om dit verder werkend te krijgen?
Bijvoorbeeld 2x12 kanaals ontvangers, de stroom aansluiting (multiplex)van de ontvangers heb je niet nodig neem ik aan omdat de stroom voorziening voor servo,s via de powerbox loopt.
Maar heb je verder specifiek iets nodig of is dit eenvoudig op te zetten met 2 ontvangers?

2xlipo---->powerbox----> 2x ontvanger.

Verder lijkt de simulator plug aansltuing (vierkante) erg op de futaba variant.
Is dit dezelfde.?

Alle info welkom.

Laatst bewerkt:
Even proberen je vragen te beantwoorden.

Een Jetibox is niet nodig. In een Jeti zender is een softwarematige Jetibox ingebouwd die werkt via het draaiwiel, druktoetsen en het display op de zender. Alle instellingen aan ontvangers, sensoren e.d. gaan draadloos.

Programmeren van Jeti apparatuur via een PC is niet mogelijk. Dat past niet in de Jeti filosofie. Updaten van Jeti apparatuur via een PC is wel mogelijk. Bij de zenders gaat dit via een gewone USB kabel. Voor alle andere apparatuur is een goedkope USB interface nodig.

Er zijn "oude" EX ontvangers en "nieuwe" REX ontvangers. REX ontvangers hebben een ingebouwde expander voor drie sensoren. Dat kunnen zowel de oude EX sensoren zijn als de nieuwe EX bus sensoren. Van die nieuwe zijn er nog maar twee beschikbaar. Een vario-hoogtemeter en een vloeistofdoorstroommmeter voor jet's. Hou er rekening mee dat als je drie sensoren wilt aansluiten, je twee kanalen opoffert.
De oude ontvanger hebben 1 aansluiting voor sensoren. Wil je meer, dan is een expander nodig of een EX bus sensor waarop dan weer twee gewone EX sensoren kunnen worden aangesloten.

Dubbele redundancy kan op twee manieren. Op de EX ontvanger vanaf 9 kanalen kan je een satelliet aansluiten. Valt het radiosignaal van de hoofdontvanger weg, dan schakelt de hoofdontvanger over op het signaal van de satelliet. Dat is de manier die ik gebruik.

Op REX ontvangers is ook een satelliet aan te sluiten. Dat kost je wel een aansluitig voor een sensor.

Naast de EX satelliet is er nu ook een nieuwe 3 kanalen REX ontvanger die ook als satelliet inzetbaar is, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Een andere optie is het gebruik van een Central Box. Hier worden twee satellietontvangers op aangesloten. De data van alle kanalen wordt per satellietontvanger digitaal over een verbinding overgedragen. Twee 12 kanalenontvangers zijn dan ook niet nodig.

De central box wordt via twee aparte ingangen met de groene Multiplex connectoren door twee accu's van stroom voorzien. (Geldt niet voor de kleinste central box). Hoe de stroomvoorziening precies werkt, verschilt per type Central Box. Denk hierbij aan een ingebouwd BEC systeem en de wijze hoe tussen de twee aangesloten accu's wordt gewisseld. De Central Box verzorgt de stroomvoorziening van de satellietontvangers.
Hoe dit precies werkt met de powerbox die je al hebt, kan ik niet zeggen.

Een simulatorplug die lijkt op een Futaba plug zit niet op een Jeti zender. Op de zender zitten drie connectoren, een laad-, USB- en een koptelefoonaansluiting. Volgens de beschrijving werkt een Jeti zender via een USB kabel aangesloten op een PC als een game joysstick. Heb dit nooit geprobeerd. Heb wel regelmatig gelezen dat een ontvanger, aangesloten op een PC wordt gebruikt. Op de zenderprint zit ook nog een connector die voor verschillende toepassingen, dus ook voor het ppm signaal voor een simulator te gebruiken is.

Is nog een heel verhaal geworden...

Bedenk dat Jeti een complex systeem heeft. Inlezen is absoluut noodzakelijk. Alle handleidingen zijn op de site van Jeti te vinden.

