KMP/Esm fw-190

inloop nieuwe motor

Deze week begonnen aan het inlopen van m'n nieuwe stermotor.

5 runs van elk 5 minuten zitten er op :p

De eerste start ging wat moeilijk.
Alles volgens de beschrijving afgesteld, de low-needle 2 hele slagen open en de High-needle 2,5 slagen open.
Glow driver goed ingesteld en alle bewegende onderdelen (aan de buitenkant) gesmeerd. Klaar voor de eerste run,..... dacht ik :)

Na enige tijd geprobeerd te hebben was helaas m'n gloei accu leeg :(
Dus helaas die avond geen ronkende motor :(

De volgende dag met goede moet en volle accu weer geprobeerd.
Even goed primen, en LOPEN :p (Het is altijd even aftasten bij een nieuwe motor hoe(veel) je het beste moet primen. )
De motor liep niet goed ??? en viel ook gelijk weer uit.
Als snel kwam ik er achter dat de afstelling welke in de handleiding staat niet klopt. Ik ben maar op gevoel gaan afstellen en ik moet zeggen dat dit goed gelukt is :p
De 2e start was al een stuk beter. Na 5 minuten heb ik de motor uitgezet om het één en ander te controleren. Alles was goed, alle cilinders waren ongeveer 40 graden, en alle 7 de cilinders liepen netjes met elkaar mee.
Na nog wat afstellen heb ik die avond de motor voor de 3e keer gestart en hij heeft weer 5 minuten perfect gelopen.
De volgende dag nog 2 runs gehad en deze zijn ook perfect gelopen :D
De motor krijgt nu ook steeds meer compressie, en start gelijk.

Ik moet wel zeggen dat deze stermotor toch wel erg indrukwekkend is !
Het geluid, de power,.... alles aan deze motor bezorgd je kippenvel :p

Verder is m'n vleugel helemaal klaar en ga ik beginnen aan de fuselage

Laatst bewerkt:
Gisteren (eindelijk) weer begonnen aan de FW-190.

full

De vleugel is nu zo goed als klaar,...... tijdens het inbouwen van de retracts stuiten ik op iets waar ik m'n twijfels over heb :confused:
Zijn de retracts van een FW-190 niet 80 graden ? De retracts welke bij mijn bestelling zaten zijn 90 graden ?
Of ik doe iets niet goed of de retracts zijn niet goed

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
FW retracts horen idd 74 graden te zijn.
Ik heb mijn Lado RS333 binnen en ook Christophe zei (evenals aerobertics) dat de retracts 74 graden moeten zijn..

FW retracts horen idd 74 graden te zijn.
Ik heb mijn Lado RS333 binnen en ook Christophe zei (evenals aerobertics) dat de retracts 74 graden moeten zijn..

Dat vermoeden had ik al toen ik mijn retracts ingebouwd had :( Nu heb ik 90 graden en deze zijn origineel van esm voor de FW-190 ??? Ik denk dat er iets niet goed ik gegaan bij esm.
Ik heb het verhaal al neergelegd bij Erik van bigplanes (waar ik deze heb gekocht) Hopen dat het snel opgelost wordt.

Passen de poten van esm ook op de lado retracts ?

vandaag m'n motor maar weer eens aan de gang geslingerd :p

HIER WORDT IK ECHT VROLIJK VAN :lol: ,..... Wel geluid aanzetten !

[URL="
UMS 7-35 radial - YouTube[/URL]

Laatst bewerkt door een moderator:
de originele struts van ESM hebben een as-diameter van 6mm en dat hebben de Lado's RS333 ook, dus yep ze passen.
Al is chinese 6mm in het echt ongeveer 6,1mm dus een bitje schuren en het past gegoten.

de originele struts van ESM hebben een as-diameter van 6mm en dat hebben de Lado's RS333 ook, dus yep ze passen.
Al is chinese 6mm in het echt ongeveer 6,1mm dus een bitje schuren en het past gegoten.

OK, nooit zo begrepen. Ik heb daarom toen de RS666 genomen. Dit is in feite alleen de actuator die je dan in de ESM set moet bouwen.

Volkert

Wie heeft er al mooie vlieg filmpjes van hun eigen fw190 ?
Ik ben nog bezig met bouwen, helaas even de laatste tijd geen tijd voor gehad.
ook zijn onderdelen niet leverbaar momenteel :(

Helaas ben ik ook nog bezig met de bouw :(

Ik wacht nog op antwoord van Erik (bigplanes.nl) over mijn retracts, ik heb 90 graden retracts gekregen bij mijn bestelling i.p.v. 74 graden.

De volgende dingen moet ik nog doen:
- Cockpit inbouwen
- schuifbare cockpitkap maken
- motor inbouwen
- cowl op maat maken met luikjes erin zodat ik bij de kleppen van de motor kan komen.
- retracts vervangen voor 74 graden
- en nog wat kleine dingetjes

Ik denk niet dat mijn FW-190 dit jaar nog vliegt :( de bedoeling was van wel,.... maar dat ga ik niet meer redden.

Helaas ben ik ook nog bezig met de bouw :(

Ik wacht nog op antwoord van Erik (bigplanes.nl) over mijn retracts, ik heb 90 graden retracts gekregen bij mijn bestelling i.p.v. 74 graden.

De volgende dingen moet ik nog doen:
- Cockpit inbouwen
- schuifbare cockpitkap maken
- motor inbouwen
- cowl op maat maken met luikjes erin zodat ik bij de kleppen van de motor kan komen.
- retracts vervangen voor 74 graden
- en nog wat kleine dingetjes

Ik denk niet dat mijn FW-190 dit jaar nog vliegt :( de bedoeling was van wel,.... maar dat ga ik niet meer redden.

Ik ga het dit jaar ook niet redden helaas, ook ik wacht op de retracts

Allen, even jullie advies hoe kun je het beste deze control horn bevestigen?
hebben jullie een klein gaatje geboord? kortom hoe hebben jullie dit gedaan.

w5va.jpg

Klopt,... gewoon een gaatje boren. Let wel op dat de zo boord dat de controlhorn haaks ten opzichte van de vleugel staat ! (dus niet haaks op de bovenkant van de aileron want dan boor je schuin ten opzichten van je vleugel)
Als je de handleiding volgt dan moet het goed komen :)

Mooi cockpit trouwens ! Ga je ook nog een sliding cockpit maken ?

en ik laat altijd een paar druppen dunne secondelijm in het gat lopen voor extra stevigheid....
Denk er wel om dat het er niet uitloopt!!

wat ik ook heb gedaan is het boutje in een hoek gezet zodat de sluitring onderop en de verzonken ring bovenop mooi op de rolroer aansluiten...je hebt ander een kiertje aan de achterkant....

dit bij mijn pc-21 van esm......

Back