Beoordeling Canonniera Olandese nr.2 art.797 Mantua
Stuurboord
Bakboord
De Kanonneerboot nr.2 van Mantua was een boot die al geruime tijd op mijn verlanglijstje stond om te maken. Niet alleen het model sprak mij aan maar nog meer de Historische achtergrond van de (helden?)daad van Luitenant-ter-zee J.C.J. van Speijk om het kruitvat van zijn Boot te ontsteken en waarbij hij gemakshalve voorbij is gegaan aan het offer van 27 van zijn bemanningsleden.
De Kit is op het internet te vinden net boven de € 200,-- en is als totaal pakket geheel compleet om af te bouwen. De Nederlandse bouwbeschrijving is summier zodat je de Duitse en Engelse bouwbeschrijving er even bij moet halen om de gebrekkige NL-vertaling te kunnen begrijpen.
Een aantal pluspunten:
Vanwege de schaal 1:43 is het echt tot op (dek)detail een mooie Boot om te bouwen, ook de afmetingen met een lengte 760 mm; (dek)breedte 170 mm (340 mm over de Ra) en een hoogte van 690 mm is het een handzaam model die zo in de ‘vensterbank’ geplaatst kan worden en een lust is om naar te kijken.
Het geleverde rond en latjes materiaal is geheel van hardhout!! en de meegeleverde messing delen (kanonnen, Roer en voor-gestanste onderdelen) zijn van uitstekende kwaliteit die nagenoeg niet na bewerkt behoeven te worden.
Het aantal stuklijst onderdelen is beperkt tot 100 wat het mogelijk maakt, afgezien van de beschikbare tijd, om het model in een 4/6-tal maanden af te bouwen. (nb. ik heb vanwege de modificatie van de verschansing en het ‘uitvogelen’ van de rompbeplanking er 630 uur aan besteed maar zou je de standaard verschansing gaan bouwen is het in 400 uur redelijk te doen.
Het lopende en staande want is (achteraf) gemakkelijk en eenvoudig te doen. (op tekening 3 zijn alléén het zij- en een dwarsdoorsnede ter hoogte van de mast te zien, wat er m.i. ontbrak is een bovenaanzicht en dit kan voor de niet geoefende tekening lezer perspectief verwarring veroorzaken. Echter ik heb daar waar nodig in mijn verslag melding en uitleg hiervan gemaakt.
Een aantal Minpunten:
Vooral in de Laser gesneden Triplex 3, 4 en 5 mm zijn een voor mij een te groot aantal onderdelen gemaakt waarvan de in doorsnede-wafelstructuur duidelijk zichtbaar in beeld komen.(Apostelen, Kanon-rolpaarden, Reling, Zwaard 2x en talloze dek-onderdelen. Dit doet duidelijk afbreuk aan de uiteindelijke aanzicht kwaliteit. Ik heb alle zichtbare onderdelen vervangen door deze uit 3/4/5 mm volle planken hardhout te maken, natuurlijk kun je ook de doorsneden (dikten) camoufleren met dunne strippen fineer.
Neem vooral geen maten direct over van de tekening maar vergelijk deze met de stuklijst. De tekeningen zijn teken-technisch gemanipuleerd en soms dusdanig afgekort omdat het geheel niet op het tekenvel papier paste.
In mijn geval was de kit, voor wat mijn versie betreft, zeker niet compleet in de meegeleverde stroken en rondhouten onderdelen. De berghouten 24 ontbraken o.a. in zijn geheel (dus even winkelen dus)
Een gouden tip:
Als je toe bent om het lopende want (Tek. 3) aan te brengen, volg dan beslist niet de numerieke getallen in het klein aangegeven, werk vanuit de langs-richting in het midden van de boot naar de reling aan BB en SB (met name lijn 3; 10;20; 25 en 30 beperken je ernstig in de toegankelijkheid naar de Mastkraag 70C en de binnenboordse nagelbanken 49 aan BB en SB)
Let even op bij het samenstellen van alle rolpaarden dat de onderkant van de kanonsloop over de voetbeplanking van de stutten 29 komen. (in mijn geval moest ik de opbouw onderdelen van de rolpaarden qua dikte iets aanpassen)
Ik hoop in ieder geval dat mijn bijdrage van mijn bouwvorderingen van de Kanoneerboot op het Modelbouwforum, ondanks de minpuntjes, een bijdrage heeft kunnen leveren aan de toegankelijkheid van de aanschaf van de Kanonneerboot nr.2, want dat is dit model meer dan waard.