Kimkielen

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door comtheo61, 10 jan 2012.

  1. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland

    Zoals je ziet vroeg vincent wat 'HOL" betekende, en niet de topicstarter, comtheo61. Wie moet er nu ook al weer 2 keer lezen? ;)
     
  2. comtheo61

    comtheo61

    Lid geworden:
    21 jan 2010
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Huissen Gelderland

    Dank je Theo.;)
     
  3. Cotjuh

    Cotjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Woubrugge
    @ Frederik: even over de holle kimkielen...
    Niet om het een of ander maar ik denk dat je met het drijf vermogen van "lucht ballonnen" aan de onderkant van een schip een kracht gaat creeëren waar je niet vrolijker van word.. dat soort drijf vermogen moet zo dicht mogelijk bij het water oppervlak terecht komen anders krijg je omgekeerde stabiliteit en ligt je boot ineens op zn kop in het water...
    je kan ze beter met lood vullen
    Just my 2 cents
     
  4. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800


    Wat dacht je van je zelf dan
     
  5. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Ik denk dat ik over het algemeen gebruikers prima uit elkaar kan houden en niet een uitspraak van 1 forumlid aan een ander ga toeschrijven. En dat het over het algemeen een goed idee is om iets 2 keer te lezen alvorens te reageren. ;-)

    Maar verder denk ik vooral dat de topicstarter niet geholpen is met deze discussie. :rolleyes:
     
  6. Marc

    Marc

    Lid geworden:
    19 jan 2004
    Berichten:
    753
    Locatie:
    W.Vl.
    De bovenbouw weegt toch niet teveel volgens mij.
    Maar is wel groot,en vangt waarschijnlijk veel wind.
    Het enigste dat je volgens mij kan doen is hem dieper in het water ballasten.
    Met bladlood kun je erg makkelijk tussen de spanten(dus diep) ballast aanbrengen.
    Zal al erg veel verschil maken,en een boot die schommelt ,die gaat daarvoor nog niet onder ;)
     
  7. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Misschien dat iemand met een Zwarte Zee zijn opbouw kan wegen, anders blijft het gissen of deze alternatieve opbouw (te) zwaar is voor deze romp.
     
  8. Robert-10

    Robert-10

    Lid geworden:
    9 jan 2008
    Berichten:
    726
    Locatie:
    Wolvega(Frl)
    Hallo Theo,

    Is het mogelijk een foto te plaatsen met een inkijkje in de romp???

    Staat je accu bv. recht op of ligt deze plat in de romp?


    Robert
     
  9. robert-jan o

    robert-jan o

    Lid geworden:
    14 feb 2009
    Berichten:
    112
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    de opbouw bijna af alleen een mast te plaatsen weegt de opbouw 250 gram. hellemaal schat ik op 300 tot 350 gram bovenbouw. maakt dit echt zoveel uit? de boot zelf weegt 5 kilo.
     
    Laatst bewerkt: 12 jan 2012
  10. Cotjuh

    Cotjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Woubrugge
    @ robertjan o: het gaat om het uit eindelijk om het zwaartepunt. en dat word bepaald door de massa van alle onderdelen.

    Hoe zwaarder de bovenbouw, hoe hoger je zwaartepunt komt te liggen, wat je liever niet hebt..
     
  11. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Ik kan het op de foto niet helemaal goed zien, maar het lijkt mij dat de waterlijn behoorlijk laag is :confused:
    Als je de waterlijn aanhoud die op de romp (lijkt) te zijn aangebracht is het geen wonder dat ze om wil kiepen.
    Heb je geen foto vanaf de zijkant?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Tevens: Hoe verder het gewicht boven het zwaartepunt komt te liggen, hoe meer neiging tot kiepen het gaat opleveren.
    Dus: 200gr. op 20cm boven het zwaartepunt levert even veel kantelend vermogen op als 400gr. op 10cm. Botweg gezegd. Een hoge messing mast kan dus prima bijna even veel invloed hebben als de hele rest van de opbouw.
     
  13. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Ben het geheel met Adam eens. Kijk eens naar dit plaatje:
    [​IMG]
    Helaas een kartonnen model van de Zwarte Zee, maar hierop zie je duidelijk de waterlijn aangegeven. En die zit toch echt een heel stuk hoger dan bij jouw model. De waterlijn loopt bij het achterschip vlak onder de kont door.

