Keuze heli

• Topicstarter Topicstarter Manuel
  • Startdatum Startdatum
M

Manuel

Guest
Om maar met de deur in huis te vallen, ik wil heli vliegen.
Ik ben lekker eigenwijs dus voor mij geen coax of fixed pitch maar gewoon meteen cp;)
Waarom;
Hoofd reden is wel dat je geld maar 1 keer kan uitgeven :( dus geen geld voor de 'gebruikelijke tussen stappen'
En als ik dan een coaxje heb gekocht ben ik bang dat het snel gaat vervelen.
Op de sim kan ik alleen hooveren (wie niet) en kleine rondvluchtjes etc, ik snap dat ik veel en veel meer moet gaan oefenen.

Ik kom van het vliegtuig gebeuren (ook aangeleerd met alleen sim ervaring, zonder crashes) en heb dus al het nodige;
Mx 12
ontvanger heb ik ook wel liggen ergens
voor de rest zou het wel fijn zijn als ik lipo pack kan gebruiken die ik al heb, een paar van rond de 800 mah 2S en ook nog een 1800 mah 3s2p
Aan deze heli's zit ik te denken

E-Sky Honey Bee CP2
+ lekker goedkoop
- geen snaar aandrijving naar de staart

E-Sky King V2
+wel snaar aangedreven staart
-duurder

T-REX 450S Kit Combo+New 430L3550+35X ESC
+(veel) betere kwaliteit
-(veel) duurder

Raptor mini Titan E325 KIT w/Motor & ESC
+ook weer goede kwaliteit
+achterlijk veel upgrades / spares
+veel mensen hier op het forum hebben er een
-duurder

Zo als het er nu voor staat ga ik voor de mini Titan, maar wat zouden jullie doen in mijn schoenen ?
Andere heli's die ik volgens jullie toch echt is moet bekeijken mogen ook geplaatst worden;)

Kheb het nu een beetje gehad extra informatie komt morgen ochtend wel weer:rolleyes:

Manuel

met king kun je nog lang vliegen.... 8tje en stalturn enz... zijn ook geen probleem en is zijn geld zeker waard. trex en minititan zijn zeker goeie helies, maar in mijn ogen zijn ze te duur om mee te beginnen. een crash van king is circa 15,- euro en dat is best goedkoop voor helibegrip.

Ik zou zeker voor de Mini Titan gaan !
Daar kun je voorlopig mee vooruit. Onderdelen zijn niet duur.

Een coaxiaal ben je na 1 dag zat door zijn beperkingen.

als je persé zo'n goede CP wil: COPTERX!! is hetzelfde als de t-rex450, alleen 2x zo goedkoop
(heb zelfs gehoord dat sommige dingen zelfs iets beter zijn...)

Staar je niet blind op de titan en de T-Rex. Het zijn veel te dure heli's en na eerst jaren de T-rex wordt hier op het forum nu de Titan behoorlijk gehyped. Goede heli's maar wel veel te duur. Die upgrades voor de mini titan zijn echt de allergrootste onzin dus dat is helemaal geen pluspunt: hij vliegt zowieso al prima en wordt er enkel zwaarder van, wil je persé alu koop je toch meteen een heli met die features! Scheelt je een sloot geld.

Kijk eens naar het topic over de CopterX. Kijk eens naar de (3/h)DX450. Beiden ook in gebruik op het forum en een stuk goedkoper. Verder is er nog de diabolo. Laurens is er mee aan het testen maar heeft nogal pech met onderdelen. Op helifreak staan buildvideo's en testvluchten: subliem.

Als je zo met de aanschafprijs zit zou ik trouwens gewoon voor de King gaan.

Ben het gedeeltelijk wel met je eens.
Maar met bijv. zeggen dat de MiniTitan veel te duur is en alle Allu upgrades de allergrootste onzin zijn, vind ik een beetje kort door de bocht, en geef je weinig info aan een beginner.....

