ik weet niet hoe jouw "testbank" eruit ziet, maar dat verramponeert de trillingshuishouding stevig.
wie weet komt het juist door die testbank..
meestal gaat het om hoogfrequente trilling.
niet de hoofdas of kop.
maar wel de motor
aandrijving richting staart
snaar of torque tube zelf
onbalans in staartbladen (grote kanshebber)
lagers, kromme assen...
als gevolg, als er een kabel tussen sensor en frame is gefrommeld, gaat de trilling uit het frame (=motor) rechtstreeks de unit in. dan heeft de dempende tape geen nut meer.
als een kabel strak staat, idem.
Kan ook zijn dat er ergens een schroef losgerammelt is in het frame.
dan trilt de boel net ff anders. misschien problematisch.
Of je gooit er een dik foamtape onder.
niet zo'n suf tesa strip ding. dat dempt voor geen meter.
gewoon echt een wat dikkere foamtape.
ik heb een dergelijk probleem op mijn trex 600 eens opgelost door 2x 5gram balanceerlood op de sensor te plakken.
deze is daarna natuurlijk 10 gram zwaarder, maar komt als gevolg ook minder snel van zijn plek.
zodoende ook minder trillingsgevoelig.
moet er wel een tape onder zitten wat toestaat dat frame en unit los van elkaar een beetje bewegen.
bij die brandstof machines heb ik een dik tape, staalplaatje, en nog eens dik tape eronder.
die 600 heb ik op een gegeven moment uitgerust met vonkontsteking.
dan veranderd het volledige gedrag van de motor, ook qua trilling.
de eerste paar vluchten wilde de vbar constant rechtsaf, en heb ik dus handmatig steeds links moeten corrigeren.
maar het vloog wel.
daarna dat lood erop. en toen deed hij het weer goed.
gewoon die swash goed in de gaten houden tijdens optoeren.
en recht sturen.
zolang jij de swash recht stuurt alsof je al vliegt, kan hij je bijna niet verrassen.
wel opletten, als de swash alle kanten op vliegt uit zichzelf, moet je het niet in trilling zoeken, dan verwacht ik eerder dat er iets aan de unit niet goed is.
ik heb het best vaak gehad, vroegah met de staartgyro's, later met stabilisaties, meestal als het over trilling gaat zakt de swash 1 kant op.
soms vlot, soms rustig. maar niet uit zichzelf letterlijk alle kanten op.