Kimkielen

Heren, graag raad, ik wilde van middag varen met de sleper (Damco) die gebouwd is op een romp van (de zwarte zee) en veel over gelezen dat hij niet stabiel is, daar kwam ik ook achter.
Had al veel lood mee genomen maar het ging niet zoals ik wenste, had de neiging om steeds maar om te kiepen, ik kreeg hem niet goed stabiel
Dus weer inpakken, en testen in een ondiep water voor dat ik weer ga, is het mogelijk om de kimkielen te verbreden om meer stabilieteit te krijgen,
is dat een optie.... of hoe lossen jullie dat op .

Graag raad, gr Theo.:confused:
 
Kimkielen helpen om het slingeren te dempen, maar zullen niet een permanent instabiele boot rechtop houden. Hoe diep kun je de ballast aanbrengen? Op de scheepshuid, of zitten de spanten in de weg? Hoe dieper hoe beter natuurlijk.

En de opbouw, kun je daar nog gewicht in besparen? Alles wat je niet boven de waterlijn hebt, hoef je niet onder de waterlijn te compenseren.
 
hallo

anders actieve stabilisatie toepassen
een helings hoek meter dwars in de boot plaatsen en een servo een gewicht(accu) laten verschuiven in de dwars lengte
helings hoek meter te koop bij norbert bruggen
LageRegler2.jpg
http://modelluboot.de/
komt tussen de servo en een kanaal te staan
met een servo tester kan je deze ook aansturen dan wel niet bij regelen vanop de zender

gr raf
 
Is een mooie technische oplossing, enige nadeel, mocht midden op het water je stroomvoorziening het begeven, dan komt je model niet alleen stuurloos te liggen (maar dus nog makkelijk naar de kant te duwen met een andere boot) maar kiept eenvoudig om, en zal dan waarschijnlijk vlot naar de bodem gaan...
 
De zwarte zee is op zich best stabiel mits je kimkielen plaatst, ze is alleen beetje windgevoelig door de slanke lange romp,

Maar hoe hoog is je opbouw nu ?? eventueel foto ??
 
hallo

als je zolang vaart tot al het sap uit je accu is ?????
moet je met een heli niet proberen
het is een oplossing die ik gegeven heb en echte schepen hebben deze oplossingen ook ingebouwd
ze gebruiken dan wel stabilisatie roeren voor langs beide kanten van het schip
er was zelfs een passagiers schip dat enorme gyroscopen aan boord had maar daar weet ik de naam niet meer van (vergaan in een storm dacht ik)
de sealink en andere schepen die naar engeland varen hebben ook zulke stabilisatie roeren
als dat systeem uit valt is het ook gedaan met lachen
door twee accu's te gebruiken kan je dat uit vallen van de sturing beperken
door alleen de servo tester en de servo op een aparte accu te zetten blijft zelfs tijdens het stil liggen dat systeem werken
bij de stabilisatie roeren werkt het alleen maar waneer de boot vaart en dat is ook een mooie oplossing maar garantie naar de bodem bij uit vallen van de aandrijving

gr raf

ps het beste natuurlijk is de boot auto stabiel te bouwen dan moeten al deze tecnische snufjes niet
hoe minder er in zit hoe minder er defect kan geraken
 
ps het beste natuurlijk is de boot auto stabiel te bouwen dan moeten al deze tecnische snufjes niet
hoe minder er in zit hoe minder er defect kan geraken


Precies, zelfs een Zwarte Zee zou zonder dit mooie snufje gewoon auto stabiel moeten kunnen zijn, tenzij er een veel te zware en/of hoge opbouw op zit. Met een 2e accu kun je de kans op uitval van het stabilisatiesysteem natuurlijk verkleinen, maar het blijft een risico. Desalniettemin een mooie techniek, en wel erg natuurgetrouw als echte schepen het ook gebruiken.

Ik ben net als Vincent nu ook wel benieuwd naar foto's van de opbouw.
 
De zwarte zee is op zich best stabiel mits je kimkielen plaatst, ze is alleen beetje windgevoelig door de slanke lange romp,

Maar hoe hoog is je opbouw nu ?? eventueel foto ??

Vincent, bedankt voor het meedenken, de op bouw (gangboord/stuurhuis )=
14 cm. Maar ik heb zelf de fout gemaakt om hem thuis niet even te testen op stabiliteit en af loden. Je staat aan het water en denk ik heb genoeg bij me
maar dat viel me tegen wat er nog bij moest,(was hem bijna kwijt).
ik denk aan gewicht accu +lood ongeveer 2 kilo....

Er ligt een 6 volt loodaccu in op de bodem, en daarbij moet ik hem goed afloden, ben het weekend bij mijn dochter en die heeft een groot bad.

Daar ga ik testen,
bedankt gr Theo.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nou Theo, als ik zo je opbouw bekijk gaat het echt een uitdaging worden om haar stabiel te krijgen,
De opbouw heeft een grote oppervlakte voor de wind, je zou je kimkielen kunnen verbreden maar als je langzaam tot stil staat zal het niet echt gek veel uithalen,

Probeer haar zo diep mogelijk te krijgen met zoveel mogelijk lood onderin (plat op de bodem) denk dat dan je stabilisatie wel toeneemt ...
 
