KJ66 Conversies

Kan het artikel niet meer terugvinden maar ze hebben ook maar net idle gehaald, 33.000 rpm.

Maar waar t om gaat is om te laten zien wat GE tegenwoordig allemaal kan met de nieuwste technieken natuurlijk!

Ondanks dat t (nog) niet helemaal werkt, petje af!
Inderdaad, heel erg cool dat ze dat uberhaubt kunnen maken, deze techniek heeft een grote toekomst denk ik. Zet zo'n printer op mars en je kunt er alles maken. Straks hoeven we geen schaal modellen meer te maken, komen ze zó kant en klaar uit de printer! Moet ik een andere hobby gaan zoeken ha ha ha!
 
Inderdaad! Scheelt je ook weer een kist inkratten voor de JWM!
Simpelweg ontwikkelen, tekenen en eenmaal op lokatie print je m gewoon uit bij de lokale copy-shop! [emoji16]
 
Lang geheim geweest, zwarte magie van de fabrikanten. Goedkoop zijn de keroburners niet, bij jetcat betaal je gauw tegen de 160,- voor een plugje, anderen zijn rond 120,-. Na wat speurwerk een amerikaanse distributeur gevonden: Low Voltage Maar ik heb ze weer elders. Jaap Gaasbeek Modelbouwjets - JPO-Jetproducts repareert deze pluggen en via hem een paar stiftjes kunnen kopen. Daarna ook een kerel in engeland gevonden die ook een stapeltje had liggen dus heb er inmiddels meer dan genoeg.

Hallo Gerald,

Gebruik jij de gloeistiftjes van 20 of 30 W?

groetjes,
Johan
 
Hoi Johan, sorry voor late reactie. Het zijn de 30W stiftjes. http://crystaltechnica.com/product/ml6-30-mtsi/

540.jpg


Groetjes,
Gerald
 
Hoi Ray, de twee zijdelingse M3 set imbus boutjes zijn spits geslepen en duwen de stift flens tegen de zitting als ik ze vast draai. Dan hebben ze tevens goede stroom contact. Daarnaast spuit ik keramische kit in de opening aan de bovenkant om hem mooi af te dichten. Soms zijn ze niet helemaal 100% dicht maar dat maakt niet zo veel uit. Nu ben ik bezig met interne starters en dan maakt het helemaal niet meer uit.

Groetjesss,
 
Thx. Bij de grote motor Lynx van AMT ook intern maar ik wil zelf mij Mercury ombouwen. Had dus een burner gemaakt maar die lekt aan de boven zijde dus ook brandstof aan de buitenzijde van de motor.
 
Oke, netjes! Dat lekken stopt wel na half minuutje, is alleen start brandstof wat je ziet.
Zolang er maar geen berg compressie lucht verloren gaat. Misschien ook zo maken dat lock schroefjes de stift in de zitting duwen?

Grt,
 
De plug van mijn witte F16 lekte ook altijd een klein beetje, lijkt meer vanwege lucht gespetter, vergelijk pneumatische lek opspoormiddel water/sop. Na start ging het weg. Ziet er niet netjes uit maar maakt het er niet minder functioneel om.
 
Hallo Gerald,

Ik heb ondertussen een plugje gemaakt volgens jou tekeningen en mijn MW 54 omgebouwd naar kerostart.
Alles werkt perfect.
Alleen krijg ik de afdichting van het gloeistiftje in het rvs lichaam niet optimaal.
Na de start wordt er een beetje brandstof uitgeduwd door de compressiedruk, en tijdens het draaien blijft er constant een rookpluimpje uit de plug komen.
Wat voor spul gebruik jij om nadien het gloeistiftje af te kitten?

IMG_0080.JPG
IMG_0087.JPG


Groetjes,
Johan
 
Helaas...., daar kun je eigenlijk niets tussen doen, je moet goede metaal contact hebben tussen het koperen gedeelte van de stift en de behuizing om zo goed mogelijke stroom overdracht te hebben en zo min mogelijk weerstand verliezen. Deze manier heb ik zelf zo gekozen omdat ik het zelf makkelijk kan maken. Beter is de jetcat methode, een contra moer met fijne schroefdraad van bovenaf zodat de stift stevig in de zitting wordt geduwd en beter lekdicht te maken. Ik heb er nog een zacht koperen ring tussen gedaan en daarna de bovenkant met keramische kit afgedicht. Sommige lekken iets, sommige niet. Ziet er niet fraai uit maar het maakt niet zoveel uit hoor. Het lekt/rookt voornamelijk een klein beetje bij start fase, na de start zou het als het goed is weg moeten zijn omdat er daar ook geen brandstof meer komt, anders is je startklep lek. Mijn witte F16 motor lekt een klein beetje maar na inmiddels ongeveer 60 vluchten zie je nog helemaal niets, het is meer een cosmetisch dingetje....

Groetjes,
 
P1010212.JPG

Ik heb het zo gedaan de draad is M8 standaard . om dat je de draad nooit helemaal tot boven in kunt snijden .heb ik een ringgemaakt met M8 draad daar in heb ik een bout met zilver gesoldeerd gat boren en op maat maken
 
Ook een goed idee!

Misschien toch maar eens proberen om tussen de koperen ring van de gloeistaaf en het rvs lichaam een teflon ringetje van 0,5 mm te leggen.
Denk wel dat de stroom genoeg wordt overgebracht door de twee M3 schroefjes.

@ Gerald, heb je meer informatie / merk van de keramische kit die je gebruikt?
Is het een 2K spul?

Groetjes
 
Hoi Gerald, kun je mij vertellen waar in onze kruikenstad kerosine of een vervangende brandstof te koop is,aangezien mijn voorraadje van 20 ltr. kerosine opgestookt is,turbineolie heb ik genoeg om te mengen.
Daarna ben ik van plan de gas-start voor de KT66 turbine te veranderen naar een kerosine-start,lijkt mij een leuk klusje,zeker omdat je het allemaal zo duidelijk beschrijft !
Groeten Sjef.
 
Hallo Sjef,

Zelf woon ik vlak naast de vlieghaven van Antwerpen, maar zelfs dan is het niet altijd makkelijk om aan het juiste spul te komen.
Regelmatig gebruik ik petroleum type C, kan je in België bij sommige pompstations (Maes en Poweroil) gewoon aan de pomp kopen.
Kost bij kleine afname gemiddeld € 0.6 /L en werkt perfect voor onze turbines.
Bij verbranding heb je wel niet de typische kerosine geur wat meestal het plaatje toch kompleet maakt :)

Ik denk wel dat je in Nederland ook verdeelpunten kan vinden.

Succes!
 
Kerosine krijgen is altijd een probleem, zeker het krijgen :hammer:

In Nederland mogen ze op de vliegvelden ook niet 'zo maar' Kerosine verkopen is toch altijd een hekel punt.
Nu zit ik er lekker dichtbij dus stook volop de kerosine weg, mocht je een 20ltr benodigd hebben dan is dat wel te regelen, prijs zal rond de € 1,65 p/ltr liggen geloof ik.

Grt,
Berto.
 
Back
Top