KMP/Esm fw-190

Wat is het gewicht en wat is de aanbevolen propellor maat?

het gewicht is 1,4 kg (zonder uitlaat) en de aanbevolen prop's zijn: 17x8, 17x10, 17x12, 18x8
vandaag brandstof gehaald en een 1s 5000 mha lipo (voor de glowdriver) besteld.
Hopen dat ik volgende week de eerste liter in kan lopen.
Ik zal proberen dit te filmen en te posten :p

de evolution 7 77 is de ums seidel 7/70 met een iets grotere boring
het zijn dus eigelijk seidel motoren
maar let op
onderdelen zijn lastig
en de kwalitijd is ook niet echt geweldig
ik heb zelf de 7/70
en na 3 keer gedraait te hebben moesten de kleppen al bijgesteld worden
en hij was al ingelopen

Ik mag er wel vanuit gaan dat als Horizon Hobby deze motoren verkoopt dat dit wel degelijke motor moet zijn. Mijn ervaring met Horizon Hobby is dat ze een zeer goede service hebben en dat zij geen producten verkopen waar ze geen service op kunnen bieden.
Als je deze motor met liefde behandeld dan lees ik ook heel veel positieve dingen.
Dat je kleppen moet stellen is volgens mij normaal tijdens de inloop.
Kortom,....... de tijd zal het leren :p

Ik hoor ook HEEL vaak dat ASP motoren slecht zijn, nou,...... ik vlieg al geruime tijd met ASP en ik heb nog niet één motor gehad die slechter is dan os max.

Mooi gewicht. Heb je nog maar weinig lood nodig!

Ik gebruik voor de glowdriver trouwens een 1S 800mAh pakket. Dit is ruim voldoende. Ben benieuwd naar jouw verbruik met 7 cylinders! Ik heb er maar twee!

Elke 4 takt motor moet na een korte loopperiode de kleppen nagesteld worden,dat geld voor elke nieuwe motor.

Mooi gewicht. Heb je nog maar weinig lood nodig!

Ik gebruik voor de glowdriver trouwens een 1S 800mAh pakket. Dit is ruim voldoende. Ben benieuwd naar jouw verbruik met 7 cylinders! Ik heb er maar twee!

Als ik het goed uitgerekend heb moet ik minimaal 3000 mAh nodig hebben.
Het valt niet mee om een 1s 3000 mAh te vinden.
Ik denk dat ik voor een 1s 5000 mha van Hobbyking ga, het is wel wat meer gewicht maar qua prijs is het weer een goedmaker ;)
Turnigy nano-tech 5000mah 1S2P 50~100C Hardcase Lipo Pack (ROAR APPROVED) (NL Warehouse)

Hoe lang kan je met die 800mAh doen ?

Elke 4 takt motor moet na een korte loopperiode de kleppen nagesteld worden,dat geld voor elke nieuwe motor.

Het zou inderdaad vreemd zijn als je dit niet zou hoeven doen ? Maar gelukkig is er ook 2 takt,.....:p

ik heb zelf de 7/70
en na 3 keer gedraait te hebben moesten de kleppen al bijgesteld worden
en hij was al ingelopen

Volgens de beschijving moet je na een uur inlopen de kleppen nakijken en waar nodig bijstellen !
Als dat gebeurd is dan hoef je dit pas na 5 draaiuren te herhalen.
Dit heeft overigens niets met de kwaliteit van de motor te maken.

Ik moest ze wel bijstellen
de speling was behoorlijk de stoterstangen vielen er bijna uit
dit komt omdat de nokkenschijf niet gehard is maar aleen voorzien van een nitreerlaag

ook is er veel te halen uit het opnieuw inslijpen van de kleppen in de cilinderkop
ums doe dit namelijk gewoon helemaal niet
de kleppen lekken dus ook
de mijne gaat na dit seizoen naar dick van der velde voor een voledige rebild

ik zeg niet dat ze slecht zijn
maar er valt een hoop te verbeteren

maar laat hem eerst maar is inlopen

Ik moest ze wel bijstellen
de speling was behoorlijk de stoterstangen vielen er bijna uit
dit komt omdat de nokkenschijf niet gehard is maar aleen voorzien van een nitreerlaag

ook is er veel te halen uit het opnieuw inslijpen van de kleppen in de cilinderkop
ums doe dit namelijk gewoon helemaal niet
de kleppen lekken dus ook
de mijne gaat na dit seizoen naar dick van der velde voor een voledige rebild

ik zeg niet dat ze slecht zijn
maar er valt een hoop te verbeteren

maar laat hem eerst maar is inlopen

Ik heb alle kleppen zojuist gecheckt en er zit inderdaad op sommige meer speling op dan bij andere.
Ze staan in ieder geval te los,.. en niet te strak zodat de kleppen kunnen beschadigen.
Ik ga eerst de motor maar eens lekker inlopen en na een 1 uur draaien ga ik opnieuw kijken.

Mag ik vragen wat je kosten zijn om je kleppen opnieuw te laten inslijpen ?