De MiniTitan is een prima heli, zo uit de doos....
Goede bouwhandleiding, keurige onderdelen en pasvorm, kortom kwaliteit waar je ook voor betaald, en in vergelijk tot andere 450 heli's niets teveel naar mijn mening.
De standaard houten bladen die erbij zitten zorgen voor een redelijk hete motor en regelaar, en kosten je een minuut vliegtijd.
Om dit te verbeteren moet je andere bladen monteren (bijv. houten van Align), dan heb je toch echt in veel gevallen de allu. mixerarmpjes nodig om de tracking/bladspoor stabiel te krijgen.
Voor de rest kan je hem probleemloos vliegen met standaard onderdelen en heeft hij zeer lage onderhoudskosten.
Hij vliegt iets stabieler en gemoedelijker dan de T-rex 450 en Clone van de T-rex 450 de CopterX, en is goed geschikt om de eerste stappen mee te maken.

In de regel, Hoe groter, hoe stabieler, dus makkelijker om mee te leren...
Groter is helaas ook weer duurder....

Het kopen van een heli met alle features, d.w.z. met veel standaard allu. onderdelen, carbon etc.etc. wil ook niet altijd voordelig zijn......
Net wat je zegt, veel Allu maakt hem zwaar, en in combinatie met veel carbon verhoogd je vaak de kans op storingen.
Dit maakt je heli zeker niet stabieler!, alleen iets crash bestendiger en wat slijtvaster.

Het draait bij zowel vliegtuigen als heli's om de kracht/gewichts verhouding.
Je zoekt dus naar een balans die de heli goed laat vliegen, hem onderhouds vriendelijk en slijtvast maakt, en dan mag hij er ook nog wel een beetje Cool uitzien vind ik...

De keuze is helemaal aan jou :)

Eric

Laatst bewerkt:
Ik heb met de Trex 450 SE leren vliegen ( en ben daardoor Trex gekleurd) , heerlijke heli. Tja zo zijn er denk ik veel andere meningen. Ik vlieg ook nog steeds met de King II heerlijk apparaat en stabiel als je hem goed instelt. Er zijn wat min puntjes aan de King maar met 2 x M2,5 ringen is dat probleem opgelost.

Ik zou om te beginnen met de King II starten (of de HDX kan ook) , niet duur en zeker veel waar voor je geld, je kunt hem prima vliegen met je eigen mx12. Titan en Trex kan natuurlijk ook aanschaf is duurder en je moet zeker budget overhouden voor reparaties. Een titan / trex / iets anders , kopen en vervolgens geen muntjes meer hebben voor reparatie is ook niet leuk.
Als je het budget hebt kun je meteen voor de bv Trex of Titan gaan.

Lastige keuze.

Ps Ik dacht ook nog dat er een complete Trex 450 SE incl vlieglessen te koop stond op het forum misschien is dat iets ?

Mijn advies is om niet iets te kopen dat je moet upgraden. Dus als je een Titan koopt: koop hem kaal en zet er een Align motor in. Dan combineer je de power van de T-Rex met het lagere gewicht van de titan. Die motor kan ik zowieso aanraden qua prijs kwaliteit verhouding. Voor ongeveer 50 euro koop je hem op ebay. Een goede regelaar met governor kost net zoiets.

Maargoed als ik zelf op dit moment een nieuwe 450'er uit mocht zoeken zou ik de Diabolo kopen. Behalve dat hij er prachtig uitziet is hij ook met zijn hoge zwaartepunt heel erg geschikt voor snelle 3d figuren. En hij is nog betaalbaar ook!
Heb je mischien een site waar de dibalo te koop is ik kan niks vinden, ik heb nog niet echt een 'standart lijstje' met online heli shops en met google kom ik alleen maar dat andere ding tegen:mad:
Als de diabolo dus tegen valt neem ik de Titan met de motor van de trex :) bedankt voor de tip:o

nog een gouden tip.... ga zeker niet bezuinigen op je zender! liever ites inleveren op je heli maar wel een goeie zender kopen, die ga je nog lang gebruiken, crasht niet en je kan hem altijd weer verkopen.

Na alle advies over wat je wel moet kopen, wil ik je een kort advies geven over wat je
NIET moet kopen.

