De Bootstandaard
Tijdens mijn zoektocht midden vorig jaar naar de uitvoering van de huidbeplanking trof ik in ‘De Modelbouwer’ nummer 8-2011 blz. 452, een uitgebreid verslag aan van een Kanonneerboot nr.2 schaal 1:50 (
http://www.modelbouwers.nl/inhoud0811.php) een geheel uit scratch opgebouwde boot gemaakt door Willem van de Veer uit Heerhugowaard. Niet alleen de opbouw van de boot, maar ook de presentatie hiervan trof mij erg. Via de redactie van het blad heb gevraagd hem te benaderen met de vraag dat ik graag met hem in contact te wilde komen( nog bedankt Ron van Leeuwen54), en zie twee dagen later kwam er een mailtje van hem binnen en hebben wij een afspraak kunnen maken voor een bezoek van mij in Heerhugowaard. Hieronder een foto van het model van Willem van der Veer
Met de boot op tafel hebben we een gezellige morgen gekletst en na mijn bezoek was het voor mij al duidelijk dat mijn boot voorzien zou worden van de geschutsluiken, en dat ik een soortgelijk diorama zou proberen na te maken.
De Kanonneerboot zou los van de standaard m.b.v 2 duvels op een plaat 820 x 280 mm gezet worden, nu nog van MDF, maar wordt t.z.t vervangen door een hardhouten plank van ± 20 mm dik. Omdat de boot aangemeerd ligt zal vanaf het achterdek een loopplank lopen die op nagenoeg dezelfde hoogte van de loopplank van de aanleg aanlegsteiger die op een 12-tal Dukdalven-set gedragen wordt, dus ik ben erg lang bezig geweest om een soort proefopstelling te maken om niet alleen deze hoogte goed te maken maar ook de maat verhoudingen een beetje natuurlijk over te laten komen. ‘De Kop’ van de Dukdalven zat toen nog in de experimentele fase.
Hierna was het zaak om een 12-tal Dukdalf setjes identiek te maken en heb ik hiervoor een montagemal gemaakt om niet alleen de liggers maar ook de schoren aan beide kanten van de Dukdalf-set op gelijke hoogte uit te laten komen. Ook is hier goed te zien hoe ik ‘de Kop’ van de Dukdalf uiteindelijk uitgesneden heb.
Toen kwam mijn grootste probleem hoe ik de 12 dukdalf setjes met elkaar te verbinden en wel dusdanig dat ze allemaal parallel en ook nog verticaal haaks t.o.v. elkaar zouden komen te staan. Het heeft me na twee dagen tot de volgende oplossing gebracht: ik leg aan de achterkant een lange stalen rei die ik aan de achterkant tegen de MDF onder plaat opsluit met een aantal Gamma verflatjes; ik plaats een dukdalf setje tegen deze rei aan en laat hem onmiddellijk volgen door een kurken doormidden gezaagd kurken schuurblokje van
60 x 100 mm daarna komt er weer een dukdalf setje en weer een 60 mm breed kurken schuurblokje enz. enz. Het resultaat van 12 setjes is een aanlegsteiger van 760 mm, voldoende om de boot + boegspriet te overspannen. Daarna heb ik het geheel voorzichtig opgesloten door een lange lijmtang die ik even van mijn buurman lenen mocht.
Hierna had ik mijn handen vrij om de 4 loopplanken, de 2 vierkante aanleg stootbalken aan de voorkant, en aan de achterkant de verstevigings-lat tussen de schoren door en als laatste de houten reling-paaltjes met touw op de loopplanken aan te brengen. nb. de 2 vierkante aanleg stootbalken (hebben zulke balken eigenlijk ook een eigen naam?) Aan de voorkant, heb ik om het geheel een starre verbinding te laten worden aan de Dukdalf setjes verbonden d.m.v. die 2 mm Cocktail prikkers en omdat ik vanwege de dwars schoren niet gemakkelijk aan de binnenkant kon afwerken heb ik even een ‘aanslag’ geplakt op het 2 mm boortje om niet geheel door de achter liggende hoge Dukdalf te boren. ( het mannetje (schaal 1:48) op de loopplank heb ik gebruikt om de verhouding en het juiste perspectief te behouden)
En als laatste het eindresultaat aan de voorkant:
En de achterkant:
Ik zal vandaag of morgen mijn Kanonneerboot er even bijhalen om wat foto’s plaatsen hoe ik het e.e.a voor mijn ogen heb, ik ga nu eerst, vanwege het aanhoudende goede weer, lekker ‘buiten spelen’.
Als laatste wil ik Willem van de Veer bedanken dat ik zijn idee mocht adopteren.