Verschansing buitenzijde
Ik zal vanaf proberen nu de genummerde onderdelen volgens de onderdelenlijst te volgen, het geeft een globale indicatie van de bouwvolgorde maar het is wel zaak om even een aantal stappen vooruit te kijken.Als voorbeeld geef ik even het opbouwen van het verschansings-hek (28 t/m 30). Ik heb deze eerst niet geplaatst en daar ben ik maar wat blij om want al bij het invullen van de verschansing had deze me behoorlijk in de weg gezeten.
De buitentrap 2x (32 t/m 35)
Deze heb ik licht gewijzigd, Mantua laat de touwen direct van de ringen van de staanders strak langs de romp naar twee ringbouten op de onderste berghout lopen(zie inzet), dit geeft voor mij een niet reëel beeld weer dus ik heb ze door de traptreden laten lopen en niet verbonden met oogbouten zodat ze tijdens het varen naar binnen gehaald kunnen worden.
Er wordt op 54 mm van de valse kiel een gat doorgeboord van 1,5 mm voor de verzorgingslijnen van het Roer met 2 mm daaronder een messing klamp (36), een “rijbed” zoals ze dat noemen ik heb werkelijk geen idee wat de Nederlandse benaming hiervoor is. Verder worden er nog twee oogbouten (31) onder de berghouten aangebracht voor de Kiel-verzorgingslijnen. Op een Engelse site had iemand aan een platbodem een aantal stootwillen/fenders toegevoegd en ik vond dat een leuke toevoeging dus ik laat deze voorlopig even hangen.
Betingen en Bolders (38-39/40)
De twee Betingen (38), die midden tussen stut 6/7 geplaatst worden heb ik maar 180 gr. gedraaid met de opening naar achteren omdat volgens mij een schip/boot altijd met de boeg naar voren gesleept wordt. De twee Bolders+Tap (39+40), tussen stut 4/5, heb ik 2 mm verdiept in de verschansings-beplanking geplaatst.
Boegafwerking
Omdat de plaats van de twee kraanbalken (44) toevallig ongeveer gelijk komen met mijn toegevoegde spuigaten, heb ik opnieuw twee hulp-latjes er doorheen gestoken en deze op de middellijn laten samenkomen. Ze kunnen mij op twee manieren helpen om de uitsteek- hoek aan beide zijden gelijk te houden en omdat ze plat op het dek liggen kunnen ze mij ook visueel helpen om in het horizontale vlak de kraanbalken beiden parallel hier aan te laten lopen.
De kraanbalken (44) worden in mijn geval net tussen de spuigaten en de tweede stut geplaatst, ook deze heb ik 2 mm verdiept in de verschansings-beplanking geplaatst. Aan de binnenzijde van de verschansing worden ze nog ondersteund door twee kraanbalkbeugels(45) zie foto-inzet). Op de valse kiel wordt nog een schegdekplaat(43) gelijmd en net daaronder een waterstagbeugel(42). Vreemd genoeg wordt er maar 1 boegkluisoog(41) geplaatst, het zou er mee te maken kunnen hebben dat er aan deze zijde het Anker aan een schakelketting wordt opgehangen en aan de andere zijde met een touw, in ieder geval moet er aan beide zijden van de valse kiel een gat van Ø 3 mm naar het dek doorgeboord worden. Als laatste worden er nog 4 oogbouten(31) volgens het boeg-aanzicht op tekening 2 geplaatst.
Nog even een toevoeging over de oogbouten: er worden twee soorten in de blisterverpakking geleverd nl. een 1 mm en een 0,6 mm. De eerste is voor mij duidelijk voor de dek omgeving en het staand want en de laatste voor het lopend want. Volgende week plaats ik de verdere invulling van de verschansing aan de binnenkant.