JetJoe 1400 nader bekeken

Tadango

Forum veteraan
Ik heb vandaag een JJ1400 overgenomen en was enorm benieuwd hoe deze inelkaar zat. Hij draait wat heet dus ik was benieuwd naar de kamer edg. Ik had het beter niet kunnen doen want het zag er niet goed uit. Motor gaat weer inelkaar en gaat gewoon draaien maar ik wou de gegevens toch even met jullie delen:

Hier staan alle foto's, ook in high res: Fotos

Het gaat om een nieuwe motor die maar iets van 1 uur gelopen heeft. Hij is nog onder garantie zelfs. Wat me nu opvalt:
- Hij brandt enorm naar achteren
- NVG wordt enorm heet, smelt haast (vervormt)
- NVG zit niet vast op de as tunnel
- Voorste lager is imitatie, geen grw
Verder:
- Koppeling van de startmotor wordt niet op zijn plek gehouden, loopt aan
- Kero klep is stuk, blokeerd niet.

Indien iemand een idee heeft om nog iets te verbeteren dan doe ik dat graag. Ik zit zelf te denken om de diffusor iets aan te passen zodat deze geen scherpe randen meer heeft en minder weerstand heeft. Daarnaast wil ik het voorste lager vervangen. Ik heb al een setje betere lagers besteld dus die zijn onderweg :) Koppeling op de start motor ga ik nog even over nadenken, weet nog niet hoe ik die ga verbeteren.
 
Hallo Tadango,

Ook ik heb een JJ1400 die nu behoorlijk loopt, egt 650 graden 160.000 toeren.
Daarvoor is het volgende gedaan. Neplager vervangen door een GWR,de inspuitring controleren 3 naalden zaten dicht, 2 half, dit verbeterd daardoor was de verbranding al stukken beter.
afstand tussen diffusor en brandkamer controleren, is die voldoende.
Van de startmotor zit de pen van de koppeling niet vast, die kan door de middelpuntvliedende kracht naar buiten komen en loopt daardoor aan in het koppelingshuis.
De keroklep weggooien en een nieuwe kopen.
De diffusor aanpassen hoeft niet, dit is een exacte kopie van een Wren.
Hopelijk heb je wat aan deze info.

Groet, Straalpijp.
(Adrie)
 
En kijken naar je sticks , want het kan zijn dat er rvs sticks in zitten ,even kontroleren door met de achterkant van de verbrandings kamer op een houten plak te tikken ,een paar keer , als je dan een zwarte roetring zit liggen , dan kun je je sticks eruit slijpen en op zoek naar inconel.
De jetjoe turbines met oude serie nummers hadden ,of de nieuwe dit ook nog doen weet niet ,maar pasgeleden stond er weer een slachtoffer op rc universe ,die had een splinternieuwe 1200 gekocht , na een paar keer slechter gaan starten ,en op den duur niet eens meer willen starten , op de foto waren alle sticks aan het brandpunt kompleet door gebrand .

Wat je ook moet doen is kijken naar de speling tussen turbine wiel en straal tunnel ,ook die kan gigantisch zijn.

Het slimste is om regelmatig op RC Universe features rc cars, rc airplanes, rc helicopters, rc electric planes, rc boats, radio control jets, rc discussion forums, rc classifieds and auctions. te kijken ,want daar hebben ze een jj owners tread en daar kom je vaak interresante dingen tegen .


Groetjes,

Martin.
 
Laatst bewerkt:
Weet je wat je doet Herman , neem de helehandel maar mee naar Appingedam , ik heb nog meer gezien wat niet klopt.

Op dat compressorwiel staat zeker een s ,staat tussen de schoepen, zoek maar dan zal je het teken wel vinden .

Ik leg je in Appingedam wel uit waarom ik dit vraag.

Mvg,

Martin.
 
Voor een mooi prijsje overgenomen?

Want deze staan toch bekend als matige tot slechte turbines?
In dat geval de uitdaging om hem goed te krijgen....
 
