Jets over Pampa 2005????

Jaaaaaa, wie is er op deze jaarlijkse jet-meet geweest, graag foto´s en indrukken aub.....!!!!
(Bij gebrek aan zelf aanwezig te zijn.... :cry: )

Gerald

Een F20 heeft op een haar na een onuitwisbare indruk in mijn voorhoofd achtergelaten......Ik kon na afloop de balsa snippers uit mijn haar gaan kammen!

Het lijkt wel of de chaos elk jaar groter wordt. Nu de turbine kisten gemeengoed zijn geworden is het naar mijn mening veel te druk geworden om nog volgens het oude schema van "ïedereen vliegt maar een end raak" verder te gaan.

Opvallend verschil met voorgaande jaren is dan ook dat bijna niemand het nog aandurft om met zijn mooie schaal creatie zich tussen het geweld te begeven van heen en weer suizende hotspots, kangeroes en aanverwante trainers.

Ook voor het publiek is het niet leuk om vrijwel alleen maar traners te zien vliegen.

Ik denk dat de organisatie moet overwegen om in navolging van de andere jetmeetings (AMT in Köln, Jet-cat inMüllheim, Ahlhorn etc.) met slottijden te gaan werken zodat iedreen achter elkaar zijn model in zijn eentje optimaal en vooral veilig kan demonstreren. Natuurlijk zal dat betekenen dat je minder vluchten per dag kunt maken maar de meeste piloten vliegen liever slechts een of twee keer per dag echt onder optimale omstandigheden dan wel acht keer per dag op een manier die meer met "overleven in de chaos" te bestempelen is.

Opvallend is ook dat de gemiddelde "crashrate" op voornoemde meetings dramatisch lager ligt dan die op de Pampa's. Iets wat naar mijn mening volledig te wijten is aan de grote drukte waarin gevlogen moet worden, wat de "workload" voor de piloot aanzienlijk vergroot en voor de wat minder geoefende piloot vaak fataal blijkt.

Bovenstaande is niet bedoeld om de overigens voortreffelijke organisatie te bekritiseren, maar ik denk dat het tijd is geworden om de "format" wat aan te passen aan de veranderde omstandigheden.

....hmmmmm, die indruk had ik verleden jaar ook al. Het is niet meer dat kleine "get-together" meet wat het geweest is. Geeft op zich niet maar ben het er mee eens dat de inhoud wel wat anders aangekleed mag worden. Dan zal het voor de vliegers inderdaad veiliger en wellicht ook leuker worden. Een uitbreiding naar meerdere meets in dit gebied zal ook PMF wat kunnen ontlasten waar nu iedereen zijn ei kwijt moet. Rozenburg is daarbij een leuk alternatief alsmede de AMT meeting. Meerdere bieders??? (Hoop ik weer wat meer tijd vrij te kunnen maken om daar daadwerkelijk ook bij te zijn...... :oops: )

Groet,
Gerald

Bert...het was trouwens een Spectre geen F-20 maar die had je misschien van vorig jaar nog in gedachte :lol:
Wat het vliegen betrefd heb je helemaal gelijk vindt ik. het is momenteel een beetje een zootje, maar wel gezellig!
Zelf heb ik zaterdag 6x om m'n penning gevraagd, maar een clubje van onze Oosterburen hield hem goed vast. Als je gaat werken met flying slots dan heb je dat probleem niet meer....denk ik

Sorry, ik was te druk bezig met opzij springen om goed te kunnen zien wat er op mij af kwam....Na de klap was het zo'n puinhoop dat het aan de brokstukken niet meer te zien was of het nou een starfighter of een airbus geweest was...Wat een berg troep zeg.

Ik denk dat het goed zou zijn als iemand van de organisatie van PMF eens een kijkje zou nemen op een andere meeting om dat verhaal met vaste slottijden eens te bekijken. Overigens kunnen de veelvliegers die het niet erg vinden om met anderen samen te vliegen ook dan nog steeds goed aan hun trekken komen. Als Japie en Klaasje samen met Pietje in de slot tijd van Pietje vliegen, kunnen ze gedrieen ook nog weer in de slottijd van Japie en Klaasje vliegen en vliegen ze dus gedrieen drie keer zoveel als iemand die zijn mooie schaalmodel liever in zijn uppie voor vliegt, zonder dat het iemand extra tijd kost.

