Kds-450s

Hoi allen,

Vanmiddag mee geweest met een collega naar V-Nix in Groningen die aangestoken door mij nu ook een KDS 450S daar heeft aangeschaft.:D:D

We hebben beide vanmiddag gevlogen nu dus met twee heli's op dat gras veldje en hebben beide de boel heel gehouden en waar dus mijn collega opmerkte dat dit toch wel veel directer en stabieler vliegt.
En die heeft alleen sim ervaring en een Lama.

Ik wil ook bekennen dat ik op dit moment stabieler en beter vlieg met mijn KDS buiten dan met de HBFP binnen in een hal.:D

Volgende week neem ik hem mee een hal in en dan maar weer even kijken.

Kan alleen maar beter gaan, want er stond vanmiddag een vervelend windje waar ik af en toe wel aardig werk van had, die zouden mijn HBFP gecrasht hebben, maar de KDS liet zich er prima door heen sturen.

Groeten,

Jan.

Laatst bewerkt:
Hoi Jan!
Vliegt goed he zo'n KDS!!
Ik heb 1 van mijn KDS in een Hugh MD500 schaalromp ingebouwd.
Kan je vertellen dat ie dan nog stabieler wordt.
Zelf met wind waarbij een 'kale' KDS het dan lastig krijgt vliegt ie nog als een zonnetje.
Maar.........de 'kale' versie vliegt ook al heerlijk.
Oja Jan............des te hoger je Head speed des te strakker en stabieler de heli vliegt.
Weet niet hoe jij je gas curves nu hebt staan?
Vr GR Erwin

Hoi Dylan,

Ik zit dus te denken aan een airwolf romp want de man van V-Nix had het er ook al over, dat wanneer je er een romp om de KDS bouwt dat deze veel stabieler wordt maar ook logger en 3D gaan stunten is dan ook niet echt meer mogelijk.

Echter ik hoef helemaal geen stunt bak, want ik ben altijd al meer een schaal vlieger (vaste vleugel) geweest (al heb ik ook een kunst-vlucht trainer gehad)

En dan lijkt mij zo'n romp helemaal wel wat, al past daar natuurlijk geen trainings landings gestel onder :D dus ik moet eerst maar eens los vertrouwd worden met mijn heli zodat dat ding er onder vandaan kan, en dan maar weer kijken.

Al vermoed ik dat ik niet meer zo lang vlieg met dat trainings landings gestel:p

Ik heb de gas en pitch curves linieer ingesteld staan.
Echter in idle up is de gas curve een stuk steiler en daar wordt de KDS een stuk feller van, maar mij nog wat te fel.

Groeten,

Jan.

Jan, Ik weet niet of je de gas curves hebt aan gepast maar als ze ongeveel zo staan als ik je hebt gezegt toen je hier was, dan staat de Gas curve als een S...
Idd de idle up staat wat feller..

als je met meer wind vliegt is meer power een echte aanrader maar indoor en voor rustige oefeningen gewoon lage toeren houden..
maakt de heli rustiger en beter beheers baar..

Edwin, je moet eens toch proberen als het echt windstil is met half gas..
dus de curve rond de 50%..
Dan niet meteen proberen hefige 8tjes te draaien maar rustige flyby en dan een rondje en nose-in..
dat gaat allemaal veel rustiger en on effenheidjes zijn dan beter te corigeren...

Ik vlieg indoor met 40 a 50% gas en out door van 70 tot 100%..
Gisteren nog met windkracht 4 gevlogen maar echt niet met 60%..
Benno

Hoi Benno,

Je hebt helemaal gelijk, het is nog precies zo, als jij het mij hebt laten instellen dus NIET linieer maar meer een S curve.

Dylan, excuses voor het misverstand. :(

Benno,

Ik heb wel de rate van de Giro nog iets lager gezet, de staart had toch nog wat schud neigingen, maar daar had je mij ook al voor gewaarschuwd dat dit misschien nog bijgesteld moest worden.

Nu heb ik Vrijdag gevlogen en toen deugde mijn bladspoor niet echt zat wel 15mm tussen, gisteren heb ik samen met mijn collega gevlogen en was de bladspoor 10mm en nu zou ik de boel gaan corriseren en de afwijking is nog geen 2mm meer.

Heeft temperatuur en vocht dan zoveel invloed op deze houten bladen?

Want vrijdag en zaterdag waren nu niet bepaalt droge dagen en de vochtigheid in de lucht was best wel aanwezig, en in huis heb je dat natuurlijk niet, maar om je bladen op het veld te gaan lopen afstellen lijkt mij ook overdreven.

Doe ik iets verkeert of loop ik te mugge ziften?

Groeten,

Jan.

Laatst bewerkt:
De bladen reageren alleen op het weer als de folie stuk is. Als het nieuwe bladen zijn mag dan niet. Logischer is dan dat er ergens in de kop een schroefje is los gelopen, helemaal als dat bladspoor er opeens was.

