Ka-8b 3,5m

Bij Gerrit Eggink? Daar komt die van mij ook vandaan! :D Je vraagt je dan wel af hoe jouw sleeplusjes in Diepenheim belanden.....

Ik heb er nog één gevonden, met wat meer informatie: Ka8b
Wat dacht je hier van:
Profil: RAF 32 (Wölbung 5%! Dicke 12,7%)
Gewicht: 4,1kg; Flächenbelastung ca. 43g/dm2

Mailtje gestuurd voor het zwaartepunt. Ben benieuwd of mijn berekende 8,4 cm een beetje klopt.

101210_K8_LVS_s.jpg

Gister heb ik de Ka-8 ingevlogen op Langevelderslag. Dat was een 100% succes.

Ik heb het zwaartepunt nog eens goed doorgerekend en kwam op waardes tussen de 8,5 en 10,5 cm voor stabiel, respectievelijk gevoelig vlieggedrag. Ik heb hem op 9 cm uitgebalanceerd. Om dat voor elkaar te krijgen moest er wel flink lood bij, ruim 250 gram meer dan er in zat. Dat verklaart denk ik meteen waarom deze Ka-8 bij de vorige eigenaar slechts één zeer korte vlucht heeft gemaakt, die eindigde in een crash; het zwaartepunt zal veel te ver naar achter hebben gelegen.

Vliegklaar komt hij nu op 4182 gram wat een vleugelbelasting geeft van 44 gram/dm2. Prettig weinig :-)

Ik was toch wat nerveus voor de eerste vlucht; zou het nu wel goed zijn? Maarten heeft hem een zetje gegeven en tsjoep....daar ging hij. Langzaam, statig en heel goed te vliegen. Paar klikjes down en dat was het wel zo'n beetje. Geweldig, wat een mooi ding. Vliegt vrij langzaam en draait mooie rustige bochten. De rolroeren en het richtingsroer moet je echt samen gebruiken, net als in de echte heb ik me laten vertellen.

Overtrekgedrag is zéér goedmoedig; je kunt hem heel ver uitmelken en je ziet de overtrek heel duidelijk aan komen.
Snelheid maken gaat wel een beetje, al is het bepaald geen snelheidsmonster en moet je de neus flink drukken om vooruit te gaan. Ook weer net als de echte.....

De remkleppen leken mij vrij klein en dat klopt dus wel. Ze verstoren de lift maar niet bijster sterk en ook de remwerking is minimaal. Dat maakt het landen een zaak van niet te hoog binnen komen en de snelheid er bijtijds uit halen, anders zeilt hij ver door. Na 3x proberen ging dat echter vlekkeloos en heb ik hem steeds precies daar neer kunnen zetten waar ik wilde.

Al met al een héél leuke kist waar ik graag weer mee ga vliegen.

goed vliegen

Goede vleugelgeometry, goed profiel en om zien een goede stabiliteitscoëfficient.
Als zo'n kist juist afgesteld is kan hij haast niet anders of goed vliegen.
Zal zich vlot laten slepen.

Veel succes,
Aurectar

Leuke foto op het duin Arjan!
Dat was een lekker middagje, ook zeker leuk om de kist in te gooien en te zien vliegen. Laten we hopen op meer van zulke dagen.
Waar ga je de sleepkoppeling in de ASW-20 inbouwen?

Mooie foto's.
Een mooi plekje daar, maar man wat heb ik het koud gehad zaterdag.
Als ik jullie zo zie krijg ik het spontaan weer koud.

Zo...ik heb bij Lindinger een setje schaalinstrumenten besteld, dezelfde als in mijn ASW. En op Ebay een piloot (of eigenlijk 2, ook maar eentje voor mijn SG38!)
Twee stuks inclusief verzenden voor 32 euro....daar kun je niet voor zonder zitten :-)

HAN4566-450.jpg

Hangar9 piloot 1:4

In afwachting van de instrumenten en piloot heb ik besloten wat aan de kleur te doen.

Met signaal-geel acryl lak en een rollertje wordt het erg fraai.

101221_K8001.jpg

Beide vleugels zijn nu dezelfde kleur en tegelijk is het iets meer "piper cub geel" dan citroengeel, dat staat me meer aan.

Ook heb ik het massieve spant voor in de cockpit deels weg gehaald. Dat heeft twee doelen: ik kan nu een schaal-instrumentenpaneel in de neus plakken en ik kan veel makkelijker bij mijn accu en lood.
Opvallend trouwens hoe onvoorstelbaar degelijk dit ding in elkaar steekt. Het lijkt me dat je met zorgvuldig overtollig materiaal weghalen honderden grammen gewichtsbesparing te halen zijn. Niet dat het echt nodig is maar het zou wel kunnen.

101221_K8002.jpg

Het was dus zo:

101206_K8002.jpg

Laatst bewerkt:
Ben ik even op vakantie, heb je alwéér zo'n fantastisch ding op de kop getikt.
Moet je al verhuizen? :D

Verhuizen? Nee hoor. In de schuur past ook best een kinderbed :-)

Ik heb van balsa een kuipje gemaakt om de piloot straks fatsoenlijk te kunnen huisvesten.
Ook het intrumentenpaneel zit nu op de juiste plek.

101222_K8.jpg

Zo zit het er in.

101222_K8002.jpg

En met de kap er op. De vario heeft een plekje gevonden net achter de stoel.
Nu nog even wachten op de instrumenten, het schuifraampje en de piloot :-)

101222_K8001.jpg

Het toestel heeft inmiddels ook een naam, Merlin's Magic II. Nummer 1 heb ik begin dit jaar verkocht.

Laatst bewerkt:
Nog meer kerst-gefröbel

101225_Ka8001.jpg

Er zit nu voor wie goed kijkt een handvat achterop en de (fake)registratie heb ik van Oracover gemaakt, zoals beschreven in post #44 van mijn Grunau Baby-draadje

Remkleptjes zijn ondertussen ook rood geworden en nu is het wel een keer goed. Piloot is onderweg schijnt, en dan is het klaar.

Laatst bewerkt:
Piloot is gearriveerd

Hangar9_pilot.jpg

Fraaie pop, zeker voor dit geld (ongeveer 12 euro). Is heel licht, ziet er goed uit en is voorzien van een inwendig ijzerdraad frame waardoor je hem in alle gewenste standen kunt zetten.

Onderlijf geamputeerd en vastgesnoerd in z'n stoel.
Zijn gordels zijn grijs maar reflecterend (ex-kattehalsbandjes.....)
Die zijn trouwens aardig schaal en de gespen kun je ook prima gebruiken.
Zonder flits zijn ze iets minder opvallend :D

101228_k8001.jpg

101228_k8002.jpg

Ik vind het leuk zo.

Arjen,
mooie piloot in je cockpit, veel beter dan een ghost toestel:-)
Wat is de lengte van de pop?, zoek nog een piloot voor mijn motorspatz.

gr

Gerhard

Back