KOKAM Li-Poly accu's

Dirk

Forum veteraan
Kokam Litium-polimeer accu's lijken een veelbelovend product te zijn voor Electrovliegers... 3-4 C continue 5-6 C kortstondig, te laden met 1C(feitelijk niet correct volgens puristen.. :wink: )
Cellen kunnen parralel gezet worden...capaciteit verdubbeld

De volgende gegevens heb ik gevonden

Type 145 4.2V 145Ma tot 1A te belasten 3,5 gram (b.v. 4 in een Slomo (2 aan 2) 14gram accu 290Ma 8,4V!)
Type 1020 4.2V 1000Ma tot 5A te belasten 10,5 gram (speed 280 6V)
Type 1575 4.2V 1600Ma tot 8A te belasten 32 gram( Speed 300)
Type 2070 ?.?V 2000Ma to 12A te belasten ?? gram (speed 400)
Type 3270 ?.?V 3300Ma tot 15A te beasten ?? gram

Een hele lange discussie 43 pagina's !!!! op EZONE forum http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?s=d128c2fa93c5ec7a013ab427f4c83502&threadid=56590

Wie heeft ervaring en weet waar ze te krijgen zijn
 
Dirk zei:
Zijn deze accu's ook met een Schutze lader te laden ???

Als er geen Lithium programma in zit niet. Sommige Schulze laders kun je laten "updaten".

Ik laad de Kokam cellen met een Graupner Ultramat 30, dat gaat prima.
 
Bert zei:
Dirk zei:
Zijn deze accu's ook met een Schutze lader te laden ???

Als er geen Lithium programma in zit niet. Sommige Schulze laders kun je laten "updaten".

Ik laad de Kokam cellen met een Graupner Ultramat 30, dat gaat prima.

Wel erbij vermelden HOE aub?
Vorige week in Alphen had je er een 'iets' langer verhaal over... ;)
 
Oke, oke, Niek. Ik zal het even uitleggen.
Lithium cellen heb je met verschillende basis spanningen (3,6V lithium-ion, 3,7V lithium-Mangaan en Lithium-polymeer). Lithium-ion moet je laden tot een eindspanning van 4,1V. Lithium-Mangaan tot 4,2V. Lithium-polymeer ook tot 4,2V. Op de Ultramat 30 kun je kiezen tussen Lithium-ion en Lithium-Mangaan. Voor Lithium-polymeer gebruiken we de Lithium-Mangaan stand (4,2V). Als je de Lithium-ion stand gebruikt komen ze maar tot 70% vol (kun je nog steeds asociaal lang vliegen maar met iets minder "fut"). Bij de Ultramat 30 word de laadstroom gekozen via de cel inhoud.(beetje kromme methode maar omdat je nu eenmaal toch met 1C laad komt het op het zelfde neer). Voor een 1000mAh pakket kies je dus als "laadstroom" 1000mAh. De lader gaat dan laden met 1 Amp. Voor dat je gaat laden moet je wel het aantal cellen in serie aangeven, anders klopt de eindspanning natuurlijk niet.

Voor dat je cellen in serie kunt zetten moet je ze eerst in de zelfde (ont)laad toestand brengen door ze allemaal met 1C tot 3,1V te ontladen.

De zelf ontlading van deze cellen is gering, ik kan 2 indoor meetings op 1 lading vliegen (2x3vluchten van 6 minuten) voor dat de spanning zo laag word dat de trekkracht/gewicht verhouding onder de 1/1 zakt.

Iets om rekening mee te houden met deze cellen is dat ze bijna niks wegen in verhouding tot NiCad's en Nimh's van de zelfde capaciteit. Bij de meeste elektro modellen kun je het zwaartepunt kloppend krijgen door je accu pakket te verschuiven, maar met pakketten van enkele grammen helpt dat niet meer. Je moet dus ruim van te voren je componenten zo in plannen dat je goed uitkomt.
 
@Ron: We hebben het hier over significant andere cellen dan in de meeste van jouw genoemde links. Het gaat om Lithium-polymeer cellen. Groot verschil met vroegere lithium typen zijn o.a. geen cylinder vormige behuizing en een veel grotere vermogens afgifte. Door het ontbreken van een stevige metalen koker om de cellen kunnen ze niet meer ontploffen bij mishandeling. Ook het gewicht is hier door veel lager geworden.