Bovendien kun je dan kiezen met wie je samenvliegt. (Voor zover de frequenties dat toelaten.) Ik kan me voorstellen dat maar weinig mensen met figuren als Turbo D..... willen samenvliegen omdat je dan statistisch gezien een wel hele grote kans hebt dat tegen de tijd dat je wilt landen de baan verspert wordt door de uitgerukte brandweer wagens. :D

Dick,
Ik ben het helemaal met je eens, Ik was begin dit jaar al van plan te stoppen met het Pampa gebeuren maar het blijft trekken.
Als je bij de zendertent komt om je plaatje op te vragen om te kunnen vliegen wordt die door iemand "vast gehouden" die 3 vluchten na jou gaat/mag vliegen of aan het repareren is en dat is ook en ramp. Het gebeurd ook als je gaat vragen wanneer er met Electro gevlogen gaat worden weten ze dat niet, dus ga je maar naar de caravan om een broodje te eten en zie je ineens Electro jets vliegen.( zal het wel aan de verkeerde gevraagt hebben)
Het beroerde is dat bij de caravan de Speakers niet kunt horen met het JET GEWELD.
Je bent haast verplicht om in de piste te blijven en dat is voor iemand met rugklachten ondoenlijk.
We zie wel of we volgend jaar weer gaan.

Janneman

onzin
evenement was ok

met maar 1 turbine crash en een impeller was het toch wel goed
gegaan

en zoals altijd will de menssen met de schaal kisten altijd alleen vliegen
tel dan je 160 inschrijvingen en tel uit de tijd.

typisch is wel dat ik met de boomerang veel gevlogen heb.
sinds ik er niets op tegen heb om met anderen te vliegen.
op zondag met dat beetje regen al helemaal leuk toen ging bijna niemand nog vliegen.

Als je bij de zendertent komt om je plaatje op te vragen om te kunnen vliegen wordt die door iemand "vast gehouden" die 3 vluchten na jou gaat/mag vliegen of aan het repareren is en dat is ook en ramp.
Je kan in de zendertent altijd de naam van de persoon in kwestie gaan vragen en naar die piloot zelf toegaan ofdat hij zijn zender terug wil binnenbrengen.

Het lijkt wel of de chaos elk jaar groter wordt. Nu de turbine kisten gemeengoed zijn geworden is het naar mijn mening veel te druk geworden om nog volgens het oude schema van "ïedereen vliegt maar een end raak" verder te gaan.

Opvallend verschil met voorgaande jaren is dan ook dat bijna niemand het nog aandurft om met zijn mooie schaal creatie zich tussen het geweld te begeven van heen en weer suizende hotspots, kangeroes en aanverwante trainers.
Je kan altijd aan de mensen van de vluchtnummering vragen voor een solovlucht. Er zijn in het hele weekend maar 3 mensen dat komen vragen en deze hebben die ook gekregen.

Het gebeurd ook als je gaat vragen wanneer er met Electro gevlogen gaat worden weten ze dat niet, dus ga je maar naar de caravan om een broodje te eten en zie je ineens Electro jets vliegen.( zal het wel aan de verkeerde gevraagt hebben)
Als je met elektro wil vliegen moet je aan de mensen van de vluchtnummering vragen wanneer er met elektro kan gevlogen worden. Deze mensen zullen dan een uur voor de elektro's afspreken.

Het gaat allemaal niet vanzelf!!

Ik denk dat de organisatie moet overwegen om in navolging van de andere jetmeetings (AMT in Köln, Jet-cat inMüllheim, Ahlhorn etc.) met slottijden te gaan werken zodat iedreen achter elkaar zijn model in zijn eentje optimaal en vooral veilig kan demonstreren.
Dan is het voor het publiek niet zo interessant als er telkens maar 1 toestel in de lucht is.