Helaas moet ik je vertellen Herman ,dat de sticks bij jou ook van rvs zijn ,en dit is het allergrootste probleem.'

Er zitten 12 sticks in van 5mm o.d.
Deze buisjes zijn trouwens wel te bestellen bij wren ,maar je moet wel je achter ring er af slijpen ,en dit moet op een heel nette manier gebeuren want het moet ook nog terug in elkaar.

Ik heb het stukje van de jj1400 gevonden , en opnieuw schoten de tranen in m,n ogen , wat een stelletje kloojoos zijn die chinezen toch , die kerel zit er wel mee ,want hij heeft hele hoge egt bij hoger toeren.

Kijk maar eens op jetjoe owners thread ,en dan pagina 77.

Je zal er toch behoorlijk werk aan hebben om dit alles weer goed te krijgen .

Groetjes,

Martin.
 
ff een niewe ngv maken gaat de temp wel omlaag en als je dan toch bezig ben kan je ook ff een nieuwe verbrandings kamer maken
 
Mmh.... break my day :(

Deze JJ zou inconel sticks hebben... zoniet gaat hij de vuil container in en is het gewoon jammer van het geld geweest. Kan je het ook zien aan de sticks als hij draait? Idle gloeiden ze mooi donker orange.

Veel aanpassen kan ik niet. Sticks vervangen edg gaat niet gebeuren. NGV maken ook niet. Iets aanpassen is een optie.

Compressor is inderdaad met een s erop......

Afstand tussen diffusor en de brandkamer wordt gegarandeerd door 4 boutjes die de brandkamer op afstand houden. Hier zitten ook ringetjes tussen.

Afstand turbine wiel en NGV lijkt wel goed. Rondom zit ook erg weinig speling. NGV niet goed vastzetten en je merkt het al, loopt iets aan. Hij heeft tijdens de runs nooit aangelopen dus dat lijkt goed.

Stick ga ik ook nog nakijken en de startmotor ga ik ook nog een oplossing voor verzinnen.
 
Ik heb een auto dus afstand moet nooit een probleem zijn ;)

Ik heb deze JJ gekocht omdat de nieuwe serie inconel sticks zou hebben. Als dat niet zo is dan is het jammer maar is het gewoon over.....
 
De brandstof ring klopt ook niet helemaal.

CIMG4775_JPG.jpg


Na wat spoelen edg branden ze allemaal maar links wisselt het. Soms brandt 1 niet goed, soms 2. Het wisselt ook, niet steeds dezelfde. Er lijkt vuil in de ring te zitten.

Hoe maak je dat het beste schoon?

Stick lijken ook inconel. Als ik erover kras komt er niets vanaf, ook niet als ik klopt oid.

Hulp is al aangeboden, bedankt daarvoor alvast :)
 
naalden

Het is lastig om de naalden open te krijgen.
Het is mij wel eens gelukt door de naalden die verstopt zaten warm te maken mocht dat niet helpen er met een erg dun draadje door te prikken toevallig paste een draadje uit een staal borstel er door.
mocht het allemaal niet lukken nieuwe naalden er in solderen met zilver soldeer.
Als je heel iets druk op je brandstof ring zet voor zichtig rondom de naald warm maken zodat het soldeer smelt en niet je ring wordt het silver soldeer weg geblazen naar buiten zo dat niet je ring verstopt raakt, en kun je er gemakkelijk een nieuwe in zetten. gr Gerrit jan
 
Ik had ook al met de gasbrander gespeeld en dat ging erg goed icm met luchtdruk. Naalden waren wel open maar de ring niet goed. Nu branden ze allemaal en alleen de naald die uit was brandt nu iets minder. Deze is ook een beetje geknikt en dat zal de beperking wel zijn. Het lijkt tenminste 100x beter dus dat is 1 ding opgelost.