Romp van de zwarte zee, en opbouw van een kleinere sleper? opbouw is veel te groot en waarschijnlijk ook te zwaar voor deze romp.
Heb je deze zelf gebouwd?
 
Nou Theo, als ik zo je opbouw bekijk gaat het echt een uitdaging worden om haar stabiel te krijgen,
De opbouw heeft een grote oppervlakte voor de wind, je zou je kimkielen kunnen verbreden maar als je langzaam tot stil staat zal het niet echt gek veel uithalen,

Probeer haar zo diep mogelijk te krijgen met zoveel mogelijk lood onderin (plat op de bodem) denk dat dan je stabilisatie wel toeneemt ...

Het is toch geen echt
model van de echte Damco
Je zou de kimkielen groter kunnen maken en dan ook hol
Over miereneukers gesproken
Heb je een breder drijfvermogen
mvg
Frederik:D
 
Laatst bewerkt:
Wat betekend dat Dhr van Gent ?? HOL ?? nog nooit van gehoord... :confused:

Caps Lock blijft wel eens hangen bij Frederik. ;)

Hij zal vast bedoelen dat ze hol moeten zijn, dus een soort drijvers. Als de ene dan dieper onder wordt gedrukt, door helling van de boot, zal het water dit holle "lichaam" weer omhoog proberen te drukken.

Als ik de foto van de boot zo zie, denk ik dat de waterlijn een stukje hoger zal moeten komen, dus flink wat lood(accu's) erin, en een flinke portie lood. En kritisch kijken naar zware dingen die hoog zitten, bijvoorbeeld de trommel voor de sleepkabels. Die lijkt wel van massief metaal...
 
Caps Lock blijft wel eens hangen bij Frederik. ;)

Hij zal vast bedoelen dat ze hol moeten zijn, dus een soort drijvers. Als de ene dan dieper onder wordt gedrukt, door helling van de boot, zal het water dit holle "lichaam" weer omhoog proberen te drukken.

Als ik de foto van de boot zo zie, denk ik dat de waterlijn een stukje hoger zal moeten komen, dus flink wat lood(accu's) erin, en een flinke portie lood. En kritisch kijken naar zware dingen die hoog zitten, bijvoorbeeld de trommel voor de sleepkabels. Die lijkt wel van massief metaal...

De sleeptrommel is een viltstifbuis daar op gelijmd 4 messing ringen,
boven bouw weegt 440 gram.
gr Theo.
 
Nou Theo, als ik zo je opbouw bekijk gaat het echt een uitdaging worden om haar stabiel te krijgen,
De opbouw heeft een grote oppervlakte voor de wind, je zou je kimkielen kunnen verbreden maar als je langzaam tot stil staat zal het niet echt gek veel uithalen,

Probeer haar zo diep mogelijk te krijgen met zoveel mogelijk lood onderin (plat op de bodem) denk dat dan je stabilisatie wel toeneemt ...


Vincent, ik heb hem nu gelood met alles wat ik heb en kom op 5 kilo,
hij gaat het weekend het bad in en uitproberen wat hij dan doet, ik neem ook nog aqariumgrind mee voor de rest vulling,
er ligt 1 accu in van Graupner in 6 volt 10 mha, ik laat het jullie allen weten wat het resultaat is,
gr Theo.
 
Vincent, ik heb hem nu gelood met alles wat ik heb en kom op 5 kilo,
hij gaat het weekend het bad in en uitproberen wat hij dan doet, ik neem ook nog aqariumgrind mee voor de rest vulling,
er ligt 1 accu in van Graupner in 6 volt 10 mha, ik laat het jullie allen weten wat het resultaat is,
gr Theo.[/QUOTE Wat is dat voor een akku
 
Vincent, ik heb hem nu gelood met alles wat ik heb en kom op 5 kilo,
hij gaat het weekend het bad in en uitproberen wat hij dan doet, ik neem ook nog aqariumgrind mee voor de rest vulling,
er ligt 1 accu in van Graupner in 6 volt 10 mha, ik laat het jullie allen weten wat het resultaat is,
gr Theo.[/QUOTE Wat is dat voor een akku

Kom Frederik, Theo is maar 15 jaar jonger, dus dan kunnen we een klein typfoutje toch wel door de vingers zien? Met een beetje ervaring is wel aan te voelen dat hier een accu van 10 Ah wordt bedoeld, en die "m" er niet had moeten staan... ;)
 
Kom Frederik, Theo is maar 15 jaar jonger, dus dan kunnen we een klein typfoutje toch wel door de vingers zien? Met een beetje ervaring is wel aan te voelen dat hier een accu van 10 Ah wordt bedoeld, en die "m" er niet had moeten staan... ;)

Ja joh dat weet ik ook wel
Maar hij vroeg toch ook wat HOL was
Waarom altijd alles van een kant
En dat Hol was bedoeld als duidelijkheid
Dat hij kimkielen moest maken die hol zijn
Voor het drijfvermogen dus
Lees dit a u b even twee keer dan
 
Back
Top