Koenieboy zei:
Ik denk dat de organisatie moet overwegen om in navolging van de andere jetmeetings (AMT in Köln, Jet-cat inMüllheim, Ahlhorn etc.) met slottijden te gaan werken zodat iedreen achter elkaar zijn model in zijn eentje optimaal en vooral veilig kan demonstreren.
Dan is het voor het publiek niet zo interessant als er telkens maar 1 toestel in de lucht is.

Ja want het publiek komt natuurlijk alleen maar voor de crashes en dan het liefst mooie schaalbakken met 2 (of zelfs nog meer) dikke turbine's erin, die na afloop als opgefrommelde colablikjes uit de nasmeulende restanten getrapt worden.
Want dat zijn de mooie verhalen voor op feestjes voor een ruim aantal jaren aan een stuk:"net nadat de speaker vertelde dat er wel 1000 bouwuren in het toestel zat boorde het ding zich de grond in met een enorme vuurbal erna. bla bla bla"

Rick

Ja want het publiek komt natuurlijk alleen maar voor de crashes en dan het liefst mooie schaalbakken met 2 (of zelfs nog meer) dikke turbine's erin, die na afloop als opgefrommelde colablikjes uit de nasmeulende restanten getrapt worden.
Want dat zijn de mooie verhalen voor op feestjes voor een ruim aantal jaren aan een stuk:"net nadat de speaker vertelde dat er wel 1000 bouwuren in het toestel zat boorde het ding zich de grond in met een enorme vuurbal erna. bla bla bla"

Rick[/quote]

BTW Bert, denk wel dat je na je jaren ervaring op PAMPA dat jij zou moeten weten hoe je een solo vlucht kan bekomen.

Craches wilt niemand zeker de organisatie niet, deze discutie begint er precies op te lijken dat de vereniging de modellen doet crachen :?

Iedere piloot KAN een solo vlucht aanvragen, en zoals koenieboy al zei het zijn er maar weinigen die het doen. Wat betreft de spectre die in de veligheidsdraad is gevlogen (aan de binnen kant) vraag eerst is wat de oorzaak was, als de rollen niet werken tijdens een start denk ik niet dat de organisatie iets te verwijten valt.

Wij staan open voor nuttige tips, Jets over Pampa blijft een mooie meeting, dit jaar gebeurde de vluchtleiding door nieuwe mensen, EN ik moet zeggen ik bewonder de vluchtleider echt wel, durf zelfs iedereen uitdagen om het eens een dagje te doen, en zien of het dan vlotter verloopt dan het vorig weekend is gebeurd.

Je moet mensen ook een kans geven, volgend jaar zullen er zeker met jullie reacties rekening gehouden worden, als er maar goede voorstellen gedaan worden zullen wij er zeker rekening mee houden.

BTW, voor zij die het aandierven om tijdens de regen toch te vliegen, THANKS, maar het was op jullie vraag en werd zeker door de organisatie geapricieerd.

We hopen jullie volgend jaar zeker weer te verwelkomen :wink:

SecretarisPMF zei:
Craches wilt niemand zeker de organisatie niet, deze discutie begint er precies op te lijken dat de vereniging de modellen doet crachen :?

wij zegen niet dat julie dit willen het zijn vaak de mensen die niets met het vliegen zelfd te maken heben en komen kijken hopen op crashes.

daarom gaan mensen naar airshows.

maar ik zal natuurlijk graag volgend jaar eens komen kijken.
moet ik alleen wel ff me rijbewijs kunen halen.

:lol: .....toch mooi op zo´n forum, waar allerlei meningen bij elkaar komen over hoe de wereld geregeld zou moeten zijn....... :?

Feit blijft dat Pampa ontzettend druk bezocht wordt door zowel vliegers als bezoekers (al dan niet model gerelateerd) dus doen ze het kennelijk helemaal niet zo slecht. Vanaf de kantlijn is het eenvoudig ver/beoordelen, de één wil het zó en de ander vindt dat weer 180° omgekeerd. De gulden middenweg is altijd die waar niemand op zit te wachten.