Ik zal me maar eens voorstellen,ik ben dus die bewuste collega van jan.
Na de lama v4 (mode 1) van jan geleend te hebben zelf maar 1 gekocht. Nu gelukkig mode 2. Dit past wat beter bij mijn motoriek;)

Na de nodige accu's leeg gevlogen te hebben, begon het alleen maar meer te jeuken. Maar wat doe je dan?, een big lama,honeybee zeg het maar wat verstandig is.:confused:

Eigenlijk had ik het gevoel dat van coax naar cp ook wel in 1 keer moest kunnen. Uiteindelijk heb ik een keuze gemaakt tussen een belt cp v2 of de kds 450s. Hier ergens op het forum was een aardig draadje waaruit toch de kds als de betere uitkwam. Ook de instelbare zender qua curves is natuurlijk een pre. Alhoewel ik daar eerst maar eens afblijf.

Maar goed afgelopen zaterdag de kds opgehaald uut grunn bij v-nix. De kds is daar uit de doos gehaald en in de winkel getest op een metertje afstand van wat stellingen,collegae en aanwezig klanten:eek:

Er bleek in de doos een pofferige lipo te zitten, die dan gelijk maar vervangen werd.

Terug in het friese haagje, de accu laden. En naar een grasveldje met de handel. Na de zijwieltjes gemonteerd te hebben maar eens wat gas geven. Tsja, dan gebeurt er toch wel wat anders dan bij een lama. Voorzichtig wat hupjes gemaakt om eerst eens actie/reactie van zender en heli te ontdekken. Dat lijkt eerst toch wat tegen te vallen. Dus eerst maar eens een demo van jan. Dat lijkt er al aardig wat beter op dan mijn hupjes. Helaas door invallende duisternis en toch wel pittige windvlagen houden we er maar eens mee op.

Vandaag maar even in de werkplaats geprobeerd. Eerst weer proberen hoe de heli eigenlijk reageert. Aan het einde van deze sessie hou ik hem al redelijk in de lucht. Als je zo bezig bent gaat een accu toch nog wel snel leeg. Zal wel komen omdat ik redelijk veel opstijg en land. Kan niet wachten tot ik de juiste connectors van de tweede accu binnen heb.

Al met al viel het me vandaag erg mee, ondanks het grotere geweld van de kds lijkt hij aardig stabieler.

Oh ja, nog geen crash:thumbsup:

werner

Ik zie het al, ook jij bent besmet met het (heli)virus! Succes met oefenen... heb je ook al een goede sim tot jouw beschikking?

Ik heb wel wat zitten spelen met fms. Maar met een sim mis je nogal de diepte, waardoor het bij mij nogal onrealistisch overkomt. Nou heb ik wel de demo van realflight bekenen, deze ziet er dan wel weer een stuk beter uit. Alleen ik vind de prijs te hoog.

Ja, de prijzen lijken in beginsel wat hoog... maar je haalt er al uit als je twee keer gecrasht bent.

Simmen mist idd diepte, maar je kunt wel goed je oog-hand coördinatie trainen/oefenen. Als je straks verder gaat dan hoveren met de staart naar je toe, zul je merken dat wanneer de neus naar jouw toe staat (nose-in), de boel in spiegelbeeld bestuurd moet worden. Bij het ontwikkelen van deze skils moet het een "natuurlijke" reactie zijn om te kunnen corrigeren. Wanneer je eerst moet "denken" alvorens je een stuurbeweging maakt ben je vaak te laat, zeker als je een verkeerde keuze maakt.

Het gaat er bij het simmen niet om of je een 2d of 3d ervaring beleefd, maar voor gewenning en oefeningen dat het vliegen met helikopters met zich meebrengt. Hoe natuurgetrouwer de sim software is, des te beter je jezelf kunt voorbereiden op de realiteit. Wil je snel stapjes maken in vooruitgang, kan simmen uitkomst bieden, wil je nieuwe figuren leren, kan simmen uitkomst bieden, wil je de vingers tijdens koude en winderige dagen trainen, kan simmen uitkomst bieden. Kortom een onmisbare investering voor het veilig en vooral voordeling leren heli-vliegen…. Maar dat is mijn nederige mening!

Ondanks het gemis van de diepte kun je inderdaad wel je reflexen oefenen. Ook de laptop aansluiten op de tv scheelt weer iets. Als ik fms vergelijk met twee ander bekenden phoenix en realflight, lijken de commerciële pakketten beter. Bij realflight heb je gelijk ook een zender erbij.

Wat zijn de ervaringen met fms, phoenix en realflight? Misschien zijn er ook nog wel anderen maar deze drie kom ik steeds weer tegen.