Als je het eens in de praktijk wilt zien, dan kan dat. Maak dan een afpraak en kom een keer naar mijn vereniging. Dat praat makkelijker dan via het forum.

Laatst bewerkt:
Kijk dat is nog eens een antwoord, thanks.

Jeti satteliet ontvanger is deze?:
http://www.rc-point.nl/index.php?it...n=article&group_id=20000242&aid=65224&lang=nl

Kun je ook testen of zien dat de satteliet werkt?

Inlezen is geen probleem al is er wel heel veel mogelijk, maar wel grappig om te zien dat jeti zoveel verder is op bepaalde punten dan futaba.

Ontvanger met genoeg aansluitingen + losse satteliet is voldoende.
Gezien er bij mij een powerbox tussen komt.
Dus bij een blokkerende servo vangt de powerbox dit op.
Gaat mij puur om wat als signaal van ontvanger te slecht is door omstandigheden.

De link wijst naar een satelliet-ontvanger, type EX.

Testen of een satellietontvanger werkt is te zien op de zender.De sterkte van het signaal op de dan in totaal 4 antennes wordt weergegeven en het percentage in de ontvanger ontvangen door de zender weer ontvangen bevestigde datapakketten wordt per ontvanger als een percentage op de display weergegeven. Beetje lastig verhaal maar komt op het volgende neer: Zender zendt een datapakket, als dat aan komt bij de ontvanger zendt de ontvanger een bevestiging van ontvangst.van het datapakket aan de zender. De zender ontvangt de bevestiging en weet dat het datapakket is ontvangen.

DSC_1272.jpg

Of de omschakeling bij verstoorde ontvangst van de hoofdontvanger naar de satellietontvanger werkt, is lastiger te testen. Heb dat eens gedaan door de zender op laag vermogen voor de reikwijdtetest te schakelen, afstand te nemen en te hoofdontvanger inclusief antennes in aluminiumfolie te pakken. De hoofdontvanger ontving niets, maar alles werkte nog.

Wat die slechte omstandigheden betreft, die zie ik eigenlijk nooit. Een antennesignaalsterkte onder de 6 tot 7 (9 is maximaal) komt eigenlijk niet voor. Een juiste inbouw van de antennes is belangrijk, maar dat geldt voor alle 2.4 GHz systemen. Gebruik eigenlijk een satellietontvanger omdat dit het aansluiten van telemetrie makkelijker maakt bij EX ontvangers. Op de satelliet wordt de GPS aangesloten. Op de hoofdontvanger een MVario2. Dat is een EX-bus sensor. Daarop worden dan de MUI voor stroom- en spanning- en capaciteitsmeting en een MRPM, een toerenteller, aangesloten. Zo heb ik geen expander nodig. Bovendien zijn er twee retourkanalen.

De D*-16 kan maximaal 32 telemetiewaarden verzenden. Bovendien kan je de positie van de sticks loggen.

Met het gratis Jeti programma Jeti Flight Monitor zijn gelogde vluchten op de PC te bekijken. Dat ziet er als volgt uit:

Vlucht Piper J3.jpg

Laatst bewerkt:
Bezig met mn ds16
Had hem een tijd geleden keer helemaal doorlopen maar wat wennen nog met instellen pff

Heb n f5j kist wat mij verwart is dat de airlerons en flaps 4 totaal voor beide vleugel allebei 1x dan op de rechter stick zitten.
Ben nog aan het kloten hoe ik dan de airlerons en flaps kan mixen zodat ze tegelijk per vleugel werken. Dat is stap 1 daarna telemetrie en alerts instellen. Volgens mij is dat het makkelijkst als je een dag aan het vliegen bent dan leer je alle features ook kennen.

Wie weet hoe ik flaps en airlerons het beste kan instellen? Heb nu vrije mixer met samenvoegen beide ingesteld kan het nog niet testen want heb n connector stuk in de rechtervleugel.