Martin had het over teveel lucht en sticks knijpen. Ik probeer dit te begrijpen en zoals ik het zie wordt de brandstof niet snel genoeg verdampt waardoor dit niet direct ontbrandt zodra het uit de sticks komt. Door de hitte verdampt het verder en brandt het dus eerder. Teveel lucht kan ook bij het mengsel komen via de swirls, maar brandt hij daardoor verder naar achteren? Indien de flow voor te hoog is wellicht. Zouden de swirls voor dan iets geknepen moeten worden? Veel gaten zitten er voor niet....
 
Herman ,wacht even met het knijpen van die sticks , ik moet je dit eigenlijk zelf laten zien ,anders is dit vrij moeilijk te begrijpen , ja ik kan het moeilijk uiteggen zo ,mischien dat er een forum lid is wat stap voor stap kan laten zien hoe je D sticks maakt.

Je moet zo,en zo minimaal 6 knepen in 1 stick doen ,maar die moeten om de 90 graden .

Je moet een boortje er insteken van 2.5mm en ze dan met een botte kniptang knijpen tot je op het boortje bent.

Maar die 90 graden zal voor jou een probleem zijn denk ik,want je moet die achterkant eraf zien te krijgen .
Als je nou alles meeneemt naar Appingedam , dan kan je het allemaal laten zien.

Mvg,

Martin.
 
Herman ,wacht even met het knijpen van die sticks , ik moet je dit eigenlijk zelf laten zien ,anders is dit vrij moeilijk te begrijpen , ja ik kan het moeilijk uiteggen zo ,mischien dat er een forum lid is wat stap voor stap kan laten zien hoe je D sticks maakt.

Je moet zo,en zo minimaal 6 knepen in 1 stick doen ,maar die moeten om de 90 graden .

Je moet een boortje er insteken van 2.5mm en ze dan met een botte kniptang knijpen tot je op het boortje bent.

Maar die 90 graden zal voor jou een probleem zijn denk ik,want je moet die achterkant eraf zien te krijgen .
Als je nou alles meeneemt naar Appingedam , dan kan je het allemaal laten zien.

Mvg,

Martin.

Je bedoeld zoiets als hieronder denk ik? Bij mijn '54 heb ik 6mm ipv 5mm buizen gebruikt die geknepen zijn zoals op de foto. Ik heb er een stalen staaf van 3mm in geschoven en met een bot geslepen kniptang deze deuken er in geknepen. Vanwege de relatief korte lengte kwam ik niet verder dan 3 x per 90 graden, 6 totaal dus. (als ze té dicht op elkaar staan zullen de deuken minder prominent aanwezig zijn, de hele buis zal plat worden) Dit is goed te doen als de achterring nog niet vast zit aan de verbrandingskamer zoals op de foto hieronder, als dat wél het geval is zoals bij jou is denk ik dan wordt het nog een lastig verhaal, je kunt er bijna niet meer bij. Je kunt het voorzichtig met een kleine haakse tank proberen maar je kunt nooit die 90 graden onderling maken.

Bij mij was de enige reden om een betere acceleratie te krijgen omdat de brandstof dan een langere en moeizamere weg heefd af te leggen. Zo zal de brandstof ook bij héél veel inspuiting (snelle acceleratie) ook nog op tijd verdampt worden. Bij mij werkte dat fenomenaal, accelaratie van nog geen 2 seconden blaffend naar volgas. Maar je zou het inderdaad zoals Martin aangeeft ook als restrictie kunnen gebruiken om de lucht minder fel de kamer in de krijgen, zo had ik het nog niet gezien. Bij mij kun je zien dat de uitlaat kant van zo'n buis ook een beetje plat is, dit zou ik bij jou niet doen door er een passende boor van 4mm? in te schuiven, ongeveer 4mm diep en vast zetten met isolatie tape rond om. De platte uitlaatjes bij mij zorgen namelijk weer voor een kleine versnelling die jij juist niet wilt. en grotere uitlaat zorgt voor een langzamere uitflow snelheid. (Omgekeerde venturie)

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijker is?

Groetjes,
Gerald

GroteFoto-TTERSNIX.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bedankt Gerald.

Ja nu is het aan Herman of hij die achterkant er af wil halen ja of nee .