Ondanks het gemis van de diepte kun je inderdaad wel je reflexen oefenen. Ook de laptop aansluiten op de tv scheelt weer iets. Als ik fms vergelijk met twee ander bekenden phoenix en realflight, lijken de commerciële pakketten beter. Bij realflight heb je gelijk ook een zender erbij.

Wat zijn de ervaringen met fms, phoenix en realflight? Misschien zijn er ook nog wel anderen maar deze drie kom ik steeds weer tegen.

Ik sim iedere dag met Phoenix... vaak spreken wij (een clubje heli-vliegers van een ander forum) zelfs een paar keer per week on-line af. Je kunt met Phoenix dan ook live chatten of... je kunt er een headset op aansluiten en tijdens het vliegen met elkaar praten. Dan behoren zelfs instructies of on-line tips van mede-piloten tot de mogelijkheden. Ik ben nog steeds blij met de pakket keuze... maar heb geen oordeel over andere pakketten.

Laatst bewerkt door een moderator:
Helisimrc is ook een gratis te downloaden programma voor heli's..
Is in iedergeval beter in the grafics..
En mijn inziens ook meer realisties..

benno

Helisimrc maar eens geprobeerd. Lijkt inderdaad iets beter dan fms. Eerst hier maar eens mee bezig. Kan later altijd nog een commerciële kopen. Inmiddels in de werkplaats een paar accu's leeggevlogen. Nou ja, gehovered laat we het daar maar op houden. Krijg wel steeds meer gevoel in de heli.

Wat me wel opvalt is dat een lege accu bij het laden maar ca. 1300mah laad. Terwijl het een 2200 mah accu is origineel van kds. het lijkt bijna een 1800 mah .Ik heb inmiddels een tweede accu klaar liggen van een ander merk. deze ga ik morgen maar eens proberen. Is dit normaal?.

mvg,

Werner

Hoeveel je in een accu kan laden ligt natuurlijk aan het ontladen.
Hoever je een accu ontlaad ligt aan de instellingen in je ESC en natuurlijk aan de qualiteit van de accu.
De ESC meet n.l. de spanning en bepaald of die te laag wordt waarna de lipo saver in werking treed en daardoor het vermogen op de motor uitschakeld...
Die lipo saver kun je gevoelig of ongevoelig instellen.
Verder hebben slechte accu's een hogere inwendige weerstand waardoor de lipo spanning sneller afneemt en dus denkt de ESC dat de accu sneller leeg is.

Benno

Nou daar was ie dan, de eerste crash.

Waar ik dacht een paar accu's indoor leeg te vliegen ging het al vlot mis.

Een muur kwam iets sneller op de heli af dan ik eerst inschatte. Het eigenaardige van muren is dat ze niet van wijken weten.:(

Ik kon een al te harde kennismaking voorkomen, maar de staart raakte de aanstormende muur.

Schade:

folie van hoofdrotor beschadigt.
tail unit geboken
tailrotor holder afgebroken.

Kortom er gaat een bestelling de deur uit dit weekend.

De tail ga ik eerst repareren met kunststof onderdelen. Ik heb wel het idee dat een alu tail de crash had overleefd. Misschien iets voor later om main en tail rotor te upgraden naar alu. Schijnt minder snel stuk te gaan en ook stabieler te vliegen, klopt dat?

Voor de rotorbladen heb ik nog reserve liggen. Dit zijn de houten uitvoering. Kan iemand aangeven of het interresant is om glasfiber bladen te kopen ipv hout, deze zijn niet veel duurder.

mvg,

Werner

Indoor met een 450 size??
dan hoop ik dat je een sporthal ter beschikking had..
5 x 5 meter is toch wel het minimum indoor formaat.

De aluminium delen zijn wel wat sterker maar kunnen ook echt kapot.
gevolg is dan 3x duurdere onderdelen. Dus leer eerst hooveren.
Als je dat kunt dan rustig upgraden naar aluminium.
Misschien hiervoor even ebay afstruinen naar een 30 euroaanbieding...

Dat geldt ook voor de CF bladen.
bedenk dat die dingen ook wat meer schade ceeeren als ze ergens tegen aan komen.

Benno

Ben het met Benno eens.
Ik vlieg mijn ragbak KDS450SV met cheapy elektronika erin en ook met houten bladen.
Bij crashes met die heli gaan de houten bladen het snelst stuk.
Met Glasfiber of Carbon bladen erop kan de schade aannemelijk meer zijn aan de kop omdat die niet zo snel breken dus zijn de crash kosten ook vaak hoger daardoor.
Vr GR E

De ruimte waar ik gebruik van kan maken is een oude zuivelfabriek. Ik schat de grootte op 10x30m en als klap op de vuurpijl zo'n 8 meter hoog! En toch die muur....

Maar goed een crash zat er mischien wel aan te komen, ik had wellicht een beetje overmoedig de zijwieltjes eraf gelaten. Al twijfel ik of dit de schade had kunnen voorkomen.

Ik bestel eerst wel de houten bladen.

Werner

Back