Kleine P-51D Mustang schuimpjes van o.a. Art Tech/Hobbyking

Op de website van Art tech shop staat
DIT IS GEEN BEGINNERSVLIEGTUIG.
Ik zou eerst maar eenskijken op het beginnersgedeelte wat wel een goede beginnerskist is.

Succes Willem

Zoals Willem het ook al beschrijft.

Je hebt gelijk het is een mooi toestel in de goede handen.
Zelf ben ik bang dat hij na 10 a 25 meter in jou handen als beginner met geen ervaring een mooi toestel is in veel losse onderdelen.
Daarom zou ik zelf eens gaan kijken voor:

Easystar perfect beginners toestel zonder rolroeren.
Minimag wel eentje met rolroeren
Tot slot durf ik nog te zeggen als je echt een redelijk leuk uitziend toestel wil hebben de easycube of mentor.
Allen zijn van Multiplex
Maar voor alle toestellen zou ik toch beginnen met lessen.
Zo heb je veellanger plezier van deze mooie hobby

Succes

Thanks voor de tips. Maarja ben altijd al een beetje eigenwijs geweest en ben toch voor een mini warbird met rolroeren gegaan.

Ik was namelijk laatst bij Shamrock in Maatricht en kwam dit RTF vligtuigje tegen voor 59 euro (GuanLi ZERO Radio Remote Control 4CH Electric Airplane RTF [GL502] « RC Helicopter - Radio Remote Controlled Helicoptor Toys - Indoor RC Electric Helicopters)

Het is een Guanli Zero brushed 370 met NI-MH 8.4V/600mAh accu.
Het vliegtuig in elkaar zetten was zo gedaan.
De Zero ziet er leuk uit, alleen het landingsgestel is echt 'crap'. De wieltjes breken al als je ernaar kijkt ;-)

Maargoed, ik ben meteen na het grasveld achterom gegaan om hem te testen.

Maar de brushed motor met 600mah accu is echt waardeloos. Ik kreeg hem niet eens in de lucht. Veel te weinig power!!!!

Tegenvaller? Zeer zeker, maar er is nog hoop!
Ik heb n.l. bij HobbyKing het volgende besteld:

- TowerPro BM2409-18T / 25A BEC / 9x4.7 Prop Combo
- 3x HXT900 9g / 1.6kg / .12sec Micro Servo's (deze waren zo goedkoop dat ik de servo's in de Zero meteen mee vervang)
- 4mm Gold Connectors 10 pairs (20pc)
- HK P-51D Mustang Landing Gear Replacement Set (met een beetje aanpassen zal deze wel op de Zero passen)
- 3s 1300mah lipo (had ik nog liggen)

Alles bij elkaar nog geen 35 euro (incl. verzendkosten).
Met dit brushless setje verwacht ik dat de Zero wel genoeg power heeft.

Wanneer alles binnen is zal ik zal de 'maiden flight' in dit topic gaan posten.

Cheers,
ray

Laatst bewerkt door een moderator:
HK

Nog ff een tip: je kunt 'm ook bij HK Duitsland halen. Kost dan $100 + $10 verzendkosten. Maar je hebt dan geen probleem met douanekosten/inklaren.

hoi,hoi,

daar zijn we weer. ik heb alle electronica vervangen en heb al een paar keer gevlogen op het grasveld hier in de buurt. en ik moet zeggen dat het al aardig lukt. eerst circeltjes en dan achten gevlogen en afkloppen, nog geen ernstige crash gehad).

hehe, ben zelfs niet de enige die gebruikt maakt van het grasveld. ben al iemand met een helicopter en een klein vliegtuig (ook een foamie) tegengekomen tijdens het wandelen met de hondjes.

maar wat ik me eigenlijk afvraag:
gebruiken jullie nu veel de rudder bij het vliegen of zoals ik eigenlijk alleen de rolroeren (in combinatie met het hoogteroer)?

oja, er is wel een club hier niet zooo ver uit de buurt, maar grasveldje hier achterom is ideaal: weinig mensen en in de verte geen bebouwde kom.
ik heb zelfs het vliegtuigje en zender in de kofferbak liggen, zodat wanneer ik zin heb om te vliegen gewoon in de auto stap ;-)

