kan een nitromotor tegen water?

hoi
ik heb hem(mijn buggy)aan de praat gekregen. hij reed heel lekker, todat hij onbestuurbaar raakte en volgas via een ramp het water in schoot. voor de mensen die nu willen gaan zwemmen: ik raad het af, rond deze tijd is water koud.
ik heb hem uit het water gehaald, elektronika en shit eruit gehaald en in de zon laten drogen. iemand nog tips om de motor weer te drogen.

thanks

Laatst bewerkt:
DoorSpoelen met benzine, lagers vervangen, afterrun olie, of nitro erin en proberen maar. Nieuwe gloeiplug is ook wel een idee.

bedankt, ga ik morgen of overmorgen proberen. ik wacht even totdat alles in het zonnetje is gedroogd. gelukkig heb ik nog een stuk of 5 reservepluggen!

rens van breukelen

ligt er aan hoe warm de moter was toen die het water in ging.
ik heb het zelf 1x gehad maar mijn carter was gescheurd en de moter waardeloos.

gelukkig was ie nog niet zo warm! wel raar dat die uberhaupt het water in ging. ik had 1 dag geleden ook al problemen met mijn zender, maar dacht gewoon dat dat door een trein oid kwam. ik hoop dat mijn elektronika dit avontuur ook hebben overleefd. dat gaat anders een dure grap worden!

rens

Direct openmaken, niet wachten.
Zover mogelijk uit elkaar halen.

De krukas en de lagers zijn de delen die gaan roesten, spuit deze goed in met wd40 als je klaar bent met doorspoelen.

Bij mijn boot motoren is het plug eruit water eruit laten lopen met wd 40 via carburateur vol spuiten. Goed erin draaien leeg laten lopen en met verse nitro de motor gelijk starten.
en goed warm laten draaien.
Als je wacht moet je motor inderdaad uit elkaar en loop je het risico dat je lagers al roesten.

hoi,

bedankt voor de reacties. ik heb hem nu helemaal uit elkaar gehaald en alle lagers schoongemaakt en doorgespoten met wd40. ga hem vanmiddag weer deels in elkaar zetten en starten. nu hopen dat mijn elektrostuff het nog doet

rens

Het beste had geweest dat je hem zo snel mogelijk weer aan de praat had gebracht; hoe eerder je de motor weer laat draaien, hoe beter! Al de motor weer loopt deze even goed warm laten draaien en flink warm maken met rijden. Daarna after run erin en klaar is Clara!

Je kan het beste trouwens al je elektronica (servo's, ontvanger, accupack) in een grote pot rijst doen en deze 2 dagen laten staan. De rijst zal alle vocht en condens uit de elektronica trekken, dat voorkomt (interne) oxidatie van de componenten...

Ik heb twee keer een vliegtuig in de sloot gehad.
1 keer een moddersloot en toen heb ik ter plekke zo veel mogelijk gedemonteerd, en de boel rijkelijk met brandstof uitgespoeld, weer gemonteerd en direct gestart.
De andere keer was relatief schoon water, toen heb ik de plug er uitgedraaid, de motor vol gezet met brandstof langs alle kanten waar ik het er maar in kreeg, daarna de boel weer leeggedraaid en onmiddellijk gestart.

Beide motoren liepen dus binnen een half uur na het nat worden weer, en beide hebben het daarna nog jaren gedaan.

Maar een automotor die vol gas draaiend het water in gaat, kan een hydro-lock opgelopen hebben....

Groet, Bert

hoi,

ik heb hem gestart, met alleen de motor en het benzinetankje(dus zonder koppeling enz.).
hij maakt zoveel geluid, dat het echt heel erg veel pijn doet aan mijn oren. misschien een beetje noobie, maar wat is een hydro-lock? is dit geluid eigenlijk normaal omdat er geen koppeling of zo op zit?

rens

misschien een beetje noobie, maar wat is een hydro-lock? is dit geluid eigenlijk normaal omdat er geen koppeling of zo op zit?

rens

Hydro lock is als er zoveel vloeistof in de cylinder zit, dat de zuiger niet meer door de compressie heen kan (vloeistof is nauwelijks samendrukbaar).

Als dat gebeurt terwijl hij vol toeren draait, dan is het net of de zuiger tegen een bakstenen muur aan klapt. De massa en snelheid van het vliegwiel slaan dan (bijvoorbeeld) de drijfstang krom.

Kan ook gebeuren als je een zwaar verzopen motor met geweld op de starter drukt, bijvoorbeeld.

Groet, Bert

ja, wel met uitlaat(voor de druk)
het klinkt nogal metaalachtig, ook met koppeling. de ene keer loopt die stationair bagger of bijna niet, de andere keer slaat die letterlijk op hol.

rens

Je hebt wel alle pakkingringen tussen de kop en de cilinder terug gezet?

daar kan ik dus niet bij, omdat de schroefjes tussen de koelkop en de cilinderruimte dolgedraait zijn.... waarom moet alles met die auto'tjes nou met een inbuskopje zijn.

ik vraag me af of het misschien tijd voor een nieuwe motor wordt, deze is toch al ruim 2 jaar oud.....

euhm, imbus is juist positief...
in mijn optiek is alleen torx beter. Imbus is gewoon goed.
Alleen de manier waarmee er mee wordt omgegaan niet altijd ;-)

heb jij een versleten imbus sleuteltje, past hij niet lekker, en heb je in no time een dolgedraaide kop.
Zeker bij alu, dat vreet zich altijd even een beetje vast.

ok. ik heb de motor nu lekker stationair staan, en ook wanneer ik volgas geef, klimt die lekker in toeren. maar laat ik dan het gas weer los, blijft die van die hoge toeren houden! pas na 3-4 seconden doet die weer normaal. klopt dit? en nog iets: mijn ontvanger en accu doen het nog! de servo's jammer genoeg niet. maar wat moet ik doen aan dat rare toerengedoe?

rens

Is het niet de servo die een andere neutraalstand aanneemt, als je de rem aantikt, zie je dan nog de carburateur bewegen en valt dan wel de toeren teurg? Vocht in een servo kan rare dingen doen....

Back