De Honey Bee CP2. Zoals je zelf al aan geeft maakt deze gebruik van een 'fixed pitch'
op de staart en past hier gewoon het toerental van de staartmotor aan. Uit zeer
betrouwbare bron (eigen ervaring) kan ik je vertellen dat dit totaal niet prettig werkt.
Als je al wat beter kan vliegen, dan is het overkomelijk (voor sommigen), maar als
beginner tijdens het hoveren is de staart gewoon een last!
Zelfs eeuwig blijven afstellen verbetert hier niet veel aan.

Wil je dus waar voor je geld, geef dan ietsje meer uit voor een King, Belt, Trex, Mini
Titan of Diablo. En welke daarvan de beste keus is... geen idee!

Hey!

Ik kom dit topic nu tegen, en ik zit ook al naar een (1e) heli te kijken.
Ik zat eerst ook te kijken naar die coaxjes, maar toen ging ik kijken naar die fp en cp heli's, en pricies zoals manuel ben ik ook aan het kijken naar die E-sky King.

Mijn budget is 200 euro denk ik, en wil net zoals manuel in 1 keer iets fatsoenlijks kopen.

Ik heb ook vliegtuigervaring, en mijn zender is een Futaba Field Force 7.
Nu kijk ik vooral naar die E-sky King omdat die goedkoop is, en alle electronika niet in zo'n 4 in een ding zit zegmaar.

Mvg

Igor

Igor, hier zit al wel een zender bij.. ik weet niet of dat je bedoeling is. Het is natuurlijk voordeliger om je eigen zender te gebruiken

De SJM500 heli is een iets grotere cp heli dan de t-rex450 of de mini titan (870mm rotordiameter), volledig van aluminium en carbon EN (mits goed rondkijken, pm me als je geinteresseerd bent) voor dezelfde prijs als je plastieken t-rex of mini-titan.

Er zit geen prima bouwhandleiding bij, maar met mijn blog erbij moet het wel lukken : SJM500 helicopter from Hobbycity (build log) - My Hobby City

Je hebt helemaal GEEN upgrades nodig (alles is al van alu/carbon) maar als je extra cool wilt zijn er unieke upgrades zoals een 3-bladed staart, alu ball links, automatische riemspanner en andere canopys.

Hij vliegt met 2x 2200mAh 3S lipos, welke veelgebruikte lipo's zijn voor t-rex of mini-titan.

Crashen is goedkoop en onderdelen zijn goedkoop (22 euro tot 17$ voor een paar mainblades bvb)

Grootste nadeel is dat onderdelen niet in elke hobbyshop op de plank liggen, maar je ze via internet moet bestellen, wat soms wel 2 weken kan duren. Het is dus zaak om steeds een crash kitje (met spare blades, shafts, links, enz) thuis liggen te hebben. Met de prijs van de onderdelen is dat geen probleem.

Als je budget beperkt is en je wil in 1 keer goed zijn kijk dan voor
* Een degelijke 2e hands in de te koop sectie van dit forum
* of een nieuwe CopterX (ehoribo.com) of Trex450S (flying-hobby.com) of 3DX450 (geen ervaring) (een SJM 400 is zelfs nog goedkoper maar ga je mss vlugger weer van afstappen)

Maar...helivliegen leer je niet zomaar, crashen doe je in het begin gegarandeerd (tenzij je met een lesgever werkt maar dat kost ook geld) en crashen kost geld, dus zorg ervoor dat je hiervoor wat geld over hebt. Vanaf een 300€ kun je een heli + zender + lader kopen in het verre oosten (hoewel betere electronica euch....beter is)
3DX450
TREX450S
SJM400
Met verzendkosten en wat spare parts moet je toch rekenen op een budget van een 380€ minimum all-in (misschien heb je al een zender en ontvanger en charger?)
Je kunt nog goedkoper af met een walkera cp of een size kleiner dan 400-450 maar dat zou ik afraden.

als je je budgewt opgeef, kunnen we je beter helpen.
Emm iets van 200/300 euro maar ik wil ook nog figuurzaag machine (25 euro) en nog wat meer van die kleine prullen kopen:(
Maar die Diablo is dus niet echt goedkoper ofzo:(
Zo als het er nu uit ziet ga ik nog steeds voor de mini titan; wie denkt daar anders over?:o

Back