Gister heb ik de Ka-8 ingevlogen op Langevelderslag. Dat was een 100% succes.
Ik heb het zwaartepunt nog eens goed doorgerekend en kwam op waardes tussen de 8,5 en 10,5 cm voor stabiel, respectievelijk gevoelig vlieggedrag. Ik heb hem op 9 cm uitgebalanceerd. Om dat voor elkaar te krijgen moest er wel flink lood bij, ruim 250 gram meer dan er in zat. Dat verklaart denk ik meteen waarom deze Ka-8 bij de vorige eigenaar slechts één zeer korte vlucht heeft gemaakt, die eindigde in een crash; het zwaartepunt zal veel te ver naar achter hebben gelegen.
Vliegklaar komt hij nu op 4182 gram wat een vleugelbelasting geeft van 44 gram/dm2. Prettig weinig
Ik was toch wat nerveus voor de eerste vlucht; zou het nu wel goed zijn? Maarten heeft hem een zetje gegeven en tsjoep....daar ging hij. Langzaam, statig en heel goed te vliegen. Paar klikjes down en dat was het wel zo'n beetje. Geweldig, wat een mooi ding. Vliegt vrij langzaam en draait mooie rustige bochten. De rolroeren en het richtingsroer moet je echt samen gebruiken, net als in de echte heb ik me laten vertellen.
Overtrekgedrag is zéér goedmoedig; je kunt hem heel ver uitmelken en je ziet de overtrek heel duidelijk aan komen.
Snelheid maken gaat wel een beetje, al is het bepaald geen snelheidsmonster en moet je de neus flink drukken om vooruit te gaan. Ook weer net als de echte.....
De remkleppen leken mij vrij klein en dat klopt dus wel. Ze verstoren de lift maar niet bijster sterk en ook de remwerking is minimaal. Dat maakt het landen een zaak van niet te hoog binnen komen en de snelheid er bijtijds uit halen, anders zeilt hij ver door. Na 3x proberen ging dat echter vlekkeloos en heb ik hem steeds precies daar neer kunnen zetten waar ik wilde.
Al met al een héél leuke kist waar ik graag weer mee ga vliegen.