KMP/Esm fw-190

met wat geluk mag ik een ESM FW-190 overnemen van een vliegcollega,

Volkert, ik zag dat je de laser V240 erop had zitten, had je nog echt zoveel lood nodig? (800 gr)
Ik zag al dat je ook nog een forse tank had en om dan ook nog bijna een kg lood als deadweight mee te nemen, is errug zonde..
dan heb ik de neiging om de zo zwaarst mogelijk motor te nemen...

Dank aan Juweeltje om dit draadje naar boven te trekken; ik had de vraag nog niet gezien.

Ik heb de 200v, niet de 240v.

Ik heb het zwaartepunt conservatief genomen (130mm van vleugelrand, niet 135-140 zoals in de bouwhandleiding staat). Better safe then sorry. Dit heeft behoorlijk invloed op de hvh lood nodig in de neus. Misschien dat op 135mm je nog maar 250 nodig hebt, weet ikniet.

Ik denk dat een Saito-180 of een Laser200v meer dan genoeg power is. Als ik ermee gevlogen heb weet ik meer. Ik heb de motor al wel laten lopen en de trekkracht is enorm.

Ik zou zelf niet groter gaan qua motor. Nog grotere prop, heb je wel genoeg ruimte en de vliegsnelheid moet wel een beetje kloppen.

Ben nu alweer op reis. Als ik weer thuis ben hoop ik eindelijk de kap af te maken en als dan het weer eindelijk ok is kunnen we gaan vliegen! Ben benieuwd.

Volkert

nieuwe aanwinst

Dit topic met interesse gevolgd, vlieg zelf met ESM kisten en alle info over deze kisten is altijd welkom.
Heb een FW-190 bij Bigplanes besteld met V-3 retracts, gelukkig was de nieuwe levering in Maart wat betreft de 190 nog niet uitverkocht.
Vorige levering piste ik net naast het potje:(
Heb een Saito 125 en 150 liggen, wat zou de beste optie voor deze kist zijn?, denk zelf aan de 125 dan kan ik eventueel de 150 in de P-47 bouwen.
GR. Wim

persoonlijk zou ik de 150 nemen..
deze kist is te vergelijken met mijn f8f esm.
o.a bij TBM stellen ze 35cc benzine motoren voor….
ook op diverse Amerikaanse forums zijn vele f8f 'ers begonnen met een wat underpowerde saito 125 maar dan wel vlug overgestapt daar wat meer vor dit kaliber...….vooral op benzine motoren…

Dit topic met interesse gevolgd, vlieg zelf met ESM kisten en alle info over deze kisten is altijd welkom.
Heb een FW-190 bij Bigplanes besteld met V-3 retracts, gelukkig was de nieuwe levering in Maart wat betreft de 190 nog niet uitverkocht.
Heb een Saito 125 en 150 liggen, wat zou de beste optie voor deze kist zijn?, denk zelf aan de 125 dan kan ik eventueel de 150 in de P-47 bouwen.
GR. Wim

GR. Wim

Ik zit ook met spanning te wachten tot de nieuwe levering komt bij Bigplanes. Mijn FW-190 staat al ruim een half jaar in de bestelling. (was ook net te laat met de oude voorraad) Ik vraag me wel af of de 3v retracts er ook zijn eind maart ?
De motor die ik ga gebruiken is een ASP 160 twin. Een Saito 125 is volgens mij niet voldoende. Zeker niet als je er ook nog eens een cockpit met piloot in zou willen bouwen.

Hopen dat het snel eind maart is :D

Ik zit ook met spanning te wachten tot de nieuwe levering komt bij Bigplanes. Mijn FW-190 staat al ruim een half jaar in de bestelling. (was ook net te laat met de oude voorraad) Ik vraag me wel af of de 3v retracts er ook zijn eind maart ?
De motor die ik ga gebruiken is een ASP 160 twin. Een Saito 125 is volgens mij niet voldoende. Zeker niet als je er ook nog eens een cockpit met piloot in zou willen bouwen.

Hopen dat het snel eind maart is :D

Volgens Erik komen ook de V-3 retracts in Maart binnen, mijn retracts voor de P-47 zouden er ook bij zijn:o

Man, man, het wordt tijd voor een "ESM"-dagje ergens straks in juni of zo :-)

Volkert

Kan dit niet ,na overleg met vliegclub Delta, in Oss gehouden worden !, zij hebben altijd een mooie scale-warbird meeting, lijkt mij een mooie gelegenheid om met een aantal ESM kisten/vliegers daar aan mee te doen.
Misschein ook wel leuk om Bigplanes uit te nodigen zodat hij ESM kan promoten:rolleyes:

Waarom is er geen aparte groep aan gemaakt voor Warbirds, dat zou natuurlijk helemaal mooi zijn, en daar binnen groeps van merken/type bijvoorbeeld.
Lijkt mij een goed idee,

Vorig jaar was Erik ook aanwezig in Oss.
Ik denk dat we kunnen toezeggen ook dit jaar zoveel mogelijk demo kisten te laten zien.
Hopelijk zijn dat een
P39
Hawker Typhoon
Spitfire
T-28
Kleine Beaver (E)

En wat de andere deelnemers nog meenemen natuurlijk.

Verder zal ik een van de kisten gedurende de dagen met dubbele besturing uitrusten zodat de leerzling zender overgepakt kan worden om eens met de grotere toestellen te kunnen vliegen. Ik denk aan de P39 en de Spitfire.
We kunnen all modes bedienen dus dat hoeft geen probleem te zijn.
Starten en landen doe ik zelf, maar in de lucht kan overgepakt worden om eens wat "krullen te trekken"
Niets is leuker dan met een toestel te kunnen vliegen voor je het (of iets gelijkwaardigs) koopt.

Of Erik met een stand aanwezig kan zijn is nog niet bekend, maar het ligt wel in de verwachting.

Vorig jaar was Erik ook aanwezig in Oss.
Ik denk dat we kunnen toezeggen ook dit jaar zoveel mogelijk demo kisten te laten zien.
Hopelijk zijn dat een
P39
Hawker Typhoon
Spitfire
T-28
Kleine Beaver (E)

En wat de andere deelnemers nog meenemen natuurlijk.

Verder zal ik een van de kisten gedurende de dagen met dubbele besturing uitrusten zodat de leerzling zender overgepakt kan worden om eens met de grotere toestellen te kunnen vliegen. Ik denk aan de P39 en de Spitfire.
We kunnen all modes bedienen dus dat hoeft geen probleem te zijn.
Starten en landen doe ik zelf, maar in de lucht kan overgepakt worden om eens wat "krullen te trekken"
Niets is leuker dan met een toestel te kunnen vliegen voor je het (of iets gelijkwaardigs) koopt.

Of Erik met een stand aanwezig kan zijn is nog niet bekend, maar het ligt wel in de verwachting.

Prachtig idee, meld me nu al vast aan om een paar rondjes met deze kisten te mogen vliegen.
Hoop dat mijn P-51 klaar is en dat we mooi weer hebben:cool:

Back