Bedankt zal het eens rustig doorlezen
Ik heb een Mvario2 en mgps sensor nu zit er op de ontvangen maar een enkele EXT uitgang. Betekent dit dat ik de Expander nodig ben of kan ik een regulier kanaal instellen hiervoor? Op de ontvanger zit ook nog een SAT kanaal maar ik kan in de handleiding niet terugvinden waar deze voor dient. Ik dacht eerder dat de M gps hier op aangesloten moest worden maar de handleiding van deze sensor geeft duidelijk aan EXT zwarte stekker.

Verder heb ik mijn mgps exact zo aangesloten als in de handleiding echter heb ik nu op kanaal een niet langer de motor de knuppel omhoog geeft niet langer gas zoals wel gebeuren voordat ik de sensor had aangesloten.

Sensor data komt mooi in beeld.
Lik de zender mij eerst heel intuïtief het valt nu erg tegen zo kun je maar
Sensor attributen toevoegen zonder dat je deze daadwerkelijk hebt aangesloten volgens mij . Nog wel wat werk dat instellen hoort er tuurlijk ook een beetje bij.

Wat ik al schreef ze zouden een Wizard moeten maken op de site waarin je alles kunt aangeven wannaar je configuratiebestand kant en klaar op te zender geïnstalleerd kan worden

Als je op EX ontvanger meerdere EX sensoren wilt aansluiten, dan heb je een expander nodig.

Echter gebruik je een EX bus sensor zoals MVARIO 2 dan kan je de sensor aansluiten op de EXT aansluiting op de ontvanger en op de MVARIO 2 kan je twee sensoren aansluiten. De MVARIO 2 heeft een ingebouwde expander. Niet vergeten de EXT aansluiting te configureren als EX bus en de MVARIO 2 aansluitingen als sensoringang. De SAT connector is bestemd voor het aansluiten van een satellietontvanger.

Bij een REX ontvanger kan je twee servo aansluitingen gebruiken voor het aansluiten van sensoren.

Dit staat allemaal in de handleidingen.

Dat na het aansluiten van de MGPS je geen gas meer kan geven kan naar mijn idee niets met elkaar te maken hebben. Misschien iets anders ingesteld? Bij voorbeeld een beveiliging tegen ongewild gas geven?

Dat van die sensorattrbutenbegrijp ik niet. Je kan in geen geval informatie toevoegen van sensoren die niet zijn aangesloten.

Wat die wizzard betreft, je wilt kant en klaar geprogrammerde modelen? Denk dat dat een wens zal blijven. Programmering is erg afhankelijk van een specifiek model en persoonlijke wensen. Daarbij komt dat er een grote variatie is in de gebruikte apparatuur als ontvangers, ESC's, servo's Central Boxen, toewijzing van schakelaars, displayopbouw en sensoren. En niet te vergeten (eigengemaakte ) soundfiles die aan een modelprogramma worden toegevoegd.

Laatst bewerkt:
Niet vergeten de EXT aansluiting te configureren als EX bus en de MVARIO 2 aansluitingen als sensoringang. De SAT connector is bestemd voor het aansluiten van een satellietontvanger.

Bedankt interessant ga ermee bezig.
Dat configureren als ex bus en mvario als sensor ingang waar doe je dat ergens? Heb de nodige youtube filmpjes bekeken gaandeweg begint het een beetje te dagen en snap ik de logica steeds meer.

Laatst bewerkt:
Via de Device Explorer, te bereiken via de menu toets, dan kiezen voor Model. dan voor Device Explorer.

Vandaag eerst een poging gedaan naar alle tips waarvoor dank

Ik heb op de r9 ingesteld in De device Explorer kanaal acht en kanaal negen in en uit.
En geprobeerd naast de radio ook de gps sensor aan te sluiten op zowel acht en negen daarna in het telemetrie kanaal acht en kanaal negen in en uit.
En geprobeerd naast de radio ook de gps sensor aan te sluiten op zowel acht en negen daarna in het telemetry scherm op auto geklikt in de hoop dat hij bij de sensoren zou vinden en de sensor attributen zo toevoegen in dit scherm.

