ps
En kijk nu eens naar pergotje
Die stuurhut kan meters naar boven donderd toch ook niet om
Maar daar zit dan ook ballast in een motor van enkele tonnen bijvoorbeeld
Klopt, maar de rompvorm van mijn boot zorgt wel voor een hele slechte beginstabiliteit.
Juist door het platte vlak hebben de kimmen veel opwaartse druk en slingert de boot heel snel bij het geven van roer of zelf maar van BB naar SB lopen.
Invloed van buitenaf (golfslag) heeft minder invloed.
De boot komt wel heel snel terug recht, ook als het water al op het berghout staat.
Het zusterschip, de Volharding voer altijd voor de stad in Rotterdam en heeft daarom wel kim/slingerkielen gekregen.
Slingerkielen helpen niet om te voorkomen dat je boot omdondert, dat doet alleen een zwaard met ballast zoals op een zeilboot.
Slingerkielen remmen alleen het slingeren af.
Holle kimkielen zouden mischien bij menig casco kunnen werken, maar ik denk dat het in mijn geval averechts zou werken, net als het platte vlak.
Duwsleepboten moeten ook aan bepaalde stabilieteitseissen voldoen, maar het koppelen aan een bak moet vanwege het varen aan bepaalde breekeissen voldoen, maar ook omdat je stabiliteit ontneemt aan het object waar je aankoppelt.
Oftwel, ik vaar echt niet met de stuurhut bovenin met de losse boot.