KOKAM Li-Poly accu's

Ron staat nog niet bij wat hij weegt (en wat hij kost) 25 gram??? zo ja dan gaan de GWS drives er uit voor indoor (en outdoor), WOW 60W lijkt me echt iets voor een ENNU (geen gepruts meer met Conrad tandwielen) tussen de 40 en 75W uit 7,2V accu (met 2 lipo's 2020Ma wordt het TWINTIG minuten prophangen of zullen we de 3270 nemen DERTIG minuten hooveren)

Dirk zei:
Brushless is natuurlijk HET alterntief maar 10 tot 20 x duurder (motor+regelaar) dan SP280 (€ 6,- tot € 8,50 + € 30,-- voor de regelaar bij de reguliere modelbouwinkel).

Eh, zo'n klein Mega brushless motortje (16/7/xx) kost 66 Euro en een regelaar hiervoor (Jeti 3p-4) 45 Euro. Da's samen 111 Euro. Nog steeds niet niks natuurlijk, maar 3 x duurder dan "ouderwets" komt meer in de buurt dan 10 tot 20 keer.

Dirk zei:
... Ron staat nog niet bij wat hij weegt (en wat hij kost) 25 gram??? ...
De 280 weegt 55gram zie ik, voor 60-80Watt. Voor prijzen moet je in de Torcman online-shop zijn. De 190 staat er nog niet in, de 280 wel. Deze kost in de eco-versie (zelfbouw) €79-€109, afhankelijk van de statorlengte. De kant-en-klaar motor kost €109-€134. Alle onderdelen zijn separaat leverbaar. Asje krom? Zelf verwisselen.

Gisteren bij de indoor meeting in Almelo nog een andere mooie toepassing van Lithium-polymeer cellen gezien, n.l. als voeding voor een on-board kleuren kamera met geluid en downlink verbinding naar een ontvanger en televisie. Dit alles mede door de toepassing van 2xKokam 145 cellen voor slechts enkele grammen meergewicht zo dat de vliegprestaties nauwelijks worden beinvloed. Gemonteerd op mijn IFO was er nog steeds goed aerobatics mee te vliegen. Alleen de rolling circles zorgden voor wat misselijkheid van de TV kijkers!

Ron, antwoord van de fa. Torcman over het baby LRKtje

the Baby is still in design phase. The weight will be approximately 35g.
The price is also not finally calculated, but will be close to the 280
series.
It will be available in late january 2003.

Informatie

Hoi Model vrienden

Ik ben zo een en ander aan het verzamelen op mijn Site

1. Ik heb een KoKam 1020 Paket samengesteld
2. De verandering van een I.F.O. voor KoKam gemaakt
3. Een Lithium-Polimeer lader gebouwd

Er komen nog veel meer weetjes op deze Pagina

http://www.technobox.nl

Ziet er netjes uit. Wil je een seintje geven als de LiPo lader op de site staat? Ben ik wel erg benieuwd naar.

Kokam LiPo accu's samenstellen.

Het samenstellen van een Kokam LiPo accu.(3s-1p)560mAh á 12 gram.

Let op: de plus pool is van aluminium waarop aan de boven kant een klein plaatje nikkel zit gepuntlast,hierop kan men solderen.
afb246.jpg

Verder nodig: wat draad, goudstekkers,krimpkous,soldeerbout en dun dubbelzijdigtape om accu's om en om aan elkaar te plakken.
afb247.jpg

De lippen zijn erg zwak zorg d.m.v. tape voor een trekontlasting.
Zie link animatie Kokam accu http://www.indoor.flyer.co.uk/terminals.htm
Zo zien de Kokam accu's er dan uit.
afb251.jpg

3x560mAh 11.1V =39 gr ,2x880mAh 7.4V =39 gr en 2x1020mAh 7.4V =42gr.

ron van sommeren zei:
Waarom mogen LiPoly/LiIon cellen wel parallel gebruikt worden, in tegenstelling tot NiCd/NiMh?

??
Dick, bovenstaand pakket wordt toch in serie gesoldeerd?

Op de foto zijn de goudstekers daar vlak bij die GROTE kniptang hun leven niet zeker...

@Ron:
Kokams bereiken hun 100% vol stadium alle bij de zelfde spanning,(4,235 V), Nicad's en Nimh's niet. Overigens kun je Nicad's en Nimh's wel parallel schakelen om te ontladen.

LiPo

LiPo uit eigen land!! 6Ah,3.7V en maar 105 gram!!
HEV_blue.JPG

De vraag is met hoeveel C kan je ze ontladen? {1C is voor modelbouw te weinig}

Philips

Dat ziet er goed uit

Zoals je zegt Dick, 2C a 3C zou op zijn minst moeten kunnen

210 Gram bij 7,4 Volt 6A

Daar kun je leuke dingen mee doen

wow, zoals iemand al zei; "wie vliegt er straks nog met brandstof"? de mogelijkheden zijn verbluffend! beetje licht bouwen gericht op lipoly's en laaaaaaaang vliegen met veel verticaal vermogen! te gek. en dan in combinatie met de lrk-revolutie... :D
laat de nieuwe, voorheen onmogelijke designs maar komen, ik accepteer dxf-file's :D

groetjes, Tobias.

ps ik denk dat ik mijn pc-7/retracts project ook maar op lipoly's ga baseren, weet nog niet precies welke...

Back