Nou....

dacht ik "wetenschappelijk onderbouwd" uitgevogeld te hebben dat ik in HH zou moeten vliegen vanwege compensatie van de spanningsdaling.....
Kreeg dat niet voor elkaar, wilde hooguit sponzig reageren met 5% gain, en alles daar boven ging het ding wild slaan met de staart. Met 5% gain werd de staart na enkele heftige zwiepers even rustig (het principe werkt dus wel), maar iedere verstoring, ook gewenste stuurcommando's, leidden weer tot behoorlijke onrust (het werkt dus niet goed met de spullen die ik heb). Als je de heli met de hand verdraaide probeerde de fan keurig netjes de heli terug naar koers te drukken. Ook dat werkte. Maar stabiel vliegen.... ho maar!
Laatste restje van de laatste accu uit pure frustratie en teleurstelling de gyro op rate mode gezet.... :shock::shock::shock::shock:
Van het ene moment op het andere een min of meer strak corrigerende en goed sturende staart....
Zonder Revomixer of wat dan ook, gewoon, goed. (tenminste, zo goed als gaat met een toerengeregelde "hekrotor", heftig pitch geven word niet gewaardeerd door het apparaat). In elk geval alleszins acceptabel genoeg om er weer een leuke en uitdagende heli bij te hebben.
De totale kosten van de ombouw liggen op hetzelfde niveau als de prijs van een goede hekrotorservo, dus als je je nieuwe EC135 direkt zo uitrust blijft de uiteindelijke prijs nagenoeg gelijk.
Voor diegenen die hun 450 size EC 135 om willen bouwen naar een "semi-fenestron", hier is het recept:
Men neme een 1800 kV motor, deze:
RCtechnics (of vergelijkbaar)
Men neme een simpele ESC, bijvoorbeeld deze:
RCtechnics maar als je nog iets simpels hebt liggen (min. 10 A) kan dat ook natuurlijk.
Men neme een Vario koelfan best nr 67/7 voor grijs, of 67/9 voor een zwarte (kost wel 11 Euro), da's deze:
http://be.vario-helicopter.biz/shop/product_info.php?products_id=33006 (let op dat je de fan zonder Aluminium konus koopt)
Draai de fan af tot een buitendiameter van 87 mm (voor de Align EC 135 is het gat 88 mm, de EC 135 van HeliArtist heb ik geen afmetingen van maar zal vergelijkbaar zijn) en maak hem passend op de buitenloper (fan word gewoon met klempassing om het motorhuis geschoven, zie foto). Laat een klein randje staan aan de binnenkant zodat de fan niet door kan schuiven over de motor heen, en aan gaat lopen tegen het frame.
Fabriceer uit 2.5 mm triplex een motorsteun voor in de staart, ongeveer zoals dit:
Let er op, dat je de "spaken" enigszins tangentiaal plaatst, dan is de constructie beter bestand tegen het continue accellereren en decellereren van de fan.
LET OP: de "spaken" MOETEN ingelaten worden in de ring, je moet ze er NIET koud op lijmen: als de lijm los laat heb je onherstelbare schade! Het is verstandig, om ook de spaken in te laten in de "naaf" waar de motor tegenaan geschroefd word. Ik heb dat in elk geval wel gedaan (al is dat op de foto niet echt te zien).
EDIT: als je dit mooier wilt doen, maak je het ronde schijfje uit 2.5 mm epoxy, en 8 spaken uit 2.5 mm carbon staf, nauwelijks duurder en véél mooier. Wellicht ga ik dit nog eens aanpassen, maar voorlopig nog even niet....
De fan unit zou bij bovengnoemde komponenten tussen de 55 en 60 gram moeten wegen, incl frame, ex draden.
Haal de hele tailboom van je heli, incluis servo etc. Maak het gat achterin dicht, want de fan die langs dat gat raast maakt een klere-herrie (ik heb het afgedicht met een klein stukje 0.8 mm triplex en wat UHU plus). Je kunt zo ver gaan om boomblock en tussenasje te verwijderen, iedere gram achter de mainshaft telt....
Dan krijg je iets zoals dit:
Als je een beetje op het gewicht gelet hebt, moet je met een 3S 2200 mAh Lipo vrij probleemloos onder de 1100 gram uit kunnen komen maar dan heb je goed kans dat hij staartlastig is. Ik gebruik 2600 mAh Lipo, en met de accu helemaal voorin ligt hij precies in balans bij 1103 gram.
De Align romp komt vrij kwetsbaar over, maar is stevig genoeg om de reactiekrachten te verwerken, daar hoeven geen extra verstevigingen in.
Gebruik een GOEDE gyro (GY 401 of beter), en zet hem in rate mode, sluit de ESC van de fenestron gewoon op de gyro aan (denk om loskoppelen van de rode draad!).
Bij mij staat de limit op minimaal, en de delay op nul.
Stel een revo curve in van 25-45-50-50-50 (is nodig om de regelaar goed op te laten starten, heb je bij het vliegen verder geen last van)
Gain zal ongeveer rond de 50~60 % moeten staan, ATV van het hekrotor kanaal naar beide kanten tegen de 100%
Je hoeft de GY 401 overigens NIET in HH mode op te starten, tenminste, ik merk niks geks....
Bij inschakelen van Idle draait de fan nog niet en moet je even handmatig met rechts rudder de heli op zijn plek houden, maar van zodra je pitch geeft, begint de fan zijn werk te doen.
En vliegen maar
Het stuurt niet helemaal hetzelfde als een gewone hekrotor, maar in hoover voldoet het vrij aardig, al moet je even wennen aan de licht vertraagde respons (voor ieder commando moet de fan eerst versnellen of vertragen voordat de heli kan reageren). Rondvliegen moet ik nog testen want achter huis heb ik daarvoor niet zo heel veel ruimte.
Veel tijd kost de ombouw niet: de fan had ik afgelopen week al afgedraaid en pas gemaakt (uurtje of twee werk, Doe het nauwkeurig, je wilt geen onbalans of slingering in de fan) maar de rest van de heli inclusief de fenestron bevestiging, was gister rond de middag nog een bouwdoos, een 450-kloon-in-de-doos, een losse bult electronica en een plaat triplex. 8 knutseluurtjes (exclusief droogtijd) later was het een vliegende heli....
Reken voor de ombouw van een bestaande heli op 4 uurtjes knutseltijd, inclusief afdraaien van de fan, exclusief droogtijd van de lijm. Ik heb de oven op 80 graden gebruikt en dan werkt UHU plus héél snel.
Het is waarschijnlijk ook heel goed mogelijk dezelfde ombouw bij de 500 size te doen, die koelfan is oorspronkelijk 110 mm diameter, dus groot genoeg. Alleen zul je dan zelf moeten uitzoeken welke motor en regelaar je nodig hebt. Mogelijk dat deze motor reeds voldoet (in de 450 draait hij maar op minder dan 50% van zijn nominale capaciteit) maar je zult dan toch een zwaardere ESC moeten gebruiken denk ik.
Groet, Bert
PS: oh ja, en als het niet bevalt, dan slijp je de "spaken" door aan de wortel (en wekt ze weer netjes glad af), haal je de afdekking van het gat weer weg, en zet je de gewone tailboom plus hekrotor weer in. Niets onomkeerbaars dus....