Het is wel een rot werkje hoor ,want als je de achterkant beschadigd , bv een gat erin ,dan heb je direct een hotspot.

Maar dit is wel zoals het zou moeten die sticks.

Mvg,

Martin.
 
Ja, helemaal duidelijk :) Ik heb al lopen denken aan een tang te maken om toch de brandkamer niet uitelkaar te hoeven halen. De kamer uitelkaar halen is niet zo lastig maar de boel weer goed inelkaar krijgen is voor mij niet te doen. Indien het lukt zonder kamer uitelkaar te halen een flinke winst te krijgen dan wordt het stukken makkelijker om een jj1400 aan te passen. Hierdoor wordt deze motor intressanter ;) Anderen kan ik hier dan ook snel mee helpen. Hoe hard zijn die buizen, dus hoe hard moet je knijpen? Kan ik alvast verder denken aan een hulpmiddel......

De huidgie sticks zijn ook iets geknikt, ze lopen niet 100% recht. Dit is gedaan om de brandstof goed tegen de hele sticks te krijgen denk ik. Zouden die "deuken" in de sticks daar ook voor helpen? Wat ik nu goed zie is de plek waar de brandstof in de sticks komen. Je zie het aan te buitenkant goed. De stick koelt op die plek meer. Bij veel brandstof kan deze wellicht te ver koelen en daardoor niet goed verdampen. Stick is daarna recht en de brandstof zal daarna niet goed verdampt de kamer in komen. Indien inkepingen daarna de brandstof nog verder verdampen zal dit dus beter willen branden zodra het de sticks uit komt.

De lucht die door de sticks gaat zorgt voor de koeling van de sticks en voor het meenemen van de brandstof damp de kamer in toch?

Ik zag bij wren dat 1 meter inconel buis maar 30 pond is, dat is het geld ook niet..... indien een nieuwe ring van inconel ook niet lastig te maken is is het een optie...... moet ik alleen even kijken hoe we dat gaan puntlassen :)

Bedankt zover :) Ik ga eens denken wat we kunnen doen aan de sticks......

NGV ga ik nog even nameten, staat zoals ik kan zien inderdaad ver open en ook redelijk ver van het turbine wiel...... is voor mij niets aan de doen dus laat ik eerst zo.

Motor zit nu gemonteerd met verbeterde brandstof ring en iets gemodificeerde kamer (zelfde als wat we gedaan hebben bij mijn andere turbine martin ;))

Vanavond even draaien op de club in het donker (of schemer, is nu weer lang licht :() om te kijken hoe die nu brandt. Dat wordt dan het uitgangspunt voor de verbetering. Plaatje glas heb ik nog wel dus dan moet je aardig dicht met je neus achter een draaiende motor kunnen komen :)
 
Iemand trouwens nog een tip voor de turbine moer? Dat is een gekartelde variant :( Voor nood heb ik de gekromde gekartelde opening van de combi tang erop gezet en dat beschadigd hem nauwelijks maar is niet erg mooi. Als ik het turbine wiel er straks af wil halen om betere lagers (ik heb betere dan grw besteld :)) te plaatsen moet ik hem toch echt niet beschadigen. Ik haal ook nog even een goede klem om de as in te klemmen...... of zijn dat soort blokken te krijgen die je kan gebruiken in een bankschroef?
 
Plaatje glas heb ik nog wel dus dan moet je aardig dicht met je neus achter een draaiende motor kunnen komen :smile:
Als je dicht achter de turbine staat om te kijken (danwel met glasplaat/spiegel) is het wel zo wijs om een veiligheids brillekke op te zetten..... Heb zelf ooit meegemaakt dat er van alles schuin/achter uitspatte, je ogen krijg je maar 2 mee voor de rest van je leven....;)


Iemand trouwens nog een tip voor de turbine moer?
Ik gebruik op al mijn motoren gewoon een 6 kants rvs moer met linkse draad, bij de meeste boutjes giganten op vooraad. Zo kun je er altijd goed bij met een normale steeksleutel.

Grt,
Gerald
 
Back
Top