Laatst bewerkt door een moderator:
hoi,hoi,

daar zijn we weer. ik heb alle electronica vervangen en heb al een paar keer gevlogen op het grasveld hier in de buurt. en ik moet zeggen dat het al aardig lukt. eerst circeltjes en dan achten gevlogen en afkloppen, nog geen ernstige crash gehad).

hehe, ben zelfs niet de enige die gebruikt maakt van het grasveld. ben al iemand met een helicopter en een klein vliegtuig (ook een foamie) tegengekomen tijdens het wandelen met de hondjes.

maar wat ik me eigenlijk afvraag:
gebruiken jullie nu veel de rudder bij het vliegen of zoals ik eigenlijk alleen de rolroeren (in combinatie met het hoogteroer)?

oja, er is wel een club hier niet zooo ver uit de buurt, maar grasveldje hier achterom is ideaal: weinig mensen en in de verte geen bebouwde kom.
ik heb zelfs het vliegtuigje en zender in de kofferbak liggen, zodat wanneer ik zin heb om te vliegen gewoon in de auto stap ;-)
Hoi.

Je hebt het goed, normaal vlieg je alleen met je rolroeren en hoogte roer.
Je kunt je richting roer gebruiken voor de landing en als je op je zijkant vliegt als hoogte roer.

mvg Hans

@timmybeetle: thanks for the info.
wat ik een beetje raar vind is dat men bijna overal adviseerd om te 'leren' vliegen met een vliegtuig ZONDER rolroeren. Vliegen met rolroeren is toch veel makkelijker, of ben ik helemaal abuis? Ik heb n.l eens geprobeerd om zonder rolroeren te vliegen, maar ik vind dit veeeel moeilijker (sturen met de ruder en wanneer ie kantelt dan het hoogteroer als rudder gebruiken).

Je rudder gebruiken is best wel belangrijk. Alleen al het gezicht hoe je een bocht maakt zonder of met rudder is heel anders. Zeker een schaalkist moet je jezelf aanleren om rudder te gebruiken in de bochten. Ipv slepend de bocht door volgt de staart veel beter wat een veel mooier vliegbeeld geeft.

Bij de start en landing is rudder van levensbelang. Corrigeren doe je in die gevallen veelal met rudder. Bij het stallen van een tip is een reactie die je veel ziet dat er gecorrigeerd wordt met ailerons. Hierdoor vererger je het alleen maar met een crash als gevolg. Als je op zo'n moment gewend bent om rudder te gebruiken kan je je kist nog redden.

De meeste toestellen vliegen prima op alleen ailerons en hoogte maar zoals Burp zegt, vaak wil het oog ook wat. En dan heb je nog de afwijkende vliegroutines zoals de F3K (discus launch gliders) waarbij het vooral zaak is zo lang mogelijk gebruik te maken van thermiek en je dus zo vlak mogelijk wil draaien. Hoewel ook daarin de laatste tijd rudderless een hype lijkt te zijn. Zelf vind ik rudder vooral erg prettig als ik aan het zweven ben en niet echt een bocht wil maken maar gewoon ruime ringen vliegen. Iedere stuurbeweging kost hoogte en hoe minder hoogte je kwijt raakt bij het zweven des te beter ;)

Ik zou zeker leren vliegen op alleen rudder en hoogte, stel dat je aileron servo het ooit begeeft (en hopelijk in de neutraalstand), dan kun je je toestel in ieder geval nog netjes neerzetten.

-edit- ik twijfel nog een beetje aan dit toestel. Ziet er mooi uit maar lijkt me een beetje klein (echt een parkflyer dus), united hobbies heeft een exemplaar van 1.55 meter dan helaas wel wat meer kost (zeg maar 100 euro meer incl verzenden) maar al is voorzien van flaps en retracts. Enige wat me nog tegenhoudt is dat daar weer een 4S3300 lipo in moet..

Laatst bewerkt:
Duidelijk verhaal. Ik denk toch eens om een keertje naar een club te gaan. Alleen al om te zien hoe andere mensen 'vliegen'.