Je kunt het natuurlijk ook andersom bekijken; zo´n meeting wordt enerzijds begeleid door een organisatie maar sfeer, entourage en manier van vliegen komt toch van de vliegers zelf. Degenen die er niets aan vinden en/of veel te gevaarlijk vinden moeten dan ook niet komen óf proberen daar wat aan te doen.........

Mijns inzien blijft het een gezellig samenkomen waar je toch weer ideeën en gedachten uit kunt wisselen met een hoop bekende vliegers dus zal ik proberen om er volgend jaar bij te zijn.

Groet,
Gerald

Wel mooie foto's, 401 stuks maar liefst! :worship:
Zitten goeie actiefoto's tussen.
Wil volgend jaar ook graag komen kijken bij een jetmeeting, indien ik vervoer kan regelen.

Groetjes, Geoffrey 8)

Hoi allemaal,

als PMF lid zou ik ook graag mijn mening even neerpennen :

@Bert :

Volgens mij onstaat de chaos jammer genoeg door de piloten zelf. Als de piloten zelf iets sneller het initiatief zouden nemen om te gaan vliegen, zouden de (al lang) wachtende piloten ook wachten tot na de vlucht. Doordat vele van de "schaalpiloten" ook veel te lang wachtten met vliegen, gingen de "funpiloten" toch maar aan het vliegen. Met als resultaat dat er dan idd, éénmaal het schaalmodel omhoog, er opeens te veel "funmodellen" hingen.

Ook voor het publiek is het niet leuk om vrijwel alleen maar traners te zien vliegen.

Ik ben hier niet volledig mee akkoord. Vraag een "niet-kenner" welk toestel hij het liefste zag, dan krijg je bijna gegarandeerd een "trainer" als resultaat, want die "zien" meestal nog betaalbaar uit en daarmee worden ook "stunten" uitgehaald...

Bij de Pampa kan IEDERE piloot op IEDER moment aan de vluchtnummering vragen voor een solo vlucht; Dit is nooit een probleem geweest en men zoekt altijd voor de beste oplossing.

Bovenstaande is niet bedoeld om de overigens voortreffelijke organisatie te bekritiseren, maar ik denk dat het tijd is geworden om de "format" wat aan te passen aan de veranderde omstandigheden.

Ik ben blij dat er iets zoals een forum bestaat omdat volgens mij er altijd te praten valt over dingen aan te passen. Maar die moeten dan volgens mij op een constructieve manier met alle piloten besproken worden ! Er zijn dit jaar meerdere zaken "veranderd" om er voor te zorgen dat bepaalde dingen beter zouden gaan verlopen. Als je dadelijk van 100% geslaagdheid zou kunnen spreken, dan zouden we tovenaars zijn...

@Gerald :

Het is niet meer dat kleine "get-together" meet wat het geweest is

De Jets over Pampa is idd erg gegroeid. Enerzijds zijn we hier blij mee als organisatie, anderzijds komen er dan idd ook meer problemen bij kijken.

@Adryan :

Zelf heb ik zaterdag 6x om m'n penning gevraagd, maar een clubje van onze Oosterburen hield hem goed vast. Als je gaat werken met flying slots dan heb je dat probleem niet meer

Zoals je waarschijnlijk tijdens de briefing van zaterdag hebt gehoord, hebben wij ALLE piloten meerdere malen gevraagd de penning ZO SNEL mogelijk terug te brengen. We kunnen toch niet hun handje gaan vasthouden zeker. Omdat we merkten dat er idd mensen dikwijls heel lang hun zender hadden (wij konden dit zien op ons computerprogramma) hebben de mensen van de vluchtleiding meerdere malen piloten gevraagd waarom ze nu zo lang aan de grond bleven zonder te vliegen. Sommige piloten verschrokken daarvan en vlogen dan toch maar of besloten (wijselijk) hun penning binnen te brengen. Als je bv vorig jaar vergelijkt met dit jaar, dan heb ik opmerkelijk minder moeten afroepen "piloot x wordt gevraagd zijn zender zo snel mogelijk binnen te brengen".

