JetJoe 1400 nader bekeken

Ik begin die "troep" eromheen ook steeds meer te verdenken. Morgne weten we dat zeker ;) Het enigste wat niet makkelijk uitwisselbaar is is de ecu. Kleppen haal ik er morgen direct tussen uit. Als het niet verbeterd trek ik de pomp uit mijn andere jet en zal ik daarmee testen. Ik verdenk zelf namenlijk de pomp enorm. De vorige pomp lekte ook al en die is vervangen. Wie zegt dat deze beter is? De motor liep ook erg onregelmatig als hij liep en ik had vaak het idee dat de ecu het pompvermogen gelijk hield maar opeens het toerental even wegzakte en hij dan uit schoot. Even kero weg, vlammen uit, dan weer kero en hopla, flameout.

Pomp is erg prijzig maar die orbit pompjes lopen erg lekker. 130 euro er tegenaan om de boel goed werkend te krijgen moet dan maar. oneway voor gas en een goede brandstof klep van 50 euro en ik ben klaar......... als dat het tenminste is. Moet haast wel........

Morgen meer nieuws ;)

Of heeft iemand nog een goede pomp over? Ebay effe afstruinen op complete gecrashte motoren ;) Staat vaak wat op.......

Pomp gaat ook zeker uitelkaar als die het is.
 
Het MOET de pomp zijn :) Ik heb alles tig keer in mijn hoofd nagelopen en een slippende pomp verklaart alles precies.

De motor start elke keer perfect. Zodra de motor op 30.000 komt krijgt deze tegendruk en slipt de pomp. Weg kero en en weg vlam. Toeren zakt terug, pomp krijgt weer een beetje grip en er komt weer kero. Precies wat ik zag. Daarnaast wordt het steeds erger, dus de pomp gaat achteruit.

Dit verklaart ook waarom hij eerder wel op idle wou draaien maar dan opeens uit ging, pomp begon dan opeens te slippen. Ik ga het niet eens meer testen maar haal direct de pomp open. Ik vermoed dat de pomp op het motortje slipt. Als dat zo is zet ik het beter vast en moet hij weer goed lopen. Als het de pomp tandwielen zijn gaat er een boos mailtje richting jetjoe met wat foto's en trek ik de pomp uit de andere kist.

Stay tuned.........
 
Pompje ziet er goed uit...... tandwielen kunnen niet slippen op de as. Tandwielen zien er ook nog goed uit. Pomp getest en als ik hem flink tegenwerk gaat hij goed moeilijker lopen, dus hij zet echt kracht. Toch de klep? Zometeen testen zonder klep zooi ertussen.
 
ik heb zelfde met mijn pomp gehad van mijn wren XL200
deze liep goed eerst keren daarna zelfde probleem
geen toeren bij overgaan naar kero en enz
pomp los gehaalt niets te zien pomp terug en los laten lopen lekker veel brandstof en aardig druk
pomp op motor aangesloten motor weer slecht lopen
toen weer pomp los gemaakt en zag loop sporen van de tandwielen
pomp vervangen en lopen als een zonnetje

groet niels
 
Orbit pompje heb ik net uit de andere jet gehaald en alles is aangesloten en klaar voor de test. Brandstof klep heb ik er ook uit gehaald. Ben benieuwd :)
 
Dat was het dus :) Orbit pompje eraan en hij start goed. Je kan erg goed merken dat het punt boven de 30.000 heel erg nauwkeurig komt. Hij draait maar net zelf en de start motor kan niets meer doen. Iets teveel of teweinig en het gaat mis. Orbit pompje erop en ook maar 1/2 van het vermogen nodig op de pomp.

Mooi :) Dat is duidelijk. Kan ik weer bezig met de vlam verder naar voren krijgen ;) Dus de swirls in de voorste rij gaten gaan terug want met conus zit hij snel op de 650 graden bij 140.000 nog maar. Idle op 574, precies zoals martin al zei. Op 100.000 nog vrij koel , 550 oid.

Eerst maar op de club even verder spelen met de accelleratie vertraging edg want de buren keken al boos ;)
 
Nou als dat zo is Herman dan neem ik m,n woorden terug , over de sticks.

Ik was van volle overtuiging dat het je sticks waren , dus excuses voor het aandringen van verandering van je sticks.

Die buisjes zijn nooit weg hoor , maar als je problemen hebt om die er in te krijgen als je dat nog een keer wilt.
Dan stuur je gewoon de kamer op , en dan zorg ik er voor dat de sticks er netjes in gepuntlast worden.

Fantastisch van je resultaat en doorzettings vermogen ,super.

Ik zie je op Appingedam.

Mvg,

Martin.
 