Misschien een beetje off-topic, maar wat kun je nog meer instellen wanneer je 2 aparte ailerons servo's hebt? Ik weet dat je deze dan kunt gebruiken als flaps, maar ik zag ook op you-tube dat men deze ook in combinatie met het hoogteroer gebruikt: hoogteroer omhoog - bijde ailerons omlaag ( en visaversa). Waarvoor zou deze combo dienen?

Die mix heet Delta of elevon (aileron + elevator)
Dit wordt gebruikt bij staartloze modellen zoals delta's en vliegende vleugels...

Bij staartloze toestellen kun je de elevator niet gebruiken, want die is afwezig ;)

Bij het gebruik van flaps is het vaak noodzakelijk om de elevator mee te mixen; op het moment dat je de flaps naar beneden zet bouwt er onder je vleugels meer druk op waardoor het toestel omhoog gedrukt wordt, in een extreem geval zal het toestel daardoor stallen. Door hieraan elevator down toe te voegen onderdruk je deze neiging en zal het toestel allen flink vaart minderen. Vooral bij DLG's is dat erg mooi te zien, die gaan bijna 'stilhangen' in de lucht. Ideaal om zonder landing gelijk weer een worp te doen, kost weinig tijd :)

Ailerons oftewel Rolroeren :D

Al heb je gelijk dat je er een delta mixer voor nodig hebt om dit goed te laten vliegen, de servo's moeten ook dezelfde kant op kunnen natuurlijk. Ach wat boeit het ook, als het maar vliegt toch :)

Ik heb dus toch maar dit toestel besteld, hopelijk aankomende week binnen vanuit Duitsland. Er zijn toch wel veel lovende kritieken en een wat kleinere parkflyer is altijd makkelijk voor op vakantie ofzo. Ben benieuwd :)

Ik las een stuk terug in dit draadje dat iemand dit toestel van retracts heeft voorzien, zijn er meer mensen die dit hebben gedaan met goed resultaat? De dingen die ik me vooral afvraag zijn

- welke retracts hebben jullie gebruikt? Alleen bij hobbyking hebben ze al vijf soorten.
- hoe bevestig je de servo en wat voor servo is er nodig voor deze maat retracts?

Het liefst zou ik een setje retracts bevestigen waardoor de "scale look" van dit toestel niet verdwijnt, dus zoveel mogelijk van de originele kit gebruiken (wielen, wielkappen etc). En dan natuurlijk zo in de vleugel bevestigen dat deze netjes en heel blijft..

Toestel is binnen, op wat matige afwerking na ziet het er behoorlijk goed uit. Alles functioneert en het gewicht valt me mee met een 3S1500 lipo.

Enige wat ik er niet van kan vinen is het CoG. In de beschrijving staat dat deze op 1/3 van de vleugel moet liggen maar dan is het toestel ONTZETTEND nose heavy; dat kan nooit de bedoeling zijn.

Wie vliegt dit toestel al en waar ligt het CoG dan? Ik heb gezocht op dit forum, op RCG en google maar vinden kan ik het niet :(

Had het via via inderdaad ondertussen (net) gevonden, dank je :) pagina 18 staat het. Ik vind nog steeds dat het CoG dan erg naar voren ligt, zal het eerst eens uitproberen met een 1500MAh lipo voor wat extra power als dat nodig mocht blijken. Eens zien of ik ergens hier in Zwolle een stuk glas gras of een grote parkeerplaats zonder lantaarnpalen kan vinden ;)

Ik had inderdaad gelezen over de mod op het landingsgestel, bij mij zit de as van de wielen ongeveer op de LE van de vleugel, dat zou voldoende moeten zijn. Ik ga waarschijnlijk de accu toch onder de vleugel gebruiken (en dan doorduwen naar voren) zodat het CoG zover mogelijk naar achteren komt. Eerst maar eens een maiden morgen. Ziet er al met al redelijk netjes uit maar vraagt wel wat werk. Even invliegen, dan eerst flaps erin. Makkelijk uit te snijden en netjes weg te werken vooral omdat ze toch alleen naar beneden hoeven te bewegen. Daarna eens kijken wat de diepte van de vleugel is en een setje retracts bestellen :D

Back