Laatst bewerkt:
Hallo voor dat je begint te sleutelen hier informatie over je motor en de gebruikte materialen.
EVOE735 - 7 Zylinder 35 ccm 4-Takt Sternmotor (Glühzünder)*- Aviation Scale Products

Metallurgie is een vak, even als het harden van materialen.

gr dick

Super,...... bedankt.
Ik ga eerst volgende week de motor rustig indraaien volgens het boekje en ik ga er dan ook vanuit dat ik hierna (behalve kleppen checken natuurlijk) niet veel meer hoef te doen en gewoon lekker ga vliegen :p
Als ik alles wat ik lees op een rijtje zet dan kan ik wel de conclusie trekken dat deze motor wel degelijk een betrouwbaar product is.
Ik ben er in ieder geval HEEL BLIJ MEE ;)

Een warbird met radiaal, ach joh dan sta je al 10 punten voor qua geluid op een FW met DLE:D
dan je wellicht iets meer werk kan_zal_moeten hebben met een seidel, ach het geluid maakt alles weer goed..
Trouwens na wat seidels gekeken op Pro Wing, zag er toch best goed uit hoor.
er zijn genoeg heren die ASP's / Magnums links laten liggen omdat ze veel minder zijn, maar ook weer genoeg heren die al vele jaren met plezier hun ASP's de sporen geven. wellicht speelt de eigenaar_inlopen ook een grote rol..
Natuurlijk zijn Seidels niet te vergelijken met Brown Bear, maar die zijn helaas errug zeldzaam, klopt dat dick? ;)

Weet je al met wat je hem laat inlopen Raesi? 9% MA10_9% wonderolie (geen nitro)

Weet je al met wat je hem laat inlopen Raesi? 9% MA10_9% wonderolie (geen nitro)

De eerste 5 liter loop ik in met 10% Klotz en de volgende 5 liter met 8% Klotz. Uiteraard zonder nitro
Daarna ga ik verder met 6-7% Klotz en in eerste instantie ook zonder nitro.

Laatst bewerkt:
Misschien een domme vraag maar waarom geen nitro.....
Ik dacht dat er altijd nitro in zat.....

Zelf ook altijd klots gebruikt maar daar heb je dan 5-10% nitro in zitten?

Van mijn 2 vorige seidel motoren, werd er aanbeveeld om geen nitro te gebruiken. Nitro zorgt er ook voor dat je lagers enzo sneller roesten.

Ook nooit nitro gebruikt, en ze liepen als een zonnetje.

Van mijn 2 vorige seidel motoren, werd er aanbeveeld om geen nitro te gebruiken. Nitro zorgt er ook voor dat je lagers enzo sneller roesten.

Ook nooit nitro gebruikt, en ze liepen als een zonnetje.

De bedoeling is dat ik gewoon ga vliegen ZONDER nitro.

Mag ik vragen welke olie jij gebruikte om de van de buitenkant bewegende onderdelen te smeren (pushrods, kleppen, ect)
J.weel gebruikt TSL maar daar kan ik niet zo veel over vinden en ik zou ook niet weten waar ik dat kan kopen.

Ik wacht nog op een nieuwe voelermaat die ik besteld heb zodat ik de kleppen grondig na kan kijken (m'n oude mist 0,15) en dan ga ik m'n prachtige motor voor het eerst aan de gang slingeren,............. Best spannend :)

Ik las op het draadje over stermotoren dat jij best tevreden bent over de motor,... toch ?
Heb je nog tips ?

Alvast bedankt.

Misschien een domme vraag maar waarom geen nitro.....
Ik dacht dat er altijd nitro in zat.....

Zelf ook altijd klots gebruikt maar daar heb je dan 5-10% nitro in zitten?

Ik haal m'n brandstof bij Hobby-in en daar mengen ze alles wat je wil, dus ook zonder nitro.
Ik vlieg overigens ook met een os 5cc 2-takt zonder nitro, vooralsnog doe ik dit al 2 jaar met deze motor en dit bevalt goed.

mijn 2 7 cylinder stermotoren waren beide UMS motoren, en ik was er best tevreden over. Ik gebruikte voor de nokjes te smeren een soort afterrun olie, voldeed prima.

Heb je er een ringuitlaat bij? lawaai is veel 'voller' met de ringuitlaat :D

mijn 2 7 cylinder stermotoren waren beide UMS motoren, en ik was er best tevreden over. Ik gebruikte voor de nokjes te smeren een soort afterrun olie, voldeed prima.

Heb je er een ringuitlaat bij? lawaai is veel 'voller' met de ringuitlaat :D

Ja, ik heb hem compleet met ring uitlaat en glow module van microsens.
Ik denk dat ik dan toch voor afterrun olie ga :p

Ik vlieg altijd met 10% nitro. Loopt de motor goed, ook in de winter.

Volkert
In de winter vlieg ik niet ;) Brrrrrrrrrr veel te koud :rolleyes:!
Ik heb ook een os 91 4 takt waar ik met 10% nitro vlieg, daar loopt die net iets beter op.
Al m'n 2 takt motoren vlieg ik zonder nitro, deze doen het ook perfect zonder en dan is de keuze snel gemaakt :p

Heb je nog gevlogen met de FW-190 dit weekend ?

Back