Vandaag ongeveer 3,5 liter kero door de jetjoe gedraaid. Starten ging goed toen ik doorhad dat de pomp start spanning auto niet goed werkte. Deze vast op 16 gezet met de ramp op 4 en hij start erg lekker met het orbit pompje. Stabiliser delay staat op 80 en daarmee blijft hij redelijk op toeren en schiet hij niet hard onder idle toerental na het starten. Acc. delay op 35 en Deacc delay op 25. Sneller accellereren lukt niet, dan een flamout boven de 100.000 (ook vanaf idle) Flameout is niet 100% want hij rookt iets en als ik gas terug neem draait hij gewoon nog. Wil ik dat beter krijgen dan moeten er andere sticks in maar dat hoeft niet perse.

En nu wat temperaturen. Ik had de voorste rij gaten verbogen zodat het swirls werden en ik had daarna 710 graden op 162.400 :) Niet gek. Helaas was de temp sensor verschoven en mete ik aan de rand 800 :( Ik heb de sensor redelijk aan de buitenkant geplaatst. Meer naar binnen scheelt echt enorm.

40K 570
90K 530
130K 570
135K 590
140K 610
150K 700
160K 800

Hij ploft net onder de 40K enorm en daar boven soms ook iets. Zou dit de overtollige brandstof zijn uit de lagers? Smering iets knijpen zou nog kunnen. Beter lagers zijn onderweg, wellicht helpen die ook nog iets.

Ik ga eerst nog de swirls die er nu in zitten iets knijpen en er 6 extra bijmaken om te kijken of hij daar koeler van wordt.
 
en herman
ik zal zeker die deukjes in je stick knijpen help heel veel voor het verdampen
loop je motor beter
Gr Limme
 
Voor het accellereren zal het een hele hoop verbeteren en ik denk ook tijdens volgas maar het is een hele hoop werk ;)

Wat me ook opviel was een flink bijgeluid, soort zuigend lucht geluid, heel zwaar bij 150k en hoger. Is dat surge? Teveel lucht?
 
Ik heb net een orbit pompje en een goede orbit brandstof klep besteld. Dan is dat ook klaar. Daarnaast een oneway voor het gas, ga ik met de hand regelen.
 
ventiel

Festo heeft ook goede ventielen ik gebruik er 1 voor de gas aan sluiting 25 euro ongeveer geen probleem mee gehad.
Voor de branstof heb ik de festo klep nog niet uit getest .
 
Okee, mooie prijs :) Ik vindt het orbit klepje mooi omdat hij rond is met de aansluitingen in lijn. Zo kan je hem eenvoudig plaatsen in een systeem. Er zitten randjes op zodat hij niet onder een tyrap vandaag glipt. Slangen blijven ook goed vastzitten, ik heb ze nog niet los gekregen ;) :( Bovendien heb ik er al 1 in de andere kist dus een veilige keus.
 
Hee Herman,

zo stukje bij beetje kom je weer bij een goed draaiend motortje uit.

Succes en ik volg het met grote interesse.
 
Hij draait goed en betrouwbaar maar wel erg heet. Ik kan het negeren en de sensor wat verder naar binnen steken maar daar krijg ik over een paar maanden spijt van als de ngv gesmolten is. Als ik hem terug schroef naar 150.000 heb ik geen vermogen genoeg denk ik dus dat is ook geen optie. Vanavond even de swirls bewerken en misschien even draaien.
 
Nog 1 puntje waar ik graag advies bij wil hebben. Bij lage toerentallen (idle en starten edg) ploft hij enorm. Als ik goed gasgeeft rookt hij ook enorm aan de achterkant (even, trekt wel snel weg). Als hij rustig draait zie je ook olie druppen aan de onderkant (ook maar een beetje maar er hangt vaak wel een drup). Dit lijkt me de olie die uit het achterste lager komt. Is dit teveel? Ik moet in de kist straks maar een lek bakje baken :) De lagers zijn altijd lekker gesmeerd dus dat is wel goed maar teveel remt en dat is weer niet goed. Er zit een plugje met een heel dun pijpje in een stukje brandstof slang als begrenzer. Wellicht staat die nog net iets te open.

Is er een eenvoudige manier om te testen of de smeer toevoer nog genoeg is of is het een kwestie van reduceren en kijken of de lagers smelten?
 
Is erg lastig om daadwerkelijk te meten hoeveel brandstof er naar de lagers gaat, ik doe het met een zelfgemaakt kijkglaasje maar ik denk dat het belanrijker voor jou is om er voor te zorgen dat je reducer gewoon standaard is. Aangezien ik zelf ook alleen maar met afwijkende MW' varianten aan het testen ben geweest weet ik niet wat de MW54/JJ standaard is, Martin weet dat wel. Voor de meeste turbines gebruik ik nu een hele simpele air reducer van Robart, zo'n messing tussenstukje met scherpe kraagjes. Deze verschillen echter onderling nog wel eens maar ze geven altijd genoeg.

Effe vraagje, waar is jou stationair toerental op ingesteld?

Grt,
Gerald
 
Hmmm, 40K is wel wat laag voor een '54. Als je de ecu kunt afstellen is 45k een mooie waarde, ik heb hem zelf op 47k staan en misschien wel goed om in de test periode hem zelfs op 50k te zetten.

Grt,
Gerald
 
Back
Top