klinknagels / revetten

Ik ben van plan m'n Vario Bell UH-1D te voorzien van klinknagels. Niet met de houtlijmmethode, maar gaatjes boren en de plastic nageltjes erin. Mijn vraag, hoe de klinknageltjes te verlijmen heb ik niet op het forum kunnen vinden. Ik zat zelf te denken ze met secondenlijm aan de achterzijde te lijmen, maar in het nauwe staartstuk kun je er moeilijk bijkomen. Iemand een goede tip?

Ik ben van plan m'n Vario Bell UH-1D te voorzien van klinknagels. Niet met de houtlijmmethode, maar gaatjes boren en de plastic nageltjes erin. Mijn vraag, hoe de klinknageltjes te verlijmen heb ik niet op het forum kunnen vinden. Ik zat zelf te denken ze met secondenlijm aan de achterzijde te lijmen, maar in het nauwe staartstuk kun je er moeilijk bijkomen. Iemand een goede tip?

Weet 't niet zeker omdat ik het zelf nog nooit met die revetten gewerkt heb, maar ik zou zeggen: gaatjes boren, op een gaatje een klein druppeltje CA-lijm in/op het gaatje leggen, en het revetje er met een vlotte beweging in een keer op zijn plek duwen. De navolgende primer of lak zal de revetjes verder wel fixeren denk ik. Er komt per slot van rekening géén kracht op....

Groet, Bert

Met een tandenstoker een héél klein beetje secondenlijm op het "steeltje" van de rivet, en dan in't gaatje steken..Te veel secondenlijm en het komt onder de rivet uit, en dat willen we niet..
Houtlijmmethode werkt wel veel sneller...

Ik neem secondelijm doe een druppel op een plastieken doosje en neem dan een pincet.

Vervolgens neem ik een klinknagel bij de kop met de pincet duw het steeltje in de secondelijm, en dan duw ik de klinknagel in het gaatje.

((( ongeveer het zelfde als Didier )))

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik lijm de revetten met witte houtlijm. De houtlijm werkt trager dan secondenlijm, is gemakkelijk schoon te vegen en laat geen sporen na.
Een drupje houtlijm spuit ik op een plankje, hierin dompel ik de revet dewelke ik dan in het gaatje druk. Daarna afvegen met een doekje en klaar is kees.

Hi,

Ik zit ook in de statische modelbouw en daar doen we de dingen een 'beetje' anders... Als de romp uit plastic bestaat kun je er langs de binnenkant met een klein ( metalen )tandwieltje over rollen.
Je krijgt dan langs binnen een putje, langs buiten een bolletje. Wel een zachte ondergrond gebruiken zoals een snijmat of place mat.
Waar de rivets moeten komen kan je gewoon aftekenen met een pen....
Zo hoef je niks te boren of te lijmen:cool:
Door met verschillende diameters van tandwielen te werken kan je zo de spacing tussen de rivets regelen. Wij gebruiken tandwieltjes uit uurwerken met een houdertje aan, in dit geval moet er iets groters gezocht worden ( tandwiel uit de staande klok van oma!?)

ik begrijp ook wel dat er een verschil is tussen 1/32 en een vliegend model op 1/10 maar als je een paar 1000 rivets moet zetten en er geen 2 maand wil mee bezig zijn is dit misschien een optie;)

Succes Rudi

Laatst bewerkt:
Hi,

Ik zit ook in de statische modelbouw en daar doen we de dingen een 'beetje' anders... Als de romp uit plastic bestaat kun je er langs de binnenkant met een klein ( metalen )tandwieltje over rollen.
Je krijgt dan langs binnen een putje, langs buiten een bolletje. Wel een zachte ondergrond gebruiken zoals een snijmat of place mat.
Waar de rivets moeten komen kan je gewoon aftekenen met een pen....
Zo hoef je niks te boren of te lijmen:cool:
Door met verschillende diameters van tandwielen te werken kan je zo de spacing tussen de rivets regelen. Wij gebruiken tandwieltjes uit uurwerken met een houdertje aan, in dit geval moet er iets groters gezocht worden ( tandwiel uit de staande klok van oma!?)

ik begrijp ook wel dat er een verschil is tussen 1/32 en een vliegend model op 1/10 maar als je een paar 1000 rivets moet zetten en er geen 2 maand wil mee bezig zijn is dit misschien een optie;)

Succes Rudi

Lijkt me geen goed plan.... de meeste helirompen zijn van glasvezel versterkt Epoxy.... daar druk je geen bubbletjes in zonder de struktuur van de glasmat te beschadigen....

Bij ABS rompen (meestal niet zelfdragende rompen) zou het wel mogelijk zijn denk ik....

Groet, Bert

Lijkt me geen goed plan.... de meeste helirompen zijn van glasvezel versterkt Epoxy.... daar druk je geen bubbletjes in zonder de struktuur van de glasmat te beschadigen....

Bij ABS rompen (meestal niet zelfdragende rompen) zou het wel mogelijk zijn denk ik....

Groet, Bert

het zijn de ABS rompen die ik in gedachte had Bert;)

Grtz Rudi

Back