Dit werkt helaas echter niet hij ziet alleen dus de sensor die op de EX uitgang van de ontvanger zit. Afzonderlijk doen de sensoren het prima maar tegelijk is dus nog steeds een probleem.

Ook getest heb ik alle mogelijke combinaties met de MVARIO2 om deze als een ex tender te gebruiken wederom via telemetrie op auto geklikt in de hoop dat het bij de sensor gevonden zouden worden. Zoals online beschreven moet je de ESC in en ENC uit op de en radio aansluiten de en fragiel net de hoogte en ik vind het daarom raar dat de ESC hierdoor moet lopen hiervoor is dan een extra set kabel nodig die terug moet naar de ontvanger op ingang een. Hiermee verlies ik dus mijn gas tevens

Het makkelijkste scenario lijkt mij een van de niet gebruikte servo ingangen zoals acht of negen zo instellen dat het is als een EX invoer gebruikt kunnen worden dit lijkt echter niet te werken of moet ik dit nog ergens anders instellen?

Wat ik ook erg vind is dat je bij het toevoegen van de Telenet drie attributen op het hoofd scherm niet goed kunt zien of niet kunt zien bij welke sensor deze horen

Weet je zeker dat je een REX ontvanger hebt? Bij de EX ontvangers kan je servokanalen niet omzetten naar telemetrie aansluitingen. Staat al in mijn vorige bericht. Als je ontvanger een SAT aansluiting heeft is het geen REX ontvanger dan kan je de servokanalen alleen omschakelen naar een digitale ingang voor de telemetrie. Staat ook duidelijk in de handleiding of de release notes van een software update.

EX ontvanger 9 kanalen: http://www.jetimodel.com/en/katalog/Duplex-2-4-EX/Receivers-EX/@produkt/Duplex-R9-EX/

REX ontvanger 10 kanalen (9 kanalen bestaat niet): http://www.jetimodel.com/en/katalog/Duplex-2-4-EX/Receivers-EX/@produkt/Duplex-REX10/

Als je instellingen probeert te maken die niet kunnen, gaat het nooit werken. Blijft toch een kwestie van handleidingen lezen. Jeti is een te geavanceerd systeem op in het wilde weg, zo op gevoel instellingen te wijzigen.

Moet allemaal niet zo heel moeilijk zijn in te stellen.

- EXT uitgangang van de ontvanger via de Device Manager instellen op EX-bus.
- Mvario 2 aansluiten.
- Via de Device Manager de twee EXT uitgangen van de MVario 2 instellen als expander.
- De GPS aansluiten op een van de twee EXT uitgangen van de Mvario 2 en klaar.

Wat je met je laatste opmerking bedoeld is mij niet duidelijk. Op het display staat boven de meetwaarde van welke sensor deze afkomstig is. Kijk maar op dit http://www.modelbouwforum.nl/attachments/dsc_1272-jpg.207686/ plaatje. De meetwaarden zijn afkomstig van een Unisens-E.

Laatst bewerkt:
Lezen blijft lastig. Ik heb een RX geen rex dus 9 kanaals. Ik las in de mvario manual idd hoe je hem moet aansluiten maar er staat niks over het instellen van de mvario uitgangen als expander.. Althans dat verwacht ik op dezelfde pagina. De mvario manual benoemd dit ook niet verder dus verwacht je dat het plug and play is.

Zal in de manual opzoeken hoe je dan precies

Niet vergeten de EXT aansluiting te configureren als EX bus en de MVARIO 2 aansluitingen als sensoringang. De SAT connector is bestemd voor het aansluiten van een satellietontvanger.

Moet uitvoeren en dan zal het wel werken.

Wat ik met de se sor naamgeving bedoelde is dat je op het invul menu niet de naam van de sensor kunt zien de parameters staan allemaal in de lijst zonder dat duidelijk is wat waar bijhoort. Op het hoofdscherm zie je dit inderdaad wel.