@Janneman :
Het gebeurd ook als je gaat vragen wanneer er met Electro gevlogen gaat worden weten ze dat niet, dus ga je maar naar de caravan om een broodje te eten en zie je ineens Electro jets vliegen.( zal het wel aan de verkeerde gevraagt hebben)
Het beroerde is dat bij de caravan de Speakers niet kunt horen met het JET GEWELD.

Verleden jaar waren de electro piloten erg enthousiaste mensen en kwamen ze meerdere malen bij de vluchtleiding vragen voor een vlucht. We hadden toen ook ongeveer een electro vlucht elk 1,5 uur... Dit jaar is er slechts 3 keer naar gevraagd door een enkeling. We hebben dan toch voor die jongens de oproep telkens gelanceerd en GELUKKIG kwamen er dan opeens heel wat meer piloten opdagen.
Zelf doe ik al jaren (sinds mijn 8ste) vliegshows in binnen-en buitenland en nog NOOIT heb ik meegemaakt dat je op de camping kon horen wat de speaker zei... Het feit dat het "vrij" vliegen is, maakt het in dit geval wel iets moeilijker.
Misschien moet ik als speaker in het vervolg nog een beetje harder schreeuwen voor de mensen op de camping en op de parking ?? ;-) ;-)

@Rick NT :

Vraag aan bezoekers op een vliegshow (eender welke) waarvoor ze komen, dan krijg je gegarandeerd 2 antwoorden : crashes en fun ! Meer niet. Dat is nu éénmaal zo ! Waarom kijken mensen naar Formule-1 ? Om de bolides te zien crashen...
Wat het verhaal over de 1000 uren betreft, tja, dat is toch normale informatie denk ik ? En dan zo'n crash, die kan op elk moment gebeuren...

@Gerald :
dus doen ze het kennelijk helemaal niet zo slecht. Vanaf de kantlijn is het eenvoudig ver/beoordelen, de één wil het zó en de ander vindt dat weer 180° omgekeerd.

Ik ben blij dat iemand dat durft zeggen. Je moet geloven dat het organiseren van zulks een grote (en verwachtingsvolle) meeting enorm veel tijd en moeite kost voor bestuur en leden. En het zijn deze mensen die ook, samen met alle piloten, hopen dat alles dat jaar weer goed zal verlopen met zo weinig mogelijk problemen.
Ik kan je garanderen dat onze mensen alles voorzien om slechte dingen te vermijden, maar je mag nooit schieten op deze mensen als er dan wel eens iets misgaat.
Je weet, de beste kapiteins staan altijd aan wal...

Al bij al om te eindigen wil ik toch nog even aanhalen dat de verhalen rond de crashes bij Pampa gebaseerd zijn op bullshit. Als we kijken naar het vorige jaar, met redelijk wat crashes, dan spreken we daarbij over slechts 2 crashes die "om onverklaarbare" redenen gebeurden. Wat de anderen ook zeggen, het lag altijd aan de piloot of het materiaal zelf. Er zijn mensen die altijd "groots" willen doen en dan de vereniging de grond induwen om toch maar te tonen dat het niet hun fout was. Maar als puntje bij paaltje komt, op latere data bij een biertje, dan geven velen toe dat het wel degelijk een "vingerstoring" was. Maar ja, dan is onze naam al gemaakt...

Nogmaals, ik ben blij dat deze discussies bestaan en ik ga er mee akkoord dat er dingen moeten veranderen of aangepast worden. Om eerlijk te zijn, en de andere clubleden mogen het zeggen als het niet waar is, heb ik VOOR dit bericht op modelbouwforum.nl stond, zelf een item op het PMF forum gestart met de titel "Verbeteringen voor de volgende Jets over Pampa". Dus als we samen op een normale manier wat dingen naar voor kunnen brengen, dan kunnen wij dat op een constructieve manier naar het volgende jaar uitwerken !

Vriendelijke groeten,

Davy, aka "the speaker" !

Back