@Dirk: Eh, de 1020 Kokams wegen iets meer dan 20 gram hoor! Die van 3270 zijn 62 gram.
Je hebt ook 560 van 12 gram en 880 van 18 gram.
Volgend jaar komen de lang verwachte 7500 Mah cellen van ongeveer 116 gram en deze kunnen bijna 40 Amp piek en 25 Amp continue leveren.
Bij de gewichten moet je bedenken dat het gaat om cellen van 3,7 Volt! In de meeste gevallen volstaan dan ook slechts 2 of 3 cellen om de nu veel gebruikte packs van 6 tot 10 cellen NiCad's of Nimh's te vervangen.
De werkelijke energie dichtheid (Joules/gram) is ongeveer 3 tot 5 keer beter dan andere cellen.

"Waaaat moet je nu al landen? O, ik hoor het al er zit een brandstof motor in!
 
Ik heb een Schulze ISL-6-530 Software versie 7.xx

deze heeft op uitgang 2, 2 Lithium programma's

Lithium mangaan 3.0-9.0V laadspanning ???
Lithium ion 3.7-11.1V laadspanning ???

zal de laadspanning nameten staat niet in de documentatie

beide met 100,200,332,500Ma laadstroom, 3 cellen mits de accuspaning minimaal 13,8V is

@Dick, moet de maximale ontlading 'beveiligd' worden of gaat dit met 'normale' regelaars goed :?:
 
Lithium-polymeer cellen mogen tot niet onder de 3Volt komen (onbelast), of 2,5V (belast met 5C). Bij een lagere spanning treed onomkeerbare schade aan de cel op. Alleen de nieuwe hacker jeti master brushless regelaar heeft naar verluid een speciaal programmeerbare afslag voor 1, 2 en 3 Kokams. In de praktijk blijkt het nogal mee te vallen, je vliegt ze toch niet leeg. De dimensionering van het accupack word niet meer bepaald door de gewenste vliegduur, zoals bij traditionele cellen, maar door de te verwachten piekstromen. Als je de juiste cellen hebt gekozen zit je altijd aan een maximum vliegduur van ten minste 15 minuten vast.(4C gemiddelde belasting). In de praktijk houden de meesten van ons het na 10 minuten voor gezien.(koude vingers, vermoeide hersens en ongeduldige mede frequentie gebruikers). Voordeel van niet leeg vliegen is dan een kortere laadtijd tot de volgende vlucht.
 
lipo's

Meer algemene info over lithium polymeer accu's vind je hier:
http://www.buchmann.ca/faq.asp
Op de e-zone een 45 bladzijde lange thread over deze Kokam cellen
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?s=c727eb8ce77b12e4b3600f5bc38dacab&threadid=56590

Hier een foto van een Kokam 3300 mAh cel van 64 gram met nieuwe soldeer lippen.

6495S.jpg
 
He Marcel, het bovenstaande gelezen?

BRRRRRRRR daar gaat m'n hart sneller van kloppen. Wat een ontwikkelingen op het elektrogebeuren binnen een paar jaar.

Wie vliegt er straks in hemelsnaam nog brandstof???
 
Gisteren in Veendam bij het indoor vliegen met open mond staan te kijken naar een 3 cellen kokam pakket van 11 gram !!
En nu dat ik al het bovenste gelezen heb wil ik alleen nog maar een adres waar ik zonder absurd veel bijkomende kosten kan bestellen.
Zijn hier mensen met ervaring met bestellen bij FMA en/of de Duitse levencier ??
Mijn ISL 330 met software 7.15 laad ook al een tijdje "refurbished" GSM Li-Ion cellen , dus zo'n kokam pakket zal wel geen probleem zijn.

@ theo, zojuist bestelling in Japan geplaatst (er is weer een zak vol oranje props onderweg...)
 
Ik heb op de site van FMA het Applications manuel for Kokam/FMA Lithium Polymeer Batteries gevonden. site adres www.fmadirect.com let wel dit document bevat 19 pagina's en is zeer verhelderend.
 
zijn deze cellen niet geschikt voor een (mini) ornicopter?
een kleine orni heeft toch een grotere kans van slagen?

maar goed, dan moet wel alles kleiner :roll:
 
Sean Kinkade gaat de Parkhawk en de Slowhawk met Lion pakketen uitrusten. Ik weet nog niet welke precies. De Cybird heeft ook Lion cellen in de doos zitten.
 
Back
Top