Nog een klein dingetje de model name , waarom staat die op elke telemetry homepage? Neemt onnodig ruimte in; heb al gezocht of dit uit te schakelen is maar kon deze nergens vinden.

Zijn er overigens nog gafe of leuke applicaties voor de jeti ds/dc? Zelf vindt ik de chess en tetris games een beetje misplaatst op een zender dan moet je je wel heel erg vervelen wil je die op het veld gaan spelen ;)

Lezen is lastig, vooral als dat niet in het nederlands is. Maar als je met Jeti vliegt en je wilt veel opties gebruiken die dit systeem zo aantrekkelijk maken, dan is het van belang dat je zo goed mogelijk weet hoe alles werkt. Zo veel mogelijk, voor mij heeft het systeem ook nog geheimen...

Kan je alleen maar adviseren veel tijd te steken in het lezen van handleidingen en het doorgronden van het systeem. Je moet ook niet te veel in een keer willen. Begin wat eenvoudiger met het programmeren van een tostel en bouw het later uit.

Je zal een EX ontvanger hebben. Bij deze ontvanger kan je servouitgangen niet wijzigen in telemetrieaansluitingen.

In de handleiding van de MVario 2 staat echt hoe je de uitgangen als expander kunt instellen. Kijk maar op blz. 5 van de engelstalige handleiding.

De modelnaam staat inderdaad op elke pagina van de display. Daar is op het Jeti forum al de nodige discussie over geweest.

De "spelletjes" in de software van de zender zijn niet te vervangen of aan te vullen. Je zal het met chess en tetris moeten doen. Je moet die spelletjes zien als opvulling van beschikbaar geheugen in de zender. Een aardigheidje.

Dat de parameters niet op het invulscherm staan is toch niet zo'n probleem. Vario komt bij voorbeeld van een MVario2 en longitude van een GPS sensor. Daar kan weinig twijfel over bestaan. Bovendien staan ze per sensor bij elkaar.

Dus zo gecontroleerd of de mvario uitgangen op expander stonden wat standaard zo is.
Toch na aansluiten van de mgps nog steeds geen mgps sensor beschikbaar in de menus.

Mijn opmerking over de naamgeving is meer een schoonheids issue niet echt een probleem.

Het is dus echt niet plug and play helaas ;( wel kreeg ik melding recommended mvario firmware 107 en heb 102 dus wellicht werkt het daarom niet heb de zender geupdate maar de mvario en de mgps nog niet omdat ik niet beschik over een windows machine.

Dat lijkt goed ingesteld. Ook de EXT aansluiting op de ontvanger ingesteld als EX-bus?

Als je alles hebt aangesloten, naar het scherm "Sensors/logging setup" gaan en op de functietoets "Auto" drukken. Het inlezen van sensoren wordt dan opnieuw gestart. Dit proces kan een paar minuten duren, maar je ziet één voor één de attributen gedetecteerd worden. Binnen zal je geen GPS ontvangst hebben. Meetwaarden zal je niet zien. Daarvoor moet je naar buiten. Kan ook een paar minuten duren voordat de GPS contact heeft met de satellieten.

Bij Jeti is weinig "plug and play". Omdat er meerdere functie aan b.v. een connector zijn toe te wijzen is er altijd veel instelwerk.

Mijn Mvario2 werkte bij aflevering, ca. 1.5 jaar geleden, prima met de softwareversie die er af fabriek op stond. Weet alleen niet meer welke versie dat was.
Oop de ingebouwde expander werkt probleemloos.

Laatst bewerkt:
Instellen als EX-bus, per vergissing in mijn vorige bericht S-bus genoemd, gebeurd via de Device Explorer. De MVario2 is een EX-bus sensor en zonder de ontvanger op te schakelen naar EX-bus gaat het niet werken.

Laatst bewerkt:
Dat heb ik idd al gedaan zie een van de screenshots ga het even buiten proberen als het weer toelaat. Bedankt voor de tips! Hebben toekomstige lezers zeker ook nog wat aan

Mocht het niet werken dan eerst maar eens zonder de mvario

Back