    Nog iets: als je wilt gaan slepen met je model: vergeet het. Je sleeptrommels zitten veel te hoog en je sleeptrossen worden zijdelings vastgehouden. Als je hiermee wil gaan slepen en je wilt een wat scherpere bocht maken trekt de sleeptros je model onmiddellijk opzij en ze zal kapseizen. Einde model.
    Kijk eens naar het kartonnen modelletje: de sleepbeting van de echte ZZ zit iets achter het middelpunt van het schip en zo laag mogelijk. Als ze gaat slepen wordt de sleeptros niet gehinderd door opstakels; nee ze kan bijna dwars op het schip komen te staan, nog steeds vanuit hetzelfde punt. (en dan nog moest de echter ZZ oppassen dat ze niet teveel kracht zette...)

    Advies: zorg dat de waterlijn een aantal centimeters omhoog gaat en ballast het model daar ook op. In mijn kleinere modellen "smokkel" ik ook vaak met de waterlijn; liever een iets te diep liggend model (maar wel stabiel) dan een model wat formeel correct op de waterlijn ligt, maar instabiel is.

    Je model is wel op schaal, het water echter niet.
     
  14. comtheo61

    comtheo61

    Lid geworden:
    21 jan 2010
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Huissen Gelderland
    kimkielen.

    Hier 1 foto v/d zijkant, in mijn optiek doet de waterlijn niets aan de ligging v/d boot en hoe hij zich gedraagt,
    Gr Theo.[​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. comtheo61

    comtheo61

    Lid geworden:
    21 jan 2010
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Huissen Gelderland
    Robert hierbij 1 foto.De accu ligt plat op de bodem.Gr Theo[​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. comtheo61

    comtheo61

    Lid geworden:
    21 jan 2010
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Huissen Gelderland
    [​IMG]
    [​IMG]


    Zo hoog is de bovenbouw.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Toch wel, tenminste als je de waterlijn gebruikt zoals die bedoelt is namelijk de lijn aangeven hoe diep de boot in het water ligt.
    Als je je boot op de lijn probeert te leggen zoals je hem nu hebt is het logisch dat hij instabiel is. Die ligt véél te laag.
    Overigens heb je je waterlijn nu hol lopen, de waterlijn hoort vanaf de zijkant gezien, een rechte lijn te zijn.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Ok, ik begrijp dat je de op jouw schip geverfde, en duidelijk te laag lopende, waterlijn negeert en het schip duidelijk dieper in het water ligt? Kun je aangeven hoe diep het model dan ligt? En dat vergelijken met de foto van Roel?
     
  19. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Hallo allemaal.
    Hij heeft op een casco zwarte zee toch ?
    Een binnenvaart (rijnvaart) sleepboot gemaakt
    Een damco wel te verstaan.
    Nu zit hij met diversen problemen
    Ten eerste is het rijnvaart.
    Waar diepgang een GROTE rol speelt
    Ten twede is het casco Dat daar helemaal niet voor geschikt is
    Om dat stabiel te krijgen
    Zul je dieper moeten
    En aan beide kanten nog een holle kimkiel aan moeten brengen
    Dan kan je er wat mee
    Maar ja wie ben ik he
    Ik kom hier alleen maar negetief over
    Maar ik kan je toch laten zien als dat bij 1;1 sleepboot toch is gemaakt hoor holle kimkielen
    Ga maar naar de site ABELFORTE. NL
    Daar kan je het duidelijk zien hoor
    En Adam beste vriend het heet kapzeizen hoor
    En niet omkieperen
    mvg
    Frederik
     
  20. Cotjuh

    Cotjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Woubrugge
    Ja deze waterlijn is idd niet realistisch... ik zou daar toch ens naar kijken want de boot moet n stuk dieper liggen dan de huidige waterlijn!!

    @frederik: Ja ik snap da ze bij de 1:1 schepen wel holle kim kielen hebben soms en dat het daar wel gebruikt word. Maar omdat deze boot al zo rank is leek me dat juist niet verstandig. Nu ik de foto's goed heb kunnen zien al helemaal!!
     